Resor gjorda den 25 oktober 2014 !!

För dagbok över hur du reser med lokaltrafiken. Avdelningen är till för dem som kontinuerligt tänker skriva om hur de reser eller vill notera vilka linjer eller fordonsnummer man har åkt med. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
För dagbok över hur du reser med lokaltrafiken. Avdelningen är till för dem som kontinuerligt tänker skriva om hur de reser eller vill notera vilka linjer eller fordonsnummer man har åkt med. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Resor gjorda den 25 oktober 2014 !!

Inlägg av Olle »

Lördagen den 25 oktober for vi upp i bergen och besökte ett buddistkloster, det finns 10´ buddister och ett par hundra tusen kristna i Nordkorea enligt uppgift, och sedan besökte vi det mycket märkliga "International Frienship Exhibition" dör man i 150 stora rum i sex plan mestadels insprängda i berget kan beskåda ett par hundra tusen gåvor till Kim Il Song från 170 länder. Däribland Sverige, fast det var egentligen exempelvis gåvor från högskolor till Nordkorea, och Finland men där verkade det vara enstaka personer som stod för den största kultförklaringen. Några länder utmärkte sig högt över löjets gräns. Jag blev fruktansvärt arg när jag såg gåvor av elfenben. Järnvägsvagnar, flygplan och bilar finns, precis som allt du kan tänka dig och mycket mer. En uppstoppad alligator stående med en bricka med glas (!) och hur många dåliga målningar på Kim Il Song som helst. Horribelt, måste ses för att man ska förstå hyckleriet. Och alla vakter och guider och väl fungerande kyl- och ventilationssystem (jag gjorde en obemärkt en vvs-besiktning) samt fungerande el måste kosta en hel del. Pengar som skulle behövas bättre för att hjälpa befolkningen till ett bättre liv. Och det finns dessutom en liknande men något mindre anläggning för gåvor till Kim Jong Il ("den käre ledaren") med kanske bara 60´ gåvor. Undrar om Kim Jung Un får lika många gåvor och om han håller på att bygga sitt eget komplex. Fotoförbud förstås. Skoskydd och att vi skannades för att inte ha några kameror med in. Oklart varför. Vi for därefter tillbaka till Pjongjang på en lika öde motorväg som alltid, det var bara att stanna bilen för p- och rökpaus och strosa omkring på den breda vägbanan. Vi kunde stanna när vi såg nått tåg och fotografera det. Vägspärrarna längs vägen var ibland lite spända när militärerna ifrågasatt om vi fick åka där. Våra guider fick visa pass och papper. Lite mer trafik var det i stan på kvällen när vi kom till hotell Koryo och fick samma rum som vi lämnade för några dagar sedan. Det var bara vi och några kineser på hotellet som är 44 våningar i två hus. Men dagen var trots allt givande och våra guider mycket trevliga och tillmötesgående för våra krav. Dagen avslutades med en god middag med god nordkoreansk öl på en resturang söder om Taedongfloden vid spårvägslinjerna 2 och 3 i Rangnang-distriktet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
:-)lle
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Resor gjorda den 25 oktober 2014 !!

Inlägg av Anders Hanquist »

Bilarna (i huvudstan, på vischan verkar de nästan obefintliga) förefaller förvånansvärt moderna och fler än förväntat. Fick du någon uppfattning vad det var av för fabrikat? Ser sydkoreanska eller japanska ut. Är det möjligt? Såg du några av de 70-tals-Volvo som var vanliga förr? De som det ryktas om att de aldrig betalades till Sverige. Även trådbussparken ser ut att ha fått en viss uppryckning och spårvagnarna ser åtminstone exteriört rätt hyggliga ut. Märkligt att bygga så överdimensionerade vägar i förhållande till trafikvolymen. Allt verkar förvåna när det gäller det här landet.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Resor gjorda den 25 oktober 2014 !!

Inlägg av Olle »

Anders Hanquist skrev:Bilarna (i huvudstan, på vischan verkar de nästan obefintliga) förefaller förvånansvärt moderna och fler än förväntat. Fick du någon uppfattning vad det var av för fabrikat? Ser sydkoreanska eller japanska ut. Är det möjligt? Såg du några av de 70-tals-Volvo som var vanliga förr? De som det ryktas om att de aldrig betalades till Sverige. Även trådbussparken ser ut att ha fått en viss uppryckning och spårvagnarna ser åtminstone exteriört rätt hyggliga ut. Märkligt att bygga så överdimensionerade vägar i förhållande till trafikvolymen. Allt verkar förvåna när det gäller det här landet.
Jag tror att man lever ur hand i mun, dvs får man tag i något via nått bistånd så tar man det. Därav blandningen. Vi såg någon Volvo faktiskt. Trådbussarna är mest inhemska. Alla spårvagnar Tatra men endast de långa åttaaxlade är köpta vid invigningen 1991 resten begagnade troligen i tredje hand. Vägarna byggs nog som så mycket annat med militären som rådgivare. Att kunna förflytta stora brigader snabbt genom landet. Lite trettiotalstänk i det. Man kriger väl inte på det sättet längre? Ta en tur dit, det rekommenderas ;-)
:-)lle
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Resor gjorda den 25 oktober 2014 !!

Inlägg av Piirka »

Till invigningen av spårvägen 1991 levereades inte bara långa Tatror (KT8D5K), men även ett antal boggievagnar T6B5K samt ledvagnarna KT4K. Vore intressant att få veta vad som låg bakom borttagandet av leden på KT4:orna varefter vagnshalvorna svetsades ihop till överlånga boggievagnar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Resor gjorda den 25 oktober 2014 !!

Inlägg av M_M »

Vägarna byggs väl gissningsvis även som vi gjort här i Sverige, d.v.s. så att de kan användas som provisoriska flygfält om så skulle behövas.
Skriv svar