Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Stefan Widén »

Självklart finns det lägen då man inte behöver ta till. Bygger man en renodlad GC tunnel där omgivande ytor inte skulle lämpa sig för något annat så ska man inte ta till. Men detta är väl ett bra ex på när man borde gjort det. Framförallt på höjden.....Men man lär av sina erfarenheter.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av LÅ1 »

Passagen under E4 var minst sagt minimal.
Bild från Google: https://goo.gl/maps/qjMVZzdLqZqrFFNj7
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Om man borde förberett eller ej är ytterst en värdering, som kanske inte har något självklart rätt svar. Motorvägen öppnade 1962 samtidigt med Arlanda, men den befintliga tunneln är gissningsvis nyare med tanke på att Kista började bebyggas under 1970-talet. Någon som vet mer? Jag lutar nog åt att man inte kan förvänta sig att de skule ta höjd (bokstavligen) för en spårväg när tunneln byggdes.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Kantorn »

twr skrev: onsdag 06 april 2022 9:58 Om man borde förberett eller ej är ytterst en värdering, som kanske inte har något självklart rätt svar. Motorvägen öppnade 1962 samtidigt med Arlanda, men den befintliga tunneln är gissningsvis nyare med tanke på att Kista började bebyggas under 1970-talet. Någon som vet mer? Jag lutar nog åt att man inte kan förvänta sig att de skule ta höjd (bokstavligen) för en spårväg när tunneln byggdes.
Motorvägen har väl byggts ut i omgångar. Gissar att den 1962 hade två filer i varje riktning. Nu har den - vad då? Fyra? Nånstans i någon ombyggnation byggdes väl tunneln. Fast det är en killgissning. Och under långliga tider var ju spårvagnen paria i Stockholm. Så att klaga på att det inte byggdes ordentligt från början är lite tarvligt tycker jag nog.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: onsdag 06 april 2022 8:06 Självklart finns det lägen då man inte behöver ta till. Bygger man en renodlad GC tunnel där omgivande ytor inte skulle lämpa sig för något annat så ska man inte ta till. Men detta är väl ett bra ex på när man borde gjort det. Framförallt på höjden.....Men man lär av sina erfarenheter.
Tittar man på Lantmäteriets flygbild från 1975 så finns passagen där:
https://minkarta.lantmateriet.se/?e=667 ... ries=false

Det finns väl ingen anledning att tro att det som syns där är någonting annat än dagens tunnel, och 1975 var ju ny spårväg inte att tänka på överhuvud taget, även om allas vår Helge B. gått i pension då. Så jag tycker nog att kamrat Widén har lite väl stora pretentioner här. Och det ska man inte ha, det sjöng Fridolf Rhudin om redan 1930:

Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 07 april 2022 12:41, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av ADDE »

Det jag finner anmärkningsvärt för både tunneln under motorvägen och tunneln vid pendeltågsstationen är att de har endast 1 körfält som trafiken får samsas på, och att detta regleras med trafikljussignaler. Som någon tidigare konstaterade så hade man sänkt vägen vid Helenelund.

Kollar man snabbt på street view så ser det för mig ut att den andra tunneln under motorvägen ursprungligen var 2-filig men saknade då GC-väg. Det verkar som att GC-vägen kom till efteråt och smalnade av vägen till att endast vara 1 körfält.

Nåja, bra att man bygger bort denna flaskhals. Då återstår det bara att bygga en bredare tunnel under Ostkustbanan vid Helenelunds pendeltågsstation, men jag antar att det kommer inte ske på ett bra tag.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, som det ser ut nu så är det ju (förutom GC-trafik) bara buss och taxi som tillåts där.
https://www.google.se/maps/@59.4073391, ... 8192?hl=sv

Får erkänna att jag vid ett tillfälle smitit igenom denna passage med min skoter. Jag tror detta har preskriberats sedan dess.

PS. Ser att gatuadressen är Arne Beurlings Torg. Arne Beurling var troligen Sveriges smartaste matematiker sedan Samuel Klingenstierna, och är mest känd för att med bara papper, penna och sin skarpa hjärna ha knäckt det tyska telexkryptot under WW2. Tyvärr läckte någon svensk officer - avsiktligt eller oavsiktligt - informationen att Sverige kunde läsa de tyska telexmeddelandena, till Finland, som givetvis vidarebefordrade detta till sina (då) tyska allierade, som naturligtvis i sin tur ändrade sin kryptering.

Arne var en professor i min smak, han både söp och slogs i yngre år, men slutade sina dagar som matematiker i Princeton, USA. Excentriska professorer var ett utdöende släkte när jag själv studerade i Uppsala, för vad som känns som ett helt sekel sedan snarare än ett halvt. Annat var det i början av 1900-talet. Ingmar Bergman iscensatte i sin tv-serie "Den goda viljan" hur det skulle ha gått till när hans far teol. stud. Erik Henrik Bergman försökte tentera i kyrkohistoria för den fruktansvärde professor Sundelius, spelad av den mästerlige Ernst Hugo Järegård. Lägg märke till när Järegårds rollfigur meddelar Bergman, utan att röra en min, att han är kuggad, med orden: "Nu ska kandidaten ta en skön promenad i Botanicum (Botaniska trädgården i Uppsala, min anm.). Det finns så mycket att förundra sig över vid den här tiden på året, oavsett om man tror på den allvise guden eller inte".

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av BSB101 »

ADDE skrev: onsdag 06 april 2022 13:50 Det jag finner anmärkningsvärt för både tunneln under motorvägen och tunneln vid pendeltågsstationen är att de har endast 1 körfält som trafiken får samsas på, och att detta regleras med trafikljussignaler. Som någon tidigare konstaterade så hade man sänkt vägen vid Helenelund.

Kollar man snabbt på street view så ser det för mig ut att den andra tunneln under motorvägen ursprungligen var 2-filig men saknade då GC-väg. Det verkar som att GC-vägen kom till efteråt och smalnade av vägen till att endast vara 1 körfält.

Nåja, bra att man bygger bort denna flaskhals. Då återstår det bara att bygga en bredare tunnel under Ostkustbanan vid Helenelunds pendeltågsstation, men jag antar att det kommer inte ske på ett bra tag.
Som dr Cassandra Nojdh redan skrivit är sagda väg till för främst buss så ett körfält räcker väl. Dock är GC-vägen från stationen och under motorvägen underdimensionerad för dagens trafik. Förhoppningsvis blir denna bättre dimensionerad i och med ombyggnationen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av LÅ1 »

Mitt i skriver om den 700 meter långa bro, Solvallabron, som håller på att byggas mellan Solvalla travbana och Rissne: "Här växer tvärbanan fram intill Solvalla".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Såhär är hela härligheten tänkt att se ut (från detaljplanen)

Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av M224 »

Snyggt! :D
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

M224 skrev: måndag 25 april 2022 21:35Snyggt! :D
Ja, det var en fin bild.

I slutet av nästa år ska trafiken vara igång. Hoppas man håller tidplan!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

Vad gäller passager under motorvägar så fanns en liknande smal väg mellan Akalla och Häggvik, men denna har man nu i samband med Förbifartsbygget breddat.
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 06 april 2022 16:40 Arne var en professor i min smak, han både söp och slogs i yngre år, men slutade sina dagar som matematiker i Princeton, USA. Excentriska professorer var ett utdöende släkte när jag själv studerade i Uppsala, för vad som känns som ett helt sekel sedan snarare än ett halvt. Annat var det i början av 1900-talet. Ingmar Bergman iscensatte i sin tv-serie "Den goda viljan" hur det skulle ha gått till när hans far teol. stud. Erik Henrik Bergman försökte tentera i kyrkohistoria för den fruktansvärde professor Sundelius, spelad av den mästerlige Ernst Hugo Järegård. Lägg märke till när Järegårds rollfigur meddelar Bergman, utan att röra en min, att han är kuggad, med orden: "Nu ska kandidaten ta en skön promenad i Botanicum (Botaniska trädgården i Uppsala, min anm.). Det finns så mycket att förundra sig över vid den här tiden på året, oavsett om man tror på den allvise guden eller inte".

Underbar film. Att dåtiden är ett främmande land förstärks när man ser denna värld och detta språk som knappt längre finns. Ack ja.
gek
Inlägg: 1178
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av gek »

Enligt https://www.regionstockholm.se/verksamh ... n-i-rissne börjar trafikförvaltningen nu att gräva i Rissne. "Det är ett förberedande arbete för att kunna bygga den spårväg som Tvärbanan sedan ska gå på" - ett ganska krångligt sätt att beskriva att det skall byggas spårväg.
/Gunnar Ekeving
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

gek skrev: tisdag 05 juli 2022 17:30 Enligt https://www.regionstockholm.se/verksamh ... n-i-rissne börjar trafikförvaltningen nu att gräva i Rissne. "Det är ett förberedande arbete för att kunna bygga den spårväg som Tvärbanan sedan ska gå på" - ett ganska krångligt sätt att beskriva att det skall byggas spårväg.
Tvärbanan är ju spårvägen. De säger alltså att de ska bygga en spårväg och köra en spårväg på den.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

twr skrev: onsdag 06 juli 2022 10:14
gek skrev: tisdag 05 juli 2022 17:30 Enligt https://www.regionstockholm.se/verksamh ... n-i-rissne börjar trafikförvaltningen nu att gräva i Rissne. "Det är ett förberedande arbete för att kunna bygga den spårväg som Tvärbanan sedan ska gå på" - ett ganska krångligt sätt att beskriva att det skall byggas spårväg.
Tvärbanan är ju spårvägen. De säger alltså att de ska bygga en spårväg och köra en spårväg på den.
Tvärbanan = Namnet på bansystemet.
Spårväg = trafiktypen.
Tvärbana = används av människor utan insikt.

Tvärbanan är en spårväg. Spårvägen är inte bara Tvärbanan.
Genius on call
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av M224 »

Det blir ju lätt krångligt när man envisas med namn på olika bansystem. Inte konstigt att folk inte använder linjenummer i Stockholm.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Odd skrev: onsdag 06 juli 2022 16:00
twr skrev: onsdag 06 juli 2022 10:14
gek skrev: tisdag 05 juli 2022 17:30 Enligt https://www.regionstockholm.se/verksamh ... n-i-rissne börjar trafikförvaltningen nu att gräva i Rissne. "Det är ett förberedande arbete för att kunna bygga den spårväg som Tvärbanan sedan ska gå på" - ett ganska krångligt sätt att beskriva att det skall byggas spårväg.
Tvärbanan är ju spårvägen. De säger alltså att de ska bygga en spårväg och köra en spårväg på den.
Tvärbanan = Namnet på bansystemet.
Spårväg = trafiktypen.
Tvärbana = används av människor utan insikt.

Tvärbanan är en spårväg. Spårvägen är inte bara Tvärbanan.
Du förstår säkert vad jag menar. Det vill säga ”Tvärbanan är ju (namnet på) spårvägen (som diskuteras här)”. Sen finns det massor av andra spårvägar som heter andra saker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

twr skrev: onsdag 06 juli 2022 10:14 Tvärbanan är ju spårvägen. De säger alltså att de ska bygga en spårväg och köra en spårväg på den.
Nje, jag funderade först lite men så såg jag att du skrev "...bygga en spårväg och köra en spårväg på den..." och då trodde jag att du tillhörde de "nyspråkliga". Man "kör" ju inte spårväg på spårväg. Man kör förmodligen spårvägstrafik på en spårväg :-D. Eller en spårvagn eller ett spårvagnståg eller ett arbetståg eller ....
Genius on call
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Odd skrev: onsdag 06 juli 2022 19:52
twr skrev: onsdag 06 juli 2022 10:14 Tvärbanan är ju spårvägen. De säger alltså att de ska bygga en spårväg och köra en spårväg på den.
Nje, jag funderade först lite men så såg jag att du skrev "...bygga en spårväg och köra en spårväg på den..." och då trodde jag att du tillhörde de "nyspråkliga". Man "kör" ju inte spårväg på spårväg. Man kör förmodligen spårvägstrafik på en spårväg :-D. Eller en spårvagn eller ett spårvagnståg eller ett arbetståg eller ....
Jag syftade förstås på att regionens hemsida använder ord helt fel. Jag utgår ifrån att alla som skriver här på forum vet vad de olika orden betyder.

(Om man ska försöka förstå vad de egentligen menar så är det väl antagligen ”spårvagnarna” de menar när de skriver ”Tvärbanan”.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar