Om tunnelbana 1 ska behålla nuvarande turtäthet på sträckan Hässelby-Gullmarsplan så kommer den ju i praktiken att behöva trafikeras av närmare 50 tågsätt även i fortsättningen. Det exakta antalet beror ju på hur man avser att trafikera solnagrenen, förlåt Gulbanan, samt hur man utformar nya vändmöjligheter i johanneshovsområdet. Den största besparingen jag kan se framför mig i maxtimmen är 5 tågsätt, om man på något sätt lyckas vända alla dessa tåg vid Gullmarsplan, men då är Gulbanan inte med i ekvationen.twr skrev:Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:
Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Har inte koll på om man tänker bygga nya uppställningsspår i högdalsdepån, gör man det så kanske man kan få in ytterligare 3 tågsätt eller något sådant, så låt oss säga att 8 tågsätt från Högdalen kan tursättas på tunnelbana 3. Rissne kan väl byggas ut för ungefär 3 tågsätt till, det ger sammanlagt 11 tågsätt vilket räcker till 33 minuters körning enkel väg var 6:e minut. Det motsvarar väl Kungsträdgården-Hagsätra plus en bit ut på nackagrenen, sen blir det till att ställa upp resten någon annanstans. Men allt detta är ju bara totala gissningar av mig, så varje avvikelse från dem innebär ju mer uppställning på nya platser.