Linfärja delar Vaxholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Linfärja delar Vaxholm
Tidningen Skärgården: "Sjöfartsverket avstyrker nya linfärjan"
Mitt i Södra Roslagen: "Kostnad för linfärjan: 22,5 miljoner"
Mitt i Södra Roslagen: "Kostnad för linfärjan: 22,5 miljoner"
Re: Linfärja delar Vaxholm
Invigning på fredag:
http://www.vaxholm.se/externwebb-starts ... arjan.html
Lite märkligt att ha festligheterna en vardag då vanliga människor är på jobbet?
http://www.vaxholm.se/externwebb-starts ... arjan.html
Lite märkligt att ha festligheterna en vardag då vanliga människor är på jobbet?
Re: Linfärja delar Vaxholm
Nu jobbar inte alla 8 - 5. Sedan är frågan om det hela ens är tillräckligt viktigt för att ha en officiell invigning där allmänheten är inbjuden? betänkt även att om invigningen skulle ske en helg eller på kvällstid skulle det innebära högre personalkostnader.NerdBoy skrev:Invigning på fredag:
http://www.vaxholm.se/externwebb-starts ... arjan.html
Lite märkligt att ha festligheterna en vardag då vanliga människor är på jobbet?
Re: Linfärja delar Vaxholm
Ja, de sänker kraven på befälhavaren, och därmed troligen också lönen.Inge skrev:Är det något särskilt med linorna, förutom att de kan vara i vägen?
Re: Linfärja delar Vaxholm
Av propagandan att döma är det här det största som hänt Vaxholm sedan kung Gösta lät bygga fästningen.BSB101 skrev:Nu jobbar inte alla 8 - 5. Sedan är frågan om det hela ens är tillräckligt viktigt för att ha en officiell invigning där allmänheten är inbjuden?NerdBoy skrev:Invigning på fredag:
http://www.vaxholm.se/externwebb-starts ... arjan.html
Lite märkligt att ha festligheterna en vardag då vanliga människor är på jobbet?
Vi är typ 11.500 invånare som delar en skuld på typ en halv miljard, och nu har det tillkommit en "investering" på 22,5 miljoner. Tro mig, när det gäller den här typen av projekt finns det hur mycket pengar som helst att bränna.BSB101 skrev:betänkt även att om invigningen skulle ske en helg eller på kvällstid skulle det innebära högre personalkostnader.
Re: Linfärja delar Vaxholm
Här finns en bra bild på hur smal farleden har blivit numera (de röda och gröna prickarna): http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... 6#msg60156
Det här börjar lukta riktigt ruttet. Från ingenstans kommer en deal om att Trafikverket ska lägga ett utbildningscentrum på fästningen och att kommunen ska köra färja dit. Trafikverket tar på sig att renovera en färja, kommunen tar på sig ansvaret för driften och sedan hålls en upphandling som vinns av - Trafikverket. När Sjöfartsverket har invändningar rörande olycksrisken görs sundet så smalt att det blir besvärligt för andra att använda det.
Man undrar i vilket sammanhang de kokade ihop det här. Frimurarna?
Det här börjar lukta riktigt ruttet. Från ingenstans kommer en deal om att Trafikverket ska lägga ett utbildningscentrum på fästningen och att kommunen ska köra färja dit. Trafikverket tar på sig att renovera en färja, kommunen tar på sig ansvaret för driften och sedan hålls en upphandling som vinns av - Trafikverket. När Sjöfartsverket har invändningar rörande olycksrisken görs sundet så smalt att det blir besvärligt för andra att använda det.
Man undrar i vilket sammanhang de kokade ihop det här. Frimurarna?
Re: Linfärja delar Vaxholm
Oj oj oj, helt oväntat blev det problem med att ha en linfärja i en vältrafikerad farled. Vem hade kunnat ana det?
Tidningen Mitt i: "Färjechef: 'Vissa båtägare provocerar linfärjan'"
Tidningen Skärgården: "Kustbevakningen skärper kollen i leden vid kastellet"
Färjerederiet har räknat för snålt på bemanningen ombord: http://www.vaxholm.se/externwebb-starts ... xholm.html (skynda på, ansökan ska vara inne senast 31/5!)
Krönika med bra summering av läget, tidningen Skärgården: Ständiga rubriker om linfärjan
Tidningen Mitt i: "Färjechef: 'Vissa båtägare provocerar linfärjan'"
Tidningen Skärgården: "Kustbevakningen skärper kollen i leden vid kastellet"
Färjerederiet har räknat för snålt på bemanningen ombord: http://www.vaxholm.se/externwebb-starts ... xholm.html (skynda på, ansökan ska vara inne senast 31/5!)
Krönika med bra summering av läget, tidningen Skärgården: Ständiga rubriker om linfärjan
Re: Linfärja delar Vaxholm
Det inträffade en dödsolycka vid en linfärja i Norrbotten häromdagen.
"Färjerederiet efter dödsolyckan: Ingen anledning till oro"
"Färjerederiet efter dödsolyckan: Ingen anledning till oro"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linfärja delar Vaxholm
En roligare incident var när Sjöfartsverkets båt körde på vajern:
http://mitti.se/sjofartsverket-korde-pa-farjevajer/
Enligt vittnen på kajen väntade de tills varningslamporna slutat blinkat, enligt Trafikverket körde de för tidigt.
http://mitti.se/sjofartsverket-korde-pa-farjevajer/
Enligt vittnen på kajen väntade de tills varningslamporna slutat blinkat, enligt Trafikverket körde de för tidigt.
Re: Linfärja delar Vaxholm
För övrigt ryktas det att besättningen är hämtad från västkusten och bor på Waxholms hotell på skattebetalarnas bekostnad. Det gick inte att hitta någon intresserad på närmare håll.
Re: Linfärja delar Vaxholm
"Söndagen den 17 september lämnade S/S Storskär Vaxholms kaj för sista gången i år. Men den sedvanliga signalen från ångvisslan för att tacka för säsongen uteblev.
– Jag ville markera att jag inte känner mig välkommen i Vaxholm längre, säger Per Hammarkvist, befälhavare ombord."
http://www.skargarden.se/storskar-marke ... -linfarja/
– Jag ville markera att jag inte känner mig välkommen i Vaxholm längre, säger Per Hammarkvist, befälhavare ombord."
http://www.skargarden.se/storskar-marke ... -linfarja/
Re: Linfärja delar Vaxholm
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linfärja delar Vaxholm
Bygg tunnelbana så löser man allt De kan ju ta några cx som skall skrotas. Eller så blir det tunnelbanehiss... De kan ta korgen från nyboda......Rörposttunnelbana? en kapsel som skjuts med lufttryck.....
Något ska man väl få till
Stefan
Något ska man väl få till
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6154
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Linfärja delar Vaxholm
Linfärjor är ett otyg. Kan man skaka fram en propellerfärja med motsvarande kapacitet istället, vore mycket vunnet. Idéerna om vätgasdrift, som nämns i den länkade artikeln, är däremot fånerier. Vill man köra fossilfritt och utan linor och kablar måste batteridrift vara att föredra. Trafikverket har redan en sådan färja i drift (fast den är halvfusk eftersom det den är en dieselhybrid):LÅ1 skrev:"Snart kan linfärjan vara historia"
https://www.trafikverket.se/farjerederi ... or/tellus/
Den nuvarande den nuvarande skorven är förstås eldriven och försörjs via en kabel.
Men allt kokar som vanligt ned till vem som ska betala.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Linfärja delar Vaxholm
Nu tycks färjan drift vara säkrad i sommar. "Linfärjan till Kastellet fortsätter i privat regi".
Glesare tidtabell, något högre pris och inga rabatter.
Glesare tidtabell, något högre pris och inga rabatter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linfärja delar Vaxholm
Sträckan är ju inte så lång. Skulle det fungera med en färja som fortfarande är eldriven via kabel men som lägger ut och rullar upp sin kabel automatiskt ändå. Ungefär som de prototyper av kabeltraktorer som är under utveckling nu.
Genius on call
Re: Linfärja delar Vaxholm
Det verkar onödigt komplicerat. Man kan köra på batteri som laddas när färjan ligger i läget. Sådan teknik tog i bruk 1913 i en annan fästningsstad. Den första färjan ersattes av en ny med samma teknik 1948, men 1985 tyckte man att sådant var omodernt och bytte till en dieseldriven färja.
https://www.marstrandsfarjan.se/sv/historien/
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Linfärja delar Vaxholm
Varför byggde man inte en linfärja som Strausbergs Straussee Fähre med kraften från ovan i början så hade man sluppit denna diskussion i Waxholm? Har för mig att det inte är den enda färja av den typen i Tyskland. Segelbåtar får vika ner masten skulle väl vara enda problemet alternativt gå med motor i Oxdjupet, att kryssa kanske inte det bästa där.
Re: Linfärja delar Vaxholm
Som sagt, en batterifärja hade varit en helt fungerande lösning redan för 10 år sedan och det är väl en lågoddsare att det blir en sådan vid nästa utbyte av färjan…
Re: Linfärja delar Vaxholm
"När kajrenoveringen startar under hösten 2022 så kommer linfärjan att tas bort."
https://www.vaxholm.se/flernyheter/nyhe ... 68825.html
https://www.vaxholm.se/flernyheter/nyhe ... 68825.html