Sida 1 av 3

"Ta bussen – utan chaufför"

Postat: onsdag 25 februari 2015 18:33
av LÅ1
"Ta bussen – utan chaufför". Den här gången handlar det om förbindelse mellan Skärholmern och Kungens Kurva. Om jag förstod det rätt så skulle det vara förarlösa fordon som inte bara går på separata banor, utan bland övrig trafik.

Texten "I framtiden kan du kanske ta en förarlös minibuss fram till butiksdörren" antyder passagerarstyrda målpunkter. Men längre fram talar man om en linje med sex hållplatser.

Varför inte börja med en ringlinje med vanliga bussar som går runt i Kungens kurva och även angör Skärholmens busstorg. Med hög turtäthet. Det skulle nog avlasta alla andra linjer som passerar området. Dessa kanske då bara skulle behöva ha en hållplats inom området om det gör att linjen får bättre körtid och bättre kan hålla sin tidtabell.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: onsdag 25 februari 2015 20:22
av M_M
Jag har provåkt bussen i Rotterdam. Det var ungefär som att köra buss med en nybörjare som förare.

Förvisso ur ett teknikperspektiv klart diggabelt men för resenären så torde vanliga (små) bussar eller valfritt annat fordon vara bättre...

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 27 februari 2015 9:16
av Per Lind
Tycker nog det verkar lite våghalsigt.
En människa på förarplatsen kan hantera en snabbt uppkommen situation vilket inte en dator kan.
Hur gör man vid snö och halka?
Nej, förarlöst är nog bäst om det finns spår som håller det på plats.
-Per

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 27 februari 2015 9:48
av Odd
Ja, vid halka och snö så drattar ju bussar i diket, det vet vi ju redan.

Ett större och generellt problem med autonoma fordon är vem som har ansvaret när de framförs på allmänna vägar. Är det trafikföretaget, är det fordonstillverkaren, vägmyndigheten, passagerarna eller kanske till och med den enskilde programmeraren av systemet som ställs inför rätta och hamnar i finkan när någon blir påkörd och omkommer? Dessutom skulle jag, kanske obefogat, känna en otrygghet att vistas i en trafikmiljö som trafikeras av herrelösa fordon!

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 27 februari 2015 12:55
av M_M
Den lilla linjen i Rotterdam kör på en helt egen väg men den har plankorsning med allmän trafik. Signaler och bommar (!) reglerar dessa korsningar och för att hejda vägtrafiken från att irra sig in på bussbanan så har bussbanan vad jag minns språviddshinder eller liknande.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 27 februari 2015 18:37
av LÅ1
M_M skrev:Den lilla linjen i Rotterdam kör på en helt egen väg men den har plankorsning med allmän trafik. Signaler och bommar (!) reglerar dessa korsningar och för att hejda vägtrafiken från att irra sig in på bussbanan så har bussbanan vad jag minns språviddshinder eller liknande.
Jag kanske övertolkade texten när jag uppfattade det som om dessa bussar även skulle köra bland övrig trafik. Även om det är något som redan i dag är möjligt och snart kommer att bli vardag. Det är nog något som liknar systemet i Rotterdam man tänkt sig.

Men tänk när vi får riktigt självkörande bilar. Då kan man tänka sig att man anropar bilen hemma i garaget från krogen. Och så blir man hämtad. Ingen parkeringsplats i stan, eller alldeles för dyr sådan? Skicka hem bilen! Det är nog närmare i tid än många tror. I Berlin provkör man på gatorna, men med någon sittande bakom ratten som kan ingripa. I Göteborg tror jag att det finns en inhägnad provbana.
Ytterligare något att testa i vintermiljö i Arvidsjaur i framtiden.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: måndag 16 mars 2015 0:14
av Christer J
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Den lilla linjen i Rotterdam kör på en helt egen väg men den har plankorsning med allmän trafik. Signaler och bommar (!) reglerar dessa korsningar och för att hejda vägtrafiken från att irra sig in på bussbanan så har bussbanan vad jag minns språviddshinder eller liknande.
Jag kanske övertolkade texten när jag uppfattade det som om dessa bussar även skulle köra bland övrig trafik. Även om det är något som redan i dag är möjligt och snart kommer att bli vardag. Det är nog något som liknar systemet i Rotterdam man tänkt sig.
Det är alltså en automatbana som alla andra automatbanor! Dock med ett nytt gränssnitt mellan fordon och bana. Detta nya gränssnitt har dock en gammalmodig karaktär över sig. Men varför GPS - positioneringen kan väl ges genom indikatorer i vägbanan?

