Tunnelbanans depåer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:

Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Om tunnelbana 1 ska behålla nuvarande turtäthet på sträckan Hässelby-Gullmarsplan så kommer den ju i praktiken att behöva trafikeras av närmare 50 tågsätt även i fortsättningen. Det exakta antalet beror ju på hur man avser att trafikera solnagrenen, förlåt Gulbanan, samt hur man utformar nya vändmöjligheter i johanneshovsområdet. Den största besparingen jag kan se framför mig i maxtimmen är 5 tågsätt, om man på något sätt lyckas vända alla dessa tåg vid Gullmarsplan, men då är Gulbanan inte med i ekvationen.

Har inte koll på om man tänker bygga nya uppställningsspår i högdalsdepån, gör man det så kanske man kan få in ytterligare 3 tågsätt eller något sådant, så låt oss säga att 8 tågsätt från Högdalen kan tursättas på tunnelbana 3. Rissne kan väl byggas ut för ungefär 3 tågsätt till, det ger sammanlagt 11 tågsätt vilket räcker till 33 minuters körning enkel väg var 6:e minut. Det motsvarar väl Kungsträdgården-Hagsätra plus en bit ut på nackagrenen, sen blir det till att ställa upp resten någon annanstans. Men allt detta är ju bara totala gissningar av mig, så varje avvikelse från dem innebär ju mer uppställning på nya platser.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:

Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Om tunnelbana 1 ska behålla nuvarande turtäthet på sträckan Hässelby-Gullmarsplan så kommer den ju i praktiken att behöva trafikeras av närmare 50 tågsätt även i fortsättningen. Det exakta antalet beror ju på hur man avser att trafikera solnagrenen, förlåt Gulbanan, samt hur man utformar nya vändmöjligheter i johanneshovsområdet. Den största besparingen jag kan se framför mig i maxtimmen är 5 tågsätt, om man på något sätt lyckas vända alla dessa tåg vid Gullmarsplan, men då är Gulbanan inte med i ekvationen.

Har inte koll på om man tänker bygga nya uppställningsspår i högdalsdepån, gör man det så kanske man kan få in ytterligare 3 tågsätt eller något sådant, så låt oss säga att 8 tågsätt från Högdalen kan tursättas på tunnelbana 3. Rissne kan väl byggas ut för ungefär 3 tågsätt till, det ger sammanlagt 11 tågsätt vilket räcker till 33 minuters körning enkel väg var 6:e minut. Det motsvarar väl Kungsträdgården-Hagsätra plus en bit ut på nackagrenen, sen blir det till att ställa upp resten någon annanstans. Men allt detta är ju bara totala gissningar av mig, så varje avvikelse från dem innebär ju mer uppställning på nya platser.
Intressant!

Det ska byggas nya uppställningsspår i berg öster om Högdalsdepån. Jag har förstått det som att befintliga Högdalen blir helt och hållet blå, men det är jag inte säker på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

twr skrev:Det ska byggas nya uppställningsspår i berg öster om Högdalsdepån. Jag har förstått det som att befintliga Högdalen blir helt och hållet blå, men det är jag inte säker på.
Intressant!
Menar du att nuvarande vagnhall* enbart kommer att användas för Tub 3, medan tillkommande uppställningsspår avses användas för tåg på Tub 1?
Om det är så - och jag minns rätt vad det gäller övriga vagnhallars kapacitet** - räcker då verkligen de nya uppställningspåren*** (i berget) till?

(Jag har idag infört ordningen med "asteriskhänvisningar"i mina inlägg. Vi får se hur länge det varar...)

*) Jag framhärdar i att det heter "vagnhall" (och "garage") - inte depå. Trots att jag fick sitta en natt och ändra på typ hundra ritningar där jag skrivit Brännkyrkahallen istället för Nybodadepån! Jo jag visste väl att det inte skulle hålla, men det var en markering...

**) Sedan jag lämnade det hårda konsultlivet har jag noterat att man byggt till Nya Enskedehallen (aka Hammarbyverkstaden) - jag gissar att man numera även har uppställning där, men det kan vara helt fel.

***) Jag inser nu att jag har dålig koll på den tillkommande uppställningskapaciteten i Högdalen. Men jag utgår från att jag snart vet bättre!


/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... sida-R.pdf På sidan 11 finns en del information. 14 nya uppställningsplatser byggs i Högdalen. Jag vet inte om allihop är under jord eller bara vissa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Intressant med en folder/presentation som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana"!

Dock är det lite oklart när det gäller Högdalshallen - den ska t ex byggas ut med 14 uppställningsplatser och 10 verkstadsplatser. Jag gissar att "en uppställningsplats" rymmer ett helt tåg medan en "verkstadsplats" rymmer en vagnsenhet -frågan är om man räknar med C20 eller C30 i längd? Fast det kanske inte stämmer , eftersom det anges att det skall byggas "1 500 meter uppställningsspår under jord", i så fall blir varje "uppställningsplats" 107 meter - vilket ju inte riktigt räcker till för 3 x C20. Men man kanske avrundat friskt?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

TKO skrev:Intressant med en folder/presentation som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana"!

Dock är det lite oklart när det gäller Högdalshallen - den ska t ex byggas ut med 14 uppställningsplatser och 10 verkstadsplatser. Jag gissar att "en uppställningsplats" rymmer ett helt tåg medan en "verkstadsplats" rymmer en vagnsenhet -frågan är om man räknar med C20 eller C30 i längd? Fast det kanske inte stämmer , eftersom det anges att det skall byggas "1 500 meter uppställningsspår under jord", i så fall blir varje "uppställningsplats" 107 meter - vilket ju inte riktigt räcker till för 3 x C20. Men man kanske avrundat friskt?

/TKO
Kanske är 1500 m = 10 fullängdståg? Och de andra 4 uppställningsplatserna ovan jord?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Intressant med en folder/presentation som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana"!

Dock är det lite oklart när det gäller Högdalshallen - den ska t ex byggas ut med 14 uppställningsplatser och 10 verkstadsplatser. Jag gissar att "en uppställningsplats" rymmer ett helt tåg medan en "verkstadsplats" rymmer en vagnsenhet -frågan är om man räknar med C20 eller C30 i längd? Fast det kanske inte stämmer , eftersom det anges att det skall byggas "1 500 meter uppställningsspår under jord", i så fall blir varje "uppställningsplats" 107 meter - vilket ju inte riktigt räcker till för 3 x C20. Men man kanske avrundat friskt?

/TKO
Vi kan nog utgå ifrån att det är ett fullängdståg som avses, dvs ca 140 meter. Och det är nog mer rimligt att anta att det är uppställningsplatser för 14 tåg, vilket ger närmare 2000 meter uppställningsspår. Sen skall det ju byggas en hel del andra spår, anslutningar, växelpartier etc. Säkert nån sammanblandning eller så.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Det ska byggas nya uppställningsspår i berg öster om Högdalsdepån. Jag har förstått det som att befintliga Högdalen blir helt och hållet blå, men det är jag inte säker på.
Vilken färg den ska målas i vet jag inte, men som jag visade i mitt förra inlägg så kommer ca ett 20-tal tågsätt för tunnelbana 1 att behöva gå ut från Högdalen (vad annars? Nyboda?); om det sedan blir från den befintliga delen eller från den obefintliga vet jag förstås inte.

Men om det nu vore så att hela dagens del ska användas för tunnelbana 3, så betyder det ju att den skulle få något i stil med 44 heltågsplatser om man räknar ihop Rissne och Högdalen, och då borde det väl inte behövas några ytterligare uppställningsplatser i Nacka.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:Det ska byggas nya uppställningsspår i berg öster om Högdalsdepån. Jag har förstått det som att befintliga Högdalen blir helt och hållet blå, men det är jag inte säker på.
Vilken färg den ska målas i vet jag inte, men som jag visade i mitt förra inlägg så kommer ca ett 20-tal tågsätt för tunnelbana 1 att behöva gå ut från Högdalen (vad annars? Nyboda?); om det sedan blir från den befintliga delen eller från den obefintliga vet jag förstås inte.

Men om det nu vore så att hela dagens del ska användas för tunnelbana 3, så betyder det ju att den skulle få något i stil med 44 heltågsplatser om man räknar ihop Rissne och Högdalen, och då borde det väl inte behövas några ytterligare uppställningsplatser i Nacka.
Eftersom de nya spåren ligger i berg på väg mot Gubbängen är det självklart där de gröna tågen ska stå. Frågan är alltså om 14 nya platser täcker hela gröna linjens behov för platsen, eller om även vissa befintliga kommer att användas av gröna linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av daniel_s »

Om nu 14 platser betyder 14 fullängdståg, så tycker jag att det låter otillräckligt. Det blir ju ungefär 40 tågsätt tillsammans med välllingbydepåns kapacitet och då skulle man få inskränka trafiken på innerstadssträckan vilket väl knappast är tanken.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Fråga nummer ett:

- Vet vi hur Tub 1 kommer att trafikeras när dels Vantörsbanan överförts till Tub 3, dels NKS-expressen är i drift?

Att det blir (cirka) 30 tåg/timme Odenplan-Gullmarsplan är högst troligt. Men resten då?
Inte ens broschyren som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana" ger vad jag kan se några upplysningar om den framtida trafikeringen! Fast det kanske SL/TF inte anser att man behöver veta...

Eftersom det mesta tyder på att det blir genomgående trafik på Solnagrenen, blir det med nödvändighet en viss trafikminskning väster om Odenplan. Under eftermiddagens maxtimme verkar det vara 6 tåg som idag vänder i Alvik, räcker det med att låta dessa vika av till Solna istället - eller behövs tätare trafik?

Om 6 tåg/h är tillräckligt för Solnatrafiken går det att behålla nuvarande turtäthet väster om Alvik - ja om trafikunderlaget finns och vagnparken tillåter det går det förtäta väster om Åkeshov. Krävs tätare trafik på det gula stickspåret så blir konsekvensen minskad trafik ända ut till Åkeshov...

Söderut går det när endast två grenar skall dela på tågen från innerstan att öka turtätheten - om det finns vagnar - och behov. Kommer man att vända tåg vid Gullmarsplan även i högtrafik? Och hur många tåg klarar man med nuvarande anläggning av att vända där - 6 per timme? Fler?

På Skarpnäcksbanan lär väl alla tåg gå ända ut till ändstationen, men på Södertörnsbanan finns ju möjlighet att vända en del tåg i Hökarängen, precis som idag. Men vad är maxkapaciteten där - 6 tåg/h? Fler?

Inom TF måste (?) det ju finnas en relativt detaljerad plan hur den framtida trafiken skall se ut på Tub 1 ("Gröngula linjerna"), men detta verkar vara något som man inte gärna offentliggör. Är det för att planen innehåller förändringar som riskerar att bli lika populära som skip-stop-trafiken genom Sollentuna kan den misstänksamme undra!

Morgontankar från snillekontoret på Hjälmarsvägen är kanske en passande rubrik på ovanstående rätt osammanhängande funderingar

från
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Morgontankarna fortsätter...

Fråga nummer två:

Vid Nya Enskedhallen ("Hammarbydepån/verkstaden") har det relativt nyligen byggts en uppställningshall.
Förekommer idag någon uppställning av tunneltåg där, eller är det endast banunderhållsfordon som är baserade där?

undrar
signaturen "TKO"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

TKO skrev: Inte ens broschyren som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana" ger vad jag kan se några upplysningar om den framtida trafikeringen! Fast det kanske SL/TF inte anser att man behöver veta...
Broschyren kommer från FUT. FUT kommer aldrig köra någon trafik och har på sin höjd ett förstrött intresse för frågan hur anläggningen de bygger kommer att användas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Har FUT och TF kanske samma förhållande till varandra som makarna Svenonius - "vi pratar aldrig jobb med varandra"?

Hur fungerar den politiska styrningen av FUT, ligger den hos Trafiknämnden eller direkt hos landstingsstyrelsen?
(Det påverkar ju om vi skall kräva "Avgå Tamsons" eller "Avgå Svenonius"!)

På FUT:s nätplats finns ett "organisationsschema" - men den inkluderar inte den politiska kopplingen, kanske förvaltningschefens dröm av hur det borde fungera?

Mycket talar för att FUT ligger under Trafiknämnden, och då är det ju Kristoffer som blir sittande med Svarte Petter även denna gång!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9950
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Inte ens broschyren som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana" ger vad jag kan se några upplysningar om den framtida trafikeringen! Fast det kanske SL/TF inte anser att man behöver veta...
Befolkningsprognosen som anges här innebär förmodligen att projektet utgår från att resandet minskar på gröna linjen. Tillsammans med det kortsiktiga beslutet att inte bygga långa plattformar på blå linjens förlängning lär detta visa sig vara 2020-talets Citybana. För bara två år sedan valde Tamsons att inte avropa optionen som fanns på ytterligare 14 stycken X60B-fordon, d.v.s. långt efter att den höga befolkningstillväxten var ett faktum! Vi löser gårdagens problem utan att ens tänka på morgondagen...
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

Här: http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/se-har- ... gdalsdepan står det att det är 11 tåg som ska stå i den underjordiska uppställningen mellan Högdalen och Gubbängen/Hökarängen. Det byggs också uppställning för 4 tåg som en utbyggnad av befintlig uppställningshall ovan jord.

Det säger fortfarande inte om det är 14-15 tåg för Gröna linje som ska stå här, eller fler eller färre. Åtminstone de 11 udner jord trode vara för Grön linje i alla fall får man anta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Inte ens broschyren som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana" ger vad jag kan se några upplysningar om den framtida trafikeringen! Fast det kanske SL/TF inte anser att man behöver veta...
Befolkningsprognosen som anges här innebär förmodligen att projektet utgår från att resandet minskar på gröna linjen. Tillsammans med det kortsiktiga beslutet att inte bygga långa plattformar på blå linjens förlängning lär detta visa sig vara 2020-talets Citybana. För bara två år sedan valde Tamsons att inte avropa optionen som fanns på ytterligare 14 stycken X60B-fordon, d.v.s. långt efter att den höga befolkningstillväxten var ett faktum! Vi löser gårdagens problem utan att ens tänka på morgondagen...
Tanken är väl att Skarpnäck, Farsta strand och Högdalen ska gå från 6 till 5 minuters trafik. Och när behovet finns kan steget tas vidare till 4 minuters trafik. En 50 % ökning jämfört med idag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9950
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Inte ens broschyren som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana" ger vad jag kan se några upplysningar om den framtida trafikeringen! Fast det kanske SL/TF inte anser att man behöver veta...
Befolkningsprognosen som anges här innebär förmodligen att projektet utgår från att resandet minskar på gröna linjen. Tillsammans med det kortsiktiga beslutet att inte bygga långa plattformar på blå linjens förlängning lär detta visa sig vara 2020-talets Citybana. För bara två år sedan valde Tamsons att inte avropa optionen som fanns på ytterligare 14 stycken X60B-fordon, d.v.s. långt efter att den höga befolkningstillväxten var ett faktum! Vi löser gårdagens problem utan att ens tänka på morgondagen...
Tanken är väl att Skarpnäck, Farsta strand och Högdalen ska gå från 6 till 5 minuters trafik. Och när behovet finns kan steget tas vidare till 4 minuters trafik. En 50 % ökning jämfört med idag.
Räcker uppställningsplatserna för 4-minuterstrafik på gröna linjen? Räcker 4-minuterstrafik till Orminge med åtta vagnars tåg?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Inte ens broschyren som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana" ger vad jag kan se några upplysningar om den framtida trafikeringen! Fast det kanske SL/TF inte anser att man behöver veta...
Befolkningsprognosen som anges här innebär förmodligen att projektet utgår från att resandet minskar på gröna linjen. Tillsammans med det kortsiktiga beslutet att inte bygga långa plattformar på blå linjens förlängning lär detta visa sig vara 2020-talets Citybana. För bara två år sedan valde Tamsons att inte avropa optionen som fanns på ytterligare 14 stycken X60B-fordon, d.v.s. långt efter att den höga befolkningstillväxten var ett faktum! Vi löser gårdagens problem utan att ens tänka på morgondagen...
Tanken är väl att Skarpnäck, Farsta strand och Högdalen ska gå från 6 till 5 minuters trafik. Och när behovet finns kan steget tas vidare till 4 minuters trafik. En 50 % ökning jämfört med idag.
Kommer det att räcka med 24 tåg/timme norrut från Gullmarsplan på Tub 1 eller måste tågen från Skarpnäck och Farsta kompletteras med insatståg från Gullmarsplan för att hålla kvar 30 t/h?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9950
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Kommer det att räcka med 24 tåg/timme norrut från Gullmarsplan på Tub 1 eller måste tågen från Skarpnäck och Farsta kompletteras med insatståg från Gullmarsplan för att hålla kvar 30 t/h?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det är nog inte längre sträckan mellan Gullmarsplan och T-Centralen som kommer att vara dimensionerande på gröna linjen. Räcker 18 tåg/h väster om Odenplan?
Skriv svar