Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tvärbanan Kistagrenen
Här kan vi väl samla diskussioner om denna planerade utbyggnad. just nu pågår någon slags omtag i hela planeringen med syftet att inte göra om misstagen från Solnagrenen. Om jag har förstått det rätt. Det sägs att sträckan ska börja byggas 2016 och vara klar 2021. Etappindelningar ska utredas. Sträckan som helhet är Norra Ulvsunda - Helenelund.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det skall onekligen bli intressant å se vilka direktiv som man kommer att ge för projektet. Kanske är det så att det ändå kan bli vändslingor som standardmetod för vändning och enkla blocksträckor för de delar man möjligen vill ha signalreglerade, tex skymda sträckor och tunnlar, i stället för ett ställverk av tveksamt italienskt fabrikat där det sker oförklarliga och spontana driftstopp ett par gånger i månaden. Det finns ju även chans att man skrotar det nu ännu inte driftsatta ATC-system till förmån för ett som man vet finns och fungerar och som inte har erbarmligt fula installationer.
Genius on call
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Så gick tongångarna efter Schweiz-resan i våras. Nu gäller det bara att övertyga dom som inte var med på resan.Odd skrev:Det skall onekligen bli intressant å se vilka direktiv som man kommer att ge för projektet. Kanske är det så att det ändå kan bli vändslingor som standardmetod för vändning och enkla blocksträckor för de delar man möjligen vill ha signalreglerade, tex skymda sträckor och tunnlar, i stället för ett ställverk av tveksamt italienskt fabrikat där det sker oförklarliga och spontana driftstopp ett par gånger i månaden. Det finns ju även chans att man skrotar det nu ännu inte driftsatta ATC-system till förmån för ett som man vet finns och fungerar och som inte har erbarmligt fula installationer.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Tvärbanan Kistagrenen
--------------------------twr skrev:Här kan vi väl samla diskussioner om denna planerade utbyggnad. just nu pågår någon slags omtag i hela planeringen med syftet att inte göra om misstagen från Solnagrenen. Om jag har förstått det rätt. Det sägs att sträckan ska börja byggas 2016 och vara klar 2021. Etappindelningar ska utredas. Sträckan som helhet är Norra Ulvsunda - Helenelund.
Det här är ju intressant i ett perspektiv om Bromma blir kvar som flygplats. Just bytena mellan Bromma och Arlanda upplevs ju som besvärliga (och dyra om man väljer taxi). Med tvärbana Bromma-Helenelund och pendeltåg Helenelund-Arlanda blir det genast mycket enklare och billigare.
mvh/spårsnoken
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag skulle till Uppsala från Växjö. Jag hade gärna åkt tåg, men det fanns inget som gjorde att jag kom upp till Uppsala kl 1020. Jag fick ta flyget. En fredag... Då gick inte morgonflyget till Arlanda, så jag fick landa i Bromma - snabb väskhantering turligt nog, buss som kom ganska raskt och sedan den nya tvärbanan från Karlsbodavägen. Byte till Pendel - ologisk och obefintligt skyltad väg - och sedan SL-pendeln till Uppsala. Hyggligt osmidigt. Men tvärbanan från flygplatsen direkt till Helenelund hade varit ännu smidigare.spårsnoken skrev:--------------------------twr skrev:Här kan vi väl samla diskussioner om denna planerade utbyggnad. just nu pågår någon slags omtag i hela planeringen med syftet att inte göra om misstagen från Solnagrenen. Om jag har förstått det rätt. Det sägs att sträckan ska börja byggas 2016 och vara klar 2021. Etappindelningar ska utredas. Sträckan som helhet är Norra Ulvsunda - Helenelund.
Det här är ju intressant i ett perspektiv om Bromma blir kvar som flygplats. Just bytena mellan Bromma och Arlanda upplevs ju som besvärliga (och dyra om man väljer taxi). Med tvärbana Bromma-Helenelund och pendeltåg Helenelund-Arlanda blir det genast mycket enklare och billigare.
mvh/spårsnoken
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Men numera går ju i alla fall tvärbanan till Solna stationKantorn skrev:Jag skulle till Uppsala från Växjö. Jag hade gärna åkt tåg, men det fanns inget som gjorde att jag kom upp till Uppsala kl 1020. Jag fick ta flyget. En fredag... Då gick inte morgonflyget till Arlanda, så jag fick landa i Bromma - snabb väskhantering turligt nog, buss som kom ganska raskt och sedan den nya tvärbanan från Karlsbodavägen. Byte till Pendel - ologisk och obefintligt skyltad väg - och sedan SL-pendeln till Uppsala. Hyggligt osmidigt. Men tvärbanan från flygplatsen direkt till Helenelund hade varit ännu smidigare.spårsnoken skrev:--------------------------twr skrev:Här kan vi väl samla diskussioner om denna planerade utbyggnad. just nu pågår någon slags omtag i hela planeringen med syftet att inte göra om misstagen från Solnagrenen. Om jag har förstått det rätt. Det sägs att sträckan ska börja byggas 2016 och vara klar 2021. Etappindelningar ska utredas. Sträckan som helhet är Norra Ulvsunda - Helenelund.
Det här är ju intressant i ett perspektiv om Bromma blir kvar som flygplats. Just bytena mellan Bromma och Arlanda upplevs ju som besvärliga (och dyra om man väljer taxi). Med tvärbana Bromma-Helenelund och pendeltåg Helenelund-Arlanda blir det genast mycket enklare och billigare.
mvh/spårsnoken
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Missade en mening. Jag åkte till Solna station med spårvagnen. Men det var där det var en ologisk och obefintligt skyltad väg.Lennart Petersen skrev:Men numera går ju i alla fall tvärbanan till Solna stationKantorn skrev: Jag skulle till Uppsala från Växjö. Jag hade gärna åkt tåg, men det fanns inget som gjorde att jag kom upp till Uppsala kl 1020. Jag fick ta flyget. En fredag... Då gick inte morgonflyget till Arlanda, så jag fick landa i Bromma - snabb väskhantering turligt nog, buss som kom ganska raskt och sedan den nya tvärbanan från Karlsbodavägen. Byte till Pendel - ologisk och obefintligt skyltad väg - och sedan SL-pendeln till Uppsala. Hyggligt osmidigt. Men tvärbanan från flygplatsen direkt till Helenelund hade varit ännu smidigare.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det är nog så och det är fler än du som klagat på den dåliga skyltningen.Kantorn skrev:Missade en mening. Jag åkte till Solna station med spårvagnen. Men det var där det var en ologisk och obefintligt skyltad väg.Lennart Petersen skrev:Men numera går ju i alla fall tvärbanan till Solna stationKantorn skrev: Jag skulle till Uppsala från Växjö. Jag hade gärna åkt tåg, men det fanns inget som gjorde att jag kom upp till Uppsala kl 1020. Jag fick ta flyget. En fredag... Då gick inte morgonflyget till Arlanda, så jag fick landa i Bromma - snabb väskhantering turligt nog, buss som kom ganska raskt och sedan den nya tvärbanan från Karlsbodavägen. Byte till Pendel - ologisk och obefintligt skyltad väg - och sedan SL-pendeln till Uppsala. Hyggligt osmidigt. Men tvärbanan från flygplatsen direkt till Helenelund hade varit ännu smidigare.
Men hur vet du att det blir bättre i Helenelund ?
Hittills har SL med osviklig precision byggt alla bytesstationer med sämre bekvämlighet än föregående.
Idealet var ju Alvik mellan T-bana och Nockebybana eller T-Centralen med sina vinkelbyten mellan-röd och grön linje.
Enda "misstag" var väl Liljeholmen där Tvärbanan hamnade framför T-banan men annars har allt blivit sämre.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det vet vi inte. Hittills visar dock alla dokument i frågan att hållplatsen kommer hamna i ett bra läge och då spåren kommer passera under E4an ska det mycket till att vägen till järnvägsstationen ska bli ologisk även och hållplatsen hamnar på ett dåligt ställe.Lennart Petersen skrev: Det är nog så och det är fler än du som klagat på den dåliga skyltningen.
Men hur vet du att det blir bättre i Helenelund ?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Förmodligen förstog alla som bytt från tvärbanan till pendeln vid Solna station, att det var vad Du gjorde. Förhoppningsvis blir bytena bättre med tiden!
/Göran
/Göran
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag antar att du är missnöjd med Årstaberg och Solna station? Jag håller med i så fall. Vilka andra fall är det du menar är dåliga?Lennart Petersen skrev:Men hur vet du att det blir bättre i Helenelund ? Hittills har SL med osviklig precision byggt alla bytesstationer med sämre bekvämlighet än föregående. Idealet var ju Alvik mellan T-bana och Nockebybana eller T-Centralen med sina vinkelbyten mellan-röd och grön linje. Enda "misstag" var väl Liljeholmen där Tvärbanan hamnade framför T-banan men annars har allt blivit sämre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det finns många och som sagt ju senare byggda desto sämre.twr skrev:Jag antar att du är missnöjd med Årstaberg och Solna station? Jag håller med i så fall. Vilka andra fall är det du menar är dåliga?Lennart Petersen skrev:Men hur vet du att det blir bättre i Helenelund ? Hittills har SL med osviklig precision byggt alla bytesstationer med sämre bekvämlighet än föregående. Idealet var ju Alvik mellan T-bana och Nockebybana eller T-Centralen med sina vinkelbyten mellan-röd och grön linje. Enda "misstag" var väl Liljeholmen där Tvärbanan hamnade framför T-banan men annars har allt blivit sämre.
För några år sedan gjorde jag ett ordentligt research och mätte på flertalet av bytesstationerna med klocka och stegräknare hur nu bytena var. Fast jg kan omöjligt hitta pappret där det sattes på pränt.
Som sagt så är Alvik (T-bana mot Nockebybana) suveränt och sedan T-Centralen med vinkelbytena, Gamla stan för byten röd-grön i samma riktning. Slussen var tänkt att bli likadan för vinkelbyten som T-Centralen men det föll när man såg kostnaderna för att bygga i två våningar.
Östermalmstorg är ju förstås ännu ett exempel på bra vinkelbyten. Ropsten har hyggligt läge men kan kunde ju i och för sig önskat Lidingöbanan lite närmre T-bana och kanske något åt Alvikhållet . Slussen-Saltsjöbana får godkänt
Sämre är Västra Skogen med trappa upp och trappa ned och likaså Fridhemsplan (tänk om man byggt något med sidoplattformar och en trappa rakt upp)
Farsta strand, pendel till T-bana är en lång väg , och man kunde önskat något bättre. Tekniska-Östra station är ingen höjdare men man trodde väl på sin tid att Östra skulle läggas ner. Årstaberg borde ju byggts med en nedgång direkt till Tvärbanan.
Tvärbanan är hyggligt placerad vid Gullmarsplan, kort trappa upp och ned om man inte blir nertrampad i rusningen. I Sundbyberg och Solna C får vi väl acceptera att Tvärbanan kom på visst avstånd , det var knappast tekniskt möjligt att bygga annorlunda.
Men T-bana mot pendel i Sundbyberg är en egendomlighet där det känns som att man går i en labyrint runt hörn. Kunde vi inte ha önskat oss T-baneuppgången rakt under järnvägsstationen ?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
?!?Lennart Petersen skrev: Sämre är Västra Skogen med trappa upp och trappa ned och likaså Fridhemsplan (tänk om man byggt något med sidoplattformar och en trappa rakt upp)
På vilket sätt menar du att Fridhemsplan skulle ha blivit en bättre bytespunkt med sidoplattformar?!? Det skulle ju ändå ha krävt ett system av gångar för att ta sig hit och dit, men ännu fler gångar, idag är det bara en gångramp ned till spår 3 och 4, hade de haft sidoplattformar så hade de behövt var sin.
Nej, för då hade den hamnat för långt ifrån själva tunnelbanan. Men det hade kanske varit möjligt att förskjuta rulltrappsschaktet ytterligare något "norrut" längs plattformen, kanske även själva plattformen något "norrut", och låta gången under järnvägen fortsätta rakt fram där man nu går till höger. Men det fanns säkert spårgeometriska, bergtekniska eller ekonomiska skäl till att inte göra så, vilket vet jag dock inte!Lennart Petersen skrev:Men T-bana mot pendel i Sundbyberg är en egendomlighet där det känns som att man går i en labyrint runt hörn. Kunde vi inte ha önskat oss T-baneuppgången rakt under järnvägsstationen ?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Man slipper bytet mellan buss och spårväg. Det är väl ungefär det. Fick vänta ett tag på spårvagnen.Lennart Petersen skrev:Det är nog så och det är fler än du som klagat på den dåliga skyltningen.Kantorn skrev: Missade en mening. Jag åkte till Solna station med spårvagnen. Men det var där det var en ologisk och obefintligt skyltad väg.
Men hur vet du att det blir bättre i Helenelund ?
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tvärbanan Kistagrenen
För Fridhemsplan: ja jag tänker mig en lösning med stationerna omedelbart under varandra, sidoplattformar och trappa rakt upp. Det blir förstås fler trappor.daniel_s skrev:?!?Lennart Petersen skrev: Sämre är Västra Skogen med trappa upp och trappa ned och likaså Fridhemsplan (tänk om man byggt något med sidoplattformar och en trappa rakt upp)
På vilket sätt menar du att Fridhemsplan skulle ha blivit en bättre bytespunkt med sidoplattformar?!? Det skulle ju ändå ha krävt ett system av gångar för att ta sig hit och dit, men ännu fler gångar, idag är det bara en gångramp ned till spår 3 och 4, hade de haft sidoplattformar så hade de behövt var sin.
Nej, för då hade den hamnat för långt ifrån själva tunnelbanan. Men det hade kanske varit möjligt att förskjuta rulltrappsschaktet ytterligare något "norrut" längs plattformen, kanske även själva plattformen något "norrut", och låta gången under järnvägen fortsätta rakt fram där man nu går till höger. Men det fanns säkert spårgeometriska, bergtekniska eller ekonomiska skäl till att inte göra så, vilket vet jag dock inte!Lennart Petersen skrev:Men T-bana mot pendel i Sundbyberg är en egendomlighet där det känns som att man går i en labyrint runt hörn. Kunde vi inte ha önskat oss T-baneuppgången rakt under järnvägsstationen ?
En riktigt idealisk lösning är om man bygger sidoplattformar till alla spår och sedan har en kort trappa i respektive hörn.
För Sundbyberg får vi ju förstås tänka oss att stationen fått ett läge aningen mer söderut och en uppgång rakt till pendeln. Och fortfarande förstår jag inte varför det ska vara den där mystiska labyrinten att springa runt till T-banan.
Men utvecklingen går ju uppenbart mot allt sämre byten på det at resenären ska få en uppfriskande promenad, Helenelund och Barkarby kommer nog att bli än sämre och så får vi se hur folk trivs med att vänta på hissar vid T-Sofia
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Nu förstår jag inte ett skvatt. T-bana 1 låg ju där den låg. Menar du alltså att även den borde ha försetts med sidoplattformar, och att dessa skulle förbindas med T-bana 3 via ett system av ramper så att fyra separata förbindelser uppstod (spår 1-3, 1-4, 2-3 och 2-4)? Det verkar ju knäppt, bland annat eftersom spår 1 (plattformen mot Hässelby) då skulle få ÄNNU längre gångväg... Och hur skulle man ha anslutit detta till de befintliga biljetthallarna?Lennart Petersen skrev:För Fridhemsplan: ja jag tänker mig en lösning med stationerna omedelbart under varandra, sidoplattformar och trappa rakt upp. Det blir förstås fler trappor.daniel_s skrev:?!?Lennart Petersen skrev: Sämre är Västra Skogen med trappa upp och trappa ned och likaså Fridhemsplan (tänk om man byggt något med sidoplattformar och en trappa rakt upp)
På vilket sätt menar du att Fridhemsplan skulle ha blivit en bättre bytespunkt med sidoplattformar?!? Det skulle ju ändå ha krävt ett system av gångar för att ta sig hit och dit, men ännu fler gångar, idag är det bara en gångramp ned till spår 3 och 4, hade de haft sidoplattformar så hade de behövt var sin.
En riktigt idealisk lösning är om man bygger sidoplattformar till alla spår och sedan har en kort trappa i respektive hörn.
Lennart Petersen skrev:För Sundbyberg får vi ju förstås tänka oss att stationen fått ett läge aningen mer söderut och en uppgång rakt till pendeln. Och fortfarande förstår jag inte varför det ska vara den där mystiska labyrinten att springa runt till T-banan.daniel_s skrev:Nej, för då hade den hamnat för långt ifrån själva tunnelbanan. Men det hade kanske varit möjligt att förskjuta rulltrappsschaktet ytterligare något "norrut" längs plattformen, kanske även själva plattformen något "norrut", och låta gången under järnvägen fortsätta rakt fram där man nu går till höger. Men det fanns säkert spårgeometriska, bergtekniska eller ekonomiska skäl till att inte göra så, vilket vet jag dock inte!Lennart Petersen skrev:Men T-bana mot pendel i Sundbyberg är en egendomlighet där det känns som att man går i en labyrint runt hörn. Kunde vi inte ha önskat oss T-baneuppgången rakt under järnvägsstationen ?
För att det är bra om stationen ligger i närheten av spåret?
Sundbyberg har ju det i särklass smidigaste bytet mellan T-bana och pendeltåg. Byter alltid där om jag ska till Rissne eller Rinkeby (vad jag nu ska där och göra)
Tror inte att det blir så många som tar trapporna...Lennart Petersen skrev:Men utvecklingen går ju uppenbart mot allt sämre byten på det at resenären ska få en uppfriskande promenad, Helenelund och Barkarby kommer nog att bli än sämre och så får vi se hur folk trivs med att vänta på hissar vid T-Sofia
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det är ju drömmerier om hur det skulle kunnat se ut. Men för Fridhemsplan kan vi tänka oss sidoplattformar på Blå linje och sedan en trappa upp till grön linje från vardera av sidoplattformarna. Vilket ju också förutsätter att de blå plattformarna varit förskjutna en bit österut. Men riktigt drömmeri om den perfekta stationen skulle kunna vara om även den gröna haft sidoplattformar och det blivit t en trappa i varje hörn .
För Sundbyberg kan man ju förstås hävda att den är bäst för byte pendel-t-bana men det beror ju bara på att övriga nämligen Farsta strand och T-Centralen är så mycket sämre . Man kan ju också jämföra Södra mot T-Maria och T-Medborgarplatsen .
Men T-banan i Sundbyberg passerar ju faktiskt rakt under järnvägens spår , om stationen byggta aningen längre söderut hade en uppgång kunnat gå rakt upp till pendelns spår. Och jag känner väl til den stationen och tycker inte bytet är överdrivet bekvämt
För Sundbyberg kan man ju förstås hävda att den är bäst för byte pendel-t-bana men det beror ju bara på att övriga nämligen Farsta strand och T-Centralen är så mycket sämre . Man kan ju också jämföra Södra mot T-Maria och T-Medborgarplatsen .
Men T-banan i Sundbyberg passerar ju faktiskt rakt under järnvägens spår , om stationen byggta aningen längre söderut hade en uppgång kunnat gå rakt upp till pendelns spår. Och jag känner väl til den stationen och tycker inte bytet är överdrivet bekvämt
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Uppgång till spåren? Till perrongen menar du väl?Lennart Petersen skrev: Men T-banan i Sundbyberg passerar ju faktiskt rakt under järnvägens spår , om stationen byggta aningen längre söderut hade en uppgång kunnat gå rakt upp till pendelns spår. Och jag känner väl til den stationen och tycker inte bytet är överdrivet bekvämt
Det kommer att bli betydligt bättre att byta mellan T-bana och pendeltåg (eller omvänt) inne i stan när båda systemen går till T-centralen. (Även om den ena stationen kommer att heta något annat.)
Vid Farsta strand tycker jag att man gjort den största missen. För en lekman ser det ut som om man skulle kunna gjort det betydligt smidigare att byta där om man lagt T-banestationen lite annorlunda. Men det kanske fanns geologiska eller byggtekniska skäl att bygga som man gjorde, vad vet jag.
Att det ligger två T-banestationer inom en inte allt för lång gångväg från Södra station får man väl närmast se som en bonus; det råkade bli så. Man planerade nog inte för att det skulle bli bytesrelationer där.
Visst är det en bit att förflytta sig mellan de båda spårsystemen i Sundbyberg, och med god planering så kanske man kunde fått till det något bättre, men det är väl inte allt för obekvämt. Även i det fallet är det svårt att veta om det fanns några konkreta skäl till att det blev som det blev.
Det är klart att man bör ha byte mellan systemen i tankarna när man planerar. T.ex. i Barkarby inom en snar(?) framtid. Men man måste väl i viss mån tänka på var stationen hamnar i den lokala miljön. Och många byter ju mellan buss och tåg också. Det är många parametrar att ta hänsyn till.
Ropsten nämndes någonstans i tråden. Där var väl Lidingöbanan inte tänkt att leva så länge när dess Ropstenshållplats och koppling till T-banestationen byggdes, antar jag. Hela hållplatsen har lite provisorium över sig. (Det är väl korrekt att säga hållplats och inte station här?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tvärbanan Kistagrenen
De tyckte väl att det var praktiskt att bygga tunnelbanestationen i närheten av de planerade husen. SJ var väl heller inte så mycket att räkna med på den tiden, de hade nog gärna lagt ned hela Nynäsbanan om inte någonting hade kommit emellan!LÅ1 skrev:Vid Farsta strand tycker jag att man gjort den största missen. För en lekman ser det ut som om man skulle kunna gjort det betydligt smidigare att byta där om man lagt T-banestationen lite annorlunda. Men det kanske fanns geologiska eller byggtekniska skäl att bygga som man gjorde, vad vet jag.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det var väl en lite konstig historieskrivning. Visserligen öppnades tunnelbanestationen två år innan pendeltågstrafiken började på Nynäsbanan, 1971 resp. 1973, men Hörjelöverenskommelsen träffades ju 1964, så att det skulle bli pendeltåg visste man. Var det inte rentav så att pendeltågen bidrog till att man förlängde tunnelbanan. Det mesta av bebyggelsen fanns ju redan och trafikförsörjningen av den klarade man med matarbuss.daniel_s skrev:De tyckte väl att det var praktiskt att bygga tunnelbanestationen i närheten av de planerade husen. SJ var väl heller inte så mycket att räkna med på den tiden, de hade nog gärna lagt ned hela Nynäsbanan om inte någonting hade kommit emellan!LÅ1 skrev:Vid Farsta strand tycker jag att man gjort den största missen. För en lekman ser det ut som om man skulle kunna gjort det betydligt smidigare att byta där om man lagt T-banestationen lite annorlunda. Men det kanske fanns geologiska eller byggtekniska skäl att bygga som man gjorde, vad vet jag.