Odd skrev:En utredning om blindtarmen som SLL gjorde för ett par år sedan. Har sett den men hittar inte länken till den längre, tyvärr. Det hade underlättat.
Men det känns som en alldeles för stor ökning för att vara sann. Om det skulle stämma vad du säger så skulle det ju innebära att linjen skulle ha ett underlag för mer än 10-minuterstrafik under rusningstid, och var skall dom tågen tas ifrån. Man har ju slutat vända tåg vid Odenplan under rusningen för att man behöver kapaciteten västerut...
Det känns som att blindtarmen skulle behöva byggas tillsammans med den där rosagrönprickiga linjen mot Älvsjö, som har föreslagits. Det skulle vara ett mycket bättre projekt som inte skulle parasitera på kapaciteten på tunnelbana 1.
Jag håller delvis med, det kommer att behövas mer kapacitet västerut. Men det är några år till vi når taket - och det är alltid svårt att sia om framtiden!
SL gjorde många utredningar om hur NKS/Norra stationsområdet skulle trafikförsörjas, resultaten skiljde sej ganska väsentligt åt. Först när man kom fram till att det var bäst med spårvagn blev den store ledaren nöjd... vi skall nog därför ta en del resandeprognoser som då presenterades med en nypa salt.
Sen gick det ju som det gick och tunnelbanan var inte längre färdigbyggd - nu är det istället spårvägsplanerna som hamnat i ritningsarkivet. En mer balanserad och heltäckande planeringsfilosofi vore önskvärd, men jag är inte övertygad om att vi kommer dit under min livstid!
Resandesiffran har jag hittat i min senaste favoritskrift:
Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana. SL (vare sej dom kallar sej FUT eller TF) har varit sparsamma med att presentera resandeprognoser för alla de nya tunnelbanestationer som skall byggas, men i den här skriften finns ett par undantag - t ex för station Hagastaden.
Vi kan ifrågasätta dessa uppgifter, men det verkar i mina ögon lämpligt att SL:s planer för vagnhallsutbyggnad utgår från de egna resande- och trafikprognoserna, inte vad vi gissar på detta forum! (Nu är jag inte riktigt säkert att man verkligen arbetar så genomtänkt inom SL, men visst låter det bra?)
Låt oss slutligen göra en rimlighetsbedömning av de två olika uppgifter om resandet till Hagastaden som diskuterats, siffrorna avser avstigande under maxtimmen:
800
Det är ungefär lika många som idag stiger av vid Rissne eller Kristineberg - som väl inte känns som några stora målpunkter för arbets- och besöksresor.
Ja redan idag har busshållplatsen Karolinska sjukhuset 800 avstigande under morgonens maxtimme, att tunnelbanestationen inte skulle få fler resande faller på sin egen orimlighet. Den ersätter flera busshållplatser (t ex Karolisnka institutet som ocks åhar många resande) och servar ett mycket större område ("Hagastaden").
4 300
Om siffran stämmer placerar den Hagastaden i paritet med St Eriksplan och Kista (avser 2016, alltså utan pendeltåg) men bakom både Liljeholmen och Rådmansgatan. Det kanske är en hög prognos, men det känns inte helt omöjligt.
Slutsats
800 resande under maxtimmen framstår som orimligt lågt. 4 300 avstigande under maxtimmen låter högt, men är ändå inte orimligt.
(Jag kan ju tycka att var och en som vill ge ett seriöst intryck i debatten sjölv skulle kunna göra lite enkla rimlighetskontroller. Bara för att SL tryckt fam en siffra är det inte säkert att den stämmer!)
vänligen
Thomas K Ohlsson
VARNING: Ovanstående text kan innehålla spår av ironi. Överkänsliga är härmed varnade!