Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:"Täbygrenen" är väl namnet på den utopiska förlängningen av tunnelbanan mellan Mörby och Täby?
Precis! Greppet var ju inte så fräscht, när allt kommer omkring: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 744#p35744
(observera årtalet).

Men var och en lever ju i sin egen bubbla, och där kan ju mycket uppfinnas (t.ex. hjulet).
Fortsätter vi på den tråden så går det ju att fantisera om allt möjligt inte bara Täbylinjen utan även Bogesundslinjen, Värmdölinjen, Tyresölinjen och allehanda förlängningar.
Extra förvirrande blir det med tanke på att åtgärdsvalsstudien för nordostsektorn 2014 studerade en förlängning av Solnagrenen via Danderyds sjukhus vidare upp mot Täby.

Nä, man ska använda etablerade namn så länge de inte uppenbart är olämpliga och bör bytas ut. Så är inte fallet med Solnagrenen och Kistagrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Extra förvirrande blir det med tanke på att åtgärdsvalsstudien för nordostsektorn 2014 studerade en förlängning av Solnagrenen via Danderyds sjukhus vidare upp mot Täby.

Nä, man ska använda etablerade namn så länge de inte uppenbart är olämpliga och bör bytas ut. Så är inte fallet med Solnagrenen och Kistagrenen.
Gula linjen och Roslagsbanans förlängning till Odenplan innebär dock att de centrala delarna av Solna och Sundbyberg kan nås ganska snabbt från stora delar av Täby, om än med ett extra byte. Då är det inte lika intressant att förlänga Solnagrenen till Täby, speciellt med tanke på Tvärbanans lägre hastighet.

I kollektivtrafikplanen nämn en förlängning till Danderyds sjukhus som skulle koppla ihop Tvärbanan med busslinjer som går till andra områden än Täby, men jag tror att en förlängning till Universitetet är mer aktuell. När bussarna i Roslagen börjar mata till Roslagsbanan minskar dessutom Danderyds sjukhus i betydelse.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Extra förvirrande blir det med tanke på att åtgärdsvalsstudien för nordostsektorn 2014 studerade en förlängning av Solnagrenen via Danderyds sjukhus vidare upp mot Täby.

Nä, man ska använda etablerade namn så länge de inte uppenbart är olämpliga och bör bytas ut. Så är inte fallet med Solnagrenen och Kistagrenen.
Gula linjen och Roslagsbanans förlängning till Odenplan innebär dock att de centrala delarna av Solna och Sundbyberg kan nås ganska snabbt från stora delar av Täby, om än med ett extra byte. Då är det inte lika intressant att förlänga Solnagrenen till Täby, speciellt med tanke på Tvärbanans lägre hastighet.
Jag tror inte att en förlängning av Solnagrenen till Täby någonsin har varit särskitl aktuell eller motiverad, jag bara nämner ännu en anledning till att ditt namnval är olämpligt. ungefär som att du nu använder fel färg på tunnelbanelinjen du nämner.
Enceladus skrev:I kollektivtrafikplanen nämn en förlängning till Danderyds sjukhus som skulle koppla ihop Tvärbanan med busslinjer som går till andra områden än Täby, men jag tror att en förlängning till Universitetet är mer aktuell. När bussarna i Roslagen börjar mata till Roslagsbanan minskar dessutom Danderyds sjukhus i betydelse.
Nu tror jag inte att du har tänkt färdigt. En av de allra viktigaste platserna för bussar att mata till Roslagsbanan är ju just i Danderyds sjukhus. Platsen kommer att öka i betydelse i och med att Roslagsbanan dras till T-Centralen och Odenplan, och att Östra station läggs ned.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Jag tror inte att en förlängning av Solnagrenen till Täby någonsin har varit särskitl aktuell eller motiverad, jag bara nämner ännu en anledning till att ditt namnval är olämpligt. ungefär som att du nu använder fel färg på tunnelbanelinjen du nämner.
Jag använde begreppet "gula linjen" i det här sammanhanget för att understryka att officiella namn inte alltid är de bästa. Det största problemet med "Kistagrenen" är väl att ändhållplatsen har ett opassande namn. Helenelund betraktas som Kista, men heter något helt annat.
twr skrev:Nu tror jag inte att du har tänkt färdigt. En av de allra viktigaste platserna för bussar att mata till Roslagsbanan är ju just i Danderyds sjukhus. Platsen kommer att öka i betydelse i och med att Roslagsbanan dras till T-Centralen och Odenplan, och att Östra station läggs ned.
De flesta matarbussar till Danderyds sjukhus går parallellt med Roslagsbanan. Förutom linje 607 är det främst lokallinjer i Danderyd som inte kan flyttas. De tunga linjerna från Norrtälje, Vaxholm och Rimbo får snart en bra bytespunkt i Arninge. Det finns olika idéer om ändhållplatser.

