Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av BSB101 »

twr skrev:
Breitspurbahn skrev: Vidhåller dock att min föreslagna slutstation (eller gren) till Sollentuna C vore en bra idé. Tvärbana genom centrala Sollentuna hade kopplat samman kommunen med omgivningen och med tanke på nämnda yta som finns vid Sollentunavägen så bör det inte vara allt för omständigt.
Det är en ganska tveksam idé. Självklart kan det göra nytta för vissa resenärer, men slutstationen i Helenelund ligger ju redan vid pendeltåget, och det är samma kommun dessutom. I konkurrens med alla andra projekt verkar det högst tveksam att bygga drygt 2 km spårväg bara för direkta resor mellan Sollentuna centrum och Kistagrenen.
Jag håller med om att enbart en snutt till Tureberg inte är motiverad. Kommungränser eller om det ligger i samma kommun ser jag dock inte har någon relevans i sammanhanget
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev: Vidhåller dock att min föreslagna slutstation (eller gren) till Sollentuna C vore en bra idé. Tvärbana genom centrala Sollentuna hade kopplat samman kommunen med omgivningen och med tanke på nämnda yta som finns vid Sollentunavägen så bör det inte vara allt för omständigt.
Det är en ganska tveksam idé. Självklart kan det göra nytta för vissa resenärer, men slutstationen i Helenelund ligger ju redan vid pendeltåget, och det är samma kommun dessutom. I konkurrens med alla andra projekt verkar det högst tveksam att bygga drygt 2 km spårväg bara för direkta resor mellan Sollentuna centrum och Kistagrenen.
Jag håller med om att enbart en snutt till Tureberg inte är motiverad. Kommungränser eller om det ligger i samma kommun ser jag dock inte har någon relevans i sammanhanget
Nej, kommungränser är förstås inte relevanta och det var därför jag skrev så. Det var en kommentar till formuleringen ”kopplat samman kommunen med omgivningen”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Tvärbanans Kistagren stängs av från 4 oktober till 12 november
SLL skrev:Från och med 4 oktober till och med 12 november är Tvärbanans linje 31 avstängd på grund av drift- och underhållsarbete. Berörda hållplatser är Bromma Blocks och Bromma flygplats.
Vid mina besök har Bromma Blocks haft väsentligt fler resenärer än Bromma flygplats. Men ändå är tidtabellen helt anpassad till flygtrafiken. För mig är detta helt obegripligt. Är det verkligen ingen som kollar hur resandet ser ut i verkligheten?

Enligt projektets sida är planen att sträckan till Ursvik "börjar trafikeras våren 2022". Jag undrar genuint hur detta ska ske på bara några månader. Det finns fortfarande inte mycket infrastruktur på plats, varken i Solvalla eller i Ursvik.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Tvärbanans Kistagren stängs av från 4 oktober till 12 november
SLL skrev:Från och med 4 oktober till och med 12 november är Tvärbanans linje 31 avstängd på grund av drift- och underhållsarbete. Berörda hållplatser är Bromma Blocks och Bromma flygplats.
Vid mina besök har Bromma Blocks haft väsentligt fler resenärer än Bromma flygplats. Men ändå är tidtabellen helt anpassad till flygtrafiken. För mig är detta helt obegripligt. Är det verkligen ingen som kollar hur resandet ser ut i verkligheten?

Enligt projektets sida är planen att sträckan till Ursvik "börjar trafikeras våren 2022". Jag undrar genuint hur detta ska ske på bara några månader. Det finns fortfarande inte mycket infrastruktur på plats, varken i Solvalla eller i Ursvik.
Det är bara ett halvår sen sträckan öppnade och nu är det dags för underhåll? Handlar det om flygplatsproblematiken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

twr skrev:...
Det är bara ett halvår sen sträckan öppnade och nu är det dags för underhåll? Handlar det om flygplatsproblematiken?
Ja, eller dess påstådda radiostörningar. Tydligen så stör det även när det inte går någon trafik på Tvärbanan. Kanske bilar med dåliga tändningsfilter? Dom borde de ju förbjuda i så fall.
Genius on call
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av /jes »

Enceladus skrev:Tvärbanans Kistagren stängs av från 4 oktober till 12 november
SLL skrev:Från och med 4 oktober till och med 12 november är Tvärbanans linje 31 avstängd på grund av drift- och underhållsarbete. Berörda hållplatser är Bromma Blocks och Bromma flygplats.
Vid mina besök har Bromma Blocks haft väsentligt fler resenärer än Bromma flygplats. Men ändå är tidtabellen helt anpassad till flygtrafiken. För mig är detta helt obegripligt. Är det verkligen ingen som kollar hur resandet ser ut i verkligheten?

Enligt projektets sida är planen att sträckan till Ursvik "börjar trafikeras våren 2022". Jag undrar genuint hur detta ska ske på bara några månader. Det finns fortfarande inte mycket infrastruktur på plats, varken i Solvalla eller i Ursvik.
Jag tyckte att jag såg en annons från Sundbybergs kommun häromdagen om detaljeplaneförslag för spårvägen i Ursvik ...
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Det är bara ett halvår sen sträckan öppnade och nu är det dags för underhåll? Handlar det om flygplatsproblematiken?
Det kan jag knappast tänka mig, den framstår ju som närmast olöslig!

Men vem vet, kanske har man nu uppfunnit en antielektromagnetisk skyddsmur som ska lösa alla problem :wink:
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:Det är bara ett halvår sen sträckan öppnade och nu är det dags för underhåll? Handlar det om flygplatsproblematiken?
Det kan jag knappast tänka mig, den framstår ju som närmast olöslig!

Men vem vet, kanske har man nu uppfunnit en antielektromagnetisk skyddsmur som ska lösa alla problem :wink:
Men vad är det då som ska göras som tar en hel månad? Något med fortsättningen norrut? Det hade man väl kunnat göra från början isåfall?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:Tvärbanans Kistagren stängs av från 4 oktober till 12 november
SLL skrev:Från och med 4 oktober till och med 12 november är Tvärbanans linje 31 avstängd på grund av drift- och underhållsarbete. Berörda hållplatser är Bromma Blocks och Bromma flygplats.
Vid mina besök har Bromma Blocks haft väsentligt fler resenärer än Bromma flygplats. Men ändå är tidtabellen helt anpassad till flygtrafiken. För mig är detta helt obegripligt. Är det verkligen ingen som kollar hur resandet ser ut i verkligheten?

Enligt projektets sida är planen att sträckan till Ursvik "börjar trafikeras våren 2022". Jag undrar genuint hur detta ska ske på bara några månader. Det finns fortfarande inte mycket infrastruktur på plats, varken i Solvalla eller i Ursvik.
Vad menas med ”anpassad till flygtrafiken” ? Jag studerade tidtabellen och kan inte se någon speciell ”anpassning”.
Det är ju i stort 15-minuters trafik det mesta av dagen. Inte helt på fasta minuttal dock men det var väl knepigt att få in dem i samtrafik med linje 30
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Vad menas med ”anpassad till flygtrafiken” ? Jag studerade tidtabellen och kan inte se någon speciell ”anpassning”.
Det är ju i stort 15-minuters trafik det mesta av dagen. Inte helt på fasta minuttal dock men det var väl knepigt att få in dem i samtrafik med linje 30
Linjen har senare trafik på söndagar än lördagar, trots att efterfrågan brukar vara högre på lördagar och att Bromma Blocks numera utgör merparten av resandeunderlaget.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Vad menas med ”anpassad till flygtrafiken” ? Jag studerade tidtabellen och kan inte se någon speciell ”anpassning”.
Det är ju i stort 15-minuters trafik det mesta av dagen. Inte helt på fasta minuttal dock men det var väl knepigt att få in dem i samtrafik med linje 30
Linjen har senare trafik på söndagar än lördagar, trots att efterfrågan brukar vara högre på lördagar och att Bromma Blocks numera utgör merparten av resandeunderlaget.
Men spårvagnarna går med senaste avgång 18:25 på lördagar och Bromma blocks stänger vad jag kan se kl 18 på lördag-söndag (tillfälligt reducerat till 17 på söndagar). Om det på söndagar finns senare flygankomster så kan det väl vara motiverat med några senare spårvagnsavgångar.
Och tids nog så förlängs linjen succesivt för att till sist nå Helenelund och då blir det nog mer frekventa avgångar än i dag .
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Vad menas med ”anpassad till flygtrafiken” ? Jag studerade tidtabellen och kan inte se någon speciell ”anpassning”.
Det är ju i stort 15-minuters trafik det mesta av dagen. Inte helt på fasta minuttal dock men det var väl knepigt att få in dem i samtrafik med linje 30
Linjen har senare trafik på söndagar än lördagar, trots att efterfrågan brukar vara högre på lördagar och att Bromma Blocks numera utgör merparten av resandeunderlaget.
Men spårvagnarna går med senaste avgång 18:25 på lördagar och Bromma blocks stänger vad jag kan se kl 18 på lördag-söndag (tillfälligt reducerat till 17 på söndagar). Om det på söndagar finns senare flygankomster så kan det väl vara motiverat med några senare spårvagnsavgångar.
Och tids nog så förlängs linjen succesivt för att till sist nå Helenelund och då blir det nog mer frekventa avgångar än i dag .
Nä, de största butikerna (Ica och Coop) har öppet till klockan 23 alla dagar. Större restauranger (t.ex. Pizza Hut och ChopChop) har öppet till klockan 22. KFC, som är förvånansvärt populärt i Bromma, har öppet ännu längre, till klockan 04 på helger.
gek
Inlägg: 1178
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av gek »

Nu anger sl.se att det är "drift- och underhållsarbeten som utförs i spårområdet mellan Bromma Blocks och Bromma flygplats" så uppenbarligen är inte hela Kistagrenen berörd, utan endast sträckan närmast flygplatsen.

Jag undrar vad driftarbeten är för något. Kan det vara exempelvis testkörningar?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Roy M
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 22 januari 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Roy M »

gek skrev:Nu anger sl.se att det är "drift- och underhållsarbeten som utförs i spårområdet mellan Bromma Blocks och Bromma flygplats" så uppenbarligen är inte hela Kistagrenen berörd, utan endast sträckan närmast flygplatsen.

Jag undrar vad driftarbeten är för något. Kan det vara exempelvis testkörningar?
Kontaktledningen skall bytas från tråd till skena med värmekablar. Förhoppningsvis så man ska slippa ställa in trafiken när det är 4 plus eller under.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Roy M skrev:
gek skrev:Nu anger sl.se att det är "drift- och underhållsarbeten som utförs i spårområdet mellan Bromma Blocks och Bromma flygplats" så uppenbarligen är inte hela Kistagrenen berörd, utan endast sträckan närmast flygplatsen.

Jag undrar vad driftarbeten är för något. Kan det vara exempelvis testkörningar?
Kontaktledningen skall bytas från tråd till skena med värmekablar. Förhoppningsvis så man ska slippa ställa in trafiken när det är 4 plus eller under.
Vad bra! Då är flygplatsfrågan förhoppningsvis löst efter det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Odd »

twr skrev:...
Vad bra! Då är flygplatsfrågan förhoppningsvis löst efter det.
Säg inte det. Swedavia kommer nog vara väldigt på så fort de hör minsta knaster i radion, även när det är moppar med dåligt tändfilter eller annat. De lär tydligen ha klagat på att spårvagnens kontaktledning har stört även när det inte har varit någon trafik....
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Och naturligtvis ersätter inte ersättningsbussarna den reserelation som faktiskt efterfrågas...
Hans W
Inlägg: 175
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Hans W »

Finns det någon info någonstans om när bygget norrut från Bromma flygplats skall starta?
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Hans W skrev:Finns det någon info någonstans om när bygget norrut från Bromma flygplats skall starta?
Nu hänger jag inte med, det bygget har ju pågått i över ett år! Menar du när nästa etapp ska öppnas för trafik!
Hans W
Inlägg: 175
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Hans W »

daniel_s skrev:
Hans W skrev:Finns det någon info någonstans om när bygget norrut från Bromma flygplats skall starta?
Nu hänger jag inte med, det bygget har ju pågått i över ett år! Menar du när nästa etapp ska öppnas för trafik!
Såvitt jag har sett har endast arbeten utförts som torde utföras av kommuner, markägare, väghållare osv inte något av det som bör vara huvudentreprenörens (Gülermak var det väl?) uppdrag.
Eller har jag missat något?
Skriv svar