Järnvägspremiär på Gotland – del 2

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Järnvägspremiär på Gotland – del 2

Inlägg av Peter Bolin »

I augusti i fjol hade Föreningen Gotlandståget (http://www.gotlandstaget.se/) smygpremiär på sträckan Tule–Roma kungsgård. Det finns ett bildreportage om det här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 36&t=37820. Den 14 maj i år var det officiell invigning av Roma station och omfattande tågtrafik i fyra dagar. Jag deltog de två första dagarna. Här följer ett bildreportage:

Bild
SlRJ 3 Dalhem med invigningståget vid Roma. Det var bara särskilt inbjudna gäster som fick åka med det.

Bild
I Roma ska vändskivan återuppbyggas. Det kommer att ge möjlighet att alltid köra ångloken rättvända med A-änden först.

BildRoma station torsdagen den 14 maj kl. 11.53. Nu börjar det dra ihop sig till invigningsceremonin som ska börja kl. 12.00.

Tyvärr fick jag ingen bild av själva ceremonin som förrättades av landshövdingen. Det var omöjligt att fotografera i den trängsel som rådde.

Bild
Utfarten från Roma kungsgård mot Roma. Jämför med den här bilden, http://www.sprakservice-solna.se/bilder/165.jpg, som visar hur det såg ut i augusti i fjol.

Bild
JTJ 4 Sigbjörn vid infarten till Roma kungsgård. Sigbjörn var inlånad från Jädraås–Tallås Järnväg (http://www.jtj.org/).

Bild
Roma station på invigningsdagens kväll när trafiken har upphört för dagen och lugnet har återvänt. Den nya stationen i Roma ligger något hundratal meter norr om den ursprungliga stationen. Det var inte möjligt att dra järnvägen ända fram till dit på grund av ett äldreboende som ligger i vägen.

Bild
SlRJ 3 Dalhem och JTJ 4 Sigbjörn görs i ordning inför fredagens trafik. På fredagen var det flera specialkörningar med fotostopp.

Bild
JTJ 4 Sigbjörn gör uppehåll vid Kambshagstorp.

Bild
YP 900 vid Tule. Denna motorvagn hade lånats in från Tjustbygdens Järnvägsförening (http://www.smalsparet.se/).

Bild
Grusgropsspåret vid Tule. En del av detta grusgropsspår har återuppbyggts och används för uppställning av diverse vagnar. Det ger ett mycket autentiskt intryck.

Bild
YP 900 vid infarten till Kambshagstorp i samband med en fotokörning.

BildSlRJ 3 Dalhem och YP 900 vid Roma.

/Peter Bolin