Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:15 När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
Nytt år med SL: Detta händer i kollektivtrafiken 2024
Mitt i skrev:Tvärbanan: Tvärbanans nya sträckning till Ursviks torg via Solvalla och Rissne invigs hösten 2024, enligt den senaste tidsplanen. Utbyggnaden är nu två år försenad och budgeten har spräckts med en miljard. 2025 ska Tvärbanan slutligen vara framme i Kista och Helenelund.
Enligt denna dagsfärska artikel har den senaste tids­planen inte ändrats än. Däremot finns det nya uppgifter på regionens hemsida:
Region Stockholm skrev:Tvärbanan byggs ut i etapper. Sträckan till Ursvik beräknas vara klar våren 2025.
Den som lever får se!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 14 januari 2024 0:45
twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:15 När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
Nytt år med SL: Detta händer i kollektivtrafiken 2024
Mitt i skrev:Tvärbanan: Tvärbanans nya sträckning till Ursviks torg via Solvalla och Rissne invigs hösten 2024, enligt den senaste tidsplanen. Utbyggnaden är nu två år försenad och budgeten har spräckts med en miljard. 2025 ska Tvärbanan slutligen vara framme i Kista och Helenelund.
Enligt denna dagsfärska artikel har den senaste tids­planen inte ändrats än. Däremot finns det nya uppgifter på regionens hemsida:
Region Stockholm skrev:Tvärbanan byggs ut i etapper. Sträckan till Ursvik beräknas vara klar våren 2025.
Den som lever får se!
2025! Räcker det?

Mitti-tidningarna har väl en ännu lägre trovärdighet än t.om. Newsweek?! Efter det att Metro försvann så är de min enda tillgång till tidningar att skydda köksbordet med när det ska laboreras hemma. Det är väl ungefär den funktion de kan fylla.

Jag besökte min systerson i Annedal häromdagen och åkte för ovanlighetens skull kollektivt med Tvärbanan (skotern står under tak just nu, vintertid är det bara underbetalda pakistanska mopedbud som kör tvåhjuligt), och fick traska och gå från Bromma flygplats. Det var både långt och halt.

Gülermak sitter verkligen med trumf på hand. Liksom Erdogan kan de begära i stort sett vad som helst, även om Regionen nu får slanta ut en straffavgift. Det kanske inte är sådär helt bra att anlita turkiska (eller kinesiska) entreprenörer
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Hans W skrev: tisdag 19 december 2023 10:56 Beslutet om betalning till Gülermak på löpande räkning får efterräkningar(!).
https://www.mitti.se/nyheter/avtal-om-t ... 1702969709
Växelpengar i sammanhanget…
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: söndag 14 januari 2024 10:37
Hans W skrev: tisdag 19 december 2023 10:56 Beslutet om betalning till Gülermak på löpande räkning får efterräkningar(!).
https://www.mitti.se/nyheter/avtal-om-t ... 1702969709
Växelpengar i sammanhanget…
Ja, 1,5 ‰ ungefär.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 14 januari 2024 8:16 Gülermak sitter verkligen med trumf på hand. Liksom Erdogan kan de begära i stort sett vad som helst, även om Regionen nu får slanta ut en straffavgift. Det kanske inte är sådär helt bra att anlita turkiska (eller kinesiska) entreprenörer
Tvärbanans Kistagren försenas – igen
Mitt i skrev:Gülermak bygger klart sträckan fram till Ursviks torg, men för resterande arbeten kommer nya entreprenörer att handlas upp.

Sträckan fram till Ursviks torg skulle ha öppnat under hösten i år, men är framflyttad till våren 2025 enligt Region Stockholms hemsida. Den sista sträckan, till Helenelund, skulle ha öppnat 2025. När den kan stå färdig är oklart i dag.
Tydligen kunde inte den turkiska entreprenören begära vad som helst...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 16 januari 2024 11:53
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 14 januari 2024 8:16 Gülermak sitter verkligen med trumf på hand. Liksom Erdogan kan de begära i stort sett vad som helst, även om Regionen nu får slanta ut en straffavgift. Det kanske inte är sådär helt bra att anlita turkiska (eller kinesiska) entreprenörer
Tvärbanans Kistagren försenas – igen
Mitt i skrev:Gülermak bygger klart sträckan fram till Ursviks torg, men för resterande arbeten kommer nya entreprenörer att handlas upp.

Sträckan fram till Ursviks torg skulle ha öppnat under hösten i år, men är framflyttad till våren 2025 enligt Region Stockholms hemsida. Den sista sträckan, till Helenelund, skulle ha öppnat 2025. När den kan stå färdig är oklart i dag.
Tydligen kunde inte den turkiska entreprenören begära vad som helst...
Jaha ja. Få se om turkarna ens klarar av Ursvik.

Och så blir nästa fråga: Hur länge ska Erdogan få hållas...........


säger dr. C. N, som avstår från att säga "vad var det jag sade: viewtopic.php?p=387838#p387838
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Kantorn »

Urspårning:

E4 utanför Ljungby byggs om till motorväg. Det danska företaget Barslund skulle utföra detta, och gick i konkurs. Anledningen är irrelevant för detta inlägg. Svevia fick i uppgift att göra färdigt den påbörjade delen av motorvägen, vilket de gjort - enligt min åsikt - med den äran. Återstod 7 km från Ljungby till motorvägen söder om Ljungby. Den upphandlades på nytt, och tre bolag lämnade offerter. Två av dem var svenska, Svevia och det bolag som vann upphandlingen, Jonab. Det företaget får väl också ses som trovärdigt. Det tredje bolaget var just ett turkiskt bolag. De lämnade en offert på typ den dubbla kostnaden för att slutföra jobbet. Det var inte aktuellt att anlita dessa. Kanske turligt nog, med facit i hand.

Skärpning kantorn! Tillbaka på spåret nu!
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

En fråga med bara vag anknytning till Kistagrenen, men det verkade onödigt att starta en ny tråd: Hur trafikeras hållplatsen Norra Ulvsunda? Den har tre spår. Hur ser spårkonfigurationen ut från hållplatsen bort till förgreningspunkten mellan Kistagrenen och Solnagrenen? Någon som har en karta/illustration? Jag försöker hitta flygfoton, men de verkar inte vara aktuella.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Kristofer »

https://www.gleisplanweb.eu/Maps/Stockholm.pdf

Sidoplattformen trafikeras normalt inte. Rätta mig om jag har fel.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Joakim W »

twr skrev: onsdag 24 januari 2024 14:05 En fråga med bara vag anknytning till Kistagrenen, men det verkade onödigt att starta en ny tråd: Hur trafikeras hållplatsen Norra Ulvsunda? Den har tre spår. Hur ser spårkonfigurationen ut från hållplatsen bort till förgreningspunkten mellan Kistagrenen och Solnagrenen? Någon som har en karta/illustration? Jag försöker hitta flygfoton, men de verkar inte vara aktuella.
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/ ... 7%22%5D%5D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 24 januari 2024 14:05 En fråga med bara vag anknytning till Kistagrenen, men det verkade onödigt att starta en ny tråd: Hur trafikeras hållplatsen Norra Ulvsunda? Den har tre spår. Hur ser spårkonfigurationen ut från hållplatsen bort till förgreningspunkten mellan Kistagrenen och Solnagrenen? Någon som har en karta/illustration? Jag försöker hitta flygfoton, men de verkar inte vara aktuella.
OpenRailwayMap har naturligtvis en spårkarta för Tvärbanan, inklusive alla plankorsningar.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Tack allihop för jättebra länkar!

Varför har man byggts sidoplattformen och spåret upp till stoppbocken i riktning nordnordväst?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:15 När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
Man flyttade som jag förstått det E4an temporärt för att bygga delen mot Helenelund, men vägen är nu återställd så jag utgår ifrån att det är klart.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: torsdag 25 januari 2024 14:01
twr skrev: tisdag 09 januari 2024 13:15 När kommer man att kommunicera en ny tidplan? Trafikstart till Ursviks torg i slutet av 2023 är uppenbarligen inte aktuellt längre. Kanske kan man gissa på 2025 utifrån hur långt man har kommit i arbetet?

Trafikstart till Helenelund skulle ske i början av 2025, men det verkar inte troligt med tanke på att man i huvudsak inte har börjat bygga sträckan (eller hur?). Är alla detaljplaner antagna eller återstår någon fortfarande?
Man flyttade som jag förstått det E4an temporärt för att bygga delen mot Helenelund, men vägen är nu återställd så jag utgår ifrån att det är klart.
Vägen är klar men såvitt jag vet har man inte börjat bygga spårvägen på platsen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
yako
Inlägg: 26
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:09
Ort: Stockholm/Melbourne

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av yako »

twr skrev: onsdag 24 januari 2024 16:55 Tack allihop för jättebra länkar!

Varför har man byggts sidoplattformen och spåret upp till stoppbocken i riktning nordnordväst?
Jag förstår inte heller riktigt varför man valt den utformning man gjort här. Varför ansluter exempelvis inte "nedspåret" från Bromma Flygplats direkt till sidoplattformen här så man undviker korsande tågvägar i anslutningen från de båda norra grenarna? Det blir extra märkligt när sidospåret som sagt redan dragits långt norr om plattformen men inte hela vägen fram till växeln.
Tittar man på aktuella satellitfoton verkar det inte vara omöjligt att i framtiden ansluta sidospåret på det sättet som beskrivs ovan, och isåfall är ju frågan varför man inte gjort det redan från början, även om behovet i nuläget med den begränsade trafiken till Bromma Flyg ändå verkar hanterbart.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 60
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av GustavS »

yako skrev: torsdag 01 februari 2024 13:42
twr skrev: onsdag 24 januari 2024 16:55 Tack allihop för jättebra länkar!

Varför har man byggts sidoplattformen och spåret upp till stoppbocken i riktning nordnordväst?
Jag förstår inte heller riktigt varför man valt den utformning man gjort här. Varför ansluter exempelvis inte "nedspåret" från Bromma Flygplats direkt till sidoplattformen här så man undviker korsande tågvägar i anslutningen från de båda norra grenarna? Det blir extra märkligt när sidospåret som sagt redan dragits långt norr om plattformen men inte hela vägen fram till växeln.
Tittar man på aktuella satellitfoton verkar det inte vara omöjligt att i framtiden ansluta sidospåret på det sättet som beskrivs ovan, och isåfall är ju frågan varför man inte gjort det redan från början, även om behovet i nuläget med den begränsade trafiken till Bromma Flyg ändå verkar hanterbart.
Problemet att lösa för att få bort korsande tågvägar är väl snarare att Solnagrenens södergående spår behöver kopplas till det omtalade stickspåret?
Senast redigerad av GustavS den måndag 05 februari 2024 8:05, redigerad totalt 1 gånger.
well known yimby
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

Nu var det ett tag sedan jag var på platsen och det kan ju vara andra byggplaner, men den uppenbara lösningen på båda problemen är ju att bygga en 250 meter lång spårstump som gör det möjligt lösa både korsande tågvägar och samtidig infart. Eventuellt behöver man kanske komplettera med en skyddsväxel i söderänden också.

Då får man en möjlighet att ställa upp ett eller två tåg inför tågbyten eller andra saker, antingen på den röda eller gråa sträckan, som en kompensation för att man inte längre kan ställa upp tåg på tredje plattformen.
Ua-Kis.png
Ua-Kis.png (51.67 KiB) Visad 472 gånger
Sen skulle det ju underlätta för södergående trafik om man byggde om spåren så att man får en mittplattform på södergående spår. Tredje gången gillt?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Här delar 9 000 människor på en buss
Mitt i skrev:Här ska också tvärbanan glida fram en vacker dag. Invigningen har dock flyttats fram i omgångar. Nyligen skrev Mitt i att spårvagnarna kan trafikera Stora Ursvik först 2025, i stället för hösten 2024 som det var tänkt dessförinnan.

[...]

Mellan 06.00 och 09.00 reser 2 060 personer med bussen. Mellan 15.00 och 18.00 är antalet 2 072.

I Sundbyberg överträffas siffrorna i rusningstid endast på linje 179. Där reser 4 177 under morgontimmarna och 5 656 på eftermiddagarna.

På tredje plats kommer linje 540, med 1 875 resenärer under morgontimmarna och 2 004 på eftermiddagarna.
Redan idag har Ursvik ett hyfsat stort resandeunderlag, och stadsdelen växer fortfarande. Det är ju synd att Kistagrenen inte får någon koppling till Mälarbanan.
toddetoddelito
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av toddetoddelito »

Lite utanför ämnet kanske, men lite märkligt av Mitt i att beskriva linje 179 som en Sundbybergslinje, som de gör enligt ditt citat Enceladus.

Visst kör den några meter genom kommunen mellan Kista och Rinkeby, men stannar endast i Stockholms stad och Sollentuna kommun. Inte ens säker på att kommunskiftet skyltas för sträckan i Sundbyberg :D
Skriv svar