SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev: Nja, det är nog ungefär likadant överallt. Man upptäcker ju lättare fel i sin egen hemstad, där man har koll på hur det egentligen ska vara.

Beträffande de där tidtabellerna i biljetthallen TEH S (de är väl för innerstadsbussarna?) så har de suttit där i alla år men jag har alltid undrat vem som egentligen sätter upp dem? För det kan också vara ett problem, att man inte har koll på var det sitter tidtabeller. Samma sak med fast skyltning i köpcentra, gångtunnlar och liknande, den stämmer säkert när den anbringas men hur vet man att den finns där så att den kan uppdateras vid ändringar?

Till viss del handlar detta om "tyst" yrkeskunskap hos dem som jobbar med det, och till viss del om dokumentation. Tyvärr så har båda blivit lidande genom omorganisationer, slarviga entreprenadavtal och den allmänna attityden att det inte är fint att göra som man förut har gjort.
Kan förstås vara så. Men å andra sidan har ju SL kommit ganska långt med att outsourca det mesta till entreprenöer, som sedan har låtit underentreprenörer ta över, så det vore ju inte konsigt egentligen om SL faktiskt ledde ligan...Särskilt som ju (och det är väl den positiva saken för SL) att man ändå har rätt mycket information ute på stolpar och hållplatsskydd.

Men visst är det problemet med både dokumentation och kontroll. Saknas ganska många led här tycker jag i kedjan. Men när det inte finns något vite, är det väl inte heller något som direkt prioriteras.

Ett problem med just tidtabeller är väl att man har nummer för alla separata hållplatser, men som sagt inte för alla ställen tidtabeller sitter uppsatta. Just busstidtabeller i tunnelbanan har ju varit ett särskilt problem. Men även på andra håll. Eller - som exempel på detta med hållplatstider och hållplatslägen - då 165 under många år (eller kanske fortfarande) bara kunde visa hälften av avgångarna på hållplatstidtabellen från Liljeholmen, då den ju avgår med varannan tur från två olika hållplatslägen. Det senare mer ett problem med kontrollen där man tycks tro att dataproducerade hållplatstabeller inte behöver korrekturläsaas, men ändå...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Harald »

LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

Numera tittar man ju inte så ofta på uppsatta tidtabeller. Finns det inte elektroniska skyltar så tittar man ju i telefonen. Det är mest om jag vill se vilken väg en buss går som tidtabellen kan vara intressant. Så dess ålder har jag mycket liten koll på. Men förr så tyckte jag att de för det mesta var aktuella, utom möjligen några dagar runt tidtabellsskiften. Men däremot var kartor ofta föråldrade.

Jag brukar använda appen STHLM traveling. Rekommenderar SL någon speciell app? För de har väl ingen egen, konstigt nog. (Utanför länet använder jag ibland MobiTime, men den täcker inte alla län.)

Det jag saknar i STHLM traveling är linjesträckning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Jag brukar använda appen STHLM traveling. Rekommenderar SL någon speciell app? För de har väl ingen egen, konstigt nog. (Utanför länet använder jag ibland MobiTime, men den täcker inte alla län.)
sl.se går utmärkt att köra i telefonens webbläsare. Är man trafiksnål, eller bara allmänt trött på SL:s kärringsida, så finns det en avskalad version mini.sl.se som är snabbare och innehåller allt man strängt taget behöver.

Sen är det möjligt att det finns appar som rekommenderas eller t o m utges av SL, det har jag aldrig kollat.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:Fråga 1: Hur många tabeller finns det?
Rätt svar: 14 för bussar (+ 2 för tunnelbanan)
NerdBoy skrev:Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?
670/699 har en tabell som gäller 11/1 - 23/6.
639 och 696 har tabeller som gäller 11/1 - 23/6 samt 22/8 - 10/12.
676 har en tabell som gäller 11/1 "tills vidare".

67, 72, 73, 4 och 94 har vardera två tabeller som gällde 17/8 - 12/12 2015.

Nu har jag inte kontrollerat om tiderna i tabellerna fortfarande stämmer, en sån kontroll förtar rätt mycket av poängen med att ha tabeller anslagna i pappersform...

Den här tråden var för övrigt nära att bli till redan i november (eller så), när jag upptäckte att flertalet tabeller hade bäst före-datum före midsommar. Tyvärr blev det inte av att ta några bilder och så en dag var de gamla tabellerna ersatta med de nuvarande.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Lars_L skrev:
daniel_s skrev: Nja, det är nog ungefär likadant överallt. Man upptäcker ju lättare fel i sin egen hemstad, där man har koll på hur det egentligen ska vara.

Beträffande de där tidtabellerna i biljetthallen TEH S (de är väl för innerstadsbussarna?) så har de suttit där i alla år men jag har alltid undrat vem som egentligen sätter upp dem? För det kan också vara ett problem, att man inte har koll på var det sitter tidtabeller. Samma sak med fast skyltning i köpcentra, gångtunnlar och liknande, den stämmer säkert när den anbringas men hur vet man att den finns där så att den kan uppdateras vid ändringar?

Till viss del handlar detta om "tyst" yrkeskunskap hos dem som jobbar med det, och till viss del om dokumentation. Tyvärr så har båda blivit lidande genom omorganisationer, slarviga entreprenadavtal och den allmänna attityden att det inte är fint att göra som man förut har gjort.
Kan förstås vara så. Men å andra sidan har ju SL kommit ganska långt med att outsourca det mesta till entreprenöer, som sedan har låtit underentreprenörer ta över, så det vore ju inte konsigt egentligen om SL faktiskt ledde ligan...Särskilt som ju (och det är väl den positiva saken för SL) att man ändå har rätt mycket information ute på stolpar och hållplatsskydd.

Men visst är det problemet med både dokumentation och kontroll. Saknas ganska många led här tycker jag i kedjan. Men när det inte finns något vite, är det väl inte heller något som direkt prioriteras.

Ett problem med just tidtabeller är väl att man har nummer för alla separata hållplatser, men som sagt inte för alla ställen tidtabeller sitter uppsatta. Just busstidtabeller i tunnelbanan har ju varit ett särskilt problem. Men även på andra håll. Eller - som exempel på detta med hållplatstider och hållplatslägen - då 165 under många år (eller kanske fortfarande) bara kunde visa hälften av avgångarna på hållplatstidtabellen från Liljeholmen, då den ju avgår med varannan tur från två olika hållplatslägen. Det senare mer ett problem med kontrollen där man tycks tro att dataproducerade hållplatstabeller inte behöver korrekturläsaas, men ändå...
En intressant detalj i just det här fallet är att det finns ett SL-center i samma spärrhall, typ tio meter från tavlan med tidtabeller. Fast det är ett helt annat bolag med helt andra uppgifter än de som "ansvarar" för tidtabellerna. :|
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Jag brukar använda appen STHLM traveling. Rekommenderar SL någon speciell app? För de har väl ingen egen, konstigt nog. (Utanför länet använder jag ibland MobiTime, men den täcker inte alla län.)
sl.se går utmärkt att köra i telefonens webbläsare. Är man trafiksnål, eller bara allmänt trött på SL:s kärringsida, så finns det en avskalad version mini.sl.se som är snabbare och innehåller allt man strängt taget behöver.

Sen är det möjligt att det finns appar som rekommenderas eller t o m utges av SL, det har jag aldrig kollat.
sl.se funkar bra så länge du har en snabb telefon och en snabbt uppkoppling. I annat fall är den milt sagt "mindre bra". Jag har i flera olika sammanhang sett/hört den användas som avskräckande exempel på hur man inte kodar webbsidor.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Jag brukar använda appen STHLM traveling. Rekommenderar SL någon speciell app? För de har väl ingen egen, konstigt nog. (Utanför länet använder jag ibland MobiTime, men den täcker inte alla län.)
sl.se går utmärkt att köra i telefonens webbläsare. Är man trafiksnål, eller bara allmänt trött på SL:s kärringsida, så finns det en avskalad version mini.sl.se som är snabbare och innehåller allt man strängt taget behöver.

Sen är det möjligt att det finns appar som rekommenderas eller t o m utges av SL, det har jag aldrig kollat.
sl.se funkar bra så länge du har en snabb telefon och en snabbt uppkoppling. I annat fall är den milt sagt "mindre bra". Jag har i flera olika sammanhang sett/hört den användas som avskräckande exempel på hur man inte kodar webbsidor.
Ja den är verkligen fruktansvärt dålig, men den duger åt målgruppen.

MIni-versionen funkar bra även vid dålig uppkoppling.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Nästa observation gäller också Tekniska högskolan. Fram till för ett par år sedan var de automatiska utropen på C20 något i stil med:

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Norrtälje."


Sedan ändrades det, men om jag minns rätt var det bara orden Vaxholm och Norrtälje som bytte plats. Någon tyckte kanske att Norrtälje var en viktigare destination? Oavsett vilket så kan jag, som vän av svenska språket, inte låta bli att notera hur mycket sämre satsmelodin i utropet blev. (Ja, jag är fullt medveten om att det beror på hur betoningen av respektive ord råkade bli vid inläsningen och att det är svårt att veta för den som bara ser texten.)

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Norrtälje och Vaxholm."

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=3jZgE36sPsY


Nu har Cx också har börjat få automatiska utrop:

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm samt till Norrtälje."

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=bDtUz7HTA8Y#t=9m28s

Reflektioner:
1) Är Norrtälje inte längre viktigare än Vaxholm?
2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev: 2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?
2) Jag tycker också att "samt" skall vara mellan Roslagsbanan och bussarna. Och hellre "samt" än "och" där. Tänk om man bytte "Roslagsbanan" mot "tåg mot Kårsta, Österskär och Näsbypark". Då framstår det tydligare att det är bättre med "samt" än "och" för att binda ihop tåg å ena sidan och bussar å den andra.

3) Hör till kategorin "bra fråga". :wink: Allvarligt talat tror jag att jag föredrar "mot", men jag vet inte vad en språkvetare skulle rekommendera.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev: Reflektioner:
1) Är Norrtälje inte längre viktigare än Vaxholm?
2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?
Den ursprungliga meningsuppbyggnaden var helt klart mest korrekt och tydlig.

Nu är det säkert de bägge kommunnamnen man ropar ut, men jag brukar ändå ofta slås av tanken att Tekniska högskolans tredje busslinje, och tillika SLs längsta busslinje, röda 639 återigen (avsiktligt eller oavsiktligt) glöms bort. Detta både utrops- och skyltmässigt. Vilket fortsätter att skapa en hel del frågor från ovana resenärer som upplever informationsbristen angående den röda busslinjen som förvirrande.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Lars_L »

Verspieder skrev:
NerdBoy skrev: Reflektioner:
1) Är Norrtälje inte längre viktigare än Vaxholm?
2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?
Den ursprungliga meningsuppbyggnaden var helt klart mest korrekt och tydlig.

Nu är det säkert de bägge kommunnamnen man ropar ut, men jag brukar ändå ofta slås av tanken att Tekniska högskolans tredje busslinje, och tillika SLs längsta busslinje, röda 639 återigen (avsiktligt eller oavsiktligt) glöms bort. Detta både utrops- och skyltmässigt. Vilket fortsätter att skapa en hel del frågor från ovana resenärer som upplever informationsbristen angående den röda busslinjen som förvirrande.
Men det går ju ingen blåbuss dit, och ligger dessutom i Norrtälje kommun.... - fast än värre är väl när man på vissa håll, som på Tvärbanan bara säger att det är "anslutning till bussar". måste vara den mest meningslösa frasen man kan komma på- Vad ger det för hjälp oavsett till någon? Måste vara väldigt få som hoppar av på en station bara för att de hör att det går bussar därifrån...Särskilt fånigt blir det som på Stora Essingen, då det ju bara går en busslinje i princip (56:an går ju bara i ena riktningen).

SL är ju väldigt konstigt ute med att ge sådan överdriven status också till blåsbussarna. Särskilt som det ännu är en sådan brokig skara med blandning mellan radiella linjer och egentliga tvärförbindelser. Man kan vid exempelvis Tekniska rimligen säga linjenumret på de tre radiella linjerna, och sedan då säga samt innerstadslinjer, eller något sådant.

Att säga ort är ju bara meningsfullt när man på grund av mängden linjer inte kan säga numret på alla. Men att använda ort- hjälper ju faktiskt knappt en enda resenär. Egentligen kan man tycka att informationen utan att ange linjenummer är ganska meningslös.

SL är så fast i att allt ska vara inrutat och strategiskt och kategoriserat, att de glömmer bort passageraren där som bara vill veta vilka linjer som går från en viss hållplats.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Vestis
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 20 januari 2012 0:39

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Vestis »

Det förekommer fel utrop på flera ställen. På Tvärbanan vid Globen utropas byte till tunnelbanans gröna linje. Det borde vara byte till T-banans linje 19 (mot Hagsätra). Det kan inte vara kul för utsocknes som ska mot Skarpnäck eller Farsta att stiga av vid Globen i stället för Gullmarsplan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av LÅ1 »

Jag har en känsla av att man är allmänt ospecifik när man annonserar byte till andra trafikslag. Något som jag inte tror att SL är ensam om. Har märkt samma sak i Berlin när det gäller U- resp. S-bahn t.ex.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Verspieder »

Lars_L skrev:SL är ju väldigt konstigt ute med att ge sådan överdriven status också till blåsbussarna. Särskilt som det ännu är en sådan brokig skara med blandning mellan radiella linjer och egentliga tvärförbindelser. Man kan vid exempelvis Tekniska rimligen säga linjenumret på de tre radiella linjerna, och sedan då säga samt innerstadslinjer, eller något sådant.
Ja just. Jag lyckas på något vis alltid glömma bort att SL anser att den yttre färgen på bussarna är viktigare än den reseinformation som resenärerna önskar. Det spelar ingen roll om bussen går med välbelagda turer var 10:e minut i rusningtiderna, samt att den som sagt är länets längsta linje, tillika med VBP. Om den är röd och saknar en 7:a i mitten får den givetvis inte uppmärksammas för mycket. :roll:
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Häromdagen noterades ett nytt utrop på Cx. Jag var inte beredd på det, men om jag hörde rätt så löd det "Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Roslagen". Enkelt och begripligt.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:Häromdagen noterades ett nytt utrop på Cx. Jag var inte beredd på det, men om jag hörde rätt så löd det "Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Roslagen". Enkelt och begripligt.
Dock verkar Vaxholms kommun härmed "åkt ur" områdesbegreppet Roslagen. :cheesygrin:
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av minimum traction »

Verspieder skrev:
NerdBoy skrev:Häromdagen noterades ett nytt utrop på Cx. Jag var inte beredd på det, men om jag hörde rätt så löd det "Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Roslagen". Enkelt och begripligt.
Dock verkar Vaxholms kommun härmed "åkt ur" områdesbegreppet Roslagen. :cheesygrin:
Delikata problem såna där. Ska man folkbilda med det som (än så länge) är riktigt (och i det här fallet bara säga "Roslagen") eller ska man säga vad folk förstår? "Vaxholm och resten av Roslagen" är inget alternativ, både långt och förvirrande i sammanhanget. ("Roslagsbanan och rälsbussar mot resten av Roslagen" skulle däremot få en viss smidighet genom stavrimmet.)
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Verspieder »

minimum traction skrev:Delikata problem såna där. Ska man folkbilda med det som (än så länge) är riktigt (och i det här fallet bara säga "Roslagen") eller ska man säga vad folk förstår? "Vaxholm och resten av Roslagen" är inget alternativ, både långt och förvirrande i sammanhanget. ("Roslagsbanan och rälsbussar mot resten av Roslagen" skulle däremot få en viss smidighet genom stavrimmet.)
Områdesmässigt vore "Byte till Roslagsbanan, samt bussar mot Vaxholms och Norrtälje kommuner" mest korrekt. Men jag antar att SL inte vill ropa ut kommunnamn.
Ortsmässigt vore "Byte till Roslagsbanan, samt bussar mot Vaxholm, Norrtälje, Rimbo och Hallstavik" att föredra, men jag antar att det är för långt. Trots att det är anknytningar till över en tredjedel av länets yta man ska försöka täcka upp.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

minimum traction skrev:
Verspieder skrev:
NerdBoy skrev:Häromdagen noterades ett nytt utrop på Cx. Jag var inte beredd på det, men om jag hörde rätt så löd det "Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Roslagen". Enkelt och begripligt.
Dock verkar Vaxholms kommun härmed "åkt ur" områdesbegreppet Roslagen. :cheesygrin:
Delikata problem såna där. Ska man folkbilda med det som (än så länge) är riktigt (och i det här fallet bara säga "Roslagen") eller ska man säga vad folk förstår? "Vaxholm och resten av Roslagen" är inget alternativ, både långt och förvirrande i sammanhanget. ("Roslagsbanan och rälsbussar mot resten av Roslagen" skulle däremot få en viss smidighet genom stavrimmet.)
Exempel på tidigare diskussioner om Roslagens gränser: Vad hör till Roslagen? och Busskaos i norrort. Jag tror inte att vi behöver dra det en gång till. :wink:
Skriv svar