alternativ till enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Kantorn »

Alltså detta med enhetstaxa som vissa vurmar för... Ett av motiven är att det inte skulle kosta så mycket att åka en hållplats över zongräns.
Om man nu vill ha zontaxa kvar, varför inte då ha dubbelt så täta zoner, men låta taxan vara två kuponger för resa i en eller två zoner, tre kuponger för resa i tre eller fyra, och fyra kuponger för resa i fem zoner eller fler? (ja jag vet att kupongerna är borta, men ni som minns dem förstår hur jag menar...)
Professionell tyckare
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Anders Hanquist »

Som jag minns det så var det tänkt så när SL:s taxesystem planerades i början av 1970-talet. Många små zoner, men man skulle kunna passera en zongräns på grundavgiften. Då skulle man sluppit de "korta men dyra" resorna just över en zongräns. Jag tror det föll på att det skulle bli för många zoner att hålla reda på för personalen. Allt var ju "manuellt" på den tiden.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Kantorn »

Anders Hanquist skrev:Som jag minns det så var det tänkt så när SL:s taxesystem planerades i början av 1970-talet. Många små zoner, men man skulle kunna passera en zongräns på grundavgiften. Då skulle man sluppit de "korta men dyra" resorna just över en zongräns. Jag tror det föll på att det skulle bli för många zoner att hålla reda på för personalen. Allt var ju "manuellt" på den tiden.
På den tiden, ja. Men nu är det andra tider, så det borde kunna gå att ändra på. :)
Professionell tyckare
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Christian Spår »

Själv tycker jag att det bör vara in och utpasseringsspärrar som jag levde med i Seoul. Systemet fungerar där för nivåer av kollektivtrafikanter som överträffar Stockholms kollektivtrafik. Man betalar då alltså proportionellt till hur långt man rest och olika kollektivtrafik har olika kostnader.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Stefan B »

Har man alltså in- och utgångsspärrar på bussar i Söul? Jag har själv aldrig förstått varför det är så viktigt att bygga fort just i spårtrafikdelen av kollektivtrafik. Trafikformen och stationsutrymme ska inte påverka biljettsystemet, trafikanterna ska möta samma kontrollfunktion under hela resan.
Stefan B
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Stefan B skrev:Har man alltså in- och utgångsspärrar på bussar i Söul? Jag har själv aldrig förstått varför det är så viktigt att bygga fort just i spårtrafikdelen av kollektivtrafik. Trafikformen och stationsutrymme ska inte påverka biljettsystemet, trafikanterna ska möta samma kontrollfunktion under hela resan.
Stefan B
Jag vet inte hur det är i Seoul, men i Japan, där man har längdbaserad taxa nästan överallt, så har man normalt sett "utgångsspärrar" på bussar och spårvagnar, men inte ingångsspärrar, alltså precis tvärtom mot det normala här. Resenärer med elektroniska kort blippar kortet vid påstigning och igen när de passerar föraren som då ser att man har betalat. Resenärer som betalar kontant tar ofta en liten "påstigningsbiljett" ur en automat, som de sedan visar när de betalar till föraren vid avstigning. På påstigningsbiljetten står det vilken zon man började resan i.

Detta gäller vid ワンマン(konduktörlös drift). Jag tror aldrig jag har åkt någon buss eller spårvagn med konduktör, dock.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Christian Spår »

Stefan B skrev:Har man alltså in- och utgångsspärrar på bussar i Söul? Jag har själv aldrig förstått varför det är så viktigt att bygga fort just i spårtrafikdelen av kollektivtrafik. Trafikformen och stationsutrymme ska inte påverka biljettsystemet, trafikanterna ska möta samma kontrollfunktion under hela resan.
Stefan B
Ja, det är då inte spärrar, man blippar sitt kort när man går in och när man går ut.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Kantorn »

Christian Spår skrev:
Stefan B skrev:Har man alltså in- och utgångsspärrar på bussar i Söul? Jag har själv aldrig förstått varför det är så viktigt att bygga fort just i spårtrafikdelen av kollektivtrafik. Trafikformen och stationsutrymme ska inte påverka biljettsystemet, trafikanterna ska möta samma kontrollfunktion under hela resan.
Stefan B
Ja, det är då inte spärrar, man blippar sitt kort när man går in och när man går ut.
Och om man glömmer blippa får man skylla sig själv?
Professionell tyckare
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Anders Hanquist »

Ja, så brukar det väl väl funka med "utblippning". Om man inte drar kortet så räknas det som att man rest hela linjen. Så någon vinst att inte göra de finns inte, tvärtom.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Alltså detta med enhetstaxa som vissa vurmar för... Ett av motiven är att det inte skulle kosta så mycket att åka en hållplats över zongräns.
Om man nu vill ha zontaxa kvar, varför inte då ha dubbelt så täta zoner, men låta taxan vara två kuponger för resa i en eller två zoner, tre kuponger för resa i tre eller fyra, och fyra kuponger för resa i fem zoner eller fler? (ja jag vet att kupongerna är borta, men ni som minns dem förstår hur jag menar...)
Den uppenbara nackdelen med fler zoner är att det blir svåröverskådligt för den enskilde resenären.

Om jag får ta SL som exempel så vågar jag påstå att det redan idag är många som tycker att det är för krångligt med tre konstigt utformade zoner, "standardresor" och plastkort med okända belopp kvar. För oss som åker ofta och/eller är kollektivtrafiknördar är det här inget problem, jag har min 30-dagarsladdning som gäller alltid och överallt, men för en sällanresenär som t ex min far är det här helt obegripligt krångligt. Inte så att han inte skulle kunna sätta sig in i det om han verkligen ville, men han vill inte.

I en liten ort på landsbygden är det här inget problem, där är det bara bra om folk väljer att ta bilen istället för att belasta bussen, men i Storstockholm blir det direkt kontraproduktivt när myndigheterna å ena sidan vill att folk ska åka kollektivt, å andra sidan gör biljettsystemet lite krångligare för varje år.
Hpdnfk
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 07 november 2013 3:34

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Hpdnfk »

NerdBoy skrev: I en liten ort på landsbygden är det här inget problem, där är det bara bra om folk väljer att ta bilen istället för att belasta bussen
Det här får du nog förklara vad du menar. Det är ju normalt i stora orter som belastningen på bussarna kan tänkas bli ett problem. Jag håller med om att det är viktigare att få över folk till kollektivtrafiken i storstäderna, men inte att det skulle vara bra om folk väljer bilen på landsbygden.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av NerdBoy »

Hpdnfk skrev:
NerdBoy skrev: I en liten ort på landsbygden är det här inget problem, där är det bara bra om folk väljer att ta bilen istället för att belasta bussen
Det här får du nog förklara vad du menar. Det är ju normalt i stora orter som belastningen på bussarna kan tänkas bli ett problem.
Skillnaden ligger i varför och för vem kollektivtrafiken finns. På en liten ort, där det normala är att åka bil, är kollektivtrafiken främst avsedd för ungdomar, pensionärer och andra som av någon anledning inte kan eller vill transportera sig på annat sätt. Där spelar det ingen roll om det är krångligt att åka kollektivt, resenärerna har ändå inget val.

I en stor stad som Stockholm finns det miljömässiga skäl att försöka få bilister att börja åka kollektivt, men om man då gör biljettsystemet för krångligt så tappar man de sällanresenärer som inte känner sig motiverade att sätta sig in i vad som gäller.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av NerdBoy »

Christian Spår skrev:Själv tycker jag att det bör vara in och utpasseringsspärrar som jag levde med i Seoul. Systemet fungerar där för nivåer av kollektivtrafikanter som överträffar Stockholms kollektivtrafik. Man betalar då alltså proportionellt till hur långt man rest
Hur beräknas avståndet, är det fågelvägen mellan start och mål? Eller tar man hänsyn till den faktiska resvägen? Hur gör man med byten?
Christian Spår skrev:och olika kollektivtrafik har olika kostnader.
Hur sätts priset? Baseras det på den faktiska produktionskostnaden eller väger man in några andra faktorer (t ex hur snabb resan är)?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Alltså detta med enhetstaxa som vissa vurmar för... Ett av motiven är att det inte skulle kosta så mycket att åka en hållplats över zongräns.
Om man nu vill ha zontaxa kvar, varför inte då ha dubbelt så täta zoner, men låta taxan vara två kuponger för resa i en eller två zoner, tre kuponger för resa i tre eller fyra, och fyra kuponger för resa i fem zoner eller fler? (ja jag vet att kupongerna är borta, men ni som minns dem förstår hur jag menar...)
Den uppenbara nackdelen med fler zoner är att det blir svåröverskådligt för den enskilde resenären.

Om jag får ta SL som exempel så vågar jag påstå att det redan idag är många som tycker att det är för krångligt med tre konstigt utformade zoner, "standardresor" och plastkort med okända belopp kvar. För oss som åker ofta och/eller är kollektivtrafiknördar är det här inget problem, jag har min 30-dagarsladdning som gäller alltid och överallt, men för en sällanresenär som t ex min far är det här helt obegripligt krångligt. Inte så att han inte skulle kunna sätta sig in i det om han verkligen ville, men han vill inte.

I en liten ort på landsbygden är det här inget problem, där är det bara bra om folk väljer att ta bilen istället för att belasta bussen, men i Storstockholm blir det direkt kontraproduktivt när myndigheterna å ena sidan vill att folk ska åka kollektivt, å andra sidan gör biljettsystemet lite krångligare för varje år.
Enkelt. På varje station (Järnväg, tunnelbana, spårväg, stombusshållplats och större busstationer) har man en karta som visar hela länet. De flesta vet nog var det ligger, det stället de ska till. Där kan man se hur många zoner man passerar. Till detta läggs en förteckning över alla stora, medelstora och inte allt för små orter (eller hållplatser) i bokstavsordning med respektive zon efter. Inte så hi-Tech, men det går. Bredvid kan det finnas en liten apparat där man kan skriva in sin destinationshållplats och så får man reda på hur mycket det kostar. Ev som biljettautomat. (Den biten funkar på S-banen i Köpenhamn.) På mindre hållplatser står det lämpligen hur många zoner man passerar på den linjen samt till närmaste större ort och Stockholm.
Lång förklaring, inte mycket åtgärd.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av kildor »

Ungefär såhär kanske? :cheesygrin:
Karta med stationer och priser i Tokyo
Karta med stationer och priser i Tokyo
priskarta-001.jpg (156.64 KiB) Visad 16181 gånger
Jag tror nog mer på ett system med få zoner för att göra det lättare för resenärerna. Vill man komma åt problemet med marginaleffekter kring zongränser kan man antingen göra som i Berlin, där man också har tre zoner men biljetterna är giltiga i minst två, AB, BC eller ABC. Eller som i Melbourne där man har överlappande zoner. Eller så får man finna sig i att allting inte kan vara 100% rättvist.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:Ungefär såhär kanske? :cheesygrin:
priskarta-001.jpg
Nej, inte alls en sådan. Det där är ett linjenät. Jag skrev karta. En karta är geografiskt riktig. Som SL-s länskarta, fast med tydligt markerade zoner.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev:
kildor skrev:Ungefär såhär kanske? :cheesygrin:
priskarta-001.jpg
Nej, inte alls en sådan. Det där är ett linjenät. Jag skrev karta. En karta är geografiskt riktig. Som SL-s länskarta, fast med tydligt markerade zoner.
Danskarna vet som vanligt hur man gör. Köpenhamnsområdet är uppdelat i 97 zoner, och för varje zon finns en tydlig karta: http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort ... adet/9.pdf.
Sen är det klart att det ändå kan vara oklart exakt vilken zon en viss hållplats ligger i.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:Danskarna vet som vanligt hur man gör. Köpenhamnsområdet är uppdelat i 97 zoner, och för varje zon finns en tydlig karta: http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort ... adet/9.pdf.
Sen är det klart att det ändå kan vara oklart exakt vilken zon en viss hållplats ligger i.
Det finns nackdelar med Köpenhamns zonindelningar. (Eller snarare HT:s väl?) En reserelation kan kosta olika mycket beroende av vilken riktning man åker, eftersom bussen tar olika vägar. Kanske bara kör olika sidor om ett kvarter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:
Kristofer skrev:Danskarna vet som vanligt hur man gör. Köpenhamnsområdet är uppdelat i 97 zoner, och för varje zon finns en tydlig karta: http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort ... adet/9.pdf.
Sen är det klart att det ändå kan vara oklart exakt vilken zon en viss hållplats ligger i.
Det finns nackdelar med Köpenhamns zonindelningar. (Eller snarare HT:s väl?) En reserelation kan kosta olika mycket beroende av vilken riktning man åker, eftersom bussen tar olika vägar. Kanske bara kör olika sidor om ett kvarter.
Movias zonindelning är det. Motsvarande indelning finn på hela Själland och öarna söder därom samt på Bornholm.

Det är inte att bussen tar olika vägar som gör att det kan kosta olika utan att man betalar för ringar runt startzonen och man betalar för den den ring som ligger längst bort från startzonen. Här är ett exempel från Västsjälland.

Om man ska resa från zon 14 till zon 17 via zon 10 ska man betala för tre zoner: http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort ... and/14.pdf

Men om man ska resa från zon 17 till zon 14 via zon 10 måste man betala för fyra zoner: http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort ... and/17.pdf
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: alternativ till enhetstaxa

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev:
Kantorn skrev:
kildor skrev:Ungefär såhär kanske? :cheesygrin:
priskarta-001.jpg
Nej, inte alls en sådan. Det där är ett linjenät. Jag skrev karta. En karta är geografiskt riktig. Som SL-s länskarta, fast med tydligt markerade zoner.
Danskarna vet som vanligt hur man gör. Köpenhamnsområdet är uppdelat i 97 zoner, och för varje zon finns en tydlig karta: http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort ... adet/9.pdf.
Sen är det klart att det ändå kan vara oklart exakt vilken zon en viss hållplats ligger i.
Men det är alldeles för många zoner i Hovedstadsområdet. I Stockholms län föreställer jag mig typ att zon A delas upp i A norr och A söder. Vidare att zon B delas upp i B norr, C norr, B söder, C söder, och zon C blir zon D norr, zon E norr och zon D söder. Ungefärliga gränser som nu, och någonstans mitt i nuvarande B resp norra C. Självklart kan de ha andra namn, mina namn är snarare för att förstå principen. Från dagens tre (i praktiken fem) zoner blir det i stället nio zoner. Fler än i dag, men betydligt färre än när jag var liten. Från A norr till B norr - två zoner (till exempel Djursholms Ösby - Näsbypark, men även Odenplan - Täby Centrum) blir avgiften den lägsta, dvs 2 kuponger. Från Slussen till Täby Centrum - tre zoner - blir det tre kuponger, men det blir det också från Farsta till Täby Centrum (tre zoner), Farsta - Vallentuna (fyra zoner) och Handen - Täby Centrum (fyra zoner). Från Odenplan till Rimbo blir det också fyra zoner, dvs tre kuponger. Dock till Grisslehamn blir det fem zoner, fyra kuponger. Och då kan du lika gärna resa från Nynäshamn.

Jag kan tänka mig att tvåkupongersbiljetterna kan gälla 75 minuter, trekupongersbiljetterna 120 minuter och fyra kupongersbiljetterna 180 minuter. Till exempel.

Har man en normal länskarta så kan zonerna ritas ut tydligt på denna, lämpligen med kraftiga gränsmarkeringar i svart för att underlätta för färgsvaga. Och som sagt, en biljettautomat där man kan "fråga" efter priset till en specifik hållplats. Dvs bättre service än i dag.
Professionell tyckare
Skriv svar