Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Var någonstans kör 179 in i Sundbyberg? Kymlingelänken och berörda delar av rinkebyrondellen ligger väl helt i Stockholm.
toddetoddelito
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av toddetoddelito »

Använde Google Maps, som visar en kort sträcka vid E18/avfart 158 som innanför Sundbybergs kommungräns. Men ser på andra kartor att det är en udda gränsdragning, så jag får nog bakläxa :oops:
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: torsdag 22 februari 2024 20:40 Var någonstans kör 179 in i Sundbyberg? Kymlingelänken och berörda delar av rinkebyrondellen ligger väl helt i Stockholm.
Ja Sundbybergsgränsen ligger straks öster om Kymlingelänken och 179 svänger ju in i Kista.
Men det är lite udda saker i gränsdragningen där. I ett markbyte så fick Solna ett hörn däruppe på,Järvafältet. Så åker man tunnelbana från Hallonbergen så kommer man i ordning till Sundbyberg- Solna-Sundbyberg-Stockholm och i en framtid Järfälla. Och går det i en framtid från Nacka så har det passerat 7 kommungränser när det når Flygstaden och Barkarby.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

toddetoddelito skrev: torsdag 22 februari 2024 22:22 Använde Google Maps, som visar en kort sträcka vid E18/avfart 158 som innanför Sundbybergs kommungräns. Men ser på andra kartor att det är en udda gränsdragning, så jag får nog bakläxa :oops:
Samtliga kommungränser på Google Maps är helt fel. Jag vet inte hur de har lyckats, men deras gränser svänger fram och tillbaka på ett sätt som inte alls stämmer med verkligheten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

twr skrev: fredag 23 februari 2024 6:47
toddetoddelito skrev: torsdag 22 februari 2024 22:22 Använde Google Maps, som visar en kort sträcka vid E18/avfart 158 som innanför Sundbybergs kommungräns. Men ser på andra kartor att det är en udda gränsdragning, så jag får nog bakläxa :oops:
Samtliga kommungränser på Google Maps är helt fel. Jag vet inte hur de har lyckats, men deras gränser svänger fram och tillbaka på ett sätt som inte alls stämmer med verkligheten.
Det beror på att de inte köper in officiella kartor, utan gör egna i stället. Det är lite som ett stort entusiastprojekt, fast kommersiellt och med miljarder i omsättning. Desinformation som ibland skapar problem då folk tror på den…
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Bullrande arbeten i Rissne
Region Stockholm skrev:Den 2 april börjar Region Stockholm/SL arbetet med kontaktledningsstolpar för den nya spårvägen genom Rissne. Arbetet innebär buller under dagtid.

I korsningen Rissneleden/Kavallerivägen påbörjas arbetet den 2 april och under kommande 2-3 veckorna kommer arbetet ske längs hela Kavallerivägen.
Blir det trafikstart våren 2025?

Tidtabellsplanering inför 2025
SL skrev:Förslagen innebär att:
  • Tvärbanan till Ursvik planeras öppna till våren 2025.
  • Fler långa tåg på Roslagsbanan.
  • Göra busstrafiken mer effektiv genom ”paketlösningar” i vissa områden.
  • Förändra busstrafik där alternativ spårtrafik finns.
  • Anpassa avgångar och linjesträckning utifrån dagens beläggning i busstrafiken.
  • Ett antal mindre utvecklingsförslag i pendelbåt- och skärgårdstrafiken.
Ja, det verkar faktiskt så!
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av tuc »

Besöker Helenelund-Kista några gånger i veckan och ser att man håller på med stensättning där jag antar att hållplats Helenelund skall ligga.
Hoppas dom inte behöver riva upp allt igen, det brukar inte vara ovanligt.

Skall försöka komma ihåg att ta några bilder nästa gång.
Skriv svar