Tunnelbanans depåer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av JohanB »

Hur är det tänkt att foror FAS->HÖ skall vända? Kommer de köra in på plattformen i HÖK för att byta körände och hur ser övergångarna mellan spåren ut för den körningen?
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av JohanB »

Bild

Besvarar min egen fråga, tydligen blir befintligt vändspår möjligt att nå från alla håll så att vändningen kan ske på detta. Maffigt växelparti!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av daniel_s »

Det är ju i princip en kopia på spårlösningen vid Högdalens station, men med plattformen norr om alltihop. Det är en kraftfull spårlösning på det sättet att inkörning norrifrån eller utkörning norrut kan ske samtidigt som man vänder ett tåg från andra hållet (vilket man ofta behöver vid in- och utryckning), däremot blir det ganska opraktiskt vid framtida vagnbyten på linje 18 då man måste vända och åka ner till Farsta strand och byta för att inte vara i vägen, och sedan vända igen på hemvägen. Men ok det är inte värre än att åka till Gullmarsplan och tillbaka som det är idag.

Jag är lite förvånad över att man inte vände anslutningen åt andra hållet så att man kunde köra rakt ut mot Farsta från depån, men det har kanske med bergförhållanden och lutningar att göra. Minns inte att jag läst någon utredning om detta men det kan ju vara för att jag ignorerar dem när de dyker upp ;-)
Skriv svar