Sida 28 av 34

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 18 januari 2022 13:32
av LasseW
Sker något arbete i nuläget?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 21 februari 2022 16:27
av LÅ1
Man har funderat på att korta ner Kistagrenen, till just Kista. Men insåg att det inte var bra.
"Regionen har utrett förkortning av Tvärbanans nya gren".

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 21 februari 2022 17:07
av Enceladus
LÅ1 skrev: måndag 21 februari 2022 16:27 Man har funderat på att korta ner Kistagrenen, till just Kista. Men insåg att det inte var bra.
"Regionen har utrett förkortning av Tvärbanans nya gren".
Idiotiskt är bara förnamnet. Ostkustbanan är kollektivtrafikens viktigaste gren i norra Stockholm. Det är inte för intet som linje 567 till Sollentuna har betydligt högre beläggning i Barkarbystaden än linje 175 till Akalla. Efter min senaste utflykt till Barkarbystaden har jag blivit än mer övertygad om att Kistagrenen även behöver en koppling till Mälarbanan i Solvalla, inte minst om Tvärbanan förlängs till Täby som den senaste kollektivtrafikplanen föreslår. :x

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 21 februari 2022 19:01
av gek
Nu blir det ju dessbättre spårväg till Helenelund, men av den länkade mitti-artikeln framgår att en annan besparingsmöjlighet är att "senarelägga bygget av uppställningsplatser i Rissne" och att "Endast det sist nämnda alternativet blir av..." vilket jag tolkar som att vagnhallsbygget vid Rissne skjuts upp. Är det kanske möjligt att tills vidare fortsätta utnyttja Brommahallen i större omfattning än som var tänkt? Brommahallens område skulle ju bebyggas med bostäder och endast ett minimalt spårvagnsskjul för Nockebybanans vagnar bli kvar, men när det för ett par år sedan (?) skrevs om Brommahallen i MfSS framgick att anläggningen ännu var kvar i full omfattning och tillfälligt inhyste såväl museivagnar som bussar (vilka blivit husvilla efter garagebranden vid Hornsberg). Kanske kan bostadsplanerna skjutas några år på framtiden, så att de vagnar som var tänkta att härbärgeras i Rissne kan få plats i Bromma?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 21 februari 2022 21:25
av Odd
Jag känner ju till några som har försökt att verka i bakgrunden för denna lösning. Kanske börjar dessa tankar smälta in i organisationen?
Det vore väl dessutom ett utmärkt tillfälle att använda en del av de besparade pengarna på att räta ut tunnelbanans knickedix mellan Alvik och Stora Mossen och på så sätt frigöra mer yta för att bygga bostäder på än vad Brommadepåns yta någonsin skulle ha gett.

Jag talade personligen med Tomas Eriksson (MP) för ett par år sedan (sommaren 2018) och diskuterade bland annat denna fråga. Det mynnade väl ut i ett "ring inte mig, jag ringer dig"-svar, men kanske är det ändå så att idén har guppat omkring där nånstans och bubblar upp till ytan. Den som knäcker situationen i Alviksområdet och dessutom sparar ett par hundra offentligt finansierade miljoner kan ju kanske använda detta till sin fördel vid något kommande val... som exempel :-D

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 14 mars 2022 10:29
av Enceladus
Trafikförändringsremiss T23
Trafikförvaltningen skrev:Tvärbanan
Trafikförvaltningen avser att starta trafiken till Ursviks torg när banan dit är färdigbyggd, vilket beräknas till senare delen av 2023.
Förhoppningsvis kommer även trafikutbudet att ändras. Dagens trafik med ett kort trafikdygn på lördagar är helt anpassad till Bromma flygplats, trots att butikerna vid Bromma Blocks har långa öppettider alla dagar. SL verkar ha missat att Tvärbanan inte bara ersätter tidigare busslinjer till flygplatsen, utan också har en ny funktion i köpcentret. Nattrafik med spårvagnar är naturligtvis utesluten, men Ursviksborna borde åtminstone kunna åka på lördagskvällar.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 14 mars 2022 10:56
av Odd
Enceladus skrev: måndag 14 mars 2022 10:29...Nattrafik med spårvagnar är naturligtvis utesluten, men Ursviksborna borde åtminstone kunna åka på lördagskvällar.
Varför är det uteslutet? Det är väl helt ett politiskt beslut, inte ett tekniskt. Så jag skulle inte utesluta någonting.

Det enda problemet skulle väl vara att "tunnelbanans unika status" skulle rubbas.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 14 mars 2022 18:21
av twr
Odd skrev: måndag 14 mars 2022 10:56
Enceladus skrev: måndag 14 mars 2022 10:29...Nattrafik med spårvagnar är naturligtvis utesluten, men Ursviksborna borde åtminstone kunna åka på lördagskvällar.
Varför är det uteslutet? Det är väl helt ett politiskt beslut, inte ett tekniskt. Så jag skulle inte utesluta någonting.

Det enda problemet skulle väl vara att "tunnelbanans unika status" skulle rubbas.
Ja, precis och enligt Enceladus är det ju omöjligt. Enligt Enceladus finns det väl ingenting som är mer säkert än att andra trafikslag inte kan ha nattrafik.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 14 mars 2022 18:45
av Stefan Widén
Att ha nattrafik (02-05) på spår funkar om man ha samma upplägg som på tunnelbanan dvs natt mot lördag och söndag. Övriga nätter måste man ha till underhållet.

Sen är det upp till TF att bestämma om man ska ha det, och då lär väl antalet resande styra.

Stefan

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 14 mars 2022 19:03
av daniel_s
Stefan Widén skrev: måndag 14 mars 2022 18:45 Sen är det upp till TF att bestämma om man ska ha det, och då lär väl antalet resande styra.
Nja, det är i så fall TN som får bestämma det, och då kan möjligen ekonomiska aspekter styra i viss mån men i huvudsak lär det bli en politisk fråga.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 14 mars 2022 19:08
av BSB101
LasseW skrev: tisdag 18 januari 2022 13:32 Sker något arbete i nuläget?
Sedan en tid tillbaka har man påbörjat arbetet med omläggning av E4an inför breddningen av tunneln under dito vid Helenelund.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 14 mars 2022 19:14
av Stefan Widén
daniel_s skrev: måndag 14 mars 2022 19:03
Stefan Widén skrev: måndag 14 mars 2022 18:45 Sen är det upp till TF att bestämma om man ska ha det, och då lär väl antalet resande styra.
Nja, det är i så fall TN som får bestämma det, och då kan möjligen ekonomiska aspekter styra i viss mån men i huvudsak lär det bli en politisk fråga.
Ja ja TF eller TN TF lägger fram ett förslag till politikerna men visst är det TN som beslutar

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 16 mars 2022 18:28
av Majkey
Stefan Widén skrev: måndag 14 mars 2022 18:45 Att ha nattrafik (02-05) på spår funkar om man ha samma upplägg som på tunnelbanan dvs natt mot lördag och söndag. Övriga nätter måste man ha till underhållet.

Sen är det upp till TF att bestämma om man ska ha det, och då lär väl antalet resande styra.

Stefan
Varför kan man inte köra enkelspår förbi underhållet?
Funkar perfekt på järnvägen alla nätter i veckan men verkar helt omöjligt på samtliga övriga spårgående system vilket jag tycker är märkligt.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 16 mars 2022 22:05
av daniel_s
Majkey skrev: onsdag 16 mars 2022 18:28 Varför kan man inte köra enkelspår förbi underhållet?
Funkar perfekt på järnvägen alla nätter i veckan men verkar helt omöjligt på samtliga övriga spårgående system vilket jag tycker är märkligt.
Jasså? Då har du nog inte varit ute så mycket på vardagkvällarna senaste åren (fullt begripligt iofs med tanke på corona-grejerna). Det har varit en hel del arbeten på förlängd trafikfri tid på både tunnelbanan och Tvärbanan utan att trafiken ställts in. Nu i natt till exempel så är det enkelspår på bana 2, visserligen bara för några enstaka tåg men ändå.

Kistagrenen byggs med ganska få växlar och utan fjärrstyrt signalsystem, så om man ska köra enkelspår där så blir det med manuella metoder och begränsad turtäthet, men med tanke på hur krokigt vägarna går (det heter ju Tvärbanan) så kan det nog komma att tillämpas ibland ändå.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 17 mars 2022 8:35
av Fyrgeit
Är klätterväxlar en lösning?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 17 mars 2022 8:41
av daniel_s
Fyrgeit skrev: torsdag 17 mars 2022 8:35 Är klätterväxlar en lösning?
Nja, inte för vanligt underhåll där man behöver jobba i några timmar varje kväll i veckan, utan det är ju mer om man ska hålla på i flera veckor i sträck med något byggprojekt nånstans.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 17 mars 2022 9:14
av Odd
Det kanske är dags att införa möjlighet till det TAM-system som var på Lidingöbanan eller en variant på det, ej att förväxla med TAM på stora stygga trafikverkets spår.
Där var sträckorna i förväg förberedda med skyltar som föraren på order fällde upp.

Då skulle man minska både tiden det tar att etablera ett temporärt enkelspår och risken för helt manuella enkelspår utan tågstav.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 04 april 2022 23:54
av LÅ1
Kistagrenen ska ju fram till Heleneluns pendeltågsstation. Det är några år sedan jag gick från Kistagången till pendeltågen, men minns att det är en väg som verkar svår att bygga spårväg på. Men spårvägen verkar inte planeras att gå in under järnvägsspåren utanför stationsentrén. Det hade verkligen blivit bökigt.

Nu flyttar man i alla fall E4:an i sidled för att kunna dra spårvägen under E4:an.
"Tvärbanans nya gren kräver att E4 flyttas".

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 05 april 2022 12:09
av Stefan Widén
Ja vi kan konstatera att de som projade bef tunnel inte tänkte på att det skulle byggas spårväg där om x antal år.

Dvs lärdommen är att ta till tunnlar, broar mm så man har för framtiden. Brukar inte särskilt mycket extra.

Stefan

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 06 april 2022 0:18
av BSB101
Stefan Widén skrev: tisdag 05 april 2022 12:09 Ja vi kan konstatera att de som projade bef tunnel inte tänkte på att det skulle byggas spårväg där om x antal år.

Dvs lärdommen är att ta till tunnlar, broar mm så man har för framtiden. Brukar inte särskilt mycket extra.

Stefan
Kanske inte mycket på enskilda projekt (även om vissa kan dra iväg) men att generellt planera för att man ska kunna dra både det enda och andra blir rätt dyrt? Vad ska man dessutom planera för? Under järnvägen ligger även vägdelen lägre än gångdelen vilket tyder på att man sänkt den förstnämnda för att klara fri höjd men inte gjort det för den sistnämnda av någon anledning.