Sida 27 av 34

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 08 oktober 2021 10:10
av Kristofer
Enceladus skrev:Och naturligtvis ersätter inte ersättningsbussarna den reserelation som faktiskt efterfrågas...
Ersättningsbussarna ersätter trafiken till flygfältet. Och den relationen efterfrågas. När jag åkt (vare sig det handlar om linje 31 eller 31B) så är det en hel del resenärer ombord både till och från sluthållplatsen.
Ska man till köpladorna så nås de smidigt från hållplats Smältvägen på linje 112 och 129, och även från Karlsbodavägen på linje 30. Det var ju så man tog sig dit innan den 16 maj i år. Och ska man till de delar av handelsområdet som ligger långt från de hållplatserna så är hållplatsen för ersättningsbussen vid flygfältet inte dåligt placerad. (Och 155:ans hållplatser vid Bromma handelscenter och Flygverkstäderna - som för många ligger ännu närmre - räknar jag inte eftersom den bara går i rusningen.)

Men det är väl klart; Ersättningsbussen har kanske inte Spårvagnens Unika Status (SUS)?

Och jag kan meddela att både i tisdags morse och torsdags eftermiddags så arbetades det mycket intensivt i spårområdet, så det verkar inte vara så att man stänger av längre än nödvändigt.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 08 oktober 2021 21:06
av Enceladus
Verkligheten tycks ha kommit ikapp. Enligt årets trafikförändringsdokument planeras inga trafikförändringar för 2022, vilket tyder på att Tvärbanan inte når Norra Ursvik nästa år.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 13:25
av Enceladus
Tvärbanan nästan en miljard dyrare än beräknat
DN skrev:Totalt sett är projektet två år försenat och hela Kistagrenen med slutstation i Helenelund i Sollentuna väntas stå klar 2025.
Korthuset har fallit.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 14:08
av Odd
Det skulle förvåna mig om det stannade där. Tunnelbanan blir tiotals miljarder dyrare och nu blir Tvärbanans utbyggnad nästan en miljard dyrare. På andra ställen bygger man för fullt och då och då till och med under budget.

Men det fanns en tid när SL också kunde hålla budgetar. Tvärbanans ursprungliga sträcka mellan Alvik och Gullmarsplan hade ju en budget på ca 2 miljarder. Den höll väl ganska väl. Förlängningen till Sickla Udde var väl den billigaste utbyggnaden, 240 miljoner om jag minns rätt. Det är inte utan att man undrar när det började att dra snett. Tammerfors spårvägsbudget på 300 miljoner Euro underskreds med ca 10%. Kanske skulle man skicka en delegation dit, gärna med tillhörande golf, lyxmiddagar och dyra gåvor. Det skulle troligen löna sig i alla fall.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 15:12
av Enceladus
Förnyat genomförandebeslut avseende Tvärbana Norr Kistagrenen
Trafikförvaltningen skrev:Trafikstart till Bromma Flygplats genomfördes under 2021 och de följande planerade två trafikstarterna föreslås till 2023 till Ursviks Torg och år 2025 till Helenelund, vilket är en ändring mot genomförandebeslutet som föreskrev Norra Ursvik år 2021 och Helenelund 2023. Anledningen till att Ursviks Torg föreslås som trafikstart är att förberedande arbeten i området Ursvik är försenade, samt de risker som finns kopplade till en icke lagakraftvunnen vattendom.
Då får Bromma Blocks besökare vänta ytterligare ett år på att utbudet normaliseras på lördagar. Att redan nu anpassa utbudet till efterfrågan är naturligtvis otänkbart. Men Solvalla, Rissne och Ursviks torg borde ge ett tillräckligt resandeunderlag för att framtvinga regelbunden trafik...

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 15:51
av Odd
Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 16:47
av daniel_s
Odd skrev:Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Under överskådlig tid får vi nog hålla oss till de spår som finns!

Årstaberg och i extremfallet Mårtensdal är ju de uppenbara svaren så länge man tänker sig "linjeren" trafikering. Men det går ju också att föreställa sig t ex ett "fyrlinjesystem" där varannan vagn från Sickla går till Helenelund och varannan till Solna station, osv.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 17:22
av twr
Odd skrev:Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Vad menar du med ”löst”? Man har ju byggt vändspår på tre olika ställen, så det finns gott om lösningar!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 20:07
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:Det skulle förvåna mig om det stannade där. Tunnelbanan blir tiotals miljarder dyrare och nu blir Tvärbanans utbyggnad nästan en miljard dyrare. På andra ställen bygger man för fullt och då och då till och med under budget.

Men det fanns en tid när SL också kunde hålla budgetar. Tvärbanans ursprungliga sträcka mellan Alvik och Gullmarsplan hade ju en budget på ca 2 miljarder. Den höll väl ganska väl. Förlängningen till Sickla Udde var väl den billigaste utbyggnaden, 240 miljoner om jag minns rätt. Det är inte utan att man undrar när det började att dra snett. Tammerfors spårvägsbudget på 300 miljoner Euro underskreds med ca 10%. Kanske skulle man skicka en delegation dit, gärna med tillhörande golf, lyxmiddagar och dyra gåvor. Det skulle troligen löna sig i alla fall.
Mycket populism här, vilket (som vanligt får jag nog säga) DN:s undermåliga skriverier bidrar till. Men det är rätt att TF har fått svårare och svårare att kalkylera. Tvärbana Syd (Alvid-Gullmarsplan) kostade 1957 Mkr, Tvärbana Sydost (Gullmarsplan-Sicka Udde) 326 Mkr (uppgifterna från Thomas Johanssons Tvärbanebok. Vad Tvärbana Ost (Sicka Udde-Sickla) kostade till sist har jag inte i huvudet, men 417 Mkr nämndes under byggfasen, vilket föranledde en del kommentarer, om man säger så.

Hur stort budgetöverskridandet blev för Tvärbana Nordost (Solnagrenen; Alvik-Solna station) har jag heller inte i huvudet längre, men många belackare passade på med att plussa på kostnaden för Ulvsundadepån. Annars avviker banstandarden inte nämnvärt där gentemot Tvärbana Syd.

Nu är vi där igen: Tvärbana Nordväst (Kistagrenen; Norra Ulvsunda-Helenelund) byggs inte med någon "överstandard", om man bortser från att vi slapp idiotismerna med att korsa Ulvsundaleden (länsväg 279) och Enköpingsvägen i plan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p323171

T.om. signalsystemet lyckades man spara bort, fastän det troligen hade varit felräkningspengar att signalreglera fram till att banan landar vid Rissneleden. Men man kan räkna fel ändå, tydligen!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 21:09
av Odd
twr skrev:
Odd skrev:Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Vad menar du med ”löst”? Man har ju byggt vändspår på tre olika ställen, så det finns gott om lösningar!
Om dom har löst det så har dom i alla fall inte kommunicerat ut det.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 21:18
av twr
Odd skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Vad menar du med ”löst”? Man har ju byggt vändspår på tre olika ställen, så det finns gott om lösningar!
Om dom har löst det så har dom i alla fall inte kommunicerat ut det.
Du menar om de har bestämt var linjen ska vända? Det kan ju ändras över tid. Men det är ju inget som behöver ”lösas”. Det order låter som att det är något som behöver åtgärdas, och så är det ju inte.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 22:25
av Enceladus
twr skrev:
Odd skrev:
twr skrev:Vad menar du med ”löst”? Man har ju byggt vändspår på tre olika ställen, så det finns gott om lösningar!
Om dom har löst det så har dom i alla fall inte kommunicerat ut det.
Du menar om de har bestämt var linjen ska vända? Det kan ju ändras över tid. Men det är ju inget som behöver ”lösas”. Det order låter som att det är något som behöver åtgärdas, och så är det ju inte.
Som bekant har SL ännu inte klurat ut hur trafiken ska förtätas med "nuvarande säkerhetsrestriktioner", varför vändspåren fortfarande inte kan användas.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 15 oktober 2021 23:49
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev: Du menar om de har bestämt var linjen ska vända? Det kan ju ändras över tid. Men det är ju inget som behöver ”lösas”. Det order låter som att det är något som behöver åtgärdas, och så är det ju inte.
Som bekant har SL ännu inte klurat ut hur trafiken ska förtätas med "nuvarande säkerhetsrestriktioner", varför vändspåren fortfarande inte kan användas.
Det är en helt annan fråga, det var inte det diskussionen handlade om. Dessutom används ju ett av vändspårem redan nu, så ditt påstående stämmer inte.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 16 oktober 2021 0:24
av Enceladus
twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev: Du menar om de har bestämt var linjen ska vända? Det kan ju ändras över tid. Men det är ju inget som behöver ”lösas”. Det order låter som att det är något som behöver åtgärdas, och så är det ju inte.
Som bekant har SL ännu inte klurat ut hur trafiken ska förtätas med "nuvarande säkerhetsrestriktioner", varför vändspåren fortfarande inte kan användas.
Det är en helt annan fråga, det var inte det diskussionen handlade om. Dessutom används ju ett av vändspårem redan nu, så ditt påstående stämmer inte.
Svaret avser de vändspår som nämndes tidigare:
daniel_s skrev:Årstaberg och i extremfallet Mårtensdal är ju de uppenbara svaren så länge man tänker sig "linjeren" trafikering. Men det går ju också att föreställa sig t ex ett "fyrlinjesystem" där varannan vagn från Sickla går till Helenelund och varannan till Solna station, osv.
Nuvarande trafikupplägg - bortsett från att Kistagrenen återigen är avstängd - måste ses som en nödlösning. Lösningen är knappast optimal, milt uttryckt.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 16 oktober 2021 9:23
av twr
Enceladus, nej du svarade på en annan fråga.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 20 november 2021 18:44
av gek
Och nu har bussersättningen för flygspårvagnarna förlängts till den 11 december, sl.se https://sl.se/aktuellt/trafikforandring ... -avstangd/ skriver

"Avstängningen beror på drift- och underhållsarbeten som utförs i spårområdet, från infarten till handelsområdet och i anslutning till flygplatsområdet.

På grund av förseningar i provdriften har avstängningen förlängts till och med lördag 11 december. Tidigare slutdatum var 27 november. "

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 04 december 2021 15:19
av /jes
I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 04 december 2021 15:46
av Sio
/jes skrev:I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.
Länk för den som vill kika: https://etjanst.stockholm.se/Byggochpla ... 2018-04111

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 04 december 2021 18:52
av twr
/jes skrev:I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.
Början av 2025 är den nuvarande tidsplanen.

Slutet av 2023 till Ursviks torg och början av 2025 till Helenelund.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: tisdag 07 december 2021 20:57
av Enceladus
twr skrev:
/jes skrev:I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.
Början av 2025 är den nuvarande tidsplanen.

Slutet av 2023 till Ursviks torg och början av 2025 till Helenelund.
Jag hoppas att tidsplanen håller. Det återstår väldigt mycket mellan Annedal och Ursvik!