Om syftet var att koppla ihop väster med Sundbyberg-Solna så hade det förstås varit både bättre för resenärerna och antagligen billigare för SL att ha bytespunkten vid Brommaplan istället för Alvik. Sammanbindning med befintligt spårvägsnät hade gått att ordna via 2km lättbyggt grässpår fram till Nockebybanan, som dessutom hade kunnat ses som en första etapp för spårtrafik ut mot Ekerö för en framtida exploatering där. (Typ tänk den exploatering som det dröms om att förbifarten ska leda till...).Lars_L skrev:Men vad som är tanken - är att resenärerna Istället för att exempelvis fortsätta med tunnelbanan in till stan västerifrån, ska byta vid Alvik, istället för vid Fridhemsplan till framförallt Sundbyberg. Men givetvis förutsätter det att resenären har sin målpunkt där, eller byter till buss. Sammantaget finns det alltså en rad sådana reserelationer där tvärbanan ger en tidsvinst och avlastar innerstaden. Bor man i Liljeholmen och arbetar i Solna/Sundbyberg, kommer det likaså vara mer attraktivt att ta tvärbanan via Alvik, än att åka via T-centralen och ut. Just för att man då (när signalproblematiken löst sig) framförallt slipper ett byte.
Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Absolut - Västerort är nog det minst intressanta alternativet - förutom för boende mellan Abrahamsberg-Kristineberg - och kanske några stationer till Västerut ifall vi tänker oss att man har arbetsplats i Solna business park. Det vill säga att man då ändå föredrar tvärbanan framför bussförbindelse och apostlahästarna sista biten. Brommaplan hade ju varit ett mycket intressant alternativ om man tänkt sig en förlängning av spårväg till Ekerö- även om bebyggelsen där väl ännu är så pass spridd att det inte finns så där väldigt många intressanta stråk som passar för spårväg - men man ska ju se det hela visionärt också!M_M skrev:Om syftet var att koppla ihop väster med Sundbyberg-Solna så hade det förstås varit både bättre för resenärerna och antagligen billigare för SL att ha bytespunkten vid Brommaplan istället för Alvik. Sammanbindning med befintligt spårvägsnät hade gått att ordna via 2km lättbyggt grässpår fram till Nockebybanan, som dessutom hade kunnat ses som en första etapp för spårtrafik ut mot Ekerö för en framtida exploatering där. (Typ tänk den exploatering som det dröms om att förbifarten ska leda till...).Lars_L skrev:Men vad som är tanken - är att resenärerna Istället för att exempelvis fortsätta med tunnelbanan in till stan västerifrån, ska byta vid Alvik, istället för vid Fridhemsplan till framförallt Sundbyberg. Men givetvis förutsätter det att resenären har sin målpunkt där, eller byter till buss. Sammantaget finns det alltså en rad sådana reserelationer där tvärbanan ger en tidsvinst och avlastar innerstaden. Bor man i Liljeholmen och arbetar i Solna/Sundbyberg, kommer det likaså vara mer attraktivt att ta tvärbanan via Alvik, än att åka via T-centralen och ut. Just för att man då (när signalproblematiken löst sig) framförallt slipper ett byte.
Men det primära är ju egentligen kopplingen till övriga tvärbanan. Där har vi den stora vinsten med tvärresande till Solna. Gäller bara nu att banan kan köras utan byte för resenärerna - detta drar för närvarande ner resandet en del (även om det detta till trots, är rätt bra beläggning på Solnadelen i högtrafik).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag tycker att när (om?) Kista-banan invigts så bör man fundera å att bygga (Nyckeln -) Brommaplan - Ulvsunda industri och koppla den primärt med Solnagrenen. Så kan Kista-banan primärt gå till Alvik. Naturligtvis med möjlighet att köra andra varianter också.