I framtiden förlorar Danderyds sjukhus sin självklara roll som knutpunkt för Roslagens kollektivtrafik, och en förlängning dit behöver ställas mot en Tvärbanering mellan Solna och Sickla via Universitetet och Ropsten. Även den föreslagna expressbussen från Vällingby borde kanske flyttas till Universitetet. Ekerös expressbussar kan däremot fortsätta till Danderyds sjukhus då de passerar Solna på vägen.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: De flesta matarbussar till Danderyds sjukhus går parallellt med Roslagsbanan. Förutom linje 607 är det främst lokallinjer i Danderyd som inte kan flyttas. De tunga linjerna från Norrtälje, Vaxholm och Rimbo får snart en bra bytespunkt i Arninge.
Ja, självklart men det förändrar ju inte det faktum att Danderyds sjukhus/Mörby är en av de tyngsta platserna för att mata lokalbusser till Roslagsbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5833
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag tror inte att en förlängning av Solnagrenen till Täby någonsin har varit särskitl aktuell eller motiverad, jag bara nämner ännu en anledning till att ditt namnval är olämpligt. ungefär som att du nu använder fel färg på tunnelbanelinjen du nämner.
Jag använde begreppet "gula linjen" i det här sammanhanget för att understryka att officiella namn inte alltid är de bästa. Det största problemet med "Kistagrenen" är väl att ändhållplatsen har ett opassande namn. Helenelund betraktas som Kista, men heter något helt annat.
Kistagrenen har benämnts så långt innan Helenelund fastställdes som ändhållplats:
http://sammantradeshandlingar.sll.se/si ... grenen.pdf
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Jag tror inte att en förlängning av Solnagrenen till Täby någonsin har varit särskitl aktuell eller motiverad, jag bara nämner ännu en anledning till att ditt namnval är olämpligt. ungefär som att du nu använder fel färg på tunnelbanelinjen du nämner.
Jag använde begreppet "gula linjen" i det här sammanhanget för att understryka att officiella namn inte alltid är de bästa. Det största problemet med "Kistagrenen" är väl att ändhållplatsen har ett opassande namn. Helenelund betraktas som Kista, men heter något helt annat.
Kistagrenen har benämnts så långt innan Helenelund fastställdes som ändhållplats:
http://sammantradeshandlingar.sll.se/si ... grenen.pdf
Ja, precis. Det vet nog Enceladus mycket väl. Man kan också säga att en av dess viktigaste funktioner är att nå arbetsplatser i Kista, vilket gör namnet lämpligt. Det är klart att Helenelundsgrenen kanske är mer logiskt, men Kistagrenen är ändå bra nog.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:[
Ja, precis. Det vet nog Enceladus mycket väl. Man kan också säga att en av dess viktigaste funktioner är att nå arbetsplatser i Kista, vilket gör namnet lämpligt. Det är klart att Helenelundsgrenen kanske är mer logiskt, men Kistagrenen är ändå bra nog.
Och så går den ju till Kista även från Helenelund om man vill se det så..
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av LasseW »

Vad är det som gäller när det kommer till fortsättningen från Bromma fpl till Urvik? Pågår arbetet och kommer det bli klart enligt plan?
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

LasseW skrev:Vad är det som gäller när det kommer till fortsättningen från Bromma fpl till Urvik? Pågår arbetet och kommer det bli klart enligt plan?
Jag undrar också om tidplanen håller. Det finns inga spår av hållplatser i Ursvik, och det är inte många månader kvar till "våren 2022"!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5833
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, jag var i Kista centrum förra fredagen och tänkte att jag på hemvägen skulle ta Kistalänken och Ulvsundaleden förbi Solvalla-området, trots att man måste köra motorväg en bit, något som jag normalt undviker eftersom jag inte kör lika vildsint som många andra mc-förare.

