Tunnelbanans depåer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

Startar en tråd om depåer och uppställningsmöjligheter i Stockholms tunnelbana.

Nu när flera linjer ska förlängas och fler tåg köpas in kan ökad depåkapacitet behövas. Vi har redan pratat en del om Högdalendepån i andra trådar.

Vad tror/tycker ni kommer att byggas ut i tunnelbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av ADDE »

Det togs ju upp nån förslag i en utredning att bygga en depå och ansluta den till Farstagrenen på gröna linjen. Bygger man sedan en spårförbindelse från denna, låt oss kalla den "Farstadepån" till Högdalsdepån så kan spårförbindelsen användas till vagntransporter mellan de olika depåerna och/eller banorna depåerna är till för.

En idé jag har är att göra Lidngöbanan till en tunnelbana. Det skulle troligen bli lönsamt fram till Skärsätra, om inte Lidingö bygger en massa bostäder på södra sidan. Tunnelbanan går via Lidingö Centrum och sedan tar över LBs sträckning norr om Larsberg. Om en sådan scenario skulle bli verklighet så kan nog AGA-depån användas till Tunnelbanan...
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Det togs ju upp nån förslag i en utredning att bygga en depå och ansluta den till Farstagrenen på gröna linjen. Bygger man sedan en spårförbindelse från denna, låt oss kalla den "Farstadepån" till Högdalsdepån så kan spårförbindelsen användas till vagntransporter mellan de olika depåerna och/eller banorna depåerna är till för.

En idé jag har är att göra Lidngöbanan till en tunnelbana. Det skulle troligen bli lönsamt fram till Skärsätra, om inte Lidingö bygger en massa bostäder på södra sidan. Tunnelbanan går via Lidingö Centrum och sedan tar över LBs sträckning norr om Larsberg. Om en sådan scenario skulle bli verklighet så kan nog AGA-depån användas till Tunnelbanan...
AGA-depån är byggd för 120 meter långa spår, så det är inte möjligt att få in fullånga tunnelbanetåg utan att bygga om. Tågen är väl också 280 cm breda mot spårvagnarna 265, så för mig osäkert vad detta innebär. Jag gissar att tunnelbanetåg också kräver större radier än spårvagnar, så många av spåren och växlarna på depåområdet skulle säkert behöva byggas om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av ADDE »

twr skrev:
ADDE skrev:Det togs ju upp nån förslag i en utredning att bygga en depå och ansluta den till Farstagrenen på gröna linjen. Bygger man sedan en spårförbindelse från denna, låt oss kalla den "Farstadepån" till Högdalsdepån så kan spårförbindelsen användas till vagntransporter mellan de olika depåerna och/eller banorna depåerna är till för.

En idé jag har är att göra Lidngöbanan till en tunnelbana. Det skulle troligen bli lönsamt fram till Skärsätra, om inte Lidingö bygger en massa bostäder på södra sidan. Tunnelbanan går via Lidingö Centrum och sedan tar över LBs sträckning norr om Larsberg. Om en sådan scenario skulle bli verklighet så kan nog AGA-depån användas till Tunnelbanan...
AGA-depån är byggd för 120 meter långa spår, så det är inte möjligt att få in fullånga tunnelbanetåg utan att bygga om. Tågen är väl också 280 cm breda mot spårvagnarna 265, så för mig osäkert vad detta innebär. Jag gissar att tunnelbanetåg också kräver större radier än spårvagnar, så många av spåren och växlarna på depåområdet skulle säkert behöva byggas om.
well, jag tänkte dock på marken däromkring... :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av LÅ1 »

Vilka depåer och uppställningsspår finns det i dag, och hur många fullängdståg kan de härbärgera? (Är väl enklast att räkna fullängdståg än vagnar eftersom det nu finns vagnar med två olika längder, och snart tre.)

