Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Kristofer »

Enceladus skrev:Och naturligtvis ersätter inte ersättningsbussarna den reserelation som faktiskt efterfrågas...
Ersättningsbussarna ersätter trafiken till flygfältet. Och den relationen efterfrågas. När jag åkt (vare sig det handlar om linje 31 eller 31B) så är det en hel del resenärer ombord både till och från sluthållplatsen.
Ska man till köpladorna så nås de smidigt från hållplats Smältvägen på linje 112 och 129, och även från Karlsbodavägen på linje 30. Det var ju så man tog sig dit innan den 16 maj i år. Och ska man till de delar av handelsområdet som ligger långt från de hållplatserna så är hållplatsen för ersättningsbussen vid flygfältet inte dåligt placerad. (Och 155:ans hållplatser vid Bromma handelscenter och Flygverkstäderna - som för många ligger ännu närmre - räknar jag inte eftersom den bara går i rusningen.)

Men det är väl klart; Ersättningsbussen har kanske inte Spårvagnens Unika Status (SUS)?

Och jag kan meddela att både i tisdags morse och torsdags eftermiddags så arbetades det mycket intensivt i spårområdet, så det verkar inte vara så att man stänger av längre än nödvändigt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Verkligheten tycks ha kommit ikapp. Enligt årets trafikförändringsdokument planeras inga trafikförändringar för 2022, vilket tyder på att Tvärbanan inte når Norra Ursvik nästa år.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Tvärbanan nästan en miljard dyrare än beräknat
DN skrev:Totalt sett är projektet två år försenat och hela Kistagrenen med slutstation i Helenelund i Sollentuna väntas stå klar 2025.
Korthuset har fallit.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

Det skulle förvåna mig om det stannade där. Tunnelbanan blir tiotals miljarder dyrare och nu blir Tvärbanans utbyggnad nästan en miljard dyrare. På andra ställen bygger man för fullt och då och då till och med under budget.

Men det fanns en tid när SL också kunde hålla budgetar. Tvärbanans ursprungliga sträcka mellan Alvik och Gullmarsplan hade ju en budget på ca 2 miljarder. Den höll väl ganska väl. Förlängningen till Sickla Udde var väl den billigaste utbyggnaden, 240 miljoner om jag minns rätt. Det är inte utan att man undrar när det började att dra snett. Tammerfors spårvägsbudget på 300 miljoner Euro underskreds med ca 10%. Kanske skulle man skicka en delegation dit, gärna med tillhörande golf, lyxmiddagar och dyra gåvor. Det skulle troligen löna sig i alla fall.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Förnyat genomförandebeslut avseende Tvärbana Norr Kistagrenen
Trafikförvaltningen skrev:Trafikstart till Bromma Flygplats genomfördes under 2021 och de följande planerade två trafikstarterna föreslås till 2023 till Ursviks Torg och år 2025 till Helenelund, vilket är en ändring mot genomförandebeslutet som föreskrev Norra Ursvik år 2021 och Helenelund 2023. Anledningen till att Ursviks Torg föreslås som trafikstart är att förberedande arbeten i området Ursvik är försenade, samt de risker som finns kopplade till en icke lagakraftvunnen vattendom.
Då får Bromma Blocks besökare vänta ytterligare ett år på att utbudet normaliseras på lördagar. Att redan nu anpassa utbudet till efterfrågan är naturligtvis otänkbart. Men Solvalla, Rissne och Ursviks torg borde ge ett tillräckligt resandeunderlag för att framtvinga regelbunden trafik...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Under överskådlig tid får vi nog hålla oss till de spår som finns!

Årstaberg och i extremfallet Mårtensdal är ju de uppenbara svaren så länge man tänker sig "linjeren" trafikering. Men det går ju också att föreställa sig t ex ett "fyrlinjesystem" där varannan vagn från Sickla går till Helenelund och varannan till Solna station, osv.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Odd skrev:Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Vad menar du med ”löst”? Man har ju byggt vändspår på tre olika ställen, så det finns gott om lösningar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Det skulle förvåna mig om det stannade där. Tunnelbanan blir tiotals miljarder dyrare och nu blir Tvärbanans utbyggnad nästan en miljard dyrare. På andra ställen bygger man för fullt och då och då till och med under budget.

Men det fanns en tid när SL också kunde hålla budgetar. Tvärbanans ursprungliga sträcka mellan Alvik och Gullmarsplan hade ju en budget på ca 2 miljarder. Den höll väl ganska väl. Förlängningen till Sickla Udde var väl den billigaste utbyggnaden, 240 miljoner om jag minns rätt. Det är inte utan att man undrar när det började att dra snett. Tammerfors spårvägsbudget på 300 miljoner Euro underskreds med ca 10%. Kanske skulle man skicka en delegation dit, gärna med tillhörande golf, lyxmiddagar och dyra gåvor. Det skulle troligen löna sig i alla fall.
Mycket populism här, vilket (som vanligt får jag nog säga) DN:s undermåliga skriverier bidrar till. Men det är rätt att TF har fått svårare och svårare att kalkylera. Tvärbana Syd (Alvid-Gullmarsplan) kostade 1957 Mkr, Tvärbana Sydost (Gullmarsplan-Sicka Udde) 326 Mkr (uppgifterna från Thomas Johanssons Tvärbanebok. Vad Tvärbana Ost (Sicka Udde-Sickla) kostade till sist har jag inte i huvudet, men 417 Mkr nämndes under byggfasen, vilket föranledde en del kommentarer, om man säger så.

