SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:Helt hypotetiskt kan vi tänka oss att den här bussen tog sig till Söderhamnsplan och sedan säckade ihop så totalt att den inte ens kunde kommunicera med SL:s datasystem (vilket hade fått skylten på hållplatsen att börja räkna ned minuter istället för att bara visa en fast tid). Fast både du och jag vet att det högst sannolikt inte var så, istället stod den troligen still på depån i Täby hela tiden. Och det här visste Arriva minst 20 minuter innan bussen skulle avgå från Söderhamnsplan, kanske redan flera timmar innan. Att då inte kunna få ut den informationen är bara dåligt.

Och det här var alltså en lördagseftermiddag med klart väder och lite biltrafik på vägarna. Det går inte skylla på omfattande trafikstörningar, framkomlighetsproblem, blixthalka o s v.
Nu spekulerar du väl rätt friskt, jag har inga motfakta att komma med men den kan väl t ex precis lika gärna ha gått sönder på vägen norrut eller saknat avlösande förare någonstans längs vägen. (Att den plötsligt dök upp som försenad vid Kulla vägskäl tolkade jag först som att någon loggat in på omloppet d v s att en vagn satts ut för att påbörja turen någonstans längs linjen eller att någon kortvarigt loggat in på fel omlopp. Jag kan systemet för dåligt för att tvärsäkert säga hur detta presenteras.)
NerdBoy skrev:Men den huvudsakliga anledningen till att operatören rapporterar in till SL är ju att affärsmodellen bygger på "böter" för inställda turer. Varken SL eller operatören har något intresse av att jag tar en taxi istället.

Min enkla lösning på problemet är att SL ålägger operatören att förvarna för en inställd avgång minst tio minuter i förväg. Den här förvarningen betyder att jag som resenär är garanterad att få ersättning genom resegarantin om jag väljer att ta en taxi. Om en tur blir inställd utan förvarning så blir det ett lagom stort påslag på operatörens böter. Om operatören förvarnar men sedan ändå kör turen så slipper de självklart bötern, men får ändå betala för taxiresorna.
Nu tycker jag att det verkar vara lite lekmannatänkande som har letat sig in i resonemanget. Man måste väl ändå utgå från vad som är rimligt möjligt att förutsäga. Tio minuter före avgångstid är det väl inte ens säkert att bussen i normala fall har lämnat garaget alla gånger. Men visst, det moderna är ju att alla garage ska ligga låååångt bort från där busslinjerna i verkligheten börjar, så det är kanske ett övergående problem. ;-)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

Det finns ju många skäl till varför inte realtid visas. Är det kortpaus inlagd vid Vaxholm så är ju det ett skäl, ett annat som sagt att det är ett utgående omlopp från depån. Om en förare inte kommer till sin tjänst (inte helt vanligt att man ex.vis läser fel på specen), så vet ju inte heller trafikledningen förrän efter ett tag att det inte finns någon förare på omloppet. Eller om föraren exempelvis måste byta vagn vid depån, tar det nog minst tio minuter efter ordinarie avgångstid innan man hinner få upp sådan information på nätet. Och hur många minuter ska man anta att bytet av vagn tar? Vad ska man uppskatta förseningen till? Dock menar jag att det vore bra att så fort som möjligt skicka ut ett meddelande om ev. försening ändå.

Med detta sagt - så är ju grundproblemet ändå att här är sådana här "ska-saker" i avtalen som operatörerna alltid tagit ganska lätt på, men där man kan göra på ett annat sätt. Så här skulle man kunna formulera det i avtalet:

"Operatören ska senast tre minuter efter att operatörens trafikledning fått kännedom om en försening på sju minuter eller mer, alternativt uppgift om att turen blivit helt eller delvis inställd, ha informerat om detta i realtidssystem och på SL:s hemsida. Omfattar förseningar en hel linje, eller större del av trafikområdet, får istället en generell förseningsinformation lämnas."

Operatören är skyldig att ställa sina loggar och kommunikationssystem till förfogande för Trafikförvaltningen för kontroll av att kravet efterföljs, samt är skyldig att föra loggar för att möjliggöra uppföljning. Varje månad ska operatören rapportera till Trafikförvaltningen antalet störningar som inte uppfyller kravet på information enligt ovanstående. Trafikförvaltningen äger rätt att själv genom stickprov kontrollera att rapporteringen är korrekt.

Vite - om antalet i tid korrekt angivna störningsmeddelanden understiger 95 procent under aktuell månad, utgår ett vite på 100 000 kronor per månad och ytterligare 25 000 kronor vid varje påföljande procentenhet. Vid upptäckt av felaktig rapportering till Trafikförvaltningen utgår vite om 250 000 kronor. "

Sedan blir ju sådant här kostnadsdrivande förstås. Man jag menar nog ändå att med tanke på hur stora trafikområdena är, kan inte en extra informatör eller två, ha så stor betydelse för totalkostnaden. Särskilt om man tar i beaktande hur viktigt resenärerna ändå anser att det är med korrekt information.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Lars_L skrev:Sedan blir ju sådant här kostnadsdrivande förstås. Man jag menar nog ändå att med tanke på hur stora trafikområdena är, kan inte en extra informatör eller två, ha så stor betydelse för totalkostnaden. Särskilt om man tar i beaktande hur viktigt resenärerna ändå anser att det är med korrekt information.
Nä, men det är inte precis gratis heller. Varje tillkommande befattning, som ska vara bemannad i treskift året runt, motsvarar i praktiken 5-6 årsman. Om man slår ut det på de 76000 påstigande per vintervardag som Norrort har enligt "Fakta om SL och länet 2016" så blir det omkring 50 kr per genomsnittsresenär och år. Detta är nu ett väldigt slarvigt sätt att räkna, men man får en fingervisning om vad det egentligen kostar.
Vidling
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Vidling »

När jag skulle åka tunnelbana häromdagen och spärren var obemannad, gavs följande info som hunnit bli aktuell på alla punkter: (Se bildlänk)
https://ibb.co/ixKcS7

"Se till att du köper och stämplar biljett för rätt antal zoner.
Zonkarta finns på informationstavlan i biljetthallen."

Kuponger och stämplar togs bort 2013, zonerna togs bort januari 2017.

"Du kan även köpa en sms-biljett genom att skicka ett sms till 076-720 10 10."

Sms-biljetter finns inte längre, de togs bort i början av detta år.

"*Sms:a H för helt pris eller R för reducerat pris och skriv sedan in de zoner du ska resa i - A, B eller C eller en kombination av dem."

*Det sms du får i retur är din biljett."

Som nämnts ovan, varken SMS-biljetter eller zoner finns längre. Och priskategorierna heter numera vuxen resp rabatterad.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:
Lars_L skrev:Sedan blir ju sådant här kostnadsdrivande förstås. Man jag menar nog ändå att med tanke på hur stora trafikområdena är, kan inte en extra informatör eller två, ha så stor betydelse för totalkostnaden. Särskilt om man tar i beaktande hur viktigt resenärerna ändå anser att det är med korrekt information.
Nä, men det är inte precis gratis heller. Varje tillkommande befattning, som ska vara bemannad i treskift året runt, motsvarar i praktiken 5-6 årsman. Om man slår ut det på de 76000 påstigande per vintervardag som Norrort har enligt "Fakta om SL och länet 2016" så blir det omkring 50 kr per genomsnittsresenär och år. Detta är nu ett väldigt slarvigt sätt att räkna, men man får en fingervisning om vad det egentligen kostar.
Absolut, men då kostar ju en genomsnittsresenär (som pendlar till/från jobb med buss) i Norrort SL ca 14 000 per år, bara för busstrafiken, alltså motsvarar det ca 0,35 procent av kostnaderna.

Min poäng är nog egentligen dock att kundenkäter för att mäta nöjdheten med störningsinformation är ett ganska trubbigt mått och att man har lämnat allt för mycket åt operatörerna att bestämma ambitionsnivån. Genom mer konkreta och mätbara krav kan man höja kvaliteten och kundnöjdheten. Det är ju ändå i regel betydligt effektivare än att exempelvis öka turtätheten för att få nöjdare kunder. Men sedan är ju tanken att den här typen av ganska tydliga krav också givetvis ska utmana operatörerna att ha system som i så stor utsträckning som möjligt själva kan göra arbetet utan mänsklig inblandning, men också förstås att utnyttja tekniken till att centralisera trafiklednings- och störningsinformationstjänsten hos operatörena.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av lirdo »

Vidling skrev:När jag skulle åka tunnelbana häromdagen och spärren var obemannad, gavs följande info som hunnit bli aktuell på alla punkter: (Se bildlänk)
https://ibb.co/ixKcS7

"Se till att du köper och stämplar biljett för rätt antal zoner.
Zonkarta finns på informationstavlan i biljetthallen."

Kuponger och stämplar togs bort 2013, zonerna togs bort januari 2017.

"Du kan även köpa en sms-biljett genom att skicka ett sms till 076-720 10 10."

Sms-biljetter finns inte längre, de togs bort i början av detta år.

"*Sms:a H för helt pris eller R för reducerat pris och skriv sedan in de zoner du ska resa i - A, B eller C eller en kombination av dem."

*Det sms du får i retur är din biljett."

Som nämnts ovan, varken SMS-biljetter eller zoner finns längre. Och priskategorierna heter numera vuxen resp rabatterad.
Måste bli en något förvirrande upplevelse för en ovan resenär, som försöker följa dessa instruktioner. :roll:
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Spärrarna ska väl inte vara obemannade, så det behövs ingen skylt om hur trafikanterna ska göra då. :mrgreen:
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av lirdo »

daniel_s skrev:Spärrarna ska väl inte vara obemannade, så det behövs ingen skylt om hur trafikanterna ska göra då. :mrgreen:
I den bästa av världar... :wink:

Men faktum är att stationsvärden har ett ansvar för hela stationen och faktiskt ska avbemanna spärren i vissa situationer. Att ha skyltar med fem år gammal information känns inte så seriöst.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

I den bästa av världar tjänstgör den bästa av värdar!

Nä skämt åsido, det är strax 20 år sedan jag satt i spärr senast men visst förstår jag det. Har dock en ”känsla” av att det uppstår en viss dissonans ibland, när avtalskrav ska förenas med verklighet. :wink:
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lennart Petersen »

lirdo skrev:
daniel_s skrev:Spärrarna ska väl inte vara obemannade, så det behövs ingen skylt om hur trafikanterna ska göra då. :mrgreen:
I den bästa av världar... :wink:

Men faktum är att stationsvärden har ett ansvar för hela stationen och faktiskt ska avbemanna spärren i vissa situationer. Att ha skyltar med fem år gammal information känns inte så seriöst.
I princip ska det ju alltid vara bemannat men det kan ju som sagt inträffa något. Enligt regelverket är det dåresenären som själv ska skaffa biljett t.ex från automat eller vänta tills spärrvakt återkommit. Skule det leda till missat tåg och befarad minst 20min försening torde väl regeln om att få använda taxi gälla.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:Spärrarna ska väl inte vara obemannade, så det behövs ingen skylt om hur trafikanterna ska göra då. :mrgreen:
Dock är ju den skylt som det här hänsyftas till inte den "jättegamla" - utan det handlar ändå om den striktare tillkommen under den här avtalsperioden - det vill säga när samma avtal gällt. Så man har ju ändå tyckt att en skylt behövs.

Utan detta handlar som vanligt om att Trafikförvaltningen inte har någon kontroll över informationskedjan. Hade man arbetat strategiskt och kvalitetsmässigt med de här frågorna på ett adekvat sätt, så skulle man förstås veta vilken information som fanns ute i systemet. I dag vet man inte det. Detta underlättas ju inte av att entreprenörerna själva tar fram en del skyltar och har ett mycket oprecist delansvar, som man inte heller tar.

Som vi diskuterat tidigare behövs väl ett register helt enkelt över vilken information man har ute i systemet (och ska ha). Det är ju när man inte arbetat strategiskt med de här frågorna som det blir problem. Sedan har man ju centralt en massa olika kloka projekt om att förbättra delar av informationskedjan/kommunikationen. Men delar som ofta inte hänger ihop med helheten och där sällan de som kan verksamheterna ute på fältet verkar vara tillräckligt inblandade.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Fast här säger min grundläggande rättsuppfattning (ovanligt nog) att det är entreprenören som ”äger” den här skyltningen och förväntas anpassa den så att den inte står i konflikt med taxebestämmelser m m. Vet inte om beställaren ens tänkt på att en spärr kan behöva göras obemannad för att t ex återställa en rulltrappa, eller om man tycker att det är helt upp till operatören att lösa det så att folk kan lösa biljetter oavbrutet om de så ska klättra ner till tåget sen.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

Kan väl förvisso vara så att det är entreprenörens ansvar att göra en sådan skylt. Men jag skulle nog ändå inrymma det under marknadsinformation. Så här vackert beskriver Trafikförvaltningen själva gränsdragningen:
2.6 Marknadsinformation
Marknadsinformation avser information till SLs kunder (befintliga och potentiella) och resenärer avseende SLs sortiment och priser, zoner, information om service m.m. samt information av marknadsförande karaktär om nya produkter och tjänster.

SL ansvarar för planering och produktion av marknadsinformation om inte annan uppgörelse träffas. Entreprenören skall delta på planeringsmöten som SL anordnar.
Entreprenören ansvarar för distribution och underhåll av marknadsinformation i tunnelbanan enligt Bilaga D0.9, Riktlinjer för distribution och underhåll av marknadsinformation.
Och i den bilagan anges:
"Riktlinjer för distribution och underhåll av marknadsinformation


Bakgrund
Marknadsinformation avser information till SLs kunder (befintliga och potentiella) och resenärer avseende SLs sortiment och priser, zoner, information om trygghet, service och miljö samt information av marknadsförande karaktär såsom nya produkter och tjänster. Syftet med marknadsinformation är att resenärerna och entreprenörens personal ska få rätt information på rätt plats och i rätt tid.

Marknadsinformation omfattar följande informationstyper:
1. Information om biljetter och kort
2. Information om priser
3. Information om zoner för hela SL-trafiken
4. Kartor över hela SL-trafiken
5. Information om resevillkor (regler och riktlinjer för resa med SL) i hela SL-trafiken
6. Information om resegarantin
7. Information om sortiment, priser och resevillkor till personalen (Taxehandboken)
8. Information om säkerhetsfrågor och service
9. Lansering av nya biljettsystem, produkter och tjänster m m
10. Övrig marknadsföring av varor och tjänster

1. Arbetsprocess
1.1 SL ansvar
Produktion
SL ansvarar för all produktion av marknadsinformation. I detta inkluderas planering, budgetering samt kontakter med leverantörer för framställandet av marknadsinformationen. SL ansvarar för att i de fall det behövs, involvera Entreprenören i arbetet med marknadsinformationen, för att utnyttja Entreprenörens erfarenheter och kompetens på bästa sätt.

Distribution
SL ansvarar för att distribuera marknadsinformationen till, med Entreprenören överenskomna, leveransställen för vidare distribution i SL-trafiken inom överenskomna tidsramar. Dock aldrig tidigare än en vecka innan marknadsinformationens startdatum (tillgänglig för kund).

Underhåll
SL ansvarar för att marknadsinformationens start- och slutdatum är tydligt angivna på alla enheter/platser.

Nyproduktion
Krävs nyproduktion/nytryck av marknadsinformationen ansvarar SL för detta efter att ha fått rapport om behovet av nyproduktion (t ex volymer) från Entreprenören.



1.2 Entreprenörens ansvar
Produktion
Entreprenören har inget ansvar för produktion av marknadsinformation, men kan inbjudas att medverka i arbetet för att säkerställa kvalitet.

Distribution
Entreprenören ansvarar för distribution av marknadsinformation från, med SL, överenskommet leveransställe. Marknadsinformationen ska distribueras till angivna platser/kanaler i enlighet med SLs tydligt beskrivna instruktioner och inom överenskomna tidsramar. Entreprenören ansvarar för att inom den egna organisationen distribuera intern information om marknadsinformationen. Entreprenören ansvarar för att avvikelserapportera omgående om instruktion och/eller leverans av material inte är tillfredställande.

Entreprenören skall använda bland annat följande kanaler för marknadsinformation så att informationen är tillgänglig för kunderna:

Stationer:
· Frontpersonal (muntlig information och utdelning av informationsmaterial)
· Informationstavlor
· Ställ för broschyrer/foldrar
· Dekaler
· Affischering e dyl
· Reklamutrymmen

Fordon:
· Frontpersonal, muntlig information
· Dekaler

Entreprenören skall tillse att samordning fungerar väl med andra av SL anlitade entreprenörer i planeringen, distributionen och underhållet av marknadsinformationen avseende tunnelbanan.

Underhåll
Entreprenören ansvarar för underhåll av marknadsinformationen, dvs att den är på rätt plats, är hel och ren. Entreprenören ansvarar för att marknadsinformationen även tas ner vid av SL angivet datum. Entreprenören skall meddela SL när arbetet är klart.

Nyproduktion
Entreprenören ansvarar för att snarast möjligt rapportera (tex. volymer, typ av fel etc.) till SL om det krävs nyproduktion av marknadsinformation på grund av materialbrist eller felaktigheter i informationen.
Nu börjar ju avtalet bli gammalt, så saker kan säkert ha ändrat sig (även om man nog inte bemödat sig om tilläggsavtal för en sådan sak). Men som jag tolkar det är detta ändå den typ av information som Trafikförvaltningen ansvarar för (punkt 5 eller möjligen 8 i uppräkningen). Alternativt kan man ju säga att skylten då inte får finnas, men finns ändå. Entreprenörens avtalsbrott här är ju att då inte ha rapporterat till SL om att det krävs en nyproduktion. Något ansvar för detta verkar dock inte SL ta på sig. Och här är väl en källa till problemet. Det vill säga att SL som man läser här inte själva försöker avläsa om det finns behov av nyproduktion, eftersom man inte vet vilken information som finns ute i systemet. Man blir då tvungen att förlita sig på entreprenören. Och deras intresse för att granska marknadsinformation är nog litet, då man ändå anser att det är SL:s bord...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

1. Tunnelbanan i dag
I eftermiddag var det stopp på röda linjen efter en olycka vid Östermalmstorgs station. Man körde då stympad trafik från Stadion och Karlaplan. Tror jag, jag läste den texten utan att reflektera allt för mycket. På södra sidan körde man så att tåg mot Norsborg gick från Mariatorget och tåg mot Fruängen gick från Hornstull. Dessutom hade man ett tåg som pendlade mellan Mariatorget och Slussen.
Så långt allt väl. Men Vid Slussen fanns ingen information om vid vilken plattform tåget mot Mariatorget skulle gå. (Det gick från plattform för södergående tåg, vilket ju är logiskt. Men hur vet man att trafikledningen tänker logiskt? :wink: ) Vid Mariatorget kom denna kortpendel in på södergående spår, och föraren upplyste om att han trodde att tåg mot Norsborg skulle gå från den andra plattformen. Det var ett korrekt antagande. Men vid det spår där tågen skulle gå mot Norsborg visade skyltarna i taket att tåget gick till Ropsten! På rad två rullade relevant trafikinformation. Men kan man inte släcka första raden? Många resenärer på plattformen visade inga tecken på att vilja gå på tåget. Vad de väntade på kan man undra. Möjligen på att trafiken skulle komma igång. Eller på att nästa tåg som kom in skulle gå till Fruängen, eller till Mörby C.

Vid T-centralen annonserade takskyltarna att tåget som stod vid plattformen skulle gå till Ropsten om en minut. Rad två visade korrekt trafikinformation. Men även här hade det varit bra om rad ett hade kunnat släckas.

Att man inte på kort varsel kan få fram informatörer som kan stå vid rulltrappornas nedre ända vid Mariatorget och visa folk till rätt platform kan jag ha viss förståelse för.

Jag tror jag påpekat bristerna med skyltsystemet tidigare. Men är det omöjligt för trafikledningen att påverka texten på första raden?


2. Bussarna i dag
Alla SL-linjer som normalt går på Vasagatan har omlagd körväg från och med i dag och varje Må-Fr kl. 07-19 på grund av arbeten på Vasagatan. Det hela lär ha kommit lite hastigt på, så man har hast kort tid på dig att informera om detta. jag observerade, på håll, att det var många som i eftermiddag tänkte ta bussen från hållplatsen på Vasagatan utanför centralen, Riktning Tegelbacken och vidare. Hur informationen såg ut där vet jag inte, men det brukar vara få som läser ens de orangea anslagen på anslagstavlorna i busskurerna.

I andra riktningen, under Klarabergsviadukten, såg jag en person. Där fanns i alla fall ett anslag om trafikändringarna. De två övre raderna i realtidsskyltarna visade information som om bussarna gick som vanligt, medan det på tredje raden gick att läsa att det inte skulle komma några bussar alls. Om man hade tålamod och väntade ut den segt rullande texten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Men vid det spår där tågen skulle gå mot Norsborg visade skyltarna i taket att tåget gick till Ropsten! På rad två rullade relevant trafikinformation. Men kan man inte släcka första raden? Många resenärer på plattformen visade inga tecken på att vilja gå på tåget. Vad de väntade på kan man undra. Möjligen på att trafiken skulle komma igång. Eller på att nästa tåg som kom in skulle gå till Fruängen, eller till Mörby C.

Vid T-centralen annonserade takskyltarna att tåget som stod vid plattformen skulle gå till Ropsten om en minut. Rad två visade korrekt trafikinformation. Men även här hade det varit bra om rad ett hade kunnat släckas.

Att man inte på kort varsel kan få fram informatörer som kan stå vid rulltrappornas nedre ända vid Mariatorget och visa folk till rätt platform kan jag ha viss förståelse för.

Jag tror jag påpekat bristerna med skyltsystemet tidigare. Men är det omöjligt för trafikledningen att påverka texten på första raden?


Ja det är det såvitt jag vet, den texten styrs ju av föraren. På de flesta stationerna (inkl Mariatorget) går den inte att ändra när tåget står inne vid plattform, utan föraren måste ändra till destinationskoden för ”Norsborg” innan tåget passerar detektorslingan strax före stationen. Då står det Norsborg så vackert på skyltarna tills tåget åker därifrån igen.

(Med reservation för om detta nyligen gjorts om, men jag tror inte det.)
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Klfh »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Men vid det spår där tågen skulle gå mot Norsborg visade skyltarna i taket att tåget gick till Ropsten! På rad två rullade relevant trafikinformation. Men kan man inte släcka första raden? Många resenärer på plattformen visade inga tecken på att vilja gå på tåget. Vad de väntade på kan man undra. Möjligen på att trafiken skulle komma igång. Eller på att nästa tåg som kom in skulle gå till Fruängen, eller till Mörby C.

Vid T-centralen annonserade takskyltarna att tåget som stod vid plattformen skulle gå till Ropsten om en minut. Rad två visade korrekt trafikinformation. Men även här hade det varit bra om rad ett hade kunnat släckas.

Att man inte på kort varsel kan få fram informatörer som kan stå vid rulltrappornas nedre ända vid Mariatorget och visa folk till rätt platform kan jag ha viss förståelse för.

Jag tror jag påpekat bristerna med skyltsystemet tidigare. Men är det omöjligt för trafikledningen att påverka texten på första raden?


Ja det är det såvitt jag vet, den texten styrs ju av föraren. På de flesta stationerna (inkl Mariatorget) går den inte att ändra när tåget står inne vid plattform, utan föraren måste ändra till destinationskoden för ”Norsborg” innan tåget passerar detektorslingan strax före stationen. Då står det Norsborg så vackert på skyltarna tills tåget åker därifrån igen.

(Med reservation för om detta nyligen gjorts om, men jag tror inte det.)


Skyltstyrningen på Röda linjen kopplades om under April i år. Väldigt förenklat kan man beskriva det nya systemet som att informationen inte längre går raka vägen från tåget (via slingan och stationsdatorn) till skylten, utan att den numera tar en omväg via PubTrans (SL:s trafikinformationsdatabas). Det nya systemet har mycket smart funktionalitet som underlättar möjligheterna att publicera information på skyltarna - den största fördelen är att man kan publicera både mot webb (sl.se) och skylt samtidigt i samma system, och inte som tidigare behöva skriva samma sak i två olika system. För första gången är det också möjligt för trafikinformatören att till viss del påverka vad som står också på den övre raden. Om ett tåg t.ex. vänder vid Bergshamra har det tidigare varit omöjligt att få tåget att skylta Bergshamra eftersom det saknas en destinationskod för den stationen. Via en manöver som kallas för kortvändning kan man numera ändra det (och samtidigt släcka ned väntetidsvisningen för det aktuella tåget på stationerna därefter). Att göra det för samtliga tåg vid en stor störning är däremot i praktiken omöjligt eftersom det blir för många manövrar och informatören också har andra uppgifter att sköta.

Det är också möjligt att helt släcka den övre raden och endast visa ett rullande meddelande på den nedre raden (vilket också var möjligt i det gamla systemet). Den typen av finlir kräver emellertid lite extra tid, vilket gör att det inte är prioriterat i en störnings inledningsskede.

Förarna kan förståss också påverka vad som visas via destinationskoderna på T2-panelen, precis som förut.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

Intressant!

Jag har full förstående för att informatören har fullt upp vid händelser som den i går. Men det är ändå tråkigt att skyltarna visar galen information.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

Tack Klfh för intressant uppdatering av min tydligen föråldrade kunskap här.

Jag tycker förstås att det enklaste verkar vara om tunneltågförarna får lära sig hur systemet med slingorna fungerar så att de själva kan skylta rätt, om nu den möjligheten fortfarande finns kvar. Det bör ta typ två minuter att förklara om man inte krånglar till det...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

Men på stationer med stillastående tåg, eller möjligen helt utan tåg, så skulle man ju önska att rad ett var släkt, eller visade någon lämplig text som "STOPP I TRAFIKEN". Speciellt på T-centralen kommer ju folk springande utan att veta vad som hänt och ser bara "Ropsten 1 min". Det gör att det dröjer ett tag innan de förstår att tåget inte alldeles strax kommer att öppna dörrarna för att släppa på trafikanter och sedan dra mot Ropsten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Men på stationer med stillastående tåg, eller möjligen helt utan tåg, så skulle man ju önska att rad ett var släkt, eller visade någon lämplig text som "STOPP I TRAFIKEN". Speciellt på T-centralen kommer ju folk springande utan att veta vad som hänt och ser bara "Ropsten 1 min". Det gör att det dröjer ett tag innan de förstår att tåget inte alldeles strax kommer att öppna dörrarna för att släppa på trafikanter och sedan dra mot Ropsten.
Jo men du kan inte bara utgå från vilken information folk behöver eller vill ha, du måste också ta hänsyn till vilka data som faktiskt finns tillgängliga. Tidsmaskinen är inte uppfunnen, systemet kan inte veta om det tar 30 sekunder eller tre timmar tills tåget kommer att sättas igång efter ett stopp. Det är först efteråt som man vet hur det faktiskt blev. I princip skulle man väl kunna ha någon time-out som släcker realtiden automatiskt efter ett visst antal minuter men idag är det oftast upp till människans omdöme att avgöra när man ska göra det. Och omdömet är oftast rätt bra, sen får funktionerna i systemet inte vara för krångliga för då ägnar man sig åt andra saker i stället i stressade lägen.
Skriv svar