Sida 31 av 34

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 21 september 2022 10:59
av Breitspurbahn
Försökte hitta någon allmän Tvärbanan-tråd, men hittade ingen (Moderatorn får flytta om en sådan finns).

Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Tunnelbanan går som bekant söder om Danvikshalvön, då hade denna fått Tvärbana istället.

Tänker något i stil med detta. Att den kan följa vissa gator och vägar samt gå i tunnel där det behövs (något som krävs i dessa kuperade områden)
Bild

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 21 september 2022 13:31
av ADDE
Intressant förslag, Fortsätt gärna till Lillängen eller Storängen vid Saltsjöbanan så har vi en bra anslutning där också :)

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 21 september 2022 18:11
av Enceladus
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Både styrande politiker och beslutad kollektivtrafikplan föreslår en förlängning till Täby.
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 september 2022 0:22
av ADDE
Enceladus skrev: onsdag 21 september 2022 18:11
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 september 2022 0:46
av Enceladus
ADDE skrev: torsdag 22 september 2022 0:22
Enceladus skrev: onsdag 21 september 2022 18:11
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.
Precis, det finns inga planer på att konvertera Saltsjöbanan till spårväg. En av Tvärbanans linjer kan däremot utnyttja Saltsjöbanans spår (se sidan 30).

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 september 2022 11:43
av Breitspurbahn
ADDE skrev: onsdag 21 september 2022 13:31 Intressant förslag, Fortsätt gärna till Lillängen eller Storängen vid Saltsjöbanan så har vi en bra anslutning där också :)
Ja såklart, det glömde jag. Det hade ju varit dumsnålt annars. :)

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 september 2022 14:36
av Fyrgeit
Ritade upp detta för ett tag sedan. Här går banan från kvarnholmen in till framtida stadsspårvägar, men man hade lätt kunnat koppla ihop de.
spvg.png
spvg.png (79 KiB) Visad 2081 gånger

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 september 2022 14:55
av Diripsi
Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 september 2022 15:40
av ADDE
Själv har jag tänkt att Tvärbanan går gemensamt med Saltsjöbanan till Lillängen och där nånstans går de i egna spår upp till Nacka forum och vidare ner till Nacka strand för att därifrån gå under Saltsjön till Kottla, med triangelspår vid båda anslutningspunkterna. Har dock aldrig tänkt på att dra spårväg till Kvarnholmen.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 september 2022 20:57
av Hechtwagen
Diripsi skrev: torsdag 22 september 2022 14:55 Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.

Henriksdalsberget också.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 september 2022 23:10
av ADDE
Hechtwagen skrev: torsdag 22 september 2022 20:57
Diripsi skrev: torsdag 22 september 2022 14:55 Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.

Henriksdalsberget också.
Henriksdalsberget skulle behöva en rulltrappsschakt ner till Henriksdals station, eller en egen nybohovshiss.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 19 november 2022 20:34
av Enceladus
Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 05 januari 2023 11:03
av twr
Håller ambitionen att starta trafiken till Norra Ursvik i december i år? Hinner man bygga färdigt?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 05 januari 2023 17:11
av daniel_s
twr skrev: torsdag 05 januari 2023 11:03 Håller ambitionen att starta trafiken till Norra Ursvik i december i år? Hinner man bygga färdigt?
December, alla gånger! I år, något mer ovisst. :cheesygrin:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 09 januari 2023 16:09
av twr
daniel_s skrev: torsdag 05 januari 2023 17:11
twr skrev: torsdag 05 januari 2023 11:03 Håller ambitionen att starta trafiken till Norra Ursvik i december i år? Hinner man bygga färdigt?
December, alla gånger! I år, något mer ovisst. :cheesygrin:
Jag har hört ett rykte att bygget står stilla. Men jag har inte varit på plats för att kolla om det stämmer.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 09 januari 2023 20:41
av /jes
De utländska entreprenörerna har nog fått långledigt över nyår. Så är det med Lilla Lidingöbron. Säkert överenskommet i förväg.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 10 januari 2023 16:21
av Pluppiplopp
Enceladus skrev: lördag 19 november 2022 20:34 Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
Jag frågade i en annan tråd och någon svarade att den skulle vända i Mårtensdal.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 10 januari 2023 16:42
av twr
Pluppiplopp skrev: tisdag 10 januari 2023 16:21
Enceladus skrev: lördag 19 november 2022 20:34 Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
Jag frågade i en annan tråd och någon svarade att den skulle vända i Mårtensdal.
Det är nog olika tidsperspektiv. Nu vänder den i Alviks strand. Förhoppningsvis förlängs den till Årstaberg snart. På sikt ska den vända i Mårtensdal. Medan Solnagrenen hela tiden kommer att vända i Sickla.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 12 januari 2023 9:02
av daniel_s
Fast det där är ju egentligen ungefär som att diskutera vart ”gula linjen” ska gå på södra sidan. Vad är det som säger att man inte gör någon tidtabell där vartannat tåg går tvärtom för att spara ett tågsätt, till exempel?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 19 januari 2023 22:50
av Hans W
Bra upphandling?
Övergång till löpande räkning?
Öppna det länkade dokumentet!
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... fdc5188322