Sida 1 av 1

Roslagsbanan till Arlanda

Postat: söndag 22 mars 2015 14:22
av LÅ1
Nu storsatsar nordostkommunerna för att sälja in projektet. "Film ska sälja in tåg till Arlanda"

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: lördag 04 juli 2015 1:05
av LÅ1

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: onsdag 04 juli 2018 12:01
av Enceladus
Vallentuna släpper inte drömmen om Arlanda

Vallentuna lobbar för sin dröm i Almedalen. Det räknas med uppåt 50 000 arbetsplatser i flygplatsstaden Arlanda om tio år - och alla som jobbar där måste bo någonstans!

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: onsdag 04 juli 2018 12:44
av twr
Enceladus skrev:Vallentuna släpper inte drömmen om Arlanda

Vallentuna lobbar för sin dröm i Almedalen. Det räknas med uppåt 50 000 arbetsplatser i flygplatsstaden Arlanda om tio år - och alla som jobbar där måste bo någonstans!
Uppgiften om 50 000 är vad inblandade intressenter i Arlanda också räknar med.

Ja, en koppling till Vallentuna skulle ge mycket till den kommunen.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: torsdag 05 juli 2018 6:47
av BSB101
Enceladus skrev:Vallentuna släpper inte drömmen om Arlanda

Vallentuna lobbar för sin dröm i Almedalen. Det räknas med uppåt 50 000 arbetsplatser i flygplatsstaden Arlanda om tio år - och alla som jobbar där måste bo någonstans!
Känns som man pratat om dessa 50 000 arbetsplatser sedan hedenhös. Finns det några konkreta planer på att det någonsin kommer bli av?

Rent siffermässigt bor redan dessa 50 000 i Stockholms län och är arbetslösa, så om man bara förlägger rätt arbeten till Arlanda alternativt byter ut befolkningen så behövs inga nya bostäder. Se hur smidigt det löste sig! :) Inga dyra investeringar och jag minskade just arbetslösheten i Stockholm kraftigt.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: torsdag 05 juli 2018 8:58
av twr
En fördel med detta projekt är att det skulle skapa ett mer dubbelriktat resande på delar av Roslagsbanan. Man kan dra paralleller med andra projekt: Roslagsbanan med anslutningar i T-Centralen och Arlanda, Blå linjen med anslutningar i T-Centralen och Barkarby, Spårväg syd med anslutningar i Älvsjö och Flemingsberg, spårvägen i Uppsala med anslutningar i Uppsala C och Bergsbrunna. I samtliga fall gäller att ingen kommer att åka från ändstation till ändstation, men det är just det som är poängen. Samma plats utnyttjas flera gånger, i stället för att stå tom i ytteränden.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: torsdag 05 juli 2018 10:42
av Enceladus
twr skrev:En fördel med detta projekt är att det skulle skapa ett mer dubbelriktat resande på delar av Roslagsbanan. Man kan dra paralleller med andra projekt: Roslagsbanan med anslutningar i T-Centralen och Arlanda, Blå linjen med anslutningar i T-Centralen och Barkarby, Spårväg syd med anslutningar i Älvsjö och Flemingsberg, spårvägen i Uppsala med anslutningar i Uppsala C och Bergsbrunna. I samtliga fall gäller att ingen kommer att åka från ändstation till ändstation, men det är just det som är poängen. Samma plats utnyttjas flera gånger, i stället för att stå tom i ytteränden.
Jag vet inte om spårvägen i Uppsala är ett bra exempel på dubbelriktat resande. Sträckan mellan Ultuna och Bergsbrunna beräknas få ett väldigt enkelriktat resande. Kunskapsspåret väntas dock bli bättre, vilket kan jämföras med linje 4 i Stockholm. Av de nyligen beslutade projekten är det nog sträckan mellan Älvsjö och Östberga som beräknas få det jämnaste resandet, men det är på en ganska låg nivå (ungefär som sträckan mellan Farsta strand och Farsta). Annars är blå linjen ett utmärkt exempel på dubbelriktat resande på en högre nivå.

Det är dock inte bara fordon som kan utnyttjas effektivt, detsamma gäller även för spår! Denna förlängning ändrar inte på förhållandet att spåren mellan Lindholmen och Kårsta är extremt underutnyttjade. Modul Arlanda borde därför samordnas med Modul Rimbo, speciellt om det anses behövas mer dubbelspår av kapacitetsskäl eller för att få ner restiden tillräckligt mycket för att motivera investeringarna.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: torsdag 05 juli 2018 11:11
av twr
Att bygga både till Arlanda och till Rimbo kan säkert vara en bra idé, men projekten får ändå ses vara i huvudsak oberoende av varandra.

Dubbelspår från Vallentuna fram till Molnbydepåm skulle de båda ha nytta av.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: fredag 06 juli 2018 23:27
av Verspieder
twr skrev:Att bygga både till Arlanda och till Rimbo kan säkert vara en bra idé, men projekten får ändå ses vara i huvudsak oberoende av varandra.

Dubbelspår från Vallentuna fram till Molnbydepåm skulle de båda ha nytta av.
Den teoretiska grundplanen är väl, vad jag förstått, att Rimbogrenen och Arlandagrenen ska vara i stort sett likvärdiga i form av längd och trafiktäthet. I stort sett varannan avgång är en 27:a till Rimbo, respektive en 30:a till Arlanda. I det nya "navet" ligger Vallentuna tätort och Molnbydepån rätt centralt placerade.

Tvärtrafik Norrtälje - Rimbo - Husby-Långhundra - Arlanda finns redan (sedan åtminstone 1990-talet) med två fullt fungerande busslinjer som ansluter till varandra.

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: måndag 20 augusti 2018 9:02
av twr
Är det någon som vet hur långt nordostkommunernas utredning har kommit, och om något har publicerats?

Re: Roslagsbanan till Arlanda

Postat: tisdag 23 november 2021 19:02
av Enceladus
Kraftsamling för Arlandaregionens framtid
Upplands Väsby kommun skrev:Fyra kommuner och Swedavia samarbetar för att påverka Arlandaregionens möjlighet att växa. Tisdag 30 november håller de ett frukostseminarium om tillväxten i regionen.

[...]

Så behöver infrastrukturen förbättras:

*Ostkustbanan får fler spår på sträckan Stockholm-Uppsala.
*E4 får fler körfält, samt nya och fullt utbyggda trafikplatser.
*Roslagsbanan förlängs till Arlanda.
*Kopplingen mellan Märsta och Arlanda förstärks, samt till kringliggande flygplatsstad.