Professionell tyckare
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Håller med Kantorn, men som vanligt behövs det givetvis en utredning på ekonomin & co. Eftersom det redan byggts (dyr) bana genom berg och på bro från Alvik så behövs givetvis inte anslutning till Nockebybanan. Skulle det däremot någon gång i framtiden byggas spårväg till Ekerö från Brommaplan så verkar det däremot direkt dumt att inte ordna en spåranslutning till Nockebybanan - det blir om inte annat en förträfflig reservväg om ordinarie väg blir ofarbar.
Vad gäller resande från söder om Bromma till Solna så torde väl pendeltågen bli ett svårslaget alternativ framöver.
Vad gäller resande från söder om Bromma till Solna så torde väl pendeltågen bli ett svårslaget alternativ framöver.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ja, bara till Nockeby ger ju inget värde - det är ju nästan inga boende längs den delen av Drottningholmsvägen. Däremot finns det väl en poäng i att dit finns det utrymme att bygga spårväg på de parallella gatorna bredvid trafikleden. Fast jag vet inte hur det skulle mottagas av de boende direkt...M_M skrev:Håller med Kantorn, men som vanligt behövs det givetvis en utredning på ekonomin & co. Eftersom det redan byggts (dyr) bana genom berg och på bro från Alvik så behövs givetvis inte anslutning till Nockebybanan. Skulle det däremot någon gång i framtiden byggas spårväg till Ekerö från Brommaplan så verkar det däremot direkt dumt att inte ordna en spåranslutning till Nockebybanan - det blir om inte annat en förträfflig reservväg om ordinarie väg blir ofarbar.
Vad gäller resande från söder om Bromma till Solna så torde väl pendeltågen bli ett svårslaget alternativ framöver.
Ekerö är svårt eftersom bebyggelsen är så himla utspridd och framförallt är inte vägarna så breda att man kan lägga spåren på dem. Det gör det dyrt.
Att koppla till Nockebybanan går nog aldrig att motivera samhällsekonomiskt - problemet ligger i den stora höjdskillnaden. Det gör att det inte går att göra anslutningen där - snarare skulle man då få bygga någon tunnel genom berget och göra anslutningen där det är möjligt, (utifrån högsta tillåtna lutning). Alternativet är förstås en gigantisk brokonstruktion från Nockebybron till Nockeby. Men jag kan allvarligt inte tänka mig hur det skulle se ut eller att det skulle accepteras från politiskt håll.
Det finns väl - utifrån förutsättningarna - få områden som det är så knepigt att bygga spårväg till som Ekerö!
Pendeltåg till Solna? Jo, för dem som har sin målpunkt vid Solna stn, lär ju inte Tvärbanan ha någon funktion om man inte bor eller jobbar längs sträckan. Men gör nog inte så mycket från eller till jämfört med idag. Men det är helt klart att skulle man fundera över en Brommagren är det ju rimligare att den kopplas till Solna än Kista. Fast det finns ju idag även en motsvarande bussförbindelse Brommaplan-Kista - så jag tror nog man borde köra alla fyra varianterna i sådana fall. Framförallt har ju sträckan mellan Solna och Alvik ett rätt stort värde som tvärförbindelse för resenärer längs Tvärbanans södra sträckning, iaf fram till Liljeholmen, även om resenärer som har pendeltågsstationer som målpunkt, väl redan nu föredrar byte i Årstaberg om de bor i Liljeholmen eller söderut).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Igår togs ett litet steg mot att förlänga Tvärbanan till Helenelund. Då tog kommunstyrelsen i Sollentuna beslut om att godkänna medfinansieringsavtalet med landstinget. Avtalet gör att Sollentuna ska betala 19 procent av kostnaden för breddningen av tunneln samt 19 procent av kostnaden för ledningsflyttningar. I avtalet framgår det även att det ska vara gatuspårväg samt att området ska vara utformat som ett torg. Nästa steg är att kommunfullmäktige respektive landstingsfullmäktige ska godkänna avtalet. Sedan är det bara pengar från landstinget som behövs.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Men det ska det bli när de båda reningsverken läggs ned om några år. Massor av nya bