Tunnelbanans depåer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Kommer det att räcka med 24 tåg/timme norrut från Gullmarsplan på Tub 1 eller måste tågen från Skarpnäck och Farsta kompletteras med insatståg från Gullmarsplan för att hålla kvar 30 t/h?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det är nog inte längre Gullmarsplan som kommer att vara dimensionerande på gröna linjen. Räcker 18 tåg/h väster om Odenplan?
Det är naturligtvis rätt tänkt - jag insåg det snabbt efter jag skrivit mitt inlägg. Så vi kan utgå från att det blir 30 t/h mellan Gullmarsplan och Odenplan!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev: Tanken är väl att Skarpnäck, Farsta strand och Högdalen ska gå från 6 till 5 minuters trafik. Och när behovet finns kan steget tas vidare till 4 minuters trafik. En 50 % ökning jämfört med idag.
Räcker uppställningsplatserna för 4-minuterstrafik på gröna linjen? Räcker 4-minuterstrafik till Orminge med åtta vagnars tåg?
Nej, jag tror inte depåerna dimensioneras för 4 minuter, eller att det köps tåg för det. Däremot kommer banans kapacitet tillåta det.

Orminge anser jag böra försörjas med buss till att börja med och Roslagsbanan på längre sikt (med fortsättning mot Värmdö).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Kommer det att räcka med 24 tåg/timme norrut från Gullmarsplan på Tub 1 eller måste tågen från Skarpnäck och Farsta kompletteras med insatståg från Gullmarsplan för att hålla kvar 30 t/h?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det är nog inte längre Gullmarsplan som kommer att vara dimensionerande på gröna linjen. Räcker 18 tåg/h väster om Odenplan?
Det är naturligtvis rätt tänkt - jag insåg det snabbt efter jag skrivit mitt inlägg. Så vi kan utgå från att det blir 30 t/h mellan Gullmarsplan och Odenplan!

/TKO
Håller med er båda!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Då har vi följande logiska (?) kedja - tycker i varje fall jag:

- För att veta hur mycket tillkommande vagnhallskapacitet som behövs måste vi veta hur många fler vagnar som kommer att behövas.

- För att veta det måste vi veta hur många tåg som behövs i den framtida trafiken.

- Och för att veta det måste vi veta hur den framtida trafikmodellen ser ut!


Det som landstinget* talar om är hur många meter uppställningsspår man planerar att bygga, men hur man kommit fram till detta håller man tyst om. Det är väl lite konstigt...

tycker
Thomas K Ohlsson

*) Med "landstinget" avser jag allt från FUT till Kristoffer Tamsons handsekreterare. Som medborgare, väljare och skattebetalare är det samma sak...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

TKO skrev:Med "landstinget" avser jag allt från FUT till Kristoffer Tamsons handsekreterare. Som medborgare, väljare och skattebetalare är det samma sak...
Så är det! Man får vara glad om folk förstår skillnaden på stat, landsting och kommun, mer kan man inte begära.

Jag gillar också ordningen du skriver orden i, det är faktiskt riktigt vackert. Det är i den ordningen man ska se sina egna roller, och det är i den ordningen rollerna kommer under livet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av BSB101 »

twr skrev: Jag gillar också ordningen du skriver orden i, det är faktiskt riktigt vackert. Det är i den ordningen man ska se sina egna roller, och det är i den ordningen rollerna kommer under livet.
Nja, alla jag känner vara skattebetalare innan man hade möjlighet att delta i ett almänt val.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
twr skrev: Jag gillar också ordningen du skriver orden i, det är faktiskt riktigt vackert. Det är i den ordningen man ska se sina egna roller, och det är i den ordningen rollerna kommer under livet.
Nja, alla jag känner vara skattebetalare innan man hade möjlighet att delta i ett almänt val.
Njo... det kan ju bero på att det är allmänna val blott vart fjärde år, medan du betalar skatt varje år.

(Vill man hårddra det så är förmodligen de flesta skattebetalare redan i tidig ålder, köper du godis på Konsum så betalar du ju mervärdesskatt!)

Men i praktiken så har de flesta passerat 18-årsdagen med råge innan dom börjar betala skatt i någon större utsträckning - så det så!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
BSB101 skrev:
twr skrev: Jag gillar också ordningen du skriver orden i, det är faktiskt riktigt vackert. Det är i den ordningen man ska se sina egna roller, och det är i den ordningen rollerna kommer under livet.
Nja, alla jag känner vara skattebetalare innan man hade möjlighet att delta i ett almänt val.
Njo... det kan ju bero på att det är allmänna val blott vart fjärde år, medan du betalar skatt varje år.

(Vill man hårddra det så är förmodligen de flesta skattebetalare redan i tidig ålder, köper du godis på Konsum så betalar du ju mervärdesskatt!)

Men i praktiken så har de flesta passerat 18-årsdagen med råge innan dom börjar betala skatt i någon större utsträckning - så det så!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Så 25% extra påslag på allt man köper är inte "skatt i någon större utsträckning"? Det tycker jag att det är! (Vill man uttrycka det så att det låter som om det var mindre så kan man säga 20% av alla de pengar man spenderar.) Vissa varor och tjänster har lägre momssats, så riktigt, riktigt så illa är det inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

För att inte denna tråd skall förvandlas till en skattekverulantisk litania har jag valt att bemöta ovanstående inlägg i en egen tråd.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Om 6 tåg/h är tillräckligt för Solnatrafiken går det att behålla nuvarande turtäthet väster om Alvik - ja om trafikunderlaget finns och vagnparken tillåter det går det förtäta väster om Åkeshov. Krävs tätare trafik på det gula stickspåret så blir konsekvensen minskad trafik ända ut till Åkeshov...
...
Ur kapacitetssynpunkt kommer det vara tillräckligt med två tåg i timmen (egentligen ett , vilket ungefär motsvarar ledbussar i tiominuterstrafik, vilket SLs egna beräkningar visat). Men det är nog svårt att locka resenärer till tunnelbanan i halvtimmestrafik när det går flera parallella busslinjer och pendeltåg med betydligt tätare trafik, så bara därför kommer man av prestigeskäl ha 10-minuterstrafik, vilket kommer vara den högsta turtäthet som blindtarmen kommer att uppleva så länge som den är anslutning till tunnelbana ett.

Med tanke på att ett flertal byggprojekt har avstannat så faller ju även förutsättningarna som man trodde skulle rädda blindtarmen, så det är mycket möjligt att den inte kommer att byggas, och om den byggs så är jag inte säker på att man kommer att börja trafikera den. Ren skadekontroll alltså. Det är väl bara NKS som är mer olönsam än blindtarmen.

Så, depåkapacitetsfrågan kommer nog inte att påverkas av blindtarmen.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev:Om 6 tåg/h är tillräckligt för Solnatrafiken går det att behålla nuvarande turtäthet väster om Alvik - ja om trafikunderlaget finns och vagnparken tillåter det går det förtäta väster om Åkeshov. Krävs tätare trafik på det gula stickspåret så blir konsekvensen minskad trafik ända ut till Åkeshov...
...
Ur kapacitetssynpunkt kommer det vara tillräckligt med två tåg i timmen (egentligen ett , vilket ungefär motsvarar ledbussar i tiominuterstrafik, vilket SLs egna beräkningar visat). Men det är nog svårt att locka resenärer till tunnelbanan i halvtimmestrafik när det går flera parallella busslinjer och pendeltåg med betydligt tätare trafik, så bara därför kommer man av prestigeskäl ha 10-minuterstrafik, vilket kommer vara den högsta turtäthet som blindtarmen kommer att uppleva så länge som den är anslutning till tunnelbana ett.

Med tanke på att ett flertal byggprojekt har avstannat så faller ju även förutsättningarna som man trodde skulle rädda blindtarmen, så det är mycket möjligt att den inte kommer att byggas, och om den byggs så är jag inte säker på att man kommer att börja trafikera den. Ren skadekontroll alltså. Det är väl bara NKS som är mer olönsam än blindtarmen.

Så, depåkapacitetsfrågan kommer nog inte att påverkas av blindtarmen.
Attans klämmiga ledbussar SL* måste ha!

För enligt vad jag kan se så räknar SL* med 4 300 avstigande under maxtimmen bara vid station Hagastaden. Fördelat på 6 ledbussar ger det drygt 700 resenärer per tur. Och det är bara för Hagastaden!

häpnar
Thomas K Ohlsson

*) Jag använder här begreppet "SL" som ett samlingsnamn för alla parter och organ som ingår i den stockholmska lokaltrafiken - oavsett om dom kallar sej FUT, TF eller Nobina... ur ett allmänt resenärs- och medborgarperspektiv är det inte meningsfullt att skilja ut de olika aktörerna.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Odd skrev:
TKO skrev:Om 6 tåg/h är tillräckligt för Solnatrafiken går det att behålla nuvarande turtäthet väster om Alvik - ja om trafikunderlaget finns och vagnparken tillåter det går det förtäta väster om Åkeshov. Krävs tätare trafik på det gula stickspåret så blir konsekvensen minskad trafik ända ut till Åkeshov...
...
Ur kapacitetssynpunkt kommer det vara tillräckligt med två tåg i timmen (egentligen ett , vilket ungefär motsvarar ledbussar i tiominuterstrafik, vilket SLs egna beräkningar visat). Men det är nog svårt att locka resenärer till tunnelbanan i halvtimmestrafik när det går flera parallella busslinjer och pendeltåg med betydligt tätare trafik, så bara därför kommer man av prestigeskäl ha 10-minuterstrafik, vilket kommer vara den högsta turtäthet som blindtarmen kommer att uppleva så länge som den är anslutning till tunnelbana ett.

Med tanke på att ett flertal byggprojekt har avstannat så faller ju även förutsättningarna som man trodde skulle rädda blindtarmen, så det är mycket möjligt att den inte kommer att byggas, och om den byggs så är jag inte säker på att man kommer att börja trafikera den. Ren skadekontroll alltså. Det är väl bara NKS som är mer olönsam än blindtarmen.

Så, depåkapacitetsfrågan kommer nog inte att påverkas av blindtarmen.
Attans klämmiga ledbussar SL* måste ha!

För enligt vad jag kan se så räknar SL* med 4 300 avstigande under maxtimmen bara vid station Hagastaden. Fördelat på 6 ledbussar ger det drygt 700 resenärer per tur. Och det är bara för Hagastaden!

häpnar
Thomas K Ohlsson

*) Jag använder här begreppet "SL" som ett samlingsnamn för alla parter och organ som ingår i den stockholmska lokaltrafiken - oavsett om dom kallar sej FUT, TF eller Nobina... ur ett allmänt resenärs- och medborgarperspektiv är det inte meningsfullt att skilja ut de olika aktörerna.
"4 300 resenärer beräknas stiga av varje timme under rusningstrafik vid Hagastaden år 2030."
Man brukar ju skriva antal påstigande annars!

Detta var intressant. Det här är mer än vad tidigare prognoser jag har sett redovisar totalt för hela Arenastadengrenen. Hur skiljer sig prognoserna undrar jag? Eller är något fel? Det tål att nystas vidare i.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Odd »

TKO skrev: För enligt vad jag kan se så räknar SL* med 4 300 avstigande under maxtimmen bara vid station Hagastaden. Fördelat på 6 ledbussar ger det drygt 700 resenärer per tur. Och det är bara för Hagastaden!
Då har de nog putsat på siffrorna. Ursprungligen var det ca 800 personer per riktning under maxtimmen och det är den siffran jag utgått ifrån. Men det är klart, det finns ju olika sätt att justera parametrar så att de passar in för ändamålen, och om ett av ändamålen är att t-bana skall byggas till varje pris, då är ju en "revidering" av prognoser ett enkelt sätt...
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Det kanske är bättre att utgå från de siffror SL anger idag?

Var fanns uppgiften om endast 800 resande i maxtimmen?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Odd »

En utredning om blindtarmen som SLL gjorde för ett par år sedan. Har sett den men hittar inte länken till den längre, tyvärr. Det hade underlättat.

Men det känns som en alldeles för stor ökning för att vara sann. Om det skulle stämma vad du säger så skulle det ju innebära att linjen skulle ha ett underlag för mer än 10-minuterstrafik under rusningstid, och var skall dom tågen tas ifrån. Man har ju slutat vända tåg vid Odenplan under rusningen för att man behöver kapaciteten västerut...

Det känns som att blindtarmen skulle behöva byggas tillsammans med den där rosagrönprickiga linjen mot Älvsjö, som har föreslagits. Det skulle vara ett mycket bättre projekt som inte skulle parasitera på kapaciteten på tunnelbana 1.
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

TKO skrev:Det kanske är bättre att utgå från de siffror SL anger idag?

Var fanns uppgiften om endast 800 resande i maxtimmen?

/TKO
Håller med dig, i princip, men blir också förvånad över denna siffra. Jag minns det som 800 totalt på hela grenen när den var tänkt som matarbana, och att detta blev 2000 när det i stället blev en del av Gröna linjen. Att 2000 på Hagastaden och Arenastaden tillsammans plötsligt blir 4300 på enbart Hagastaden låter märkligt, och då undrar man vad som har ändrats i prognosförutsättningarna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

Odd skrev:En utredning om blindtarmen som SLL gjorde för ett par år sedan. Har sett den men hittar inte länken till den längre, tyvärr. Det hade underlättat.

Men det känns som en alldeles för stor ökning för att vara sann. Om det skulle stämma vad du säger så skulle det ju innebära att linjen skulle ha ett underlag för mer än 10-minuterstrafik under rusningstid, och var skall dom tågen tas ifrån. Man har ju slutat vända tåg vid Odenplan under rusningen för att man behöver kapaciteten västerut...

Det känns som att blindtarmen skulle behöva byggas tillsammans med den där rosagrönprickiga linjen mot Älvsjö, som har föreslagits. Det skulle vara ett mycket bättre projekt som inte skulle parasitera på kapaciteten på tunnelbana 1.
Jag håller delvis med, det kommer att behövas mer kapacitet västerut. Men det är några år till vi når taket - och det är alltid svårt att sia om framtiden!

SL gjorde många utredningar om hur NKS/Norra stationsområdet skulle trafikförsörjas, resultaten skiljde sej ganska väsentligt åt. Först när man kom fram till att det var bäst med spårvagn blev den store ledaren nöjd... vi skall nog därför ta en del resandeprognoser som då presenterades med en nypa salt.

Sen gick det ju som det gick och tunnelbanan var inte längre färdigbyggd - nu är det istället spårvägsplanerna som hamnat i ritningsarkivet. En mer balanserad och heltäckande planeringsfilosofi vore önskvärd, men jag är inte övertygad om att vi kommer dit under min livstid!


Resandesiffran har jag hittat i min senaste favoritskrift: Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana. SL (vare sej dom kallar sej FUT eller TF) har varit sparsamma med att presentera resandeprognoser för alla de nya tunnelbanestationer som skall byggas, men i den här skriften finns ett par undantag - t ex för station Hagastaden.

Vi kan ifrågasätta dessa uppgifter, men det verkar i mina ögon lämpligt att SL:s planer för vagnhallsutbyggnad utgår från de egna resande- och trafikprognoserna, inte vad vi gissar på detta forum! (Nu är jag inte riktigt säkert att man verkligen arbetar så genomtänkt inom SL, men visst låter det bra?)

Låt oss slutligen göra en rimlighetsbedömning av de två olika uppgifter om resandet till Hagastaden som diskuterats, siffrorna avser avstigande under maxtimmen:

800
Det är ungefär lika många som idag stiger av vid Rissne eller Kristineberg - som väl inte känns som några stora målpunkter för arbets- och besöksresor.
Ja redan idag har busshållplatsen Karolinska sjukhuset 800 avstigande under morgonens maxtimme, att tunnelbanestationen inte skulle få fler resande faller på sin egen orimlighet. Den ersätter flera busshållplatser (t ex Karolisnka institutet som ocks åhar många resande) och servar ett mycket större område ("Hagastaden").

4 300
Om siffran stämmer placerar den Hagastaden i paritet med St Eriksplan och Kista (avser 2016, alltså utan pendeltåg) men bakom både Liljeholmen och Rådmansgatan. Det kanske är en hög prognos, men det känns inte helt omöjligt.

Slutsats
800 resande under maxtimmen framstår som orimligt lågt. 4 300 avstigande under maxtimmen låter högt, men är ändå inte orimligt.
(Jag kan ju tycka att var och en som vill ge ett seriöst intryck i debatten sjölv skulle kunna göra lite enkla rimlighetskontroller. Bara för att SL tryckt fam en siffra är det inte säkert att den stämmer!)

vänligen
Thomas K Ohlsson

VARNING: Ovanstående text kan innehålla spår av ironi. Överkänsliga är härmed varnade!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

Jag hittade en gammal rapport, från tiden då det planerades bli en matarbana (om jag förstår rätt). Det är alltså inte aktuella förutsättningar varför jag gör det kursivt. :D

Enligt den här rapporten, om jag tolkar den rätt https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... QZQJlhKYc8, förväntas Hagastaden få 280 påstigande under morgonens maxtimme och 1410 avstigande under morgonens maxtimme. Om 10 minuters turtäthet antas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av TKO »

twr skrev:"4 300 resenärer beräknas stiga av varje timme under rusningstrafik vid Hagastaden år 2030."
Man brukar ju skriva antal påstigande annars!

Detta var intressant. Det här är mer än vad tidigare prognoser jag har sett redovisar totalt för hela Arenastadengrenen. Hur skiljer sig prognoserna undrar jag? Eller är något fel? Det tål att nystas vidare i.
Eftersom uppgiften är hämtad från "Allt du behöver veta..." (orkar inte länka den här gången - ni har väl alla laddat hem den ändå?) som riktar sej till allmänheten. Då kan det vara rimligt att tala om avstigande vid Hagastaden - eftersom det för de flesta är en station man åker TILL, inte FRÅN. (Jag tror ni fattar vad jag menar!)

Dessutom kan det vara så att maxbelastningen under en timme avser just avstigande, resandet från Hagastaden kan vara mer utspritt i tiden.

Varför man plötsligt har ökat resandeprognoserna - om man nu gjort det - är en intressant fråga. Men den har jag för närvarande inget svar på. Och eftersom SL - eller snarare SLL - blivit allt mer sparsamma med att redovisa resandeprognoser för alla utbyggnadsprojekt man håller på med har jag svårt att själv göra några vettiga bedömningar om tillförlitligheten.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

Här https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... nTUKZ1AXXV på sidan 77 står
FUT skrev:Simuleringar av resandet i regionen har gjorts med den planerade tunnelbaneförbindelsen mellan Odenplan och Arenastaden. Beräkningarna har gjorts för morgonens högtrafiktid klockan 6.00–9.00 år 2030. Morgonens högtrafik motsvarar cirka 20 procent av det totala resandet under dygnet. Beräkningar har inte gjorts med den nu presenterade lokaliseringen och utformningen utan för det tidigare förslaget med skytteltrafik och en annan lokalisering av station Arenastaden. Nya beräkningar kommer att göras när det finns ett förslag kring station Hagalunds industriområde. De nedan redovisade siffrorna ger ändå en indikation på resandet. Inkluderas station Hagalunds industriområde bedöms resandet bli mer omfattande.
Flest resenärer är det på sträckan mellan Odenplan och Hagastaden, drygt 7000 resenärer i högtrafik mellan klockan 6 och 9. Mellan Hagastaden och Arenastaden är det under samma period knappt 5000 resande sammantaget i båda riktningarna.
Antalet resande på den nya tunnelbanelinjen bedöms bli förhållandevis lågt jämfört med övriga tunnelbanor. Kapacitetsutnyttjandet beräknas bli som högst mellan Odenplan och Hagastaden där knappt 30 procent av sittplatserna är upptagna vid högtrafik jämfört med 50 - 60 procent på de befintliga linjerna. Förlängs tunnelbanelinjen norrut till Arninge visar analyserna att beläggningen ökar cirka 20 procent på sträckan.
Eftersom det på sträckan finns andra alternativ i form av buss och pendeltåg är det svårt att exakt fastställa hur många som kommer att använda sig av tunnelbanan. Små förändringar i komfort, gångavstånd och bytesmöjligheter kan få stort genomslag på resenärernas val av resealternativ. Prognoserna visar på att tunnelbanelinjen får cirka 10 000 påstigande under tidsperioden fördelat på tre stationer vilket motsvarar cirka 50 000 resande per dygn. Det är jämförbart med sträckan och stationerna Karlaplan, Gärdet och Ropsten på den Röda linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar