Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av C20_rules »

LÅ1 skrev: måndag 04 april 2022 23:54 Kistagrenen ska ju fram till Heleneluns pendeltågsstation. Det är några år sedan jag gick från Kistagången till pendeltågen, men minns att det är en väg som verkar svår att bygga spårväg på. Men spårvägen verkar inte planeras att gå in under järnvägsspåren utanför stationsentrén. Det hade verkligen blivit bökigt.

Nu flyttar man i alla fall E4:an i sidled för att kunna dra spårvägen under E4:an.
"Tvärbanans nya gren kräver att E4 flyttas".
Riktigt nice trafiklösning där. Istället för att göra som man brukar - stänga av ena körbanan och leda över all trafik på den andra (bara lägga in en mittdelare så att det i det här fallet hade blivit 2 + 2 filer istället för 4 +4). Sen när man är klar med ena halvan av bron, så leder man om trafiken på den man just byggt klart och börjar med den andra. Med tanke på trafikmängden dagtid på den där sträckan, så hade ju detta inte blivit roligt.

Jag hade inte kört där på ett litet tag (så jag märkte inte mycket om själva omläggningen - när jag körde innan var det gamla vägen - sen nya). Jag märkte då att dom lagt om vägen i en lång S-kurva där (rolig att köra också när man kör en tid med lite trafik, så man kan hålla bra fart. Långa sköna "sugande" svängar). Dom har ju gjort liknande lösningar vid bygget av förbifarten, så jag tänkte det var något med den först - men tyckte att "vad tidigt den kom" (det bygget är ju längre bort, vid Norrviken).

När man kollar på ritningarna för hur nya passagen är tänkt att bli, så tycker jag dock det ser lite knäppt ut att gångbanan är 4,5 m bred, medan cykelbanan bara är 2,5 m. Borde det inte varit tvärtom?
2,5 m räcker ju gott och väl för en gångbana. Det räcker förvisso till en cykelbana också - men när man ändå tar sig det utrymmet, så borde det ju va cykelbanan som är 4,5 och gångbanan 2,5 istället. Sen hade det ju varit trevligt att ta till några m till och lägga in en bilpassage också (men det är väl en kostnadsfråga också, eftersom den där sträckan nu också bara är tillåten för kollektivtrafik och taxi, samt gående och cyklister
- bron blir ju dyrare ju längre man gör den).
Stefan Widén skrev: tisdag 05 april 2022 12:09 Ja vi kan konstatera att de som projade bef tunnel inte tänkte på att det skulle byggas spårväg där om x antal år.

Dvs lärdommen är att ta till tunnlar, broar mm så man har för framtiden. Brukar inte särskilt mycket extra.

Stefan
Samma med t ex järnvägen mellan Kungsängen och Kallhäll. Nu har man ju byggt 4 spår hela vägen till Kallhäll. Men skulle man vilja bygga ut i framtiden så man får 4 spår hela vägen till Kungsängen, Bro eller Bålsta (vilket säkert kommer behövas i framtiden) måste man bredda alla tunnlar och broar (eller bygga nya intill dom gamla). Det lär inte bli billigt, jämfört med om man tagit till bredd från början, så det får plats 4 spår. Det är ju bara 21 år sen den sträckan byggdes - ingen vidare framförhållning där heller.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Stefan Widén »

OCh det finns ju exempel där man gjort så och nu när man 35 år senare ska bygga vidare kan man göra det utan att störa befintlig trafik. Förlängnen av blå vid kungsan ex.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av BSB101 »

C20_rules skrev: torsdag 07 juli 2022 17:12
När man kollar på ritningarna för hur nya passagen är tänkt att bli, så tycker jag dock det ser lite knäppt ut att gångbanan är 4,5 m bred, medan cykelbanan bara är 2,5 m. Borde det inte varit tvärtom?
2,5 m räcker ju gott och väl för en gångbana. Det räcker förvisso till en cykelbana också - men när man ändå tar sig det utrymmet, så borde det ju va cykelbanan som är 4,5 och gångbanan 2,5 istället.
På detta ställe räcker 2,5 meter verken för gång- eller cykelbana. När jag arbetade i Kista cyklade jag denna väg ibland och om man kom när ett pendeltåg från stan kommit så var det lika bra att cykla på vägen då det välde ut folk. Med andra ord så behövs 4,5 meter för gående. 2,5 meter är dock i minsta laget för cyklister. Det viktiga är dock att man har någon form av bra fysisk barriär så gående vid högtrafik inte vimsar över på cykelbanan.

Gällande omläggningen av E4an så är den betydligt bättre än den som tidigare var i Häggvik. För tydligen kan många bilister inte svänga och behålla farten samtidigt vilket vid Häggvik gjort att hastigheten gått ner betydligt även vid ringa trafik. Så tydligen måste vägen vara så rak som möjligt. En detalj är också att södergående trafik med farligt gods (vet inte om det gäller alla klasser) omleds via E4an norr, Stäketleden/Rotebroleden och E18.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av C20_rules »

BSB101 skrev: lördag 09 juli 2022 10:47
C20_rules skrev: torsdag 07 juli 2022 17:12
När man kollar på ritningarna för hur nya passagen är tänkt att bli, så tycker jag dock det ser lite knäppt ut att gångbanan är 4,5 m bred, medan cykelbanan bara är 2,5 m. Borde det inte varit tvärtom?
2,5 m räcker ju gott och väl för en gångbana. Det räcker förvisso till en cykelbana också - men när man ändå tar sig det utrymmet, så borde det ju va cykelbanan som är 4,5 och gångbanan 2,5 istället.
På detta ställe räcker 2,5 meter verken för gång- eller cykelbana. När jag arbetade i Kista cyklade jag denna väg ibland och om man kom när ett pendeltåg från stan kommit så var det lika bra att cykla på vägen då det välde ut folk. Med andra ord så behövs 4,5 meter för gående. 2,5 meter är dock i minsta laget för cyklister. Det viktiga är dock att man har någon form av bra fysisk barriär så gående vid högtrafik inte vimsar över på cykelbanan.

Gällande omläggningen av E4an så är den betydligt bättre än den som tidigare var i Häggvik. För tydligen kan många bilister inte svänga och behålla farten samtidigt vilket vid Häggvik gjort att hastigheten gått ner betydligt även vid ringa trafik. Så tydligen måste vägen vara så rak som möjligt. En detalj är också att södergående trafik med farligt gods (vet inte om det gäller alla klasser) omleds via E4an norr, Stäketleden/Rotebroleden och E18.
Jo just det. Det kan ju bli väldigt mycket folk som kommer på en gång, när ett tåg kommer in. Det är kanske var det som är tanken.
Sen vad gäller cykelbana, så vet jag ju t ex hur det är med diskussionerna jag sett där en del bilister irriterar sig på cyklister som kör på vägarna trots att det finns cykelbana - där brukar argumentet vara att det är för många gående och långsamma cyklister på cykelbanorna (ok gående är ju inte ett problem här, men långsamma cyklister kommer ju alltid finnas och är det ett relativt trafikerat stråk - vilket det mest troligt kommer vara där, så kommer det ju kännas väldigt snålt tilltaget med 2,5 m för dom snabba cyklisterna).

Jo, den i Häggvik var mycket skarpare samtidigt som den ändå svängde med rätt liten vinkel. Detta lockade många riktigt långsamma bilister att också snedda över lite i filen bredvid (för att inte behöva svänga lika skarpt). Det gjorde att det blev svårare att köra om dessa "vingelpellar" och det blev lätt köbildning före kurvan.
Den nya går ju i "mjukare" böjar och känns knappt i den fart som långsamma bilister brukar hålla (upp till ca 100 km/h) och ger inte samma intryck av att gå i en "knick" (vilket annars lockar många att snedda över i filen bredvid för att "räta ut" svängen). Men för oss som gärna kör betydligt snabbare och gillar när det svänger, så är den ändå rolig.

Intressant det där med farligt gods. Det kanske har med avståndet till byggnaden i Kista som vägen passerar (södergående körbana är ju den som hamnar närmast)
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av LasseW »

Från StockholmsByggnyheter.se

Tvärbanans utbyggnad försenas och blir dyrare än väntat

År 2000 invigdes tvärbanans första sträckning i Stockholm, mellan Gullmarsplan och Liljeholmen. Senare samma år förlängdes tvärbanans sträckning till Alvik. Sedan 2018 pågår en stor utbyggnad av tvärbanan för att svara upp till transportbehoven på tvären i den växande Stockholmsregionen. Två delsträckor är redan klara och nu pågår ett intensivt arbete med de två sista delsträckorna. Det långsiktiga och storskaliga projektet har dock stött på utmaningar i form av överklaganden och komplicerade markförhållanden, vilket lett till ökade kostnader.

TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: SL/ REGION STOCKHOLM

Utbyggnaden som startade 2018 gäller en förlängning av tvärbanans Kistagren från Norra Ulvsunda i Bromma vidare till Kista. Slutligen ska tvärbanan ansluta sig till pendeltåget vid Helenelunds station i Sollentuna. Syftet med den nya Kistagrenen är att knyta samman arbetsplatser i norra Stockholm med bostadsområden i söder, bland annat genom att möjliggöra smidiga byten till tunnelbana, pendeltåg och bussar. Den nya Kistagrenen är åtta kilometer lång och består av totalt tio nya hållplatser. Den passerar genom tre kommuner: Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna. Som en konsekvens av utbyggnaden av tvärbanans nya Kistagren behövs såväl nya vagnar som en ny spårvagnsdepå för vagnuppställning och underhåll. Den ska byggas i anslutning till den befintliga tunnelbanedepån i Rissne.

I november 2020 stod den första delsträckan av tvärbanans Kistagren klar då en sträcka på 1,3 kilometer från Norra Ulvsunda till Bromma flygplats med två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats, stod klar. I maj 2021 stod den andra delsträckan klar då det var dags för trafikstart mellan Alviks Strand och Bromma flygplats.

Sedan utbyggnaden av tvärbanan startades våren 2018 har projektet överprövats av flera parter. Bland annat har tilldelningsbeslutet för totalentreprenaden överprövats, liksom vägportsentreprenaden i Helenelund. Detaljplaneprocesserna försenades kraftigt och överklagandet av totalentreprenaden innebar ytterligare ett års försening och stillestånd.

Sista etappen står klar 2025

Projektet har dock försenats. Enligt ursprungsplanen skulle sträckningen till Ursvik stå redo att trafikeras våren 2022, medan den sista delsträckan till Helenelund skulle stå klar 2023. Totalt är projektet två år försenat. Sträckan till Ursvik Torg i Sundbyberg väntas öppna i slutet av 2023 och sträckan till Helenelund sommaren 2025. Projektet har dessutom sprängt budgetramen. Bygget av Tvärbanan är mycket omfattande och komplext. Banan går genom både stadsmiljö och grönområden, förbi en flygplats, genom tre kommuner och över flera stora vägar. Detta har inneburit större risker än vad som förutsågs i ursprunglig kalkyl.

Oförutsedda markförhållanden

Dessa faktorer sammantaget innebär att budgeten för tvärbanans utbyggnad har utökats till totalt 6 546 miljoner kronor, 969 miljoner kronor mer än planerat från början. Överprövningen av tilldelningsbeslutet för totalentreprenaden, överprövningen av vägportsentreprenaden i Helenelund, överprövningen av förberedande arbeten i Sundbyberg och kommunernas detaljplanearbete, som har tagit längre tid än beräknat, utgör samlat den enskilt största orsaken till ökade kostnader. Dessutom har entreprenadkostnaderna ökat som en följd av den komplicerade passagen vid Bromma flygplats och på oförutsedda markförhållanden längs hela sträckan.

–Bygget av tvärbanan sker i etapper, vi arbetar på hela sträckan fram till Helenelund just nu, men är i olika stadier av arbetet vid olika platser. Det mest intensiva arbetet pågår i Solvalla, där vi bygger Solvallabron. Det är ett komplext projekt med både väg- och tågtrafik att förhålla sig till. Det kräver mycket samordning med andra parter, säger Elin Lindström på Region Stockholms pressavdelning.


Under semesterperioden kommer Trafikverket att stänga av Mälarbanan, och då passar projektet på att lyfta på stora stålbalkar för den nya bron. Man har även skapat stora ”skyddsportaler” som står runt Mälarbanan för att skydda spårområdet nedanför när projektet arbetar på den nya bron. –I sommar kommer vi dessutom att stänga vägtrafiken på Bällstavägen vid passagen över Ulvsundavägen. Under dessa fem dagar ska vi ”knuffa” in en tunnel under vägen där Tvärbanan kommer att gå. För att kunna göra det har vi i förväg gjutit hela tunneln och förberett för att tunneln just ska knuffas in under vägen, säger Elin Lindström.


LasseW
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

Kul att det går framåt och inte har fastnat, trots att det går långsammare än tänkt.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 13 september 2022 17:05 Kul att det går framåt och inte har fastnat, trots att det går långsammare än tänkt.
Går det verkligen långsammare än tänkt?
twr skrev: lördag 04 december 2021 18:52
/jes skrev:I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.
Början av 2025 är den nuvarande tidsplanen.

Slutet av 2023 till Ursviks torg och början av 2025 till Helenelund.
Observera att citatet är från 2021.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

Ja, det framgår om du läser inlägget några pinnar upp.

Även om spårvägen, relativt sett, är många gånger dyrare per given sträcka, även med hänsyn till inflation, än vad det var när Tvärbanans ursprungligen byggdes för över 20 år sedan, och även i jämförelse med vad man bygger för på andra ställen i Norden och Europa i nutid, så är det bara småpotatis om man jämför vilka kostnader per nytta som vissa dinosaurier till tunnelbaneprojekt som det arbetas med just nu i Stockholmsområdet, genererar.

Men jag antar att det är priset för att det skall bli "unikt".... även själva prislappen är "unik" om man jämför med de flesta jämförbara projekt :wink:
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Fyrgeit »

StockholmsByggnyheter.se skrev: I november 2020 stod den första delsträckan av tvärbanans Kistagren klar då en sträcka på 1,3 kilometer från Norra Ulvsunda till Bromma flygplats med två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats, stod klar. I maj 2021 stod den andra delsträckan klar då det var dags för trafikstart mellan Alviks Strand och Bromma flygplats.
Det är väl samma delsträcka? Eller vill de skilja på bygget och trafikstarten?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Fyrgeit skrev: tisdag 13 september 2022 20:50
StockholmsByggnyheter.se skrev: I november 2020 stod den första delsträckan av tvärbanans Kistagren klar då en sträcka på 1,3 kilometer från Norra Ulvsunda till Bromma flygplats med två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats, stod klar. I maj 2021 stod den andra delsträckan klar då det var dags för trafikstart mellan Alviks Strand och Bromma flygplats.
Det är väl samma delsträcka? Eller vill de skilja på bygget och trafikstarten?
Snarare så har de väl missförstått den i och för sig extremt förvirrande verkligheten.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Fyrgeit »

daniel_s skrev: tisdag 13 september 2022 23:33
Fyrgeit skrev: tisdag 13 september 2022 20:50
StockholmsByggnyheter.se skrev: I november 2020 stod den första delsträckan av tvärbanans Kistagren klar då en sträcka på 1,3 kilometer från Norra Ulvsunda till Bromma flygplats med två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats, stod klar. I maj 2021 stod den andra delsträckan klar då det var dags för trafikstart mellan Alviks Strand och Bromma flygplats.
Det är väl samma delsträcka? Eller vill de skilja på bygget och trafikstarten?
Snarare så har de väl missförstått den i och för sig extremt förvirrande verkligheten.
Och den verkligheten är?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Alltså att de har skrivit om samma sträcka två gånger men utan att förstå att det är samma sträcka. Det är ju ovanligt med så lång tid från färdigställt bygge till trafikstart så man kan förstå att de har pusslat ihop det lite fel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

Det har väl dessutom varit två trafikstarter på den sträckan....
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Minst! Och fler lär det bli!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Hechtwagen »

Tål brommagrenen en frostnatt?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: lördag 17 september 2022 10:13 Tål brommagrenen en frostnatt?
Tja, några tjälskott har det inte blivit än så länge!

Skämt åsido, nu är det ganska kraftig värme i strömskenan på sträckan, elräkningen lär bli saftig i vinter…
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: lördag 17 september 2022 11:59
Hechtwagen skrev: lördag 17 september 2022 10:13 Tål brommagrenen en frostnatt?
Tja, några tjälskott har det inte blivit än så länge!

