Roslagsbanan till Arlanda
Postat: söndag 22 mars 2015 14:22
Nu storsatsar nordostkommunerna för att sälja in projektet. "Film ska sälja in tåg till Arlanda"
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Uppgiften om 50 000 är vad inblandade intressenter i Arlanda också räknar med.Enceladus skrev:Vallentuna släpper inte drömmen om Arlanda
Vallentuna lobbar för sin dröm i Almedalen. Det räknas med uppåt 50 000 arbetsplatser i flygplatsstaden Arlanda om tio år - och alla som jobbar där måste bo någonstans!
Känns som man pratat om dessa 50 000 arbetsplatser sedan hedenhös. Finns det några konkreta planer på att det någonsin kommer bli av?Enceladus skrev:Vallentuna släpper inte drömmen om Arlanda
Vallentuna lobbar för sin dröm i Almedalen. Det räknas med uppåt 50 000 arbetsplatser i flygplatsstaden Arlanda om tio år - och alla som jobbar där måste bo någonstans!
Jag vet inte om spårvägen i Uppsala är ett bra exempel på dubbelriktat resande. Sträckan mellan Ultuna och Bergsbrunna beräknas få ett väldigt enkelriktat resande. Kunskapsspåret väntas dock bli bättre, vilket kan jämföras med linje 4 i Stockholm. Av de nyligen beslutade projekten är det nog sträckan mellan Älvsjö och Östberga som beräknas få det jämnaste resandet, men det är på en ganska låg nivå (ungefär som sträckan mellan Farsta strand och Farsta). Annars är blå linjen ett utmärkt exempel på dubbelriktat resande på en högre nivå.twr skrev:En fördel med detta projekt är att det skulle skapa ett mer dubbelriktat resande på delar av Roslagsbanan. Man kan dra paralleller med andra projekt: Roslagsbanan med anslutningar i T-Centralen och Arlanda, Blå linjen med anslutningar i T-Centralen och Barkarby, Spårväg syd med anslutningar i Älvsjö och Flemingsberg, spårvägen i Uppsala med anslutningar i Uppsala C och Bergsbrunna. I samtliga fall gäller att ingen kommer att åka från ändstation till ändstation, men det är just det som är poängen. Samma plats utnyttjas flera gånger, i stället för att stå tom i ytteränden.
Den teoretiska grundplanen är väl, vad jag förstått, att Rimbogrenen och Arlandagrenen ska vara i stort sett likvärdiga i form av längd och trafiktäthet. I stort sett varannan avgång är en 27:a till Rimbo, respektive en 30:a till Arlanda. I det nya "navet" ligger Vallentuna tätort och Molnbydepån rätt centralt placerade.twr skrev:Att bygga både till Arlanda och till Rimbo kan säkert vara en bra idé, men projekten får ändå ses vara i huvudsak oberoende av varandra.
Dubbelspår från Vallentuna fram till Molnbydepåm skulle de båda ha nytta av.
Upplands Väsby kommun skrev:Fyra kommuner och Swedavia samarbetar för att påverka Arlandaregionens möjlighet att växa. Tisdag 30 november håller de ett frukostseminarium om tillväxten i regionen.
[...]
Så behöver infrastrukturen förbättras:
*Ostkustbanan får fler spår på sträckan Stockholm-Uppsala.
*E4 får fler körfält, samt nya och fullt utbyggda trafikplatser.
*Roslagsbanan förlängs till Arlanda.
*Kopplingen mellan Märsta och Arlanda förstärks, samt till kringliggande flygplatsstad.