Nytt museilok
Postat: torsdag 07 maj 2015 20:32
Detta kom till Malmköping i går
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
"roggek" - vet inte riktigt hur jag ska tolka detta uttalande, men det skulle kunna uppfattas som negativt...roggek skrev:Hamstertakterna sitter i...
Har minne av 9237 ståendes - inte på skrotvagns/SSS´museispåret utan på ett spår utanför Högdalsverkstadens portar.Christer Ljunggren skrev:Vad signaturen "roggek" i skydd av sin anonymitet syftar till vet jag inte men alla med omdömet i behåll kan nog hålla med om att denna vagn är en verklig "överlevare" och värd att bevara. För övrigt är det ju en fantastisk ombyggnad (i flera steg) som vagnen genomgått och inte minst när man gjorde om den till dieselelektriskt lok. Ett enastående arbete av SS egna verkstäder.
Men nu till en fråga till läsekretsen:
-vad var det som gjordes att systervagnen 9237 skrotades för ca 50 år sedan. Det kan ju knappast varit så att man plötsligt inte såg något behov. Hade det hänt något (sammanstötning ,brand) eller något annat. Någon som har lite fakta.
Christer Ljunggren
Ja, hamstra kan man ju göra på allt...Hechtwagen skrev:Hamstra på! Roggek kan omöjligt ha varit något annat än positiv med sin kommentar! Har har man i framtiden möjlighet att få ytterligare en A1/A3 och fram till dess har man ett väldigt användbart lok!
Det var länge sedan en arbetsvagn tillfördes samlingarna. Det är inget fel på 1342, men den är inte en museivagn. 9236 kan dessutom skänka oss en välbehövlig redundans i form av icke eldriven dragkraft. I jämförelse med lokomotorn 1322, som har typ tolv rörliga delar och är en mycket pålitlig maskin, är förstås 9236 lite mer tekniskt komplicerad och felbenägen. Men det är ändå bra att ha en reserv tycker jag!roggek skrev:Ja, hamstra kan man ju göra på allt...Hechtwagen skrev:Hamstra på! Roggek kan omöjligt ha varit något annat än positiv med sin kommentar! Har har man i framtiden möjlighet att få ytterligare en A1/A3 och fram till dess har man ett väldigt användbart lok!
Sen att få det i körbart skick verkar det vara en och annan juraperiod bort...
Hur vore det om man till och börja med försökte att få t ex SS 11 i fräscht skick? En unikare vagn än 9236...
Och vad är det för fel på SSS 1342?
Var närvarande när loket skulle flyttas från Lidingö. Därvarande personal påstod att loket skulle "skrotas"Lars Stegenius skrev:Kul att se att loket överlevt!
För tio år sedan, när jag arbetade tillfälligt på Tågias Säkerhetsavdelning, stod det avställt i uppställningshallen i Hammarby. Man hade försökt använda det som växellok i stället för Gullplutten (som visst redan finns i Mkp) men ställt av det med körförbud efter att det dammat in i en C6 efter att ha tappat bromsförmågan i luftbromsen. Det såg ganska så tilltuffsat ut, en strålkastare var borta efter smällen och lacken var inte världens fräschaste. Jag hade loket inne för en utvärdering i lokverkstan för att se vad det skulle kosta att göra det körbart igen. Det slutade med att loket återvände in i uppställningshallens halvdunkel. Det blev inte ens en provkörning eftersom luftbromsen inte gick att lita på. Någon förselog att man borde köra ut det på "heden" (skrotspåren) och låta det ruttna bort.
Men tydligen förbarmade man sig senare över loket och rustade upp det. Det har visst senast varit på Lidingö.
//Lars S
OBS hörsägen - bidragande orsak till avställning kan ha varit att instruktionerna helt utelämnat uppgiften om att loket var643 skrev:Var närvarande när loket skulle flyttas från Lidingö. Därvarande personal påstod med emfas att loket skulle "skrotas"Lars Stegenius skrev:Kul att se att loket överlevt!
För tio år sedan, när jag arbetade tillfälligt på Tågias Säkerhetsavdelning, stod det avställt i uppställningshallen i Hammarby. Man hade försökt använda det som växellok i stället för Gullplutten (som visst redan finns i Mkp) men ställt av det med körförbud efter att det dammat in i en C6 efter att ha tappat bromsförmågan i luftbromsen. Det såg ganska så tilltuffsat ut, en strålkastare var borta efter smällen och lacken var inte världens fräschaste. Jag hade loket inne för en utvärdering i lokverkstan för att se vad det skulle kosta att göra det körbart igen. Det slutade med att loket återvände in i uppställningshallens halvdunkel. Det blev inte ens en provkörning eftersom luftbromsen inte gick att lita på. Någon förselog att man borde köra ut det på "heden" (skrotspåren) och låta det ruttna bort.
Men tydligen förbarmade man sig senare över loket och rustade upp det. Det har visst senast varit på Lidingö.
//Lars S
Det var nog så som du säger. Jag pratade själv med rangerarna om vad som hänt. Fordonsutbildningen för rangerarna verkade lämna en del övrigt att önska.643 skrev:OBS hörsägen - bidragande orsak till avställning kan ha varit att instruktionerna helt utelämnat uppgiften om att loket var643 skrev:Var närvarande när loket skulle flyttas från Lidingö. Därvarande personal påstod med emfas att loket skulle "skrotas"Lars Stegenius skrev:Kul att se att loket överlevt!
För tio år sedan, när jag arbetade tillfälligt på Tågias Säkerhetsavdelning, stod det avställt i uppställningshallen i Hammarby. Man hade försökt använda det som växellok i stället för Gullplutten (som visst redan finns i Mkp) men ställt av det med körförbud efter att det dammat in i en C6 efter att ha tappat bromsförmågan i luftbromsen. Det såg ganska så tilltuffsat ut, en strålkastare var borta efter smällen och lacken var inte världens fräschaste. Jag hade loket inne för en utvärdering i lokverkstan för att se vad det skulle kosta att göra det körbart igen. Det slutade med att loket återvände in i uppställningshallens halvdunkel. Det blev inte ens en provkörning eftersom luftbromsen inte gick att lita på. Någon förselog att man borde köra ut det på "heden" (skrotspåren) och låta det ruttna bort.
Men tydligen förbarmade man sig senare över loket och rustade upp det. Det har visst senast varit på Lidingö.
//Lars S
försett med sedvanlig kortslutningsbroms. Otroligt klantigt - även i dessa sammanhang
Berörd personal reagerade sålunda alls ej på det faktum att kontrollerveven gick att vrida även till vänster om 0-läget in på en tydligt
utmärkt text "BROMS" utan körde hellre in i olika saker än de försökte tänka själva ... - det var väl ändå inte något som direkt
premierades...
Här är den en månad tidigare utanför verkstaden i Hammarby den 8 aprilLennart Hjelm. skrev:Detta kom till Malmköping i går
Lars Stegenius skrev:Så där snyggt var det minsann inte när jag såg det senast. Man verkar ha monterat hastighetsvakt också, har för mig att det inte fanns då.
Hm, jag fick för mig att en av anledningarna till att loket hamnat i HY var att man inte ville använda det ute på linjen eftersom det saknade hastighetsvakt. Men jag kan ju givetvis ha förstått och minnas fel.daniel_s skrev:Lars Stegenius skrev:Så där snyggt var det minsann inte när jag såg det senast. Man verkar ha monterat hastighetsvakt också, har för mig att det inte fanns då.
Nja, 1995 ser det ut att ha funnits i alla fall (bilden finns på http://www.lokman.se/sslidj/sslidj.htm)