Är det vagnbrist i Göteborg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Är det vagnbrist i Göteborg?
All spårvagnstrafik i Göteborg ska egentligen gå med 30 m tåg, men det går massor av enkla M29. Vad beror detta på? Jag har under veckan roat mig med att försöka uppskatta hur många M32 som är trafikdugliga. Under fyra dagar har jag gått till och från jobbet längs nians sträckning mellan Såggatan och Polhemsplatsen och noterat alla M32 jag har sett. Jag har sett 35 olika vagnar så minst så många kan gå i trafik. Troligen något fler för jag har väl inte hunnit se alla. Låt oss säga att det finns 37 M32 tillgängliga. Till det kommer 77 M31, om man räknar bort de tre som är i Tjeckien, och 56 tvåvagnståg med M28/M29 om man räknar med att fyra vagnar är på rostknackning m.m. Det gör tillsammans 170 30 m tåg. Behovet på eftermiddagen är 153 tåg, d.v.s. 90 % av detta. Borde man inte klara att sätta ut 90 % av vagnparken varje dag?
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Du får inte ut 77 M31 på en dag, snarare runt 65-70, resterande på service eller reparation. Sen är det nog en del M28/29 på reparationer också.Harald skrev:All spårvagnstrafik i Göteborg ska egentligen gå med 30 m tåg, men det går massor av enkla M29. Vad beror detta på? Jag har under veckan roat mig med att försöka uppskatta hur många M32 som är trafikdugliga. Under fyra dagar har jag gått till och från jobbet längs nians sträckning mellan Såggatan och Polhemsplatsen och noterat alla M32 jag har sett. Jag har sett 35 olika vagnar så minst så många kan gå i trafik. Troligen något fler för jag har väl inte hunnit se alla. Låt oss säga att det finns 37 M32 tillgängliga. Till det kommer 77 M31, om man räknar bort de tre som är i Tjeckien, och 56 tvåvagnståg med M28/M29 om man räknar med att fyra vagnar är på rostknackning m.m. Det gör tillsammans 170 30 m tåg. Behovet på eftermiddagen är 153 tåg, d.v.s. 90 % av detta. Borde man inte klara att sätta ut 90 % av vagnparken varje dag?
Men just nu är det även personalbrist. vilket innebär inställda turer.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Men om man trots personalbrist måste köra med ensamma M29 verkar brist på trafikdugliga vagnar vara ett större problem än brist på personal?alex87 skrev: ...Men just nu är det även personalbrist. vilket innebär inställda turer.
/Gunnar Ekeving
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
90 % av 77 blir inte 77. Det blev det i vart fall inte när jag lärde mig procenträkning. Då blev det 69 avrundat till heltal. Jag skrev också att jag räknade med att fyra M28/M29 är borta på längre tid för rostsanering m.m. Då blir det 114 kvar och 90 % av det blir 102, d.v.s. 51 tvåvagnståg. Nu är vi uppe i 120 så för att fylla behovet (153 omlopp) behöver man sätta ut 33 M32. Att man inte klarar den utsättningen tyder på brister i organisationen snarare än brist på vagnar. Det är ju inte heller så att det är några få vagnar som fattas. Linjerna 10 och 13 går med enkelvagnar. Det är 16 M28/M29 som fattas. Till det kommer rätt många enkelvagnar på tvåan och enstaka vagnar på andra linjer. Det är minst 20 M28/M29 som fattas.alex87 skrev:Du får inte ut 77 M31 på en dag, snarare runt 65-70, resterande på service eller reparation. Sen är det nog en del M28/29 på reparationer också.Harald skrev:All spårvagnstrafik i Göteborg ska egentligen gå med 30 m tåg, men det går massor av enkla M29. Vad beror detta på? Jag har under veckan roat mig med att försöka uppskatta hur många M32 som är trafikdugliga. Under fyra dagar har jag gått till och från jobbet längs nians sträckning mellan Såggatan och Polhemsplatsen och noterat alla M32 jag har sett. Jag har sett 35 olika vagnar så minst så många kan gå i trafik. Troligen något fler för jag har väl inte hunnit se alla. Låt oss säga att det finns 37 M32 tillgängliga. Till det kommer 77 M31, om man räknar bort de tre som är i Tjeckien, och 56 tvåvagnståg med M28/M29 om man räknar med att fyra vagnar är på rostknackning m.m. Det gör tillsammans 170 30 m tåg. Behovet på eftermiddagen är 153 tåg, d.v.s. 90 % av detta. Borde man inte klara att sätta ut 90 % av vagnparken varje dag?
Det alltså mindre än 153 omlopp som ska sättas ut. Då är det ännu sämre att man inte klarar av det.alex87 skrev:Men just nu är det även personalbrist. vilket innebär inställda turer.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Hvilke krav er det til vogntilgjengelighet i Göteborg?
Bare i forbindelse med oppgraderinger i Tsjekkia er det vell til enver tid 2-3 vogner ute av driften.......
Bare i forbindelse med oppgraderinger i Tsjekkia er det vell til enver tid 2-3 vogner ute av driften.......
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Inga krav alls verkar det som. F.ö. tycker jag det är onödigt att diverse skribenter upprepar sånt som jag redan har skrivit. Jag får väl upprepa mina förutsättningar.Andy skrev:Hvilke krav er det til vogntilgjengelighet i Göteborg?
Bare i forbindelse med oppgraderinger i Tsjekkia er det vell til enver tid 2-3 vogner ute av driften.......
Det finns följande vagnpark totalt:
60 M28
58 M29
80 M31
65 M32
Tre M31 är alltid i Tjeckien eller på väg dit eller därifrån. Några M28/M29 är ur drift för längre tid p.g.a. större reparation. Jag har uppskattat det till cirka fyra. Dessutom tycks runt 25 M32 vara odugliga för trafik.
Om man tittar på hur många vagnar av olika slag man ser på stan en eftermiddag tycks fördelningen vara ungefär (observera ungefär):
70 M31 (fullt acceptabelt)
35 M32 (acceptabelt när nu situatioen är som den är, d.v.s. Anslado Breda har levererat en oduglig vagn)
80 M28/M29 (var tusan är resten av vagnarna?)
För den händelse det är någon som har svårt med matematiken så kan jag tala om att 58 plus 60 blir 118. Om man räknar med att fyra är på långvarig reparation så blir det 114 kvar. Av dessa 114 vagnar kan man alltså sätta ut runt 80 samtidigt. Några vagnar ska förstås ha underhåll och några har lite småfel som ska lagas, men mer än 30 vagnar står alltså i depå samtidigt fast det saknas vagnar i trafiken. Har någon en bra förklaring till att det är så, får den gärna komma med den, men vagnarna som är Tjeckien och på rostsanering har jag alltså redan räknat med, och de får bara räknas en gång, så dem får ni inte ha med i förklaringen.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Dagsformen på 32:orna? Har de fått ut 35 st en dag så är väl minst hälften av dem på reparation dagen efter . Steg 1 i reparationen är att reverse-engineering på prylen som är trasig så någon kan göra en ny... Men jag är inte bitter....
Att det fler än 4 pedal som står. Nu var SLX ganska tomt men annars brukar det kunna stå 3-4 stycken bara där på längre reparationer.
Att det fler än 4 pedal som står. Nu var SLX ganska tomt men annars brukar det kunna stå 3-4 stycken bara där på längre reparationer.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
M28:orna har gått hårt senaste tiden. In och direkt ut med utebliven syn. Jag tror man bestämt sig för att göra något innan det går åt fel håll för dom ska trots allt vara med några år till.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
105 M31/M32 tycker jag låter lite väl mycket. Cirka 98-100 skulle jag snarare tro. Fördelningen mellan M31 och M32 har jag dålig koll på eftersom det inte går att avläsa genom västtrafiks trafikinformation om en tur körs med M31 eller M32.Harald skrev:Om man tittar på hur många vagnar av olika slag man ser på stan en eftermiddag tycks fördelningen vara ungefär (observera ungefär):
70 M31 (fullt acceptabelt)
35 M32 (acceptabelt när nu situatioen är som den är, d.v.s. Anslado Breda har levererat en oduglig vagn)
80 M28/M29 (var tusan är resten av vagnarna?)
För den händelse det är någon som har svårt med matematiken så kan jag tala om att 58 plus 60 blir 118. Om man räknar med att fyra är på långvarig reparation så blir det 114 kvar. Av dessa 114 vagnar kan man alltså sätta ut runt 80 samtidigt. Några vagnar ska förstås ha underhåll och några har lite småfel som ska lagas, men mer än 30 vagnar står alltså i depå samtidigt fast det saknas vagnar i trafiken. Har någon en bra förklaring till att det är så, får den gärna komma med den, men vagnarna som är Tjeckien och på rostsanering har jag alltså redan räknat med, och de får bara räknas en gång, så dem får ni inte ha med i förklaringen.
Tror att det är 154 omlopp totalt, alltså cirka 55 omlopp med pedalvagnar. Det är inte enkelvagnar på alla omlopp på linje 10. Innan tidtabellsskiftet 3 november var det ett rusningsomlopp på tian som gick med låggolvsvagn. Efter tidtabellsskiftet vet jag att jag har sett två olika M31:or på tian på samma eftermiddag, men det kanske bara var tillfälligt. Det är alltså max 15 enkelvagnar på linje 10 och 13, kanske 4 enkelvagnar på linje 2 och ytterligare några på övriga linjer. En vild gissning är att det är 22 enkelvagnar totalt, alltså 88 pedalvagnar totalt i trafik. Fast det är givetvis ändå oacceptabelt få.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Menar du att man har misskött underhållet? I så fall är det inte så konstigt om det står en massa vagnar. Men borde man inte ha gjort något innan situationen blev akut.Fredrik E skrev:M28:orna har gått hårt senaste tiden. In och direkt ut med utebliven syn. Jag tror man bestämt sig för att göra något innan det går åt fel håll för dom ska trots allt vara med några år till.
Apropå M28 så har jag sett några tåg som har bestått av två M28 utan biljettmaskin. Så ska det ju inte vara, för det ska finnas biljettmaskin i varje tåg. Vad gör kontrollanterna om de träffar på folk som inte har kunnat köpa biljett som förväntat? Så har jag också sett ett par tåg som har bestått av två M28 med biljettmaskin. Nu är det väl så att man inte vill köra dem, som har PLC-styrning, ihop med andra M28 som har det gamla ryckiga styrsystemet, men varför kör man dem inte som enkelvagnar i stället för M29, så att man får fler M29 att sätta framför M28?
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
AdrianLangemar skrev:105 M31/M32 tycker jag låter lite väl mycket. Cirka 98-100 skulle jag snarare tro. Fördelningen mellan M31 och M32 har jag dålig koll på eftersom det inte går att avläsa genom västtrafiks trafikinformation om en tur körs med M31 eller M32.
Harald skrev:(observera ungefär)
Harald skrev: Det är minst 20 M28/M29 som fattas.
Det var en artikel i GP i september där det stod att en viss dag var 36 M32 i trafik, men kanske hade man valt ut en dag när det var extra bra. Men hur det än är med det så skrev jag som sagt "ungefär", och vi är tydligen överens om omfattningen av enkelvagnskörningen. Skulle det vara så att man presterar lite bättre med M28/M29 än jag antog, så presterar man ju motsvarande sämre med M31 och M32, eftersom det totala resultatet är lika illa.AdrianLangemar skrev:En vild gissning är att det är 22 enkelvagnar totalt
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Vagnparken som finns går hårt bl.a. p.g.a. stoppet med M32:orna?
Det tjänar inte mycket till att komma med svar på detta forumet för vissa av er är bara intresserade av att sitta här och spotta ut er en massa. Envägskommunikationen är påtaglig, påhopp om att man inte kan räkna, läsa eller andra tråkigheter(se ovan). Det blir tråkig stämning och det hoppar jag gärna över.
Det får bli en over-and-out.
Det tjänar inte mycket till att komma med svar på detta forumet för vissa av er är bara intresserade av att sitta här och spotta ut er en massa. Envägskommunikationen är påtaglig, påhopp om att man inte kan räkna, läsa eller andra tråkigheter(se ovan). Det blir tråkig stämning och det hoppar jag gärna över.
Det får bli en over-and-out.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Det är väl ingen som har hoppat på dig. Jag var lite sarkastisk, men det var för att det drogs upp saker som jag hade med i beräkningen, och det gjorde ju inte du. Men du skrev om "utebliven syn" och det bör nog förklaras. Är det verkligen så? Menar du översyn 2? Det är ju allvarligt i så fall.Fredrik E skrev:Vagnparken som finns går hårt bl.a. p.g.a. stoppet med M32:orna?
Det tjänar inte mycket till att komma med svar på detta forumet för vissa av er är bara intresserade av att sitta här och spotta ut er en massa. Envägskommunikationen är påtaglig, påhopp om att man inte kan räkna, läsa eller andra tråkigheter(se ovan). Det blir tråkig stämning och det hoppar jag gärna över.
Det får bli en over-and-out.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Det beror väl på om bristen avser förar- och/eller verkstadspersonal?gek skrev:Men om man trots personalbrist måste köra med ensamma M29 verkar brist på trafikdugliga vagnar vara ett större problem än brist på personal?alex87 skrev: ...Men just nu är det även personalbrist. vilket innebär inställda turer.
Förarbehovet är ju rätt lätt att förutse mycket lång tid i förväg. Det behövs garanterat inte fler förare än man har vagnar så att säga.
Däremot är det svårare att förutse behovet av verkstadspersonal. Dels kan man kan ha missbedömt ökningen behovet om man nyttjar de äldre vagnarna hårdare. Dels kan behovet ändras i ganska stora grova steg beroende på hur avtal och garantiperioder kring M32 ser ut.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Hur förutser du parametrar som:M_M skrev: Förarbehovet är ju rätt lätt att förutse mycket lång tid i förväg. Det behövs garanterat inte fler förare än man har vagnar så att säga.
* Sjukdom
* Arbetsskada
* Barnledighet
* Personalrörlighet beroende på att andra möjligheter uppenbarar sig för många samtidigt
?
Med reservation för tyckfel.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Igår var vagnläget lite bättre. Det var enkelvagnar bara på linjerna 10 och 13. På linje 10 var det t.o.m. ett tvåvagnståg och två M31. Dock var nog 2-3 omlopp indragna p.g.a. förarbrist. Det var 98 pedalvagnar ute varav 12 enkelvagnar och 43 tvåvagnståg. Lite anmärkningsvärt är att det var sju tåg som bestod av två M28 utan biljettautomat samtidigt som det var fem tåg med biljettmaskin i båda vagnarna, tre M29-tåg och två M28. Antalet ledvagnar var cirka 96 med en tredjedel M32 och två tredjedelar M31. Tillgängligheten på vagnparken ligger mellan 80 och 85 % för M28, M29 och M31 och något under 50 % för M32. Då är det räknat på hela vagnparken inkl. de cirka 25 M32 som är avställda.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
"På samma sätt som alltid", hur nu det går till överallt på de flesta arbetsplatser.2763 skrev:Hur förutser du parametrar som:M_M skrev: Förarbehovet är ju rätt lätt att förutse mycket lång tid i förväg. Det behövs garanterat inte fler förare än man har vagnar så att säga.
* Sjukdom
* Arbetsskada
* Barnledighet
* Personalrörlighet beroende på att andra möjligheter uppenbarar sig för många samtidigt
?
Det jag försöker framföra är alltså att tillgången på förare torde till stor del inte ha så mycket att göra med hur bra/dåligt fordonen fungerar. Givetvis kan det ha viss inverkan på arbetsskador och sjukdom, men några sådana problem känner jag inte till förutom nackproblemen som dök upp hos M32 i början innan M32 ändrades på något vis.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
D.v.s. man får acceptera att det fattas folk ibland, för så är det ju på de flesta arbetsplatser. Det märks bara inte så mycket där produktionen inte ska förbrukas omedelbart. Många arbetsgivare håller sig ju också med timanställda som kan ringas in med kort varsel, men inte har något arbete andra tider. En osäker anställning, som ofta kritiseras av den politiska sida dit jag tror att du räknar dig.M_M skrev:"På samma sätt som alltid", hur nu det går till överallt på de flesta arbetsplatser.
Vi har ju inte livegenskap, d.v.s. förbud att lämna anställningen, i Sverige. Hur planerar man hur många som ska sluta? Och hur planerar man hur många som vill ta anställning? Ska vi kanske införa allmän spårvagnsförarplikt som ersättning för den avskaffade värnplikten.
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
Göteborgs Spårvägar gör något åt förarbristen, stor rekryteringskampanj i början av nästa vecka. Gissningsvis får säkert även spårvägsintresserade komma och provsittaHarald skrev:D.v.s. man får acceptera att det fattas folk ibland, för så är det ju på de flesta arbetsplatser. Det märks bara inte så mycket där produktionen inte ska förbrukas omedelbart. Många arbetsgivare håller sig ju också med timanställda som kan ringas in med kort varsel, men inte har något arbete andra tider. En osäker anställning, som ofta kritiseras av den politiska sida dit jag tror att du räknar dig.M_M skrev:"På samma sätt som alltid", hur nu det går till överallt på de flesta arbetsplatser.
Vi har ju inte livegenskap, d.v.s. förbud att lämna anställningen, i Sverige. Hur planerar man hur många som ska sluta? Och hur planerar man hur många som vill ta anställning? Ska vi kanske införa allmän spårvagnsförarplikt som ersättning för den avskaffade värnplikten.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.255 ... ner-sokes-
Re: Är det vagnbrist i Göteborg?
D.v.s. förarbristen torde kunna bero på sådant som kan inträffa på vilken arbetsplats som helst, och inte på till exempel sådant tokeri som problemen med M32-vagnarna.Harald skrev:D.v.s. man får acceptera att det fattas folk ibland, för så är det ju på de flesta arbetsplatser. Det märks bara inte så mycket där produktionen inte ska förbrukas omedelbart. Många arbetsgivare håller sig ju också med timanställda som kan ringas in med kort varsel, men inte har något arbete andra tider. En osäker anställning, som ofta kritiseras av den politiska sida dit jag tror att du räknar dig.M_M skrev:"På samma sätt som alltid", hur nu det går till överallt på de flesta arbetsplatser.
Vi har ju inte livegenskap, d.v.s. förbud att lämna anställningen, i Sverige. Hur planerar man hur många som ska sluta? Och hur planerar man hur många som vill ta anställning? Ska vi kanske införa allmän spårvagnsförarplikt som ersättning för den avskaffade värnplikten.