Skämt åsido, nu är det ganska kraftig värme i strömskenan på sträckan, elräkningen lär bli saftig i vinter…
Faktum är att underhållet av "SL"s egna spåranläggningar kostar mer än persontrafiken på dem. Man hör mycket om hur trafiken upphandlas och hur priset är viktigt men underhållskontrakten går under radarn. Underhålllskontraktet för Tvårbanan och Nockebybanan kostar mer på ett år än vad Arriva får för sitt kontrakt där
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Stefan Widén »

Hechtwagen skrev: söndag 18 september 2022 11:59
daniel_s skrev: lördag 17 september 2022 11:59
Hechtwagen skrev: lördag 17 september 2022 10:13 Tål brommagrenen en frostnatt?
Tja, några tjälskott har det inte blivit än så länge!

Skämt åsido, nu är det ganska kraftig värme i strömskenan på sträckan, elräkningen lär bli saftig i vinter…
Faktum är att underhållet av "SL"s egna spåranläggningar kostar mer än persontrafiken på dem. Man hör mycket om hur trafiken upphandlas och hur priset är viktigt men underhållskontrakten går under radarn. Underhålllskontraktet för Tvårbanan och Nockebybanan kostar mer på ett år än vad Arriva får för sitt kontrakt där
Är ny upphandling av UHkontrakten på gång och kanske gör man som i trafiken att man slår ihop så det blir ett avtal även där. Lär ju sänka kostnaderna ordentligt. Men kan självklart fundera på vad som händer om man lägger till Roslagsbanan ....och Varför inte tunnelbanan? Då får man en samlad kompetens och det gynnar även TF som bara har en part att prata med... sambeställning av varor mm kan sänka kostnaderna. Tror t o m att kvaliteten kommer att öka när man i en sådan organsisation. Ha egna superexperter istället för att ta in konsulter så fort man ska göra något.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5906
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: måndag 19 september 2022 0:06
Hechtwagen skrev: söndag 18 september 2022 11:59
daniel_s skrev: lördag 17 september 2022 11:59

Tja, några tjälskott har det inte blivit än så länge!

Skämt åsido, nu är det ganska kraftig värme i strömskenan på sträckan, elräkningen lär bli saftig i vinter…
Faktum är att underhållet av "SL"s egna spåranläggningar kostar mer än persontrafiken på dem. Man hör mycket om hur trafiken upphandlas och hur priset är viktigt men underhållskontrakten går under radarn. Underhålllskontraktet för Tvårbanan och Nockebybanan kostar mer på ett år än vad Arriva får för sitt kontrakt där
Är ny upphandling av UHkontrakten på gång och kanske gör man som i trafiken att man slår ihop så det blir ett avtal även där. Lär ju sänka kostnaderna ordentligt. Men kan självklart fundera på vad som händer om man lägger till Roslagsbanan ....och Varför inte tunnelbanan? Då får man en samlad kompetens och det gynnar även TF som bara har en part att prata med... sambeställning av varor mm kan sänka kostnaderna. Tror t o m att kvaliteten kommer att öka när man i en sådan organsisation. Ha egna superexperter istället för att ta in konsulter så fort man ska göra något.
Hr. Gädda, som vet allt, borde väl veta att Arriva inte är Arriva längre: Nu är Arriva Sverige finskt och heter VR.

Ja, det ska slår ihop, tydligen ( Upphandling av spårtrafik E43 ) och det är väl frågan om VR eller Bergkvarabuss som får förtroendet (MTR borde vara out of question - vi kan inte låta kineserna ta över fullständigt). Vem kamrat Widén tycker är mest lämplig är väl inte så svårt att tänka ut - this town is not big enough for both of us.

Tur att jag har min skoter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Hechtwagen »

MTR kan der mycket väl bli, inget förvånar längre. Och i Skåne kan tågen komma att köras i offentlig regi igen, det går mode i sådant. Upphandlad trafik kan bli ute lika fort som det blev inne för runt 30 år sedan. Trafikförvaltningen kanske rent av köper SS? Inget förvånar längre!

Eller så är det som vanligt, den som lovar mest till lägst pris får kontraktet, sedan är cirkusen igång.
Skriv svar