Listar T-banedepåerna enligt Wikipedia:
  • Hammarbydepån
    Högdalsdepån
    Nybodadepån
    Risnedepån
    Slakthusdepån Inga T-banetåg. (Endast arbetsfordon)
    Vällingbydepån
    Norsborgsdepån(?) Under byggnad

Listar uppställningsspår som jag tror mig veta att de finns. Långt ifrån komplett! Siffrorna avser antalet tåg som jag tror ryms på platsen.
  • Farsta strand 1
    Gullmarsplan 1
    Hötorget - Rådmansgatan 2
    Odenplan 1
    Ropsten 1
    Mörby 6 (Eller är det 4?)
    Liljeholmen 1
    Kungsträdgården 1

Komplettera och rätta gärna!

Dessutom finns det kanske uppställningsmöjligheter vid perronger som inte behöver användas för trafik?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av ADDE »

Det finns tonvis med uppställnigsspår utmed tunnelbanans nät:

Röda linjen:
-Söder om Alby
-Axelsberg-Mälarhöjden (Vänspår)
-Fruängen
-Telefonplan (vändspår)
-Liljeholmen-Aspudden (Vissa tåg som vänder vid liljeholmen tömmer passagerare i trafikspåret, och fortsätter mot denna spår. Den syns från Ropstentåg som lämnar Aspudden.)
-Liljeholmen-Nyboda (Vändspår)
-Hornstull-Zinkensdamm
-Norr om Östermalsmstorg
-Söder om Ropsten, norr om trafikspåren i tunneln under Hjorthagen.
-Norr om Tekniska Högskolan (Vändspår)
-Mörby Centrum

Gröna linjen (Komplettera gärna om jag glömt något)
-Hässelby Strand
-Åkeshov (Vändspår)
-Alvik (Vändspår)
-Odenplan (Vändspår)
-Hötorget-Rådmansgatan
-Norr om Gullmarsplan
-Gullmarsplan-Globen
-Norr om Skärmarbrink
-Skarpnäck
-Hökarängen (Vändspår)
-Farsta strand

Blå linjen:
-Bortom Kungsträdgården
-I tunnlarna norr eller söder om Rådhuset.
-Söder om Västra Skogen
-Bortom Hjulsta
-Direkt norr om Kymlinge
Vet inte om det finns bortom Akalla samt i Hallonbergen eller Rinkeby...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av LÅ1 »

Jag inser att jag inte tänkte till ordentligt när det gäller uppställningsplatser i T-banan! Många av de du (ADDE) listade och som jag ej tog med känner jag ju till. Undvek däremot medvetet uppställningsspår vid perrong, som t.ex. Åkeshov och Bredäng. (Det senare hade du inte med?)

Vid Liljeholmen finns ett uppställningsspår i berget söder om stationen, eller är det bara en brygga på ett spår som fortsätter? Finns det liknande brygga mellan Aspudden och Nybodadepån? För något uppställningsspår finns väl inte mellan Aspudden och Liljeholmen?

Sker ingen trafik alls, inte ens av arbetståg etc, så kan man ju ställa upp tåg överallt. Kör man typ nattrafik med tåg från banornas ändpunkter utan att vända någon annan stans så finns det också många platser att ställa tåg på. Medans uppställningsplatser som inte skall störa normal dagtrafik och rusningstrafik är färre. Vet inte riktigt vad trådskaparen twr var ute efter. Kanske uppställningsplatser typ de i Mörby?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Jag inser att jag inte tänkte till ordentligt när det gäller uppställningsplatser i T-banan! Många av de du (ADDE) listade och som jag ej tog med känner jag ju till. Undvek däremot medvetet uppställningsspår vid perrong, som t.ex. Åkeshov och Bredäng. (Det senare hade du inte med?)

Vid Liljeholmen finns ett uppställningsspår i berget söder om stationen, eller är det bara en brygga på ett spår som fortsätter? Finns det liknande brygga mellan Aspudden och Nybodadepån? För något uppställningsspår finns väl inte mellan Aspudden och Liljeholmen?

Sker ingen trafik alls, inte ens av arbetståg etc, så kan man ju ställa upp tåg överallt. Kör man typ nattrafik med tåg från banornas ändpunkter utan att vända någon annan stans så finns det också många platser att ställa tåg på. Medans uppställningsplatser som inte skall störa normal dagtrafik och rusningstrafik är färre. Vet inte riktigt vad trådskaparen twr var ute efter. Kanske uppställningsplatser typ de i Mörby?
Ja, ungefär som i Mörby menade jag. Sådana spår som kan ses som en slags depåer (exkl verkstad). Alla möjliga vändspår utomhus vill man vill inte använda till att ställa ett tåg en hel natt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av twr »

ADDE skrev:
twr skrev:
ADDE skrev:Det togs ju upp nån förslag i en utredning att bygga en depå och ansluta den till Farstagrenen på gröna linjen. Bygger man sedan en spårförbindelse från denna, låt oss kalla den "Farstadepån" till Högdalsdepån så kan spårförbindelsen användas till vagntransporter mellan de olika depåerna och/eller banorna depåerna är till för.

En idé jag har är att göra Lidngöbanan till en tunnelbana. Det skulle troligen bli lönsamt fram till Skärsätra, om inte Lidingö bygger en massa bostäder på södra sidan. Tunnelbanan går via Lidingö Centrum och sedan tar över LBs sträckning norr om Larsberg. Om en sådan scenario skulle bli verklighet så kan nog AGA-depån användas till Tunnelbanan...
AGA-depån är byggd för 120 meter långa spår, så det är inte möjligt att få in fullånga tunnelbanetåg utan att bygga om. Tågen är väl också 280 cm breda mot spårvagnarna 265, så för mig osäkert vad detta innebär. Jag gissar att tunnelbanetåg också kräver större radier än spårvagnar, så många av spåren och växlarna på depåområdet skulle säkert behöva byggas om.
well, jag tänkte dock på marken däromkring... :roll:
Jo visst. men jag tänkte att du menade att det var en smart, kostnadseffektiv lösning. Och det är jag inte säker på, eftersom så väldigt mycket skulle behöva byggas om. Jag tror inte att det finns någon mark utanför depåområdet som kan tas i bruk utan vidare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Lars_L »

Problemet är väl att det inte finns några större utrymmen, utöver Mörby som man kan placera vagnar vid för närvarande - men om man bygger ut tunnelbanan nu, så är det ju av flera skäl lämpligt att bygga sådana utrymmen. Jag tror allvarligt talat att det är det enda som är tillräckligt ekonomiskt - men det kräver mer planering i den dagliga driften. Blir mycket svårt att hitta en ny plats för depå längs blåa linjen.

Det stora problemet är väl också där att vi kanske inte riktigt vet hur mycket vi behöver plats för, eftersom vi inte vet kommande utbyggnad. Det gör att man endera får en väldigt hög kostnad nu, eller en betydligt högre senare vid kommande utbyggnad. Det kan därför vara klokt att vänta lite. Eftersom det är troligt att det kan bli förlängningar både vid Barkarby mot Hjulsta (Viksjö) och från Nacka mot Orminge, så kan man ju också delvis ta det som försvarsarbeten; det underlättar vidareutbyggnaden om man inte behöver börja spränga precis vid stationen. Behövs ju också för att kunna klara av- och påkoppling av vagnar på ett praktiskt sätt - och kan ju då också bli en effektivare lösning. Däremot är det nog bra om man som i Mörby har minst fyra spår, så att man får viss effektivitet (om man vill klara av städning etc på plats).

Det finns i och för sig utrymme för att bygga ut den i Rissne, lite till, då spår 11-12 bara går halvvägs in i röret. Jag tror den är planerad för att kunna ta 24 fullängdståg.

Men det vi inte får glömma här och som ställer till det är att man måste ha plats för fler verkstadsplatser. Även tillgång till tvätthall/servicehall kan bli en flaskhals. Dessa "flaskhalsar" är (kan vara) betydligt knepigare att lösa än själva placeringen av vagnarna, även om förstås enklare tvätt och städ kan göras även i en uppställningsdepå i tunnel med tillgång till en lite bredare brygga etc.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av ADDE »

LÅ1 skrev:Jag inser att jag inte tänkte till ordentligt när det gäller uppställningsplatser i T-banan! Många av de du (ADDE) listade och som jag ej tog med känner jag ju till. Undvek däremot medvetet uppställningsspår vid perrong, som t.ex. Åkeshov och Bredäng. (Det senare hade du inte med?)

Vid Liljeholmen finns ett uppställningsspår i berget söder om stationen, eller är det bara en brygga på ett spår som fortsätter? Finns det liknande brygga mellan Aspudden och Nybodadepån? För något uppställningsspår finns väl inte mellan Aspudden och Liljeholmen?

Sker ingen trafik alls, inte ens av arbetståg etc, så kan man ju ställa upp tåg överallt. Kör man typ nattrafik med tåg från banornas ändpunkter utan att vända någon annan stans så finns det också många platser att ställa tåg på. Medans uppställningsplatser som inte skall störa normal dagtrafik och rusningstrafik är färre. Vet inte riktigt vad trådskaparen twr var ute efter. Kanske uppställningsplatser typ de i Mörby?
I Åkeshov finns det ett uppställingsspår bortom mittplattformen. Det var främst den jag syftade på. Hur det ser ut i Bredäng har jag ingen aning om. Sist jag var där var det bara 2 trafikspår och en mittplattform. Hur det ser ut i Sätra vet jag inte riktigt...

I söder om liljeholmen finns det två bryggor, den mer välkända är mellan Liljeholmen och Nyboda. Men jag har också observerat en brygga intill trafikspåret från Aspudden mot Liljeholmen... Den binder samman båda trafikspåren söderut mot Aspudden, vart den leder till norrut har jag ingen bra koll på, men jag tror den hamnar vid norrgående fruängsspår...

Av de ajg listade ovan så är väl Fruängen, Farsta Strand, Åkeshov, Hässelby Strand, Telefonplan och Hökarängen som är utomhus... Finns nog flera.

Men visst vore det bra med flera uppställningsspår i tunnel utmed T-banesystemet här o var...
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:I söder om liljeholmen finns det två bryggor, den mer välkända är mellan Liljeholmen och Nyboda. Men jag har också observerat en brygga intill trafikspåret från Aspudden mot Liljeholmen... Den binder samman båda trafikspåren söderut mot Aspudden, vart den leder till norrut har jag ingen bra koll på, men jag tror den hamnar vid norrgående fruängsspår...
Nä, det spåret är triangelspåret till Nyboda. Bryggan vid Aspudden är knasigt placerad, men det är i alla fall så att man kan köra ut från Nyboda med 5 vagnar (2 C20) fram till huvudsignalen vid bryggans södra ände och där byta körriktning och åka norrut genom växlarna mot Liljeholmen. Det går att vända så med 8 (3) vagnar också, men då får man improvisera lite. Något annat vettigt kan man inte använda den till... :mrgreen:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:I Åkeshov finns det ett uppställingsspår bortom mittplattformen. Det var främst den jag syftade på. Hur det ser ut i Bredäng har jag ingen aning om. Sist jag var där var det bara 2 trafikspår och en mittplattform. Hur det ser ut i Sätra vet jag inte riktigt...
Fel av mig. Skrev Bredäng, men tänkte Sätra. Där vände ju linje 15 tidigare mellan de båda plattformarna. Tror att Åkeshov och Bredäng är ganska likartade. Tror inte det finns några uppställningsplatser utan perrong. Men från mittspåret tror jag man kan åka i valfri riktning och hamna på rätt spår. (Men säker på det är jag inte.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sätra hade plats för 8 vagnar på uppställningsspåret S om plattformen när jag körde på bana 2.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:Sätra hade plats för 8 vagnar på uppställningsspåret S om plattformen när jag körde på bana 2.
Så det finns ett uppställningsspår söder om plattformen? OK, jag har ingen anledning att betvivla det.
Man kunde alltså tömma ett tåg på linje 15 och köra det bortanför stationen för att ge plats åt nästa 15 om man skulle behöva. Kanske använde man uppställningsspåret för att lagra vagnar på när tåglängderna ändrades? Det skedde ju rätt frekvent en gång i tiden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Lars Ödlund »

Kymlinge har jag inget som helst minne av ngt uppställnings/vändspår, däremot finns det bakom Akalla.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Sätra hade plats för 8 vagnar på uppställningsspåret S om plattformen när jag körde på bana 2.
Så det finns ett uppställningsspår söder om plattformen? OK, jag har ingen anledning att betvivla det.
Man kunde alltså tömma ett tåg på linje 15 och köra det bortanför stationen för att ge plats åt nästa 15 om man skulle behöva. Kanske använde man uppställningsspåret för att lagra vagnar på när tåglängderna ändrades? Det skedde ju rätt frekvent en gång i tiden.
Yup, kopplingsfororna ställdes upp där på gamla L15 ( Inte spårvagnslinje 15) tid, den som gick Sätra - KTH först, sedan till Universitetet.

Alla slutstationer hade ett uppställningsspår för uppställning av kopplingsfororna, bana 1 vid sidan, bana 2-3 bakom plattformen.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Sparkfot »

17316413215_f70cce480d_z.jpg
17316413215_f70cce480d_z.jpg (45.68 KiB) Visad 6893 gånger
I Mörby finns fyra uppställningsspår:
Spår 1 har plats för 16 vagnar Spår 2 har plats för 10 vagnar Spår 3 har plats för 10 vagnar Spår 4 har plats för 12 vagnar


P.s @Adde: Det finns ett vändspår i Skogskyrkogården också.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:I Åkeshov finns det ett uppställingsspår bortom mittplattformen. Det var främst den jag syftade på. Hur det ser ut i Bredäng har jag ingen aning om. Sist jag var där var det bara 2 trafikspår och en mittplattform. Hur det ser ut i Sätra vet jag inte riktigt...
Fel av mig. Skrev Bredäng, men tänkte Sätra. Där vände ju linje 15 tidigare mellan de båda plattformarna. Tror att Åkeshov och Bredäng är ganska likartade. Tror inte det finns några uppställningsplatser utan perrong. Men från mittspåret tror jag man kan åka i valfri riktning och hamna på rätt spår. (Men säker på det är jag inte.)
Nu skrev du ju Bredäng en gång till... :mrgreen:

Påminner om en gång när jag lite tankspritt ropade ut "S:t Eriksplan" i stället för Skärmarbrink; jag hade väl hemlängtan, men efter det råkade samma sak upprepas just där lite då och då just när jag satt och ansträngde mig för att undvika det!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Sätra hade plats för 8 vagnar på uppställningsspåret S om plattformen när jag körde på bana 2.
Så det finns ett uppställningsspår söder om plattformen? OK, jag har ingen anledning att betvivla det.
Man kunde alltså tömma ett tåg på linje 15 och köra det bortanför stationen för att ge plats åt nästa 15 om man skulle behöva. Kanske använde man uppställningsspåret för att lagra vagnar på när tåglängderna ändrades? Det skedde ju rätt frekvent en gång i tiden.
Ja, det fungerar i södergående riktning. Men man måste åka via mittplattformen från uppställningsspåret Norrut.

Troligen (om man ser på tidtabellen), användes detta också när man hade snabbtåg och 7,5-minuterstafik. På så sätt kunde man få tillräcklig vändtid vid Sätra för L 15.

Är ju en bra lösning både för uppställning, men inte minst även för att hantera skifte av turtäthet. Ett problem med mittspår är ju att man vid exempelvis utglesning av trafik får låta tåget fortsätta till nästa station med vändmöjlighet annars, för att inte få för kort vändtid för vissa avgångar, eller blockera norrgående spår. Så har man ju exempelvis fått vända en del Vällingby-vagnar vid Hässelby historiskt, på den tiden man hade annat än bara in- och utgående tåg från Vällingby även utanför högtrafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar