Tjustbanans breddning till normalspår 50 år

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Tjustbanans breddning till normalspår 50 år

Inlägg av Peter Bolin »

Helgen 11–12 oktober 2014 firades 50-årsminnet av Tjustbanans breddning till normalspår. Firandet arrangerades av Tjustbygdens järnvägsförening (http://www.hwj.nu) i samarbete med Järnvägsmuseet i Gävle (http://www.trafikverket.se/Museer/Sveri ... eum-Gavle/). På Tjustbanan kördes ångtåg och dieselloksdragna tåg, och det kördes även tåg på ”Smalan” mellan Västervik och Ankarsrum. Jag visar här några av mina bilder.

Bild
Co13 2832 är en lokaltågsvagn från 1931. Den bör ha gjort en hel del resor mellan t.ex. Stockholm och Upplands Väsby när det begav sig.

Bild
Co13 2832, interiör.

Bild
T43 235 var dieselloket som användes.

Bild
B 1316 från 1917 var ångloket som var i trafik. Här ses jubileumståget vid infarten till Åtvidaberg.

Bild
Överum station på Tjustbanan. År 1991 öppnades hållplatsen Överums bruk, och sedan 1996 är Överum station helt tagen ur bruk.

Bild
YP 874 + 900 ankommer Verkebäck på ”Smalan”. Jag lyckades klämma in en tur till Ankarsrum också. YP 900 är för närvarande utlånad till Gotland inför invigningen av Roma station i maj.

Bild
B 1316 och L18p 3147 (f.d. NVHJ 22) sida vid sida i Västervik.

Bild
Bjärka-Säby station. Sedan början av 2000-talet stannar inga tåg här längre, men söndagens ångtåg gjorde ett uppehåll.

Hälsningar
Peter Bolin