SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Den 19:e juni var det en dåre som hotade att spränga en bomb i Gamla stan. Ett stort område spärrades av och en del nyhetssajter rapporterade att tunnelbanans röda och gröna linjer var stoppade, andra rapporterade att tågen gick men inte stannade i Gamla stan. Mina kollegor följde dramat via media och undrade hur de skulle ta sig hem, själv tog jag det med ro eftersom det finns andra sätt att ta sig till Tekniska högskolan och därifrån borde det inte vara något problem. (Trodde jag.)

När det var dags att åka hem gick tuben igen. På väg upp till bussen vid Tekniska högskolan kastade jag en blick på tavlan med busstiderna, och självklart fanns det ett långt meddelande som rörde linje 670. Avgången 17:30 hade ny tid 17:57, och så var det en lång mening om hållplatser som inte trafikerades "på order av polisen". Hållplatserna rabblades upp i nån sorts huller-om-buller-ordning, och bland dem uppfattade jag bl a Humlegården, som inte kändes riktigt aktuell i sammanhanget.

Bild

Något tveksam fortsatte jag upp till hållplatsen, där det stod ett tiotal personer och väntade. Infoskylten där visade ett likartat meddelande, men eftersom den skylten är av LCD-typ kan den inte visa rullande meddelanden. Istället visas ett eller två ord i taget med vad som känns som en halv evighet emellan. Jag tröttnade nånstans mitt i meddelandet och kollade istället sl.se på mobilen - nej, det fanns ingenting om 670. När jag istället såg mig omkring såg jag en reflexvästklädd herre som stod på 676:ans hållplats och dirigerade folk tillbaka till tuben. Jag gick bort till honom och fick reda på att 670:an utgick från Danderyds sjukhus på polisens order, så det var bara att gå ner i tuben igen och åka vidare.

Mina reflektioner:
* Vad sägs om att försöka få ut ett meddelande redan på tunnelbanetåget? Ett enkelt "Det är störningar i busstrafiken, ni som ska fortsätta till Vaxholm eller Norrtälje får byta vid Danderyds sjukhus istället" hade räckt långt.
* Hur svårt kan det vara att formulera ett meddelande om att "670 mot Vaxholm utgår från Danderyds sjukhus"? Om meddelandet nödvändigtvis måste innehålla en lista med indragna hållplatser, hur svårt kan det vara att dels göra en korrekt lista med de fem (5) hållplatserna, dels presentera dem i en begriplig ordning?
* Så gott som alla resenärer har en internetuppkopplad telefon i fickan. Möjligheten att snabbt och enkelt kunna nå en stor mängd människor överträffar även de våtaste drömmarna hos informationsansvariga för tjugo år sedan. Och vad gör SL av det? Ingenting... :roll:
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Jag tar en händelse till när jag ändå håller på:

Den 8:e december skedde en tragisk dödsolycka på Vaxholmsvägen. En 75-årig kvinna gick på fel buss vid Engarn och när hon sedan skulle byta buss vid Bullerholmen blev hon påkörd i mörkret och avled omedelbart. 112 fick larmet 16:58. "Trafiken SBS Radio" fick ut ett meddelande på Twitter 17:09 om totalavstängning, räddningstjänsten twittrade ett liknande meddelande tre minuter senare. Det blev snabbt långa köer på båda sidor om olycksplatsen och rätt många bussar fastnade.

Jag var kvar längre än vanligt på jobbet och kom till Tekniska högskolan cirka 18:20. Det var många väntande på hållplatsen så jag kollade sl.se, men det fanns ingen info. Cirka 18:30 kom en röd ledbuss som omgående fick slut på sittplatser. Vid Danderyds sjukhus tog även ståplatserna slut. Vid det här laget förstod jag att något var fel, men sl.se hade fortfarande ingen info. Några på bussen pratade om trafikolycka, och efter en koll på trafiken.nu förstod jag att resan skulle ta tid. Vid Ladvik började den fyra km långa och nästintill stillastående kön. Cirka 19:35 rullade vi så slutligen förbi olycksplatsen vid Bullerholmen, där det fortfarande fanns flera blåljusfordon.

Mina reflektioner:
* "Trafiken" fick ut ett meddelande redan efter 11 minuter. SL lyckades inte få ut något meddelande alls, trots att det var mycket stora störningar i bortåt tre timmar. Hur är det ens möjligt att de helt missar en sån här grej?
* Busschaffisen visste hela tiden att det skulle ta lång tid att komma till Vaxholm, men trots det sade han inte ett knyst i högtalarna på hela resan. Varför inte säga något redan från början, så att folk vet vad som gäller? (Jag hade redan missat middagen hemma, så jag kunde lika gärna ha stannat och käkat i stan. Då hade min sittplats kunnat användas av någon av de som fick stå i över en timme. Samma sak om jag hade haft bråttom, då hade jag kunnat välja bort bussen för en betydligt snabbare taxiresa via Bogesund.)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Ja, idag är det ju i alla fall inte naturvetenskapen som begränsar möjligheterna att nå ut med information till folk. Däremot är det nog lite si och så med kunskaperna om vad människan klarar av. Som gränssnitten för de nyaste informationssystemen är gjorda, så hinner ju inte ens de skarpaste hjärnorna med i svängarna eftersom det helt enkelt tar för lång tid att publicera information. Nu kommer jag inte ihåg det exakta antalet men jag tror att det är typ 20 musklick för att kunna göra ett högtalarutrop t ex. På ett område där det kan vara väldigt mycket att göra en helt vanlig dag är det inte så konstigt om informationen blir lite knasig när en sån här grej inträffar. Om den däremot helt uteblir som du säger att den gjorde 8/12 är det ju förstås lite konstigt, har ingen aning om vad det kan ha berott på.

(Ibland brakar ju system ihop, för all del. Nätverkskapaciteten är inte oändlig och ibland har man kopplat alldeles för mycket trafik över för trånga länkar!)

Vet inte riktigt hur SL ser på detta, men kan ju vara intressant att kolla upp vad SL egentligen kräver av sina olika entreprenörer. I vissa avtal har man ersättningen kopplad till ett slags kundnöjdhetsindex, som är tänkt att utgöra ett ekonomiskt incitament för operatören att komma på bra lösningar, i stället för kvantitativa krav som det vore avtalsbrott att inte leva upp till. Så om trafiken inte går något vidare så går det inte heller så bra ekonomiskt, men det är ju en helt vanlig dag på jobbet i bussbranschen med hård konkurrens och obefintliga marginaler, och SL får ju trafiken billigare så ingen ser kanske någon anledning att vidta några mer dramatiska åtgärder för att förbättra kvaliteten.

Men hur som helst ingår det ju i jobbet för alla som håller på med trafiken att försöka få informationen att bli så bra som möjligt, det står nog inskrivet i praktiskt taget alla befattningsbeskrivningar vid det här laget och jag tror också att de flesta gör så gott de kan...
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Verspieder »

Tragiskt nog är inget av ovanstående numera chockerande eller ens förvånande. SL själva tar så lite ansvar som möjligt, utan vill helst lägga över det mesta på operatörerna. Och gränserna mellan operatörerna känns allt tydligare och kraftigare för varje upphandlingsperiod. Någon större samordning mellan tunnelbana och de olika bussområdena upplevs inte av resenärerna.
Att trafikinformationen inte fungerar på adekvat sätt idag trots alla våra hjälpmedel är tråkigt. Ibland känns det som att utvecklingen ligger på ungefär samma nivå som för 10-11 år sedan, då vi inte hade PC eller ens kommunikationsradio i alla SL-bussarna.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Tragiskt nog är inget av ovanstående numera chockerande eller ens förvånande. SL själva tar så lite ansvar som möjligt, utan vill helst lägga över det mesta på operatörerna. Och gränserna mellan operatörerna känns allt tydligare och kraftigare för varje upphandlingsperiod. Någon större samordning mellan tunnelbana och de olika bussområdena upplevs inte av resenärerna.
Att trafikinformationen inte fungerar på adekvat sätt idag trots alla våra hjälpmedel är tråkigt. Ibland känns det som att utvecklingen ligger på ungefär samma nivå som för 10-11 år sedan, då vi inte hade PC eller ens kommunikationsradio i alla SL-bussarna.
Tunnelbanan brukar dock vara duktig på att lägga ut meddelanden om stora störningar i anslutande trafik. Jag vågar till och med påstå, att om ett stopp på t ex Roslagsbanans inre del inte annonseras på tunnelbanan, så har de antingen ett eget stopp att hantera, eller så har ingen tänkt på att informera tunnelbanan.

Stora störningar i busstrafik i ett område, speciellt om det innebär ändrad resväg typ att nackabussarna går från Gullmarsplan, kan också motivera sådan information. Kraftiga förseningar på EN busslinje är ju däremot normalt under gränsen, men 670 kan vara ett specialfall, eftersom en hel kommun blir typ avskuren, så där gäller det nog att vara tydlig!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

Det är ju få t-banesystem där man informerar om enskilda busslinjer - även om det vore önskvärt. Att den störningsinformation som utgår från den entreprenör som kör trafiken ibland haltar kan vi nog alla vara med om. Jag tycker dock det blivit bättre senaste året. Dock verkar det ju fortfarande vara så att den information som läggs ut på hemsidan inte uppdateras automatiskt samtidigt som den i realitidssystemet. Och det är ju givetvis ett dilemma (inte helt lättlöst heller - om informationen ska anpassas till de olika kanalerna).

Givetvis ska man i realtidssystemet inte ange varje hållplats - utan sträckor som är inställda. Problemet är ju när flera linjer passerar samma hållplats - alltså man verkar kunna lägga upp meddelande för en specifik linje - men om det är störningar på alla linjer - blir det ju knepigt, då måste man ha ett generellt meddelande som gäller alla linjer - och då blir det ju lite otydligt - om den som lägger in det inte har huvudet på skaft.

Om linjerna från KTH/Humlegården vänder vid Danderyd - ska det givetvis informeras om i tunnelbanan; i det här fallet verkade det ju dessutom ha gällt alla linjer ut till Norrort. Men eftersom det inte ingår normalt i t-banans informationsflöde att informera om busslinjer - så måste ju en kontakt om detta tas - eller att någon spontant tar initiativet till att det görs.

Det finns givetvis mycket att göra här. Tyvärr ger ju detta rätt liten utdelning i NKI (Nöjd Kund Index) - så här måste man i sådana fall ha några viten/incitament kopplade till trafikinformationen. Svårt dock att mäta och följa upp när det gäller större händelser. En rimlig sak vore ju att månatligen ha en uppföljning på hur många förseningar på över 7-minuter som rapporterats på hemsidan och i realitidssystemet. Och sedan ha ett vite på någon miljon per månad om det understiger 90 procent och varje procentenhet därutöver.

Ska man lösa problemet vid stora händelser - behövs nog en central koordinator av något slag. Tror faktiskt det vore en bra idé att SL hade något slags övergripande informationstjänst - som ser till att lösa större problem när det uppstår och som har kontakt med respektive entreprenörs trafikledning och informatörer och själv har möjlighet att lägga in informationn - eller förtydliga den.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Verspieder »

Lars_L skrev:Ska man lösa problemet vid stora händelser - behövs nog en central koordinator av något slag. Tror faktiskt det vore en bra idé att SL hade något slags övergripande informationstjänst - som ser till att lösa större problem när det uppstår och som har kontakt med respektive entreprenörs trafikledning och informatörer och själv har möjlighet att lägga in informationn - eller förtydliga den.
Något sådant skulle onekligen behövas nu på 10-talet. Mycket bra idé! :)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:
Lars_L skrev:Ska man lösa problemet vid stora händelser - behövs nog en central koordinator av något slag. Tror faktiskt det vore en bra idé att SL hade något slags övergripande informationstjänst - som ser till att lösa större problem när det uppstår och som har kontakt med respektive entreprenörs trafikledning och informatörer och själv har möjlighet att lägga in informationn - eller förtydliga den.
Något sådant skulle onekligen behövas nu på 10-talet. Mycket bra idé! :)
Det finns väl i stort sett redan i form av SL Kundtjänst, även om den inte har den uppgiften för tillfället. Men man bör ju komma ihåg att rekryteringsvägarna är avskurna och kundtjänstoperatörer betalar dåligt, så det är nog lite svårt att hitta folk med trafikerfarenhet som kan göra någon nytta på en nivå "över" trafikentreprenörernas folk. Så det finns en uppenbar risk att de mest kommer att ägna sig åt ovidkommande sysslor, såsom att ludda till språket i informationen så att budskapen blir mindre tydliga. ("Förändrad trafikstart på Kårstagrenen" är min favorit från det senaste kvartalet! Fast den formuleringen har kanske förvaltningen själv uppfunnit?)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

I dag har bussarna runt om i länet problem med halkan enligt Radio Stockholm. Vissa hållplatser trafikeras inte, och i något distrikt ligger flera bussar i diket.
Men går man in på sl.se så ser det ut som om busstrafiken funkar i stort sett bra. En grön bock för bussar. Endast för lokalbanor finns det texter. Varav en är markerad som akut.
Vem skall man lita på? :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:I dag har bussarna runt om i länet problem med halkan enligt Radio Stockholm. Vissa hållplatser trafikeras inte, och i något distrikt ligger flera bussar i diket.
Men går man in på sl.se så ser det ut som om busstrafiken funkar i stort sett bra. En grön bock för bussar. Endast för lokalbanor finns det texter. Varav en är markerad som akut.
Vem skall man lita på? :?
Alltså, även om fem bussar kör i diket och ett tjog hållplatser blir indragna, så finns det ju fortfarande tusentals bussar och hållplatser kvar, så man kan kanske ändå säga att busstrafiken funkar i stort sett bra. (Det betyder förstås inte nödvändigtvis att jag tycker att det är en bra idé att skriva så. Men jag råder inte över algoritmerna på nya långsamma sl.se!)

Jag gick in och kollade på sl.se på en linje där jag vet att en buss körde av vägen under eftermiddagen, och där ser jag i och för sig ingen info om den turen, men väl att nästa tur på samma linje (sista för dagen) var inställd. Att den "drabbade" turen inte annonseras vet jag inte orsaken till, men det var nog en hel del att göra i just det ögonblicket, så det kan man få lägga in senare.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:I dag har bussarna runt om i länet problem med halkan enligt Radio Stockholm. Vissa hållplatser trafikeras inte, och i något distrikt ligger flera bussar i diket.
Men går man in på sl.se så ser det ut som om busstrafiken funkar i stort sett bra. En grön bock för bussar. Endast för lokalbanor finns det texter. Varav en är markerad som akut.
Vem skall man lita på? :?
Alltså, även om fem bussar kör i diket och ett tjog hållplatser blir indragna, så finns det ju fortfarande tusentals bussar och hållplatser kvar, så man kan kanske ändå säga att busstrafiken funkar i stort sett bra. (Det betyder förstås inte nödvändigtvis att jag tycker att det är en bra idé att skriva så. Men jag råder inte över algoritmerna på nya långsamma sl.se!)

Jag gick in och kollade på sl.se på en linje där jag vet att en buss körde av vägen under eftermiddagen, och där ser jag i och för sig ingen info om den turen, men väl att nästa tur på samma linje (sista för dagen) var inställd. Att den "drabbade" turen inte annonseras vet jag inte orsaken till, men det var nog en hel del att göra i just det ögonblicket, så det kan man få lägga in senare.
Jag vet bara att tidigare har man brukat ha en övergripande text om att det är problem i busstrafiken på grund av väglaget, och att det förekommer indragna turer, sträckor och hållplatser. Det var den informationen jag hade förväntat mig. Att skriva "Inga större störningar" på portalsidan för störningar i busstrafiken verkar lite konstigt, när man samtidigt hör att det finns problem med halkan. I och för sig kan de flesta ana sig till att det finns större risk än vanligt att det blir något strul med bussresan. Men det kanske var mindre störningar i dag än vad som är vanligt vid denna typ av väder, vad vet jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Jag ber om ursäkt för att jag startade en tråd och sedan försvann. De' e' mycke' nu...
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Lars_L skrev:Det finns givetvis mycket att göra här. Tyvärr ger ju detta rätt liten utdelning i NKI (Nöjd Kund Index) - så här måste man i sådana fall ha några viten/incitament kopplade till trafikinformationen. Svårt dock att mäta och följa upp när det gäller större händelser. En rimlig sak vore ju att månatligen ha en uppföljning på hur många förseningar på över 7-minuter som rapporterats på hemsidan och i realitidssystemet. Och sedan ha ett vite på någon miljon per månad om det understiger 90 procent och varje procentenhet därutöver.
Det låter som en bra idé, men jag skulle gärna se att man även väger in NÄR störningen rapporterades. Det är när jag står och fryser på hållplatsen som jag vill veta om bussen är på väg, inte en timme senare.

Ett typexempel är när en buss ska avgå 10:00 från Tekniska högskolan och sedan gå tillbaka från Söderhamnsplan 10:45. Sedan händer något och bussen uteblir helt. Först runt 10:30 kommer det ut info om störningen, men istället för att rapportera att båda avgångarna är inställda så gäller infon bara 10:00-avgången. Sedan runt 11:15 kommer info om att även 10:45-avgången är inställd. Och det känns ju rätt ruttet, att de inte kan få ut infon i tid trots att de har vetat hela tiden att det inte kommer att finnas någon buss som kan köra 10:45-avgången.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Vet inte riktigt hur SL ser på detta, men kan ju vara intressant att kolla upp vad SL egentligen kräver av sina olika entreprenörer. I vissa avtal har man ersättningen kopplad till ett slags kundnöjdhetsindex, som är tänkt att utgöra ett ekonomiskt incitament för operatören att komma på bra lösningar, i stället för kvantitativa krav som det vore avtalsbrott att inte leva upp till. Så om trafiken inte går något vidare så går det inte heller så bra ekonomiskt, men det är ju en helt vanlig dag på jobbet i bussbranschen med hård konkurrens och obefintliga marginaler, och SL får ju trafiken billigare så ingen ser kanske någon anledning att vidta några mer dramatiska åtgärder för att förbättra kvaliteten.
Är inte NKI på väg bort, till förmån för den "förträffliga" VBP-modellen? I en utopisk drömvärld ligger det ju i operatörens intresse att alltid ha så nöjda resenärer som möjligt, eftersom det maximerar antalet resenärer och därmed vinsten. :roll:
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Lars_L skrev:Ska man lösa problemet vid stora händelser - behövs nog en central koordinator av något slag. Tror faktiskt det vore en bra idé att SL hade något slags övergripande informationstjänst - som ser till att lösa större problem när det uppstår och som har kontakt med respektive entreprenörs trafikledning och informatörer och själv har möjlighet att lägga in informationn - eller förtydliga den.
Men då uppstår nästa fråga - vill alla operatörer att störningsinformationen kommer ut? För en operatör som får betalt enligt VBP-modellen är det ju billigast att jag står och fryser häcken av mig och tar nästa buss, istället för att ta en taxi och kräva resegaranti.

Och vill operatörerna att SL ska få reda på alla störningar? Görs det rutinmässiga kontroller av realtidsdatat vs tidtabellen, eller kontrolleras det först när det inkommer klagomål om en viss tur? (Mer specifikt: har Arriva slutat med den smarta idén att "köra ikapp" uteblivna turer i efterhand?)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

NerdBoy skrev: Men då uppstår nästa fråga - vill alla operatörer att störningsinformationen kommer ut? För en operatör som får betalt enligt VBP-modellen är det ju billigast att jag står och fryser häcken av mig och tar nästa buss, istället för att ta en taxi och kräva resegaranti.

Och vill operatörerna att SL ska få reda på alla störningar? Görs det rutinmässiga kontroller av realtidsdatat vs tidtabellen, eller kontrolleras det först när det inkommer klagomål om en viss tur? (Mer specifikt: har Arriva slutat med den smarta idén att "köra ikapp" uteblivna turer i efterhand?)
Problemet är väl hur SL hanterar detta. Principen är ju att man litar på operatören. Det är först om man överklagar beslutet som trafikförvaltningen kontrollerar gentemot statistikfilerna. Finns det inte någon rapporterad störning, så är det inte kunden man tror på. Rätt häpnadsväckande egentligen. Men det behöver - vilket noga bör understrykas - ju inte innebära att operatören fuskar. Det kan ju vara en förare som råkar ta fel väg eller något och att det därför inte upptäcks, om hen inte rapporterar in till trafikledningen.

Men samtidigt är väl störningsinformation en av de saker som ger störst missnöje i kundundersökningar - och det är ju en del av avtalskonstruktionen att man får böta om kunderna är missnöjda. Men givetvis måste ju SL köra filerna i sådana fall. Buss pc har ju detaljerad information, så det kan inte vara något svårt att få det på övergripande nivå. Tillåter man visst bortfall - så slipper man ju också tveksamma fall. Men när det gäller alla turer som är mer än 3-minuter försenade så tar man ju fram statistik. Det är ju lätt ur systemet. Det förstår jag ligger till grund för den delen av avtalet och görs från SL:s sida.

Det visade sig ju att inte SL visste hur man skulle mäta förseningarna i E20. Man hade helt enkelt inte tänkt på den saken. Det skapade visst en hel del strul i början, men vad jag förstått, så ska det väl vara åtgärdat nu.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av M_M »

Här slår jag in några öppna dörrar:

Det finns i stort sett bara en sak att säga om detta: Oj vad mycket bättre det skulle kunna göras med inte så stora medel.

Steg ett måste vara att använda den statistik som faktiskt samlas in. Användandet ska givetvis vara automatiserat.

Vad gäller de där 20 klicken för ett utrop så bör det givetvis rationaliseras.

Systemen bör tillåta preliminära data även ända ut till kunderna. Med exemplet att en buss ställs in i ena riktningen och att den skulle kört en tur i omvänd riktning så är det väl lämpligt att annonsera att turen sannolikt inte kommer köras, och först när någon manuellt petat i informationen så visas det antingen som helt inställt eller att turen går. Det kan ju trots allt hända att det görs någon "handpåläggning" av något slag. (Må vara att det inte går för linjen i exemplet, men nog torde det i en del andra fall gå att kasta om bussar även lite längre ut i ytterområdena).

Men det viktigaste borde väl vara att se till att viljan finns. Är enda fungerande metoden att ta det med enskilda politiker i landstinget?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Men det viktigaste borde väl vara att se till att viljan finns. Är enda fungerande metoden att ta det med enskilda politiker i landstinget?
Det beror på vad man menar med "fungerande metod". Man kan utan tvivel få saker att hända med den metoden, särskilt om det gäller något mycket begränsat problem som egentligen förtjänar en väldigt låg prioritet. Men när det gäller stora system, så har politikerna inte kontroll över hur saker utvecklar sig efter att de har lämnat över ärendet till åtgärder. Tidigare, i det "gamla" SL, hade ju åtminstone tjänstemännen det. Men så är det inte längre, och politikerna har visserligen numera ytligt sett "tagit kontrollen" över SL, men de kan ju ingenting.

Men du får gärna försöka! Vad kan hända, liksom...
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

I morse tog jag bussen till Danderyds sjukhus och väl nere på plattformen visade det sig att hälften av tågen var inställda. Vagnen (närmare bestämt vagn sex av åtta, för er som tror att det finns en massa lediga platser någon annanstans i tåget) blev helt full vid Bergshamra. Vid Universitetet stod en besviken vägg av presumtiva resenärer och väntade på bättre tider. Strax efteråt räknade jag till 31 personer i vestibulen, knappast rekord men ändå lite för trångt för att kännas bra.

Tänk om bussföraren hade kunnat säga ett par ord i högtalarna om det väntande kaoset? Då hade jag kunnat välja en annan resväg och någon mer behövande hade kunnat ta min plats i sardinburken.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:I morse tog jag bussen till Danderyds sjukhus och väl nere på plattformen visade det sig att hälften av tågen var inställda. Vagnen (närmare bestämt vagn sex av åtta, för er som tror att det finns en massa lediga platser någon annanstans i tåget) blev helt full vid Bergshamra. Vid Universitetet stod en besviken vägg av presumtiva resenärer och väntade på bättre tider. Strax efteråt räknade jag till 31 personer i vestibulen, knappast rekord men ändå lite för trångt för att kännas bra.

Tänk om bussföraren hade kunnat säga ett par ord i högtalarna om det väntande kaoset? Då hade jag kunnat välja en annan resväg och någon mer behövande hade kunnat ta min plats i sardinburken.
Hade tänkt söka bland dagens störningar för att ta fram lite bakgrund om saken. Men SL har uppenbarligen tagit bort den funktionen på sin nya torftiga hemsida. Alltså inte bara möjligheten att rota i det förgångna, utan hela sökmotorn är borta!!! Eller ja, det finns kvar vissa fragment som går att använda om man på startsidan klickar på "Buss". Då kommer man till något som heter "Trafikläget" och där kan man skriva ett tunnelbanelinjenummer, t ex "14". Man får då upp de tunnelbanestörningar som är gällande precis nu för stunden, men inte avslutade eller kommande störningar. På sidan för "Tunnelbana" kan man inte söka alls, och inte på de andra trafikslagen heller.

Jag skulle gärna länka till det jag syftar på, men det går naturligtvis inte heller på nya torftiga sl.se!

Så jag får ställa in alla mina försök att säga någonting till SL:s försvar här; i stället håller jag helt enkelt med om att SL är usla på information. De borde byta namn till Stollstockholms Totalpanik! :evil:
Skriv svar