Hur stort budgetöverskridandet blev för Tvärbana Nordost (Solnagrenen; Alvik-Solna station) har jag heller inte i huvudet längre, men många belackare passade på med att plussa på kostnaden för Ulvsundadepån. Annars avviker banstandarden inte nämnvärt där gentemot Tvärbana Syd.

Nu är vi där igen: Tvärbana Nordväst (Kistagrenen; Norra Ulvsunda-Helenelund) byggs inte med någon "överstandard", om man bortser från att vi slapp idiotismerna med att korsa Ulvsundaleden (länsväg 279) och Enköpingsvägen i plan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p323171

T.om. signalsystemet lyckades man spara bort, fastän det troligen hade varit felräkningspengar att signalreglera fram till att banan landar vid Rissneleden. Men man kan räkna fel ändå, tydligen!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Odd skrev:Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Vad menar du med ”löst”? Man har ju byggt vändspår på tre olika ställen, så det finns gott om lösningar!
Om dom har löst det så har dom i alla fall inte kommunicerat ut det.
Genius on call
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Odd skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Har man fortfarande inte löst hur trafikeringen på Kistagrenen skall bli?
Var kommer den att vända i södra ändan, till exempel? Älvsjö skulle ju vara en rimlig vision.
Vad menar du med ”löst”? Man har ju byggt vändspår på tre olika ställen, så det finns gott om lösningar!
Om dom har löst det så har dom i alla fall inte kommunicerat ut det.
Du menar om de har bestämt var linjen ska vända? Det kan ju ändras över tid. Men det är ju inget som behöver ”lösas”. Det order låter som att det är något som behöver åtgärdas, och så är det ju inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Odd skrev:
twr skrev:Vad menar du med ”löst”? Man har ju byggt vändspår på tre olika ställen, så det finns gott om lösningar!
Om dom har löst det så har dom i alla fall inte kommunicerat ut det.
Du menar om de har bestämt var linjen ska vända? Det kan ju ändras över tid. Men det är ju inget som behöver ”lösas”. Det order låter som att det är något som behöver åtgärdas, och så är det ju inte.
Som bekant har SL ännu inte klurat ut hur trafiken ska förtätas med "nuvarande säkerhetsrestriktioner", varför vändspåren fortfarande inte kan användas.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev: Du menar om de har bestämt var linjen ska vända? Det kan ju ändras över tid. Men det är ju inget som behöver ”lösas”. Det order låter som att det är något som behöver åtgärdas, och så är det ju inte.
Som bekant har SL ännu inte klurat ut hur trafiken ska förtätas med "nuvarande säkerhetsrestriktioner", varför vändspåren fortfarande inte kan användas.
Det är en helt annan fråga, det var inte det diskussionen handlade om. Dessutom används ju ett av vändspårem redan nu, så ditt påstående stämmer inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev: Du menar om de har bestämt var linjen ska vända? Det kan ju ändras över tid. Men det är ju inget som behöver ”lösas”. Det order låter som att det är något som behöver åtgärdas, och så är det ju inte.
Som bekant har SL ännu inte klurat ut hur trafiken ska förtätas med "nuvarande säkerhetsrestriktioner", varför vändspåren fortfarande inte kan användas.
Det är en helt annan fråga, det var inte det diskussionen handlade om. Dessutom används ju ett av vändspårem redan nu, så ditt påstående stämmer inte.
Svaret avser de vändspår som nämndes tidigare:
daniel_s skrev:Årstaberg och i extremfallet Mårtensdal är ju de uppenbara svaren så länge man tänker sig "linjeren" trafikering. Men det går ju också att föreställa sig t ex ett "fyrlinjesystem" där varannan vagn från Sickla går till Helenelund och varannan till Solna station, osv.
Nuvarande trafikupplägg - bortsett från att Kistagrenen återigen är avstängd - måste ses som en nödlösning. Lösningen är knappast optimal, milt uttryckt.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Enceladus, nej du svarade på en annan fråga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gek
Inlägg: 1178
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av gek »

Och nu har bussersättningen för flygspårvagnarna förlängts till den 11 december, sl.se https://sl.se/aktuellt/trafikforandring ... -avstangd/ skriver

"Avstängningen beror på drift- och underhållsarbeten som utförs i spårområdet, från infarten till handelsområdet och i anslutning till flygplatsområdet.

På grund av förseningar i provdriften har avstängningen förlängts till och med lördag 11 december. Tidigare slutdatum var 27 november. "
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av /jes »

I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Sio »

/jes skrev:I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.
Länk för den som vill kika: https://etjanst.stockholm.se/Byggochpla ... 2018-04111
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

/jes skrev:I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.
Början av 2025 är den nuvarande tidsplanen.

Slutet av 2023 till Ursviks torg och början av 2025 till Helenelund.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
/jes skrev:I onsdags annonserade Stockholms stad ut förslag till detaljplan för Tvärbanan genom Kista. Synpunkter ska lämnas senast 18 januari. Sedan ska det väl överklagas i alla möjliga instanser. Med andra ord kommer det att ta tid innan det blir någon trafik bortom Ursvik.
Början av 2025 är den nuvarande tidsplanen.

Slutet av 2023 till Ursviks torg och början av 2025 till Helenelund.
Jag hoppas att tidsplanen håller. Det återstår väldigt mycket mellan Annedal och Ursvik!
Skriv svar