Linfärja delar Vaxholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av daniel_s »

Misstänker att den sätts tillbaka sedan. Är väl 28 års avskrivningstid eller något sådant?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev: lördag 07 maj 2022 21:27 Misstänker att den sätts tillbaka sedan. Är väl 28 års avskrivningstid eller något sådant?
Såvitt jag förstår måste de riva färjeläget på Vaxholmssidan, frågan är då vem som ska betala återbyggnaden när kommunen inte längre är huvudman.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av Stefan Isaksson »

C12C3C3C12 skrev: lördag 07 maj 2022 19:01 Varför byggde man inte en linfärja som Strausbergs Straussee Fähre med kraften från ovan i början så hade man sluppit denna diskussion i Waxholm? Har för mig att det inte är den enda färja av den typen i Tyskland. Segelbåtar får vika ner masten skulle väl vara enda problemet alternativt gå med motor i Oxdjupet, att kryssa kanske inte det bästa där.
Som segelbåtsägare kan jag meddela att sänkning masten är ganska besvärligt, för mig brukar det ta en timme att spänna riggen rätt efteråt, och då är min segelbåt är väl att märka en av de tämligen få som kan göra detta med utrustning ombord och alltså inte behöver lägga till vid en mastkran.

Sedan har vi den lilla småsaken att fritidsbåtar (bland andra segelbåtar) är hänvisade till sundet mellan Kastellet och Rindö. Sundet mellan Kastellet och Vaxholm är reserverat för yrkessjöfarten, och såsom Vaxholmsbolagets fartyg. Men för all del; det går att bygga fällbara skorstenar, och om man anstränger sig riktigt: ihopfällbara kommandobryggor.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av Odd »

Med tanke på vad som har hänt med drivtekniken och batteritekniken bara de senaste få åren så är det ju möjligt att det inte skulle blivit någon kabelfärja, utan en batterifärja, aktuell sträcka.

En "motorgeneratordrivmodulenhet" för de mest avancerade elbilarna idag förmodligen fungera utmärkt att använda som motorenheter i exempelvis spårvagnar, och i stort sett driva dom direkt med kontaktledningsspänning. Nåja, erforderliga skydd behövs ju förstås, men med tanke på att en del bilar har 800V-batterisystem så är ju tanken faktiskt inte dum.

Det är dock anmärkningsvärt att elmotorutvecklingen varit så svag fram till att bilindustrin tvangs att utveckla den. De där "fluxmagnetfältsmotorerna" eller vad de nu kallas för, där man har listat ut hur man kommer förbi tidigare begränsningar med mot-emk osv (har inte riktigt koll på alla grejer här) har gjort att motorerna blivit både betydligt mindre, blivit kraftfullare och fått större vridmoment. Jag tror att, om viljan finns, det kommer ske mycket mer de kommande årtiondena.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: söndag 08 maj 2022 20:49 Med tanke på vad som har hänt med drivtekniken och batteritekniken bara de senaste få åren så är det ju möjligt att det inte skulle blivit någon kabelfärja, utan en batterifärja, aktuell sträcka.

En "motorgeneratordrivmodulenhet" för de mest avancerade elbilarna idag förmodligen fungera utmärkt att använda som motorenheter i exempelvis spårvagnar, och i stort sett driva dom direkt med kontaktledningsspänning. Nåja, erforderliga skydd behövs ju förstås, men med tanke på att en del bilar har 800V-batterisystem så är ju tanken faktiskt inte dum.

Det är dock anmärkningsvärt att elmotorutvecklingen varit så svag fram till att bilindustrin tvangs att utveckla den. De där "fluxmagnetfältsmotorerna" eller vad de nu kallas för, där man har listat ut hur man kommer förbi tidigare begränsningar med mot-emk osv (har inte riktigt koll på alla grejer här) har gjort att motorerna blivit både betydligt mindre, blivit kraftfullare och fått större vridmoment. Jag tror att, om viljan finns, det kommer ske mycket mer de kommande årtiondena.
Men jag har uppfattat det så att det är inte framdrivningen som sådan som gjort att man stannat för linfärja utan bemanningen.
Är det inte så att det är lägre kompetens för att bemanna en linfärja ?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av daniel_s »

Jo, men det är ju en kalkyl som bygger på att den större investeringen därigenom betalar sig över en viss tid.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av NerdBoy »

Stefan Isaksson skrev: söndag 08 maj 2022 17:55
C12C3C3C12 skrev: lördag 07 maj 2022 19:01 Varför byggde man inte en linfärja som Strausbergs Straussee Fähre med kraften från ovan i början så hade man sluppit denna diskussion i Waxholm? Har för mig att det inte är den enda färja av den typen i Tyskland. Segelbåtar får vika ner masten skulle väl vara enda problemet alternativt gå med motor i Oxdjupet, att kryssa kanske inte det bästa där.
Som segelbåtsägare kan jag meddela att sänkning masten är ganska besvärligt, för mig brukar det ta en timme att spänna riggen rätt efteråt, och då är min segelbåt är väl att märka en av de tämligen få som kan göra detta med utrustning ombord och alltså inte behöver lägga till vid en mastkran.

Sedan har vi den lilla småsaken att fritidsbåtar (bland andra segelbåtar) är hänvisade till sundet mellan Kastellet och Rindö. Sundet mellan Kastellet och Vaxholm är reserverat för yrkessjöfarten, och såsom Vaxholmsbolagets fartyg. Men för all del; det går att bygga fällbara skorstenar, och om man anstränger sig riktigt: ihopfällbara kommandobryggor.
Om man ska hindra yrkestrafiken så kan man lika gärna bygga en bro, det blir betydligt billigare i längden och gör fästningen tillgänglig dygnet runt, året runt.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av NerdBoy »

Lennart Petersen skrev: söndag 08 maj 2022 22:19 Men jag har uppfattat det så att det är inte framdrivningen som sådan som gjort att man stannat för linfärja utan bemanningen.
Är det inte så att det är lägre kompetens för att bemanna en linfärja ?
Det stämmer, ett av argumenten för att ha kvar linan är att det blir billigare att bemanna färjan.

Utan lina har jag svårt att se fördelarna med en färja som går tre månader om året, då kan man lika gärna ha en vanlig båt som erbjuder sittplatser åt alla passagerare och går att merutnyttja till annat under kvällar och resten av året.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av C12C3C3C12 »

NerdBoy skrev: tisdag 10 maj 2022 9:45
Stefan Isaksson skrev: söndag 08 maj 2022 17:55
C12C3C3C12 skrev: lördag 07 maj 2022 19:01 Varför byggde man inte en linfärja som Strausbergs Straussee Fähre med kraften från ovan i början så hade man sluppit denna diskussion i Waxholm? Har för mig att det inte är den enda färja av den typen i Tyskland. Segelbåtar får vika ner masten skulle väl vara enda problemet alternativt gå med motor i Oxdjupet, att kryssa kanske inte det bästa där.
Som segelbåtsägare kan jag meddela att sänkning masten är ganska besvärligt, för mig brukar det ta en timme att spänna riggen rätt efteråt, och då är min segelbåt är väl att märka en av de tämligen få som kan göra detta med utrustning ombord och alltså inte behöver lägga till vid en mastkran.

Sedan har vi den lilla småsaken att fritidsbåtar (bland andra segelbåtar) är hänvisade till sundet mellan Kastellet och Rindö. Sundet mellan Kastellet och Vaxholm är reserverat för yrkessjöfarten, och såsom Vaxholmsbolagets fartyg. Men för all del; det går att bygga fällbara skorstenar, och om man anstränger sig riktigt: ihopfällbara kommandobryggor.
Om man ska hindra yrkestrafiken så kan man lika gärna bygga en bro, det blir betydligt billigare i längden och gör fästningen tillgänglig dygnet runt, året runt.
Trots att jag åkt med färjorna över till Rindö samt Stenslätten missade jag att man kan åka på båda sidor om Kastellet, glöm bort vad jag skrev om Oxdjupet, menade öster om Kastellet - ställer sig i skamvrån med struten på mig :(
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av Breitspurbahn »

C12C3C3C12 skrev: lördag 07 maj 2022 19:01 Varför byggde man inte en linfärja som Strausbergs Straussee Fähre med kraften från ovan i början så hade man sluppit denna diskussion i Waxholm? Har för mig att det inte är den enda färja av den typen i Tyskland. Segelbåtar får vika ner masten skulle väl vara enda problemet alternativt gå med motor i Oxdjupet, att kryssa kanske inte det bästa där.
Nu kan man ju gå andra sida Kastellet mot Rindö, man behöver inte gå ända borta vid Oxdjupet.
Men nej, det hade inte varit särskilt praktiskt eller fint.
nb
Inlägg: 95
Blev medlem: söndag 11 juni 2006 19:27

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av nb »

Det finns många fördelar med linfärja, med eller utan el, dessa är generella och inte specifikt Waxholm. Sedan kan förutsättningarna variera från plats till plats:

* Lägre bemanning, Fartygsbefäl VIII-examen samt lite andra säkerhetskurser (totalt ca 4 veckor utbildning, ingen sjötid) kontra Fartygsbefäl VII-behörighet (1/2-1 år på högskola, 2 års sjötid)
* Högre verkningsgrad, en propeller är inte särskilt effektiv, att dra fram sig på en lina är betydligt energieffektivare
* Utöver propellerförlusterna gör en färja av med mycket energi på att "bromsa" och sedan trycka mot färjeläget. Linfärja slipper det
* Enklare konstruktion
* Totalt kan en linfärja spara in mer än hälften bränsle jämfört med en frigående färja.

Kabel kontra batteri, fördelar kabel:

* betydligt högre verkningsgrad (att ladda och ladda ur batterier ger förluster på över 20 %)
* Betydligt billigare. Batterier har en förhållandevis begränsad livslängd, batterikostnaden blir avsevärd. Kabeln kostar troligtvis mindre än en enda batteriuppsättning. Tillkommer laddstationer samt en högre ansluten effekt (beroende på hur färjan går, men i de flesta situationer sker energiuttaget under längre tid än stillståndet för laddning)
* Mycket enklare drivsystem med lång livslängd. En sådan färja matas av 3AC 400V, standard industriströmriktare och en standard 400V trefasmotor
* Lägre vikt
* Enklare att bygga om en befintlig färja (vilket är det vanliga vid linfärjor) Den på kastelletleden är från 1967.

Jag tror att, även i framtiden, linfärjor med kabel kommer vara förstahandsvalet. Där det inte är möjligt blir det hybrid/laddfärjor.


Angående jämförelsen med elbilar: En typisk bil har i genomsnitt en livslängd på några 1000 timmar (200 000 km motsvarar 4000 timmar om man snittar 50 km/h vilket motsvarar drygt 10 timmar drift året om i ett år). Det är anledningen att en taxi körs i typ 3-5 år, sedan kastar man den och köper en ny. Bilprylar är billiga men de är helt och hållet optimerade för sitt användningsområde, lätta, kompakta och kort livslängd. Dessutom är de konstruerade för ett mycket kortvarigt högt effektuttag. Säg att en motor är kosnturerad för att lämna i medel 20 kW och maximalt 100 kW. Då kommer den att dels förstöras om den ska ge 100 kW kontinuerligt men också vara mycket ineffektiv. En marin- eller industrimotor på 100 kW är konstruerad för att lämna
På bilsidan går det att lägga utvecklingskostnaderna på miljontals enheter, därför går det att göra rätt mycket utveckling. Men bilarnas behov är annat än i mer industritillämpningar.

Om man ut en bilmotor på 200 hästar skulle plocka ut 200 hästar kostant skulle den troligtvis inte överleva många timmar medans en marindiesel är byggd för att leverera det i över 10 000 timmar för de "enklare" högvarviga och mer än det tiodubbla för lågvarviga. För elmotorerna gäller ett liknande förhållande.
Men så får man tänka på att en 200 hästars marinmotor med backslag kostar ungefär lika mycket som två bilar.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av NerdBoy »

nb skrev: torsdag 12 maj 2022 16:36 Den på kastelletleden är från 1967.
Inte för att det har någon större betydelse, men andra källor säger 1980:
https://www.faktaomfartyg.se/farja_318_1980.htm
https://www.skargardsbatar.se/farja62318_1980/
nb
Inlägg: 95
Blev medlem: söndag 11 juni 2006 19:27

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inlägg av nb »

NerdBoy skrev: torsdag 12 maj 2022 20:22
nb skrev: torsdag 12 maj 2022 16:36 Den på kastelletleden är från 1967.
Inte för att det har någon större betydelse, men andra källor säger 1980:
https://www.faktaomfartyg.se/farja_318_1980.htm
https://www.skargardsbatar.se/farja62318_1980/
Ja, det står troligtvis fel på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/E/S_Vaxholmen
Jag har inte fördjupat mig i det, därför har jag inte ändrat.
Det är också rimligt, det är inte många (inga ?) 60-tals-färjor kvar hos Trafikverket. Däremot syns åldern inte nödvändigtvis på håll eftersom denna (mfl) har fått ny överbyggnad.
Skriv svar