Sida 1 av 1
Linje 55
Postat: måndag 15 juni 2015 19:03
av darthjpp
Idag hade linje 55 premiär. Runt 13-snåret rullade en premiärbuss med inbjudna, men från kl 14 hade även pöb.... eh, allmänheten möjlighet att åka med, under förutsättning att man hade laddat sitt västtrafikkort. Jag lyckades få en ren elbuss, som lite försiktigt surrade iväg från Lindholmen mot Johanneberg Science Park. Bussarna är ljusa och rymliga, med monitorer för att visa nästa och kommande hållplatser. Inredningen förefaller komma från den tidigare prototypbussen som rullade på linje 16 häromåret. Stora, breda dörrar mitt på, låggolv i främre delen och låga, långa trappsteg bakåt.
Chauffören sitter i mitten i en egen liten bur längst fram, mellan framhjulen.
Accelerationen var god, det var ett något högre surr/virr vid pådrag, och det verkar vara någon form av mekanisk växellåda utöver pådraget på elmotorerna.
En trevlig upplevelse. För övrigt var WiFi igång och enkelt att koppla upp sig mot. Kan dock tänka mig att det kan kännas segt när bussen är fylld till bredden med Chalmerister

Re: Linje 55
Postat: onsdag 17 juni 2015 1:34
av roggek
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/bus ... -55-57185/
Och så här såg premiärturen ut, om man inte anger vilken stad det rör sig om, ett förbannat ofog tycker jag. Skriv tydlig rubrik på ditt inlägg!
Re: Linje 55
Postat: onsdag 17 juni 2015 7:49
av Jourmaster
I inlägget ovan låg en bild som skribenten inte har upphovsrätt till. Eftersom skribenten dessutom inte hade följt de villkor som upphovsrättshavaren har ställt för användning av bilden, är bilden utbytt mot en länk.
Re: Linje 55
Postat: onsdag 17 juni 2015 8:45
av Harald
Det där är inte premiärturen för linje 55 i Stockholm och den såg inte ut så där heller. Linje 55 startade 1928 och bussen på bilden är en Tidaholmare med halvhytt som levererades på 1930-talet. Premiärturen såg nog snarare ut så här:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/bus ... tan-66383/
Re: Linje 55
Postat: onsdag 17 juni 2015 13:45
av darthjpp
Eftersom det sällan, snudd på aldrig, anges vilken stad en tråd handlar om var det inget som ens föll mig in.
Men givetvis bör ju vi på landsbygden ange att det handlar om en liten obetydlig håla på rikets västra kust, så att de stackare som knappt varit utanför tullarna kan få en glimt av den stora världen utanför den kungliga huvudstaden.

Re: Linje 55
Postat: onsdag 17 juni 2015 14:03
av LÅ1
darthjpp skrev:
Eftersom det sällan, snudd på aldrig, anges vilken stad en tråd handlar om var det inget som ens föll mig in.
Men givetvis bör ju vi på landsbygden ange att det handlar om en liten obetydlig håla på rikets västra kust, så att de stackare som knappt varit utanför tullarna kan få en glimt av den stora världen utanför den kungliga huvudstaden.

Jag, för min del, försöker alltid ge en hint om vilken stad det gäller redan i ämnes-fältet. Men jag missar nog också ibland. Men det är en god förutsättning. Sedan finns det somliga här som tycks vilja skriva ett kryptiskt ämne som inte alls antyder vad det handlar om. Ett ofog tycker jag.

Re: Linje 55
Postat: lördag 20 juni 2015 17:04
av Some
Harald skrev:
Det där är inte premiärturen för linje 55 i Stockholm och den såg inte ut så där heller. Linje 55 startade 1928 och bussen på bilden är en Tidaholmare med halvhytt som levererades på 1930-talet. Premiärturen såg nog snarare ut så här:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/bus ... tan-66383/
55:an har haft många sträckningar genom åren, om än alltid trafikerat mellan ungefär samma delar av staden. Men notera sträckningen på skylten. Den historiskt intresserade funderar självklart på om man inte borde gjort tvärt om vid årets uppdelning till 55/57, dvs att 55:an skulle blivit den linje som behöll den södra delen, då hade man åter fått en 55:a mellan Vanadis och Timmermansgatan istället för en ny linje 57.
Å andra sidan känns Tanto-Hjorthagen som en tyngre linje, så kanske var det därför man ville ge den det klassiska linjenumret.
Re: Linje 55 (Göteborg)
Postat: söndag 21 juni 2015 3:33
av hej
Frågan är hur 55an kommer att klara rusningstrafiken till hösten...