SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Klfh »

NerdBoy skrev:Meddelande på röda linjen i onsdags:

*** Tidigarelagda avgångstider för de två sista tågen från Ropsten ikväll p.g.a. underhållsarbeten. Nya avgångstider från Ropsten: kl 24:11 och 24:41. ***

Bild

Jag förstår att det finns en bra anledning att använda såna här tidsangivelser internt, men i information utåt ser det faktiskt bara korkat ut.
Intressant kommentar. Vad exakt är det som du tycker ser korkat ut, och hur hade du formulerat budskapet?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Klfh skrev:
NerdBoy skrev:Jag förstår att det finns en bra anledning att använda såna här tidsangivelser internt, men i information utåt ser det faktiskt bara korkat ut.
Intressant kommentar. Vad exakt är det som du tycker ser korkat ut, och hur hade du formulerat budskapet?
Varför inte kl 00:11 och 00:41? Timtalet "24" används mot allmänheten endast vid ankomsttid/stängningstid exakt midnatt (som då skrivs kl 24.00). Om tiden i fråga är 24.01 så skrivs den som 0.01 eller 00.01.

Håller helt med NerdBoy, och jag behöver förstås ingen förklaring av det "SL"-interna systemet för att räkna timmar efter midnatt. Däremot får du gärna berätt om MTR har kvar det systemet som Veolia hade att i vissa fall ange tid FÖRE midnatt som t ex 22'00. :-)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Som daniel_s skriver så hade 00:11 resp 00:41 sett bättre ut. För de flesta resenärer har dygnet bara 24 timmar.

Jag råkade vara där tillsammans med en nyinflyttad kollega och hans reaktion var att det måste vara nån sorts tekniskt fel. Han trodde mig knappt när jag sade att det nog inte var det.
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Klfh »

Ah, det var så du menade! Dåså, jag instämmer. Jag är visst så arbetsskadad att jag helt missade timtalen och av någon anledning trodde att det var minuttalen du menade att det var något fel på - därav frågan.
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 03 augusti 2005 7:32
Ort: Hässelby

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

daniel_s skrev: Däremot får du gärna berätt om MTR har kvar det systemet som Veolia hade att i vissa fall ange tid FÖRE midnatt som t ex 22'00. :-)

Det har de! Om tjänsten börjar kvällen innan den egentliga arbetsdagen dvs precis som förut.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

DrMerkwurdigliebe skrev:
daniel_s skrev: Däremot får du gärna berätt om MTR har kvar det systemet som Veolia hade att i vissa fall ange tid FÖRE midnatt som t ex 22'00. :-)

Det har de! Om tjänsten börjar kvällen innan den egentliga arbetsdagen dvs precis som förut.
Tack! Länge sen... :D
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:
Klfh skrev:
NerdBoy skrev:Jag förstår att det finns en bra anledning att använda såna här tidsangivelser internt, men i information utåt ser det faktiskt bara korkat ut.
Intressant kommentar. Vad exakt är det som du tycker ser korkat ut, och hur hade du formulerat budskapet?
Varför inte kl 00:11 och 00:41? Timtalet "24" används mot allmänheten endast vid ankomsttid/stängningstid exakt midnatt (som då skrivs kl 24.00). Om tiden i fråga är 24.01 så skrivs den som 0.01 eller 00.01.

Håller helt med NerdBoy, och jag behöver förstås ingen förklaring av det "SL"-interna systemet för att räkna timmar efter midnatt. Däremot får du gärna berätt om MTR har kvar det systemet som Veolia hade att i vissa fall ange tid FÖRE midnatt som t ex 22'00. :-)
Som jag uppfattat så används väl även 00:00 om det är avgångstid
Alltså 24:00 för ankomst eller stängning men 00:00 för avgång , öppnande.
I t.ex England anges dock aldrig 00:00 eftersom det anses kunna förväxlas så även om det enligt styv tidtabell skulle vara 00 så blir det 00:01
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev:I t.ex England anges dock aldrig 00:00 eftersom det anses kunna förväxlas så även om det enligt styv tidtabell skulle vara 00 så blir det 00:01
Vad skulle det kunna förväxlas med?

På tal om England så var ju 12-timmarssystemet rätt bisarrt. Det hade ingen timme 0 utan gick från 12.00, 12.01 .... 12.59, 1.00 o.s.v. till 11.59 med ett a.m. eller p.m. efter siffrorna.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

I Sverige var det väl ännu sjukare, klockslag med understruket minuttal användes väl kl 6.00 på kvällen till 5.59 på morgonen (eller om det nu var 6.01 till 6.00!) och resten av dagen skulle man liksom förstå att det var dagtid som menades...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Som jag uppfattat så används väl även 00:00 om det är avgångstid
Alltså 24:00 för ankomst eller stängning men 00:00 för avgång , öppnande.
I t.ex England anges dock aldrig 00:00 eftersom det anses kunna förväxlas så även om det enligt styv tidtabell skulle vara 00 så blir det 00:01
Observera bara att om 24:00 och 00:00 används om samma klockslag så är det olika datum. Sätter man det med samma datum så blir det 24 timmar mellan klockslagen.
Och det blir då naturligt att om något slutar vid midnatt så skriver man 24:00 men är det något som börjar då så är det 00:00.

daniel_s skrev:I Sverige var det väl ännu sjukare, klockslag med understruket minuttal användes väl kl 6.00 på kvällen till 5.59 på morgonen (eller om det nu var 6.01 till 6.00!) och resten av dagen skulle man liksom förstå att det var dagtid som menades...
Det där har jag nog ett svagt minne av att jag läst eller hört tidigare. Var det ett officiellt skrivsätt?
Kommer ihåg från min barndom att en tant var förargad när hon hade frågat om tåget går klockan två och fått till svar att det inte gick då, utan klockan 14. (var säkert någon minutangivelse inblandad också. Tåg avgår ju aldrig på jämna timmar, inte ens Qarnevalståget som ju utgår från Östra station. Förresten, hur blir det med det om stationen läggs ner? Ett tåg vart 3:e år från Östra station i framtiden? :D )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:
Lennart Petersen skrev:I t.ex England anges dock aldrig 00:00 eftersom det anses kunna förväxlas så även om det enligt styv tidtabell skulle vara 00 så blir det 00:01
Vad skulle det kunna förväxlas med?

.
Det antas att man på något sätt skulle kunna missuppfatta vilket datum detta 00:00 ligger på, konsekvent använder man inte 00:00 utan det blir 00:01
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Rolig gissningstävling!

Vid tunnelbanestationen Tekniska högskolans sydöstra uppgång(ar) finns ett antal busshållplatser. Bussarnas tidtabeller finns även anslagna på en tavla i spärrhallen.

Bild

Fråga 1: Hur många tabeller finns det?

Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?
Senast redigerad av NerdBoy den torsdag 14 april 2016 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:Fråga 1: Hur många tabeller finns det?

Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?
Min gissning:
Svar på fråga 1: För få
Svar på fråga 2: För många

:D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Rättelse: jag menade självklart sydöstra, inte sydvästra.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Min gissning:
Svar på fråga 1: För få
Svar på fråga 2: För många

:D
Bra gissat! :wink:
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:Som daniel_s skriver så hade 00:11 resp 00:41 sett bättre ut. För de flesta resenärer har dygnet bara 24 timmar.

Jag råkade vara där tillsammans med en nyinflyttad kollega och hans reaktion var att det måste vara nån sorts tekniskt fel. Han trodde mig knappt när jag sade att det nog inte var det.
Jag tycker kul att då och då få se tider efter "24:00" även "på gatan" i Sverige. :) De nattöppna ställena i Tokyo skyltas inte sällan ut med höga siffror till allmänheten. Exemplet nedan är ett café som nu senaste nyårsaftonen hade normal verksamhet 11:30-22:30 samt 25:00-29:00, med nedräkningsfirande däremellan.

Bild
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Odd »

Precis som att en minut kan ha fler än 60 sekunder så kan väl ett dygn ha fler än 24 timmar.. jag ser inget konstigt med det....
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

En minut ska så klart ha 100 sekunder, allt annat är tråkigt :-)

Men när en tids-minut har något annat än 60 sekunder så är det väl vanligen 61 sekunder och det är fortfarande en entydig minut det rör sig om. Den 61:a sekunden i den minuten (kl xx.xx.60) är inte samtidigt första sekunden i nästa minut, utan den är bara sig själv.

När man anger klockslag med "övertimmar" som t ex 25.00 är det ett annat fenomen, där handlar det om att en och samma tidpunkt kan uttryckas på flera olika sätt samtidigt. En liknande sak kan man även göra med vinklar, exempelvis hindrar ju ingenting att man benämner 90 grader som 450 grader eller -270 grader, med det tillägget att om man är i ett sammanhang där det spelar roll hur många varv man är uppe i så får man hålla reda på det också, vilket motsvaras av att kl 01.00 och 25.00 är samma tidpunkt men med två olika datumangivelser.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

NerdBoy skrev:Rolig gissningstävling!

Fråga 1: Hur många tabeller finns det?

Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?
Det där är jag faktiskt rätt fascinerad av när det gäller SL. Man åker ju ändå kollektivtrafik i många andra länder i världen och konstigt nog brukar informationen stämma - har väl möjligen sett några dekaler i LU som man inte riktigt hunnit byta - men då har det ändå handlat om några veckors föråldrad information . Annars brukar tidtabeller vara korrekta, kartor brukar stämma med det linjenät som faktiskt trafikeras och annan information brukar vara korrekt i övriga världen. Det är ju ändå rätt sällsynt i Stockholm.

Finns det någon annan kollektivtrafikstad som har så pass många felaktiga eller inaktuella, skyltar, tidtabeller eller kartor uppsatta på en och samma gång? Här måste väl SL ändå ha något slags inofficiellt världsrekord!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Lars_L skrev:
NerdBoy skrev:Rolig gissningstävling!

Fråga 1: Hur många tabeller finns det?

Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?
Det där är jag faktiskt rätt fascinerad av när det gäller SL. Man åker ju ändå kollektivtrafik i många andra länder i världen och konstigt nog brukar informationen stämma - har väl möjligen sett några dekaler i LU som man inte riktigt hunnit byta - men då har det ändå handlat om några veckors föråldrad information . Annars brukar tidtabeller vara korrekta, kartor brukar stämma med det linjenät som faktiskt trafikeras och annan information brukar vara korrekt i övriga världen. Det är ju ändå rätt sällsynt i Stockholm.

Finns det någon annan kollektivtrafikstad som har så pass många felaktiga eller inaktuella, skyltar, tidtabeller eller kartor uppsatta på en och samma gång? Här måste väl SL ändå ha något slags inofficiellt världsrekord!
Nja, det är nog ungefär likadant överallt. Man upptäcker ju lättare fel i sin egen hemstad, där man har koll på hur det egentligen ska vara.

Beträffande de där tidtabellerna i biljetthallen TEH S (de är väl för innerstadsbussarna?) så har de suttit där i alla år men jag har alltid undrat vem som egentligen sätter upp dem? För det kan också vara ett problem, att man inte har koll på var det sitter tidtabeller. Samma sak med fast skyltning i köpcentra, gångtunnlar och liknande, den stämmer säkert när den anbringas men hur vet man att den finns där så att den kan uppdateras vid ändringar?

Till viss del handlar detta om "tyst" yrkeskunskap hos dem som jobbar med det, och till viss del om dokumentation. Tyvärr så har båda blivit lidande genom omorganisationer, slarviga entreprenadavtal och den allmänna attityden att det inte är fint att göra som man förut har gjort.
Skriv svar