Sida 1 av 1

Norrköping M98

Postat: fredag 29 maj 2015 21:02
av Anton Andersson
Var har Norrköpings M98-vagnar tagit vägen? De saknas i förteckningen i SLMP 2015.

Re: Norrköping M98

Postat: lördag 30 maj 2015 6:27
av lagerbrax
Dom är tagen ur trafik för gott. Framtida öde ej klart står i vagnhallen.
MVH
Lagerbrax TL

Re: Norrköping M98

Postat: lördag 30 maj 2015 8:11
av Anton Andersson
Tack för svaret! Vet du anledningen till det?

Re: Norrköping M98

Postat: lördag 30 maj 2015 11:23
av Willy Forsström
Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Vagnarnas framtid är mycket oviss. Det står sex M67K och två M97-vagnar avställda och de flesta (utom M97-65) väntar på skrotning och troligen kommer M98-vagnarna att gå samma öde tillmötes.
Vagn 23 kördes den 21/5 för egen maskin från spår 7 till spår 6 för att lämna plats för museivagnarna 131 och 90 som kan komma att behövas i museitrafiken i sommar.

Re: Norrköping M98

Postat: lördag 30 maj 2015 15:03
av Anton Andersson
Tack för informationen!

Re: Norrköping M98

Postat: lördag 30 maj 2015 19:10
av Christer J
Willy Forsström skrev:Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Vagnarnas framtid är mycket oviss. Det står sex M67K och två M97-vagnar avställda och de flesta (utom M97-65) väntar på skrotning och troligen kommer M98-vagnarna att gå samma öde tillmötes.
Vagn 23 kördes den 21/5 för egen maskin från spår 7 till spår 6 för att lämna plats för museivagnarna 131 och 90 som kan komma att behövas i museitrafiken i sommar.
Vill man inte ha tillbaka "sin" vagn i Bremen som museivagn (statisk)?

Finns inte samma önskemål för München?

Re: Norrköping M98

Postat: måndag 01 juni 2015 9:59
av Willy Forsström
Eftersom vagn 21 (Bremen 801)finns i Bremen sedan juni 2011och Norrköping har inga synpunkter på i vilket skick vagnen bevaras där. Vi skickade med alla delar vi tagit bort från vagnen samt de reservdelar vi hade. Jag skulle tro att vagnen kan återställas till körbart skick med delar från Bremens serievagnar. Största problemet här i Norrköping var att vi inte hade delar till vagnen och att man höjde linjespänningen till 750 Volt. Under en period fanns både sektioner med 660 och 750 Volt ute på nätet och just detta fungerade inte särskilt bra på M98-vagnarna.
Vad jag kan minnas fanns en överenskommelse att vagn 22 (München 2701) skulle tillbaka men på dessa tre M98-or har mycket större förändringar gjorts så jag är inte övertygad om att intresset är lika stort där som i Bremen.

Re: Norrköping M98

Postat: måndag 01 juni 2015 12:39
av Hpdnfk
Willy Forsström skrev:Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Och den anledningen är?

Re: Norrköping M98

Postat: måndag 01 juni 2015 19:27
av Per Lind
Ett vettigt alternativ är att gå med i SSS så kommer tidningen på posten.
Dessutom är Du med och finansierar detta forum.
-Per

Re: Norrköping M98

Postat: måndag 01 juni 2015 19:57
av Willy Forsström
Komponentbrist och vagnarnas udda utförande.

Re: Norrköping M98

Postat: tisdag 02 juni 2015 1:48
av Christer J
Trevligt att Bremen 801 har kommit hem med sina reservdelar. Vagnen är en viktig del av spårvagnshistorien då det är den första lyckade 100-procentiga låggolvsvagnen. Även italienska Socimi hade vid den här tiden byggt en låggolvsvagn, liksom dåvarande Alsthom, men de hade högt golv över ändboggierna. Jag hoppas att man i München vet om att vagnarna finns kvar och är möjliga att få tillbaka om man gör på rätt sätt, för jag antar att man i Norrköping inte har något emot att lämna över vagnarna dit (fritt Norrköping).

Re: Norrköping M98

Postat: tisdag 08 mars 2022 15:21
av wax
Många anledningar...
23 och nu även 22 står ute. 22 skall skrotas och 23 vet jag inte vad som händer med den! Men troligtvis även den skrot, vilket jag tycker är tråkigt.

Re: Norrköping M98

Postat: onsdag 16 mars 2022 21:50
av leifd
Christer J skrev: tisdag 02 juni 2015 1:48 Trevligt att Bremen 801 har kommit hem med sina reservdelar. Vagnen är en viktig del av spårvagnshistorien då det är den första lyckade 100-procentiga låggolvsvagnen. Även italienska Socimi hade vid den här tiden byggt en låggolvsvagn, liksom dåvarande Alsthom, men de hade högt golv över ändboggierna. Jag hoppas att man i München vet om att vagnarna finns kvar och är möjliga att få tillbaka om man gör på rätt sätt, för jag antar att man i Norrköping inte har något emot att lämna över vagnarna dit (fritt Norrköping).
München tillfrågade två gånger, utan respons. Skroten nästa...

Re: Norrköping M98

Postat: onsdag 16 mars 2022 21:53
av leifd
wax skrev: tisdag 08 mars 2022 15:21 Många anledningar...
23 och nu även 22 står ute. 22 skall skrotas och 23 vet jag inte vad som händer med den! Men troligtvis även den skrot, vilket jag tycker är tråkigt.
Japp, skrot blir det. Dessa är inte representativa för Münchens vagnbestånd heller, så inget att gråta över. Bättre spara en serievagn...