
SlRJ 3 Dalhem med invigningståget vid Roma. Det var bara särskilt inbjudna gäster som fick åka med det.

I Roma ska vändskivan återuppbyggas. Det kommer att ge möjlighet att alltid köra ångloken rättvända med A-änden först.

Tyvärr fick jag ingen bild av själva ceremonin som förrättades av landshövdingen. Det var omöjligt att fotografera i den trängsel som rådde.

Utfarten från Roma kungsgård mot Roma. Jämför med den här bilden, http://www.sprakservice-solna.se/bilder/165.jpg, som visar hur det såg ut i augusti i fjol.

JTJ 4 Sigbjörn vid infarten till Roma kungsgård. Sigbjörn var inlånad från Jädraås–Tallås Järnväg (http://www.jtj.org/).

Roma station på invigningsdagens kväll när trafiken har upphört för dagen och lugnet har återvänt. Den nya stationen i Roma ligger något hundratal meter norr om den ursprungliga stationen. Det var inte möjligt att dra järnvägen ända fram till dit på grund av ett äldreboende som ligger i vägen.

SlRJ 3 Dalhem och JTJ 4 Sigbjörn görs i ordning inför fredagens trafik. På fredagen var det flera specialkörningar med fotostopp.

JTJ 4 Sigbjörn gör uppehåll vid Kambshagstorp.

YP 900 vid Tule. Denna motorvagn hade lånats in från Tjustbygdens Järnvägsförening (http://www.smalsparet.se/).

Grusgropsspåret vid Tule. En del av detta grusgropsspår har återuppbyggts och används för uppställning av diverse vagnar. Det ger ett mycket autentiskt intryck.

YP 900 vid infarten till Kambshagstorp i samband med en fotokörning.

/Peter Bolin