Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Nu skall blåbussarna komma fram snabbare. Vilken gång i ordningen är det som man hör det?
Mindre utrymme för bilarna ska gör det snabbare för bussarna
Snabbare för blå bussar i stan
Mindre utrymme för bilarna ska gör det snabbare för bussarna
Snabbare för blå bussar i stan
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Fast det är ju samma projekt. Detta illustrerar väl dock vad lång tid sådant här tar (att ha i åtanke när man talar om tidsplaner för att bygga spårväg.) och det är klart att mp vill göra det till "sitt" projekt, fast hela planen för detta ju togs fram under förra mandatperioden.LÅ1 skrev:Nu skall blåbussarna komma fram snabbare. Vilken gång i ordningen är det som man hör det?
Mindre utrymme för bilarna ska gör det snabbare för bussarna
Snabbare för blå bussar i stan
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Samma projekt? Tidigare har man ju jobbat med linje 4. Nu börjar man med linje 1 för att sedan gå vidare med övriga blåbusslinjer.Lars_L skrev:Fast det är ju samma projekt. Detta illustrerar väl dock vad lång tid sådant här tar (att ha i åtanke när man talar om tidsplaner för att bygga spårväg.) och det är klart att mp vill göra det till "sitt" projekt, fast hela planen för detta ju togs fram under förra mandatperioden.
Om man nu kan lita på media förstås.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Allt är en del av frakomlighetstrategien som togs med rätt stor enighet för omkring 3 år sedan. Utifrån den planen så är ju tanken att alla stomlinjer ska få färre hållplatser, att man ska ta bort parkeringsplatser etc. Det var på ettan man först testade metoder för bättre regularitet (genom anpassad körning till framförvarande buss)som exempel. Denna strategi har ju lett redan alltså till en del projekt och nu börjar man komma till den del som rör borttagande av parkeringsplatser.LÅ1 skrev:Samma projekt? Tidigare har man ju jobbat med linje 4. Nu börjar man med linje 1 för att sedan gå vidare med övriga blåbusslinjer.Lars_L skrev:Fast det är ju samma projekt. Detta illustrerar väl dock vad lång tid sådant här tar (att ha i åtanke när man talar om tidsplaner för att bygga spårväg.) och det är klart att mp vill göra det till "sitt" projekt, fast hela planen för detta ju togs fram under förra mandatperioden.
Om man nu kan lita på media förstås.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Var hör vi Handelskammarens protester nu när bilarna skall bort?
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Framför allt borde de ju värna om P-platserna!Per Lind skrev:Var hör vi Handelskammarens protester nu när bilarna skall bort?
-Per
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Projektet för linje 1 gav inte den förbättring man hoppades på. Men utan förändringarna hade kanske körtiden i stället ökat. Detta eftersom trafiken har fått flytta på sig beroende på omfattande gatuarbeten samt avstängning av Klarabergsgatan. Jag har inget problem med den slutsatsen. (För att uttrycka sig som en viss polisprofessor emeritus.)
"Misslyckat försök att snabba på ettans buss: Restiderna har knappt minskat".
"Misslyckat försök att snabba på ettans buss: Restiderna har knappt minskat".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Det är dessutom rätt så praktiskt med den typen av uttalande; man kan aldrig ha felLÅ1 skrev:Projektet för linje 1 gav inte den förbättring man hoppades på. Men utan förändringarna hade kanske körtiden i stället ökat. ...
Genius on call
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
I alla fall inte bevisat fel! För ingen vet hur det skulle sett ut i trafiken utan Slussenombyggnad, och med trafik som tidigare på Skeppsbron, Regeringsgatan, Hamngatan och Klarabergsgatan samt med filbytesmöjlighet i Söderledstunneln.Odd skrev:Det är dessutom rätt så praktiskt med den typen av uttalande; man kan aldrig ha felLÅ1 skrev:Projektet för linje 1 gav inte den förbättring man hoppades på. Men utan förändringarna hade kanske körtiden i stället ökat. ...
Det som förvånat mig är att det fungerade till viss del för 4:an, men inte för 1:an. Men jag har inte satt mig in i några detaljer om vad man gjort konkret.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Nåja, ett par minuter i ena riktningen blev det ju iaf. Men problembilden ser väl lite olika ut för fyran respektive ettan. Dessutom är ju fyran en längre linje - antalet minuter som sparas in måste ju ses som en del av den totala restiden.LÅ1 skrev:I alla fall inte bevisat fel! För ingen vet hur det skulle sett ut i trafiken utan Slussenombyggnad, och med trafik som tidigare på Skeppsbron, Regeringsgatan, Hamngatan och Klarabergsgatan samt med filbytesmöjlighet i Söderledstunneln.Odd skrev:Det är dessutom rätt så praktiskt med den typen av uttalande; man kan aldrig ha felLÅ1 skrev:Projektet för linje 1 gav inte den förbättring man hoppades på. Men utan förändringarna hade kanske körtiden i stället ökat. ...
Det som förvånat mig är att det fungerade till viss del för 4:an, men inte för 1:an. Men jag har inte satt mig in i några detaljer om vad man gjort konkret.
Men så länge man inte har egna filer i korsningarna (och det är svårt att ordna eftersom man nästan måste förbjuda vänstersvängar i korsningarna i sådana fall), blir inte effekten så stor. Att bussen kan komma före några bilar i kön, kan förvisso innebära att den sparar in en rödljusperiod - men det är ju ändå bara aktuellt med sådana köer på ett fåtal avgångar per dag. Överlag har ju inte ettan så många minuter i kötid i regel. Då blir ju inte heller effekten så stor.
Den stora vinsten ligger ju sedan snarast i att ha påstigning genom alla dörrar. Så länge man inte har det, kommer resultaten vara relativt blygsamma, då uppehållstiderna vid hållplatserna ändå blir en så pass stor del av restiden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Snabbare blåbussar i Stockholm. Igen!
Eller förvisera biljett vid hållplatsen så det går snabbt att stiga på, likt Curitiba BRT.Lars_L skrev:Den stora vinsten ligger ju sedan snarast i att ha påstigning genom alla dörrar. Så länge man inte har det, kommer resultaten vara relativt blygsamma, då uppehållstiderna vid hållplatserna ändå blir en så pass stor del av restiden.