SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Det där var ju ett riktigt förortsperspektiv. Med samma resonemang borde förstås halva Östermalm döpas om till ”Tekniska högskolan”. För så heter ju stationen som har fler resenärer än allt annat tillsammans.

Men nu är ju verkligheten en annan, T-centralen är inte ett område (och om den vore det borde det snarare heta ”Åhléns”) och Östermalm är inte en station. (Om man inte är tonåring förstås, för då betyder det ”Östermalmstorg”.)
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Det där var ju ett riktigt förortsperspektiv. Med samma resonemang borde förstås halva Östermalm döpas om till ”Tekniska högskolan”. För så heter ju stationen som har fler resenärer än allt annat tillsammans.

Men nu är ju verkligheten en annan, T-centralen är inte ett område (och om den vore det borde det snarare heta ”Åhléns”) och Östermalm är inte en station. (Om man inte är tonåring förstås, för då betyder det ”Östermalmstorg”.)
Verkligheten enligt vem? Expressen kallar området "T-Centralen". Betydelser förändras.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Aha, står det i Expressen? Förlåt, då tar jag tillbaka allting och hävdar motsatsen. :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Det där var ju ett riktigt förortsperspektiv. Med samma resonemang borde förstås halva Östermalm döpas om till ”Tekniska högskolan”. För så heter ju stationen som har fler resenärer än allt annat tillsammans.

Men nu är ju verkligheten en annan, T-centralen är inte ett område (och om den vore det borde det snarare heta ”Åhléns”) och Östermalm är inte en station. (Om man inte är tonåring förstås, för då betyder det ”Östermalmstorg”.)
Verkligheten enligt vem? Expressen kallar området "T-Centralen". Betydelser förändras.
Jag tror inte Expressen medvetet kallar hela området för T-centralen. Det är nog snarare den enskilda journalisten som inte är kunnig nog om stationernas namn. (Jag vågar inte skriva att han är tillräckligt korkad för att inte veta skillnaden på T-centralen och Centralen.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Det där var ju ett riktigt förortsperspektiv. Med samma resonemang borde förstås halva Östermalm döpas om till ”Tekniska högskolan”. För så heter ju stationen som har fler resenärer än allt annat tillsammans.

Men nu är ju verkligheten en annan, T-centralen är inte ett område (och om den vore det borde det snarare heta ”Åhléns”) och Östermalm är inte en station. (Om man inte är tonåring förstås, för då betyder det ”Östermalmstorg”.)
Verkligheten enligt vem? Expressen kallar området "T-Centralen". Betydelser förändras.
Jag tror inte Expressen medvetet kallar hela området för T-centralen. Det är nog snarare den enskilda journalisten som inte är kunnig nog om stationernas namn. (Jag vågar inte skriva att han är tillräckligt korkad för att inte veta skillnaden på T-centralen och Centralen.)
I folkmun brukar "Globen" numera nästan uteslutande användas som benämning på Johanneshov. Eftersom de flesta stockholmare, inklusive journalister, bor i förorter så är det väl inte konstigt om "förortsperspektivet" tar över?

(För övrigt måste jag tillägga att det bara är busshållplatsen som officiellt heter "Centralen". Stationen heter egentligen "Stockholms central".)
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Hans Wibacke »

Lars_L skrev:Fast väl till/från Bro. Å andra sidan är det ju inget som hindrar att tågen utgår från Bålsta. Man använder ju regionaltågen plattform för ingående tåg vid från kopplingen på kvällen. Så något olösligt problem är det ju inte.
Om den dagen kommer då linje 44 går hela vägen till Bålsta, och den dagen kommer då linje 45 går mellan Uppsala och Nynäshamn, får man byta ut spårtrafikkartorna. Informationen SL ger till resenärerna ska vara korrekt. Och kan information - av någon anledning - inte vara komplett så behöver den i alla fall inte vara missvisande.

Nu tycker jag dock inte att just detta med linje 44 på spårtrafikkartan är något stort problem. Det är mer en detalj, ett exempel på missvisande information.

Personligen tycker jag att om man har linjenummer, så borde linjenumret skrivas ut vid linjens samtliga slutstationer på spårtrafikkartan. Här ett exempel på just linje 44 där linjenumret är utskrivet vid Älvsjö, Kallhäll och Bro (samt Bålsta av någon anledning :? ):
https://sl.se/globalassets/nya-linjekar ... nje-44.pdf

På den stora spårtrafikkartan (med all spårtrafik) är slutstationer och ändhållplatser som förärats ett (eller flera) linjenummer skrivna enbart med versaler. Det vore logiskt, tycker jag, att övriga slutstationer också skrivs med versaler, eller på något sätt lyfts fram bättre. Med tanke på hur många tåg som har destination Kungsängen, Kallhäll, Upplands Väsby, Älvsjö, Tumba, Västerhaninge och (metropolen) Krigslida, så är dessa stationer förvånansvärt anonyma på spårtrafikkartan.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

I lördags skulle jag och hustrun gå ut och äta med goda vänner. Vi dumpade barnen hos barnvakten och kom till Pålsundsvägens hållplats cirka 15:55. Vi var ute i god tid, bussen skulle gå från Söderhamnsplan 16:00 och komma till Pålsundsvägen 16:04. I hållplatskuren finns en infotavla och i normalfallet visar den hur många minuter det är kvar, i det här fallet kunde det t ex ha stått “670 Tekniska högskolan 9 min”. Istället stod det “670 Tekniska högskolan 16:04” fram tills klockan var just 16:04, sedan försvann den avgången och nästa avgång 16:24 hamnade överst.

Jag kollade om det fanns någon störningsinformation på http://www.sl.se, men det gjorde det inte.

16:09 ringde jag SL och en inläst röst gav mig snabbt ett tips om att besöka hemsidan http://www.sl.se. Detta tips återkom kanske femton gånger under de tre-fyra minuter jag väntade. Sedan svarade en kille och jag frågade om bussen var på väg. Han svarade att såvitt han kunde se hade den gått i tid. Han kunde inte göra mer än att hänvisa till nästa avgång 16:24.

16:21 kollade jag hur det gick för den icke-existerande bussen. Tydligen hade den passerat Kulla vägskäl en minut försenad. :o

Bild

16:24 fick SL ut störningsinformation om att turen var inställd, snyggt bakdaterad en halvtimme. Strax efteråt kom nästa buss i tid.

Bild

16:34 kollade jag igen hur det gick för den icke-existerande bussen. Nu var den inställd OCH två minuter försenad. :?

Bild

16:47 blev jag uppringd av en robot som ville att jag skulle ge omdömen om mitt tidigare samtal med SL. En av sakerna som skulle betygsättas var den svarande killens “kunskap och kompetens”, som om det var hans fel att Arriva ställde in turen utan att informera SL. :roll:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Odd »

NerdBoy skrev:16:47 blev jag uppringd av en robot som ville att jag skulle ge omdömen om mitt tidigare samtal med SL. En av sakerna som skulle betygsättas var den svarande killens “kunskap och kompetens”, som om det var hans fel att Arriva ställde in turen utan att informera SL. :roll:
"Kundupplevelsen var på topp ända till det ögonblick när en robot ringde och störde mig med frågor om kundservicen. Då dök betyget från en femma till en etta..."
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Det kan ta en stund innan man hinner med att lägga in störningar. Vid större trafikproblem är det inget ovanligt med en ”back-log” på en timme eller mer. Men de måste ändå läggas in, även om det blir i efterhand. Att ringa Kundtjänst ger inte mer information än att kolla på nätet, de är ju beroende av samma data.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Vid större trafikproblem är det inget ovanligt med en ”back-log” på en timme eller mer.
Visst är det så, men är det vettigt? Vilka resenärer har nytta av att få störningsinformationen en timme i efterhand?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Vid större trafikproblem är det inget ovanligt med en ”back-log” på en timme eller mer.
Visst är det så, men är det vettigt? Vilka resenärer har nytta av att få störningsinformationen en timme i efterhand?
Informationen används inte bara i realtid utan bl a även för att verifiera störningar vid t ex resegarantiärenden. Söker du ersättning för en störning så kollar Kundtjänst att det faktiskt varit en störning innan de betalar ut något, och då har du nytta av den här infon i efterhand.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Vid större trafikproblem är det inget ovanligt med en ”back-log” på en timme eller mer.
Visst är det så, men är det vettigt? Vilka resenärer har nytta av att få störningsinformationen en timme i efterhand?
Informationen används inte bara i realtid utan bl a även för att verifiera störningar vid t ex resegarantiärenden. Söker du ersättning för en störning så kollar Kundtjänst att det faktiskt varit en störning innan de betalar ut något, och då har du nytta av den här infon i efterhand.
Jag gissar att du är ironisk nu, även om det framgår lite dåligt.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Det är nog verkligheten som är mest ironisk... men hur menar du egentligen? Operatörerna får ju betala de här resegarantiärendena så det är väl inte för mycket begärt att det sker en sådan kontroll. Och det är inte heller för mycket begärt att beställaren kontrollerar att inställda turer verkligen rapporteras som inställda.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Hade anledning att göra en sökning i reseplaneraren nu, och den där funktionen som blandar in realtid i reseplaneraren är verkligen irriterande! Förut kunde man väl åtminstone stänga av den men det hittar jag inte nu. Här tycker jag verkligen att SL håller på att outsmarta sig själva!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Det kan ta en stund innan man hinner med att lägga in störningar. Vid större trafikproblem är det inget ovanligt med en ”back-log” på en timme eller mer. Men de måste ändå läggas in, även om det blir i efterhand. Att ringa Kundtjänst ger inte mer information än att kolla på nätet, de är ju beroende av samma data.
Nja...
(Jag tror vi diskuterat detta tidigare!)

I vissa fall ger det mer att ringa Kundtjänst, eftersom dom t ex kan ringa trafikledaren hos berörd trafikutförare. (Ja det kan kräva att man är lite påstridig och att det är en tillmötesgående person som svarar - men det har faktiskt hänt!)

så det så
utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av TKO »

Ytterligare en felaktig kartor hos SL - denna gång på nätet!

Jag funderar på att ta en tur med den (relativt) nya stomlinje 6 idag, och ville därför kolla upp linjesträckningen på en karta. Men vare sej på innerstadskartan eller norrortskartan finns linjen med. Den som tittar på filnamnen inser ju varför, kartorna är från förra året!

Jag trodde poängen med "digitala media" är att de går att uppdatera kontinuerligt - till skillnad från papperskartor...

Naturligtvis är detta uselt - någon borde avgå!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Ytterligare en felaktig kartor hos SL - denna gång på nätet!

Jag funderar på att ta en tur med den (relativt) nya stomlinje 6 idag, och ville därför kolla upp linjesträckningen på en karta. Men vare sej på innerstadskartan eller norrortskartan finns linjen med. Den som tittar på filnamnen inser ju varför, kartorna är från förra året!

Jag trodde poängen med "digitala media" är att de går att uppdatera kontinuerligt - till skillnad från papperskartor...

Naturligtvis är detta uselt - någon borde avgå!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Däremot har tidtabellen för linje 41 uppdaterats, men icke desto mindre utan att specificera exakt vilka avgångar som stannar vid Rotebro och Ulriksdal. Nu är tidtabellen rentav vilseledande.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av TKO »

Jag trotsade den bitande nordanvinden och gav mej av till Norra Djurgården. Döm av min förvåning när jag fann att den tryckta kartan vid hållplats Gasverket var korrekt! Ja eller nästan korrekt - det var en innerstadskarta där linje 6 var med, men kartan täcker inte in området mellan Hjorthagen och Husarviken... man kan (tydligen) inte lyckas med allt.

Jag noterade även att den simpla bussen 55 har större turtäthet - åtminstone i högtrafik - än den blåblodiga linje 6. Men det tror jag har diskuterats tidigare på forumet.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Det är nog verkligheten som är mest ironisk... men hur menar du egentligen? Operatörerna får ju betala de här resegarantiärendena så det är väl inte för mycket begärt att det sker en sådan kontroll. Och det är inte heller för mycket begärt att beställaren kontrollerar att inställda turer verkligen rapporteras som inställda.
Helt hypotetiskt kan vi tänka oss att den här bussen tog sig till Söderhamnsplan och sedan säckade ihop så totalt att den inte ens kunde kommunicera med SL:s datasystem (vilket hade fått skylten på hållplatsen att börja räkna ned minuter istället för att bara visa en fast tid). Fast både du och jag vet att det högst sannolikt inte var så, istället stod den troligen still på depån i Täby hela tiden. Och det här visste Arriva minst 20 minuter innan bussen skulle avgå från Söderhamnsplan, kanske redan flera timmar innan. Att då inte kunna få ut den informationen är bara dåligt.

Och det här var alltså en lördagseftermiddag med klart väder och lite biltrafik på vägarna. Det går inte skylla på omfattande trafikstörningar, framkomlighetsproblem, blixthalka o s v.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Vid större trafikproblem är det inget ovanligt med en ”back-log” på en timme eller mer.
Visst är det så, men är det vettigt? Vilka resenärer har nytta av att få störningsinformationen en timme i efterhand?
Informationen används inte bara i realtid utan bl a även för att verifiera störningar vid t ex resegarantiärenden. Söker du ersättning för en störning så kollar Kundtjänst att det faktiskt varit en störning innan de betalar ut något, och då har du nytta av den här infon i efterhand.
Men den huvudsakliga anledningen till att operatören rapporterar in till SL är ju att affärsmodellen bygger på "böter" för inställda turer. Varken SL eller operatören har något intresse av att jag tar en taxi istället.

Min enkla lösning på problemet är att SL ålägger operatören att förvarna för en inställd avgång minst tio minuter i förväg. Den här förvarningen betyder att jag som resenär är garanterad att få ersättning genom resegarantin om jag väljer att ta en taxi. Om en tur blir inställd utan förvarning så blir det ett lagom stort påslag på operatörens böter. Om operatören förvarnar men sedan ändå kör turen så slipper de självklart bötern, men får ändå betala för taxiresorna.
Skriv svar