Mellan hpl. Solvalla och korsningen Rissneleden-Kavallerivägen ska det ju uppföras en rejäl konstbyggnad som för Tvärbanan över Mälarbanan och Sundbybergskopplet. Den smäller man inte upp på ett halvår.
https://etjanst.stockholm.se/Byggochpla ... opple1.pdf

Däremot arbetas det just nu en del på bergskärningen i anslutningen till Bällstavägen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

Är Kista planerad slutstation för denna gren, eller kan man tänka sig framtida expansioner? Eller är det isåfall fråga om andra grenar.
Man hade teoretiskt sett kunna fortsätta genom Sollentuna längs Sollentunavägen till Sollentuna Centrum.
Sollentunavägen är ganska bred och har en del yta vid sidan om så man hade nog kunnat få till plats för både väg och spår.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Är Kista planerad slutstation för denna gren, eller kan man tänka sig framtida expansioner? Eller är det isåfall fråga om andra grenar.
Man hade teoretiskt sett kunna fortsätta genom Sollentuna längs Sollentunavägen till Sollentuna Centrum.
Sollentunavägen är ganska bred och har en del yta vid sidan om så man hade nog kunnat få till plats för både väg och spår.
Helenelund är slutstation, att stanna i Kista har aldrig varit aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Är Kista planerad slutstation för denna gren, eller kan man tänka sig framtida expansioner? Eller är det isåfall fråga om andra grenar.
Man hade teoretiskt sett kunna fortsätta genom Sollentuna längs Sollentunavägen till Sollentuna Centrum.
Sollentunavägen är ganska bred och har en del yta vid sidan om så man hade nog kunnat få till plats för både väg och spår.
Helenelund är slutstation, att stanna i Kista har aldrig varit aktuellt.
Jag förstår. Och där är det tänkt att sluta helt?
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Är Kista planerad slutstation för denna gren, eller kan man tänka sig framtida expansioner? Eller är det isåfall fråga om andra grenar.
Man hade teoretiskt sett kunna fortsätta genom Sollentuna längs Sollentunavägen till Sollentuna Centrum.
Sollentunavägen är ganska bred och har en del yta vid sidan om så man hade nog kunnat få till plats för både väg och spår.
Helenelund är slutstation, att stanna i Kista har aldrig varit aktuellt.
Jag förstår. Och där är det tänkt att sluta helt?
Kolla i Kollektivtrafikplan 2050. Där beskrivs en fortsättning i tunnel under Edsviken och vidare på ytan till bland annat Kärrdal, Roslags Näsby och Täby centrum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: Kolla i Kollektivtrafikplan 2050. Där beskrivs en fortsättning i tunnel under Edsviken och vidare på ytan till bland annat Kärrdal, Roslags Näsby och Täby centrum.
Där ser man. Tack!
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av BSB101 »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev: Kolla i Kollektivtrafikplan 2050. Där beskrivs en fortsättning i tunnel under Edsviken och vidare på ytan till bland annat Kärrdal, Roslags Näsby och Täby centrum.
Där ser man. Tack!
Som sagt finns det planer vidare från Helenelund, hur realistiskt det är kan man dock fråga sig. Själv tror jag att man ska vara bra ung för att få uppleva en förlängning, främst av praktiska skäl.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

BSB101 skrev:
Breitspurbahn skrev:
twr skrev: Kolla i Kollektivtrafikplan 2050. Där beskrivs en fortsättning i tunnel under Edsviken och vidare på ytan till bland annat Kärrdal, Roslags Näsby och Täby centrum.
Där ser man. Tack!
Som sagt finns det planer vidare från Helenelund, hur realistiskt det är kan man dock fråga sig. Själv tror jag att man ska vara bra ung för att få uppleva en förlängning, främst av praktiska skäl.
Ja, den där lär nog inte bli av på ett tag.
Vidhåller dock att min föreslagna slutstation (eller gren) till Sollentuna C vore en bra idé. Tvärbana genom centrala Sollentuna hade kopplat samman kommunen med omgivningen och med tanke på nämnda yta som finns vid Sollentunavägen så bör det inte vara allt för omständigt.
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av BSB101 »

Breitspurbahn skrev:
BSB101 skrev: Vidhåller dock att min föreslagna slutstation (eller gren) till Sollentuna C vore en bra idé. Tvärbana genom centrala Sollentuna hade kopplat samman kommunen med omgivningen och med tanke på nämnda yta som finns vid Sollentunavägen så bör det inte vara allt för omständigt.
Vilken yta tänker du på? Mest realistiskt om man bygge en spårväg från Helenelund till Tureberg vore väl att bygga den som en gatuspårväg? Med dess nackdelar och fördelar.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: Vidhåller dock att min föreslagna slutstation (eller gren) till Sollentuna C vore en bra idé. Tvärbana genom centrala Sollentuna hade kopplat samman kommunen med omgivningen och med tanke på nämnda yta som finns vid Sollentunavägen så bör det inte vara allt för omständigt.
Det är en ganska tveksam idé. Självklart kan det göra nytta för vissa resenärer, men slutstationen i Helenelund ligger ju redan vid pendeltåget, och det är samma kommun dessutom. I konkurrens med alla andra projekt verkar det högst tveksam att bygga drygt 2 km spårväg bara för direkta resor mellan Sollentuna centrum och Kistagrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar