Tunnelbanans depåer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanans depåer
Hur är det tänkt att foror FAS->HÖ skall vända? Kommer de köra in på plattformen i HÖK för att byta körände och hur ser övergångarna mellan spåren ut för den körningen?
Re: Tunnelbanans depåer
Det är ju i princip en kopia på spårlösningen vid Högdalens station, men med plattformen norr om alltihop. Det är en kraftfull spårlösning på det sättet att inkörning norrifrån eller utkörning norrut kan ske samtidigt som man vänder ett tåg från andra hållet (vilket man ofta behöver vid in- och utryckning), däremot blir det ganska opraktiskt vid framtida vagnbyten på linje 18 då man måste vända och åka ner till Farsta strand och byta för att inte vara i vägen, och sedan vända igen på hemvägen. Men ok det är inte värre än att åka till Gullmarsplan och tillbaka som det är idag.
Jag är lite förvånad över att man inte vände anslutningen åt andra hållet så att man kunde köra rakt ut mot Farsta från depån, men det har kanske med bergförhållanden och lutningar att göra. Minns inte att jag läst någon utredning om detta men det kan ju vara för att jag ignorerar dem när de dyker upp
Jag är lite förvånad över att man inte vände anslutningen åt andra hållet så att man kunde köra rakt ut mot Farsta från depån, men det har kanske med bergförhållanden och lutningar att göra. Minns inte att jag läst någon utredning om detta men det kan ju vara för att jag ignorerar dem när de dyker upp