Sida 1 av 1
Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: tisdag 25 november 2014 0:53
av Olle
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: tisdag 25 november 2014 11:13
av Rune Kjenstad
Interessant å se livet i dette merkelige samfunnet. Man forbauses noe over at bilparken ser relativt moderne ut, og sågar vestlige biler er å se på gatene. Jeg mener å huske at det har eksistert vogner av typen Tatra Kt4 som har vært sveiset sammen til en lang boggivogn. Men noen slike har jeg ikke sett på bildene.
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: tisdag 25 november 2014 11:49
av Andy
Rune Kjenstad skrev:Interessant å se livet i dette merkelige samfunnet. Man forbauses noe over at bilparken ser relativt moderne ut, og sågar vestlige biler er å se på gatene. Jeg mener å huske at det har eksistert vogner av typen Tatra Kt4 som har vært sveiset sammen til en lang boggivogn. Men noen slike har jeg ikke sett på bildene.
Rune, et stykke ned på denne siden ser du bilder av de aktuelle KT4 vognene
http://www.pyongyang-metro.com/metrotrams.html
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: tisdag 25 november 2014 14:11
av Olle
Andy skrev:Rune Kjenstad skrev:Interessant å se livet i dette merkelige samfunnet. Man forbauses noe over at bilparken ser relativt moderne ut, og sågar vestlige biler er å se på gatene. Jeg mener å huske at det har eksistert vogner av typen Tatra Kt4 som har vært sveiset sammen til en lang boggivogn. Men noen slike har jeg ikke sett på bildene.
Rune, et stykke ned på denne siden ser du bilder av de aktuelle KT4 vognene
http://www.pyongyang-metro.com/metrotrams.html
Jo de lär vara flyttade och på Googel Map ser man dem i den norra slingan i Chõngjin. När det gäller T4-D4-vagnarna så var den tyske deltagaren övertygad om att vagnarna inte kom från de tre gamla östtyska städerna utan gamla sovjet. Tyvärr kom vi inte in i någon av dem, då de inte fanns i linje 1 vagnhall som vi besökte. Där fanns T3 (de breda 2,5 meter) tillsammans med de åttaaxliga och T6. Och det är mycket man inte kommer på att fråga på plats.
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: torsdag 27 november 2014 21:54
av Piirka
Olle skrev:När det gäller T4-D4-vagnarna så var den tyske deltagaren övertygad om att vagnarna inte kom från de tre gamla östtyska städerna utan gamla sovjet.
Här har nog den tyske deltagaren fel. Släpvagnarna B4 (inte D4) kan inte härstamma från Sovjet, då inga släp levererades till den stora björnstaten i öst. Tatrasläpvagnar levererades bara till DDR och Jugoslavien. Alla Jugoslavien-släpen levererades meterspåriga, så B4:orna i Pjongjang kommer från Dresden, Magdeburg och Leipzig. Hjulen på Dresdenvagnarna har måst justerats från spårvidden 1450 mm till normalspår.
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: torsdag 27 november 2014 22:02
av Olle
Piirka skrev:Olle skrev:När det gäller T4-D4-vagnarna så var den tyske deltagaren övertygad om att vagnarna inte kom från de tre gamla östtyska städerna utan gamla sovjet.
Här har nog den tyske deltagaren fel. Släpvagnarna B4 (inte D4) kan inte härstamma från Sovjet, då inga släp levererades till den stora björnstaten i öst. Tatrasläpvagnar levererades bara till DDR och Jugoslavien. Alla Jugoslavien-släpen levererades meterspåriga, så B4:orna i Pjongjang kommer från Dresden, Magdeburg och Leipzig. Hjulen på Dresdenvagnarna har måst justerats från spårvidden 1450 mm till normalspår.
Tack Piirka, ja det är nog så. Då har de målat om dem vilket jag inte trodde de gjorde. Det blir många gissningar när det gäller Nordkorea

B4 ska det förstås vara, många siffror och bokstäver blir det. En egenhet man har är att spårvagnsförarna har sina egna vagnar, de ställer dem i hallen när de kört klart. Därav det stora antalet vagnar. De får en stjärna utanpå vagnen efter 5.000 mil prickfri körning. Säkert ett bra sätt att få dem sköta vagnarna. Jag har ju sett många nedgångna vagnar världen om.
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: torsdag 27 november 2014 22:36
av ADDE
Jadu, vad ajg har sett så har ju alla spårvagnarna en och samma färgsättning, så jag tror de är ommålade.
Ledvagnarna/f.d. dubbelrikningsvagnarna... Har de dörrar på båda sidor, eller bara på vänster/fel sida? Har inte sett dem ur höger synvinkel...

Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: torsdag 27 november 2014 22:38
av Olle
ADDE skrev:Jadu, vad ajg har sett så har ju alla spårvagnarna en och samma färgsättning, så jag tror de är ommålade.
Ledvagnarna/f.d. dubbelrikningsvagnarna... Har de dörrar på båda sidor, eller bara på vänster/fel sida? Har inte sett dem ur höger synvinkel...

Jepp, båda sidor men många har bara en förarplats kvar. Du ser att lysena är igensatta på den sida som är bak nu.
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: fredag 28 november 2014 1:21
av Bussmicke
Fick ni inte gå runt på stan samt åka med spårvagnar på egen hand och ta bilder? Otroligt om så är.
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: fredag 28 november 2014 15:03
av roggek
Bussmicke skrev:Fick ni inte gå runt på stan samt åka med spårvagnar på egen hand och ta bilder? Otroligt om så är.
Du får inte ens lämna hotellet, då ditt pass är omhändertaget under hela Nordkoreavistelsen...
Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: fredag 28 november 2014 15:09
av Olle
roggek skrev:Bussmicke skrev:Fick ni inte gå runt på stan samt åka med spårvagnar på egen hand och ta bilder? Otroligt om så är.
Du får inte ens lämna hotellet, då ditt pass är omhändertaget under hela Nordkoreavistelsen...
Nja, vi fick nog tillbaka passen rätt snabbt men vi var övervakade av våra guider när vi rörde oss alltför långt från gruppen. Inte på nått aggressivt sätt utan vänligt tillrättavsiande. När vi gick genom stan så kunde vi ligga långt efter dem, men de såg ju att vi hängde med. Visst hade det vart kul att driva runt ensam på stan men nu reste vi dit under dessa premisser och det var helt ok. Om vi velat hade vi säkert kunnat smita men det kändes som om våra guider hade fått lida för det, och vi hade inte uppnått speciellt annat än obehag. Vi fick se det vi ville se och prata med folk gick ju inte, vi kan ingen koreanska (annat än
kam sa hamnida) och ingen kan utrikiska.
Re: Sv: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober
Postat: söndag 30 november 2014 10:14
av Bussmicke
roggek skrev:Bussmicke skrev:Fick ni inte gå runt på stan samt åka med spårvagnar på egen hand och ta bilder? Otroligt om så är.
Du får inte ens lämna hotellet, då ditt pass är omhändertaget under hela Nordkoreavistelsen...
Låter som en fängelsevistelse
Re: Sv: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober
Postat: söndag 30 november 2014 11:57
av roggek
Bussmicke skrev:roggek skrev:Bussmicke skrev:Fick ni inte gå runt på stan samt åka med spårvagnar på egen hand och ta bilder? Otroligt om så är.
Du får inte ens lämna hotellet, då ditt pass är omhändertaget under hela Nordkoreavistelsen...
Låter som en fängelsevistelse
Ja, det är ju inget land jag skulle besöka i första hand, men "var och en blir ju salig på sin tro"...

Re: Pyongyang Nordkorea spårvägar mm torsdag 23 oktober 2014
Postat: söndag 30 november 2014 16:09
av Jourmaster
Det framgår av tidigare inlägg i tråden att resenärerna rört sig lång utanför hotellet. Tråden handlar om spårtrafik i Nordkorea, inte om det politiska systemet. Håll er till ämnet!