Jag heter Martin Himmelstrand, är uppvuxen på och bor permanent på Vaxholms kastell.
Idén att anlägga en linfärjeled genom ett av Sveriges smalaste och tyngst trafikerade sund är befängd. Jag anser att saken drivits och beslutats utan att man analyserat och tagit del av verkligheten.
Man kan börja med att bryta ner ämnet i tre punkter; 1. Tillgänglighet till kastellet, 2. Sjösäkerhet, 3. Näring.
TILLGÄNGLIGHET
Linfärjan är tänkt att trafikera sommartid, alltså samma tid som sträckan sedan tidigare alltid varit trafikerad med turbåt (på senare år båten Daphne registrerad för 98 passagerare. Den har avgått var 20e min från Vaxholm).
Linfärjan kommer inte heller vara gratis, som många tror.
Att linfärjan skulle underlätta för kontorsanställda här på ön är i och med det också felaktigt då semestrarna brukar vara under sommartid. Waxholmsbolaget trafikerar Kastellet året om.
http://www.skargarden.se/massiv-kritik-mot-linfarjan/
SJÖSÄKERHET
Det finns två sund runt Kastellet, ett för tyngre trafik (det västra), det andra för lättare (det östra). Det förstnämnda är det sund som den tänkta linfärjan ska korsa. I detta sund går sedan tidigare förutom fritidsbåtar och Waxholmsbåtar, stora lastfartyg som Solskär och Nordanvind, bogserbåtar med pråmar, tunga godsfärjor som Granat, stora passagerarfartyg såsom M/S Stockholm, Cinderella, ångfartyg, Teaterskeppet m.fl. Dessa är alla fartyg som inte med lätthet bara kan stanna eller sakta in för att linfärjan har företräde! Många fartyg kräver även en viss fart genom vattnet för att inte bli helt manöverodugliga, det är inte bilar vi pratar om här.
Att hänvisa mer eller all trafik från detta sund till det östra är likväl en dålig idé då det östra sundet är skarpare och lika smalt p.g.a. en uppgrundning markerad med en babordsprick, samt att bilfärjan snävar in den vägen mot Rindö. Varje sommar sker redan ett antal incidenter och nära olyckor runt Kastellet och linfärjan kommer utan tvekan att skapa fruktansvärda situationer. En linfärja kan inte väja, den kan bromsa och stanna men inte utan att linan spänns upp bakom färjan.
Utdrag från Färjerederiets hemsida under rubriken ”Se upp för vägfärjans linor i vattnet”:
"En linfärja drivs fram och styrs av stålvajrar som ligger i vattnet mellan färjelägena. Detta begränsar linfärjans manövrerutrymme. Har färjan väl börjat gå är stoppsträckan lång och det finns inga möjligheter att väja. Båttrafik som passerar färjeleden kan därför inte gå nära färjan utan risk för att fastna med propeller eller roder i färjans linor. Vid vissa mindre färjeförbindelser är passage förbjuden då färjan är i rörelse. I övrigt gäller att hålla avståndet så länge färjans blinkande gula varningsljus är tända.
– Varje sommar inträffar några incidenter när fritidsbåtar kör för nära vägfärjor. Dessbättre har det hittills inte blivit några allvarligare personskador, men riskerna för skador är stora både för människor och fritidsbåtar, säger Thomas Elwinger som arbetar med säkerhet i Färjerederiet."
http://www.trafikverket.se/Farja/Aktuel ... i-vattnet/
NÄRING
Om kommunen verkligen skulle vara intresserad av fler turer till Kastellet borde man börja med att öppna en dialog med Waxholmsbolaget och med Kronuddens taxi och charterbåtar. Det enklaste vore att sponsra Kronuddens taxi och charterbåtar för ännu fler och eventuellt även billigare turer. Men som det blir nu slår kommunen med hjälp av skattepengar ut lokala företag.
ÖVRIGT
-Upphandlingsprocessen är anmäld till Konkurrensverket.
http://www.skargarden.se/linfarjan-anma ... ensverket/
-De estetiska värdera har ej diskuterats.
-Om linfärjeleden börjar anläggas på sommaren (som är sagt) bryter det mot lagen om förbud mot undervattensarbete under sommartid.
-Det spelar ingen roll om linfärjan är miljövänlig om den skulle vara allmänfarlig.
-De tre drivande parterna är Vaxholms kommun, Statens fastighetsverk (SFV) och Färjerederiet. Både Vaxholms kommun och Färjerederiet är intresserade av lokaler på Kastellet som just nu iordningställs av SFV på Kastellet.
-Den oberoende riskanalysen är inte klar, trots det hade det tre drivande parterna helst sett att linfärjan redan skulle vara i drift.
-Att linfärjan endast ska ha en besättningsman, kommer troligtvis ej godkännas av Sjöfartsinspektionen.
-Trafikverkets egna säkerhetspolicy verkar inte heller tagits i beaktande.
http://trvdokument.trafikverket.se/Vers ... 2011%3a118