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: måndag 16 mars 2015 0:26
av Odd
Du har en poäng med GPS. Nu har jag inte kollat om det verkligen är så att dessa system använder GPS men generellt så bör inget system som är beroende av GPS-positionering (motsvarande) för sitt säkra framförande godkännas eller användas. För ren orientering så är det en sak, men systemet får inte stanna och sluta hitta bara för att GPS börjar att visa fel eller sluta fungera. Det är förvånansvärt lätt att störa GPS. Det finns exempel i USA där flygplatssystem har störts för att lastbilschaffisar som inte vill bli övervakade av arbetsgivaren helt enkelt använder GPS-störningsutrustning.
http://www.computerworld.com/article/24 ... 2-000.html

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: måndag 16 mars 2015 20:31
av 643
Miljontals lokaltrafikförare sitter och vrider på en ratt eller penetrerar en fröjdepinne hela
dagarna - är inte det påfallande otidsenligt? Sparka inte bara konduktörerna utan även
förarna - staten får väl försörja dem! Allra bäst vore om alla människor jobbade hemifrån
varvid behovet av humantransporter helt skulle bortfalla ... ); ); ); OBS SATIR ); ); );

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: måndag 16 mars 2015 22:29
av LÅ1
643 skrev:Miljontals lokaltrafikförare sitter och vrider på en ratt eller penetrerar en fröjdepinne hela
dagarna - är inte det påfallande otidsenligt? Sparka inte bara konduktörerna utan även
förarna - staten får väl försörja dem! Allra bäst vore om alla människor jobbade hemifrån
varvid behovet av humantransporter helt skulle bortfalla ... ); ); ); OBS SATIR ); ); );
För några veckor sedan visade man på teve (kanske Vetenskapens värld?) hur man håller på att utveckla 5G-nät som skall vara så snabba att en maskinist skall kunna sitta hemma och köra en lastmaskin i en grusgrop någon annan stans i världen. Och då även höra det ljud som han skulle höra om han satt i maskinens förarhytt. Det demonstrerades på en mässa i Europa (Kontinentaleuropa) och grävmaskinen gick i en grusgrop här i Sverige. Fast i brist på 5G-nät så hade man någon form av specialförbindelse.

Och redan i dag sitter USA:s soldater i sina hemstäder och bombar och skjuter i Asien. Men då är fördröjningen stor. Vilket visades när de redan avfyrat ett vapen mot en bil och upptäcker två barn vid den.


Så vi kan kanske inte sparka lokförarna, men de kan ju snart jobba hemifrån, eller från ett och samma kontor och slippa att transportera sig själva fram och åter hela dagen! Avlösningarna kan ju då ske vid rätt tid oavsett var fordonet råkar befinna sig! Bara det måste väl vara en fördel! :D

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: tisdag 17 mars 2015 3:14
av roggek
LÅ1 skrev:Så vi kan kanske inte sparka lokförarna, men de kan ju snart jobba hemifrån, eller från ett och samma kontor och slippa att transportera sig själva fram och åter hela dagen! Avlösningarna kan ju då ske vid rätt tid oavsett var fordonet råkar befinna sig! Bara det måste väl vara en fördel! :D
Ähum:


Att jobba som lokförare hemifrån finns redan... :cheesygrin:

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: tisdag 17 mars 2015 21:11
av NerdBoy
En riktigt spännande tillämpning är fjärrstyrda "kirurgrobotar". Tänk er att en okomplicerad operation i Malmö plötsligt blir komplicerad, och bara någon minut senare tar en specialist i Umeå över kniven. Eller att en pluton skadade FN-soldater i Afghanistan opereras av kirurger som jobbar i skift på diverse sjukhus i Sverige.

En intressant möjlighet är också att "byta utväxling" på utrustningen, så att 1 centimeter snitt med den digitala kniven motsvarar t ex 1 mm snitt i patienten. Effekten är ungefär densamma som om kirurgen vore tre äpplen hög och hade en pytteliten kniv, d v s mycket bättre precision.

Fast såvitt jag vet får det här än så länge bara testas om kirurgen är fysiskt närvarande i samma rum som patienten, eftersom ett tekniskt fel kan vara förödande. Jag föredrar helt klart att samma säkerhetstänk tillämpas på de bussar jag åker med. :wink:

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: tisdag 17 mars 2015 21:20
av Kantorn
NerdBoy skrev:Effekten är ungefär densamma som om kirurgen vore tre äpplen hög
Kirurgsmurfen? :)

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: onsdag 18 mars 2015 22:04
av 643
Per Lind skrev:Tycker nog det verkar lite våghalsigt.
En människa på förarplatsen kan hantera en snabbt uppkommen situation vilket inte en dator kan.
Hur gör man vid snö och halka?
Nej, förarlöst är nog bäst om det finns spår som håller det på plats.
-Per
Tillåter mig att anmäla avvikande åsikt - människor är felbara även i idealfallet - något
som förstås även gäller varje form av automatiska system.
Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: onsdag 18 mars 2015 22:27
av LÅ1
643 skrev:Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...
:?:

Och vad gör din hjärna djupast där inne? Det är väl digitala signaler där också!
Det är ju vad som kommer ut ur en dator, inte hur den processar informationen på lägsta nivå som är relevant i sammanhanget!

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: lördag 22 augusti 2015 23:00
av LÅ1

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: söndag 23 augusti 2015 4:45
av BSB101
LÅ1 skrev:I Göteborg tror jag att det finns en inhägnad provbana.
Är det inte så att Volvo har tillstånd att köra på allmän väg med förarlösa bilar?
643 skrev:Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...
En dator är verken bättre eller sämre än den människa som programmerat den.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: söndag 23 augusti 2015 11:11
av LÅ1
BSB101 skrev:
643 skrev:Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...
En dator är verken bättre eller sämre än den människa som programmerat den.
Det beskriver inte hela verkligheten. Det handlar inte om den människa som programmerat, utan om de människor som ...
Olika delar av ett sådant system är nog progrsmmerat av olika individer. Dessutom testas nog sådana system på många olika sätt, inklusive kodgranskning.

En maskin, dator, är överlägsen människan i många avseenden. Den blir inte lika lätt distraherad (t.ex. av en välformad flicka :wink: ). En dator blir inte trött av många timmars körning oavsett tid på dygnet. Men samtidigt måste systemet hållas i trim. Gäller programuppdateringar, så väl som linser, antenner och vad mer som används för att ta in omvärden.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: söndag 23 augusti 2015 15:22
av daniel_s
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
643 skrev:Datorn är (hittills!) en fullständig idiot som är synnerligen bra på att räkna ettor och nollor
och resultaten blir ju ofta därefter...
En dator är verken bättre eller sämre än den människa som programmerat den.
Det beskriver inte hela verkligheten. Det handlar inte om den människa som programmerat, utan om de människor som ...
Olika delar av ett sådant system är nog progrsmmerat av olika individer. Dessutom testas nog sådana system på många olika sätt, inklusive kodgranskning.
Men det finns ändå en svag punkt i form av den uppsättning specifikationer som ligger till grund för programmeringen. En människas misstag eller dåliga antaganden i den fasen slår lätt igenom hela vägen till slutprodukten.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: söndag 23 augusti 2015 15:26
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Det beskriver inte hela verkligheten. Det handlar inte om den människa som programmerat, utan om de människor som ...
Olika delar av ett sådant system är nog progrsmmerat av olika individer. Dessutom testas nog sådana system på många olika sätt, inklusive kodgranskning.
Men det finns ändå en svag punkt i form av den uppsättning specifikationer som ligger till grund för programmeringen. En människas misstag eller dåliga antaganden i den fasen slår lätt igenom hela vägen till slutprodukten.
Sant! Där gäller det att alla inblandade har intresseav att få helheten bra, och tar ett övergripande ansvar. Men det kanske lätt blir att man tittar på sin lila bit, och inte mer.