Ånglok och andra museala tåg i Havanna på Kuba, januari 2015

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ånglok och andra museala tåg i Havanna på Kuba, januari 2015

Inlägg av Olle »

Vi passade på att gå förbi Västra stationen och centralstationen i Havanna en dag när vi gick på stan. Västra Station som inhyser museala lok och vagnar var stängt och vi kunde bara se fordonen uifrån, men vid centralstationen ser vi fyra ånglok i parken utanför stationen och ett par motorvagnar inne på stationen. En av motorvagnarna är troligen en av de 300 som beställts från Ryssland och en ungersk motorvagn med tanke på utseendet. Det är inte lätt att hitta uppgifter om de kubanska loken och motorvagnarna på nätet. Som vanligt när man är ute och reser med folk som inte har tåg som sitt stora intresse så ges det inte den tid man skulle vilja ha att gå och titta närmare på allt. Havanna kommer jag nog åter till känner jag. En tågresa tvärs landet är lockande men inget man tar med ointresserade på har jag förstått.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mer ånglok och annat musealt i Havanna på Kuba, januari 2015

Inlägg av Olle »

När man går och åker omkring i en stad och omgivningarna så hittar man alltid en massa saker som är spännande att följa upp. Som exempelvis järnvägen i Leninparken. Går den fortfarande i trafik nån gång under året? Jag kan inte hitta det på nätet och de jag frågade på plats förstod inte vad jag menade. Troligen språkförbistringar. Min spanska är inte vad den borde vara.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2500
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Ånglok och andra museala tåg i Havanna på Kuba, januari

Inlägg av Per Lind »

Ångloket på 4'e bilden i första inlägget stod 2012 på en tomt ett kvarter bakom Kubas gamla riksdagshus. Om man översätter till Stockholm så hade man ångloksrenovering på Stortorget i Gamla Stan.
2013 var dessa ånglok "färdiga" och flyttades till järnvägsmuséet, där Olle såg ett av dom, för nybyggnad/renovering av hytterna.
Sedan flyttade man nya ånglok till den tomma tomten. I år, 2015, stod det ett 10-tal lok på tomten.
När vi besökte järnvägsmuséet, vilket öppnades för oss både 2012 och 2013, fick vi veta att man planerar att köra turistångtåg från den gamla nedlagda stationen.

En resa med tåg på Kuba är ett äventyr och man vet aldrig när det går varför man måste ha gott om tid. Havana-Santiago går 1-2 gånger per vecka, om man har rullande material, lok och personal. Annars ställer man in. Om det är inställt märker man det genom att inget tåg kommer. ...

Tyvärr är det nog för sent att åka till Kuba för det rälsburnas skull, det behövs ett mirakel för att rädda järnvägsdriften.
Och tid, tålamod och spanska kunskaper. Väldigt få kubaner pratar engelska och dom som gör det är guider.
Prisläget på Kuba är för oss turister väldigt högt. 1 CUC kostar som ett mellanting mellan USD och EUR och guider och chaufförer vill ha vardera 1 CUC per person och dag vilket blir ganska mycket. På hotellen vill man gärna ha dricks för det mesta, även vid all inclusive. Ger man inte dricks får man dålig service.

Men, Kuba är fantastiskt och har man en gång varit där så längtar man tillbaka. Tjusningen kanske är att det inte är som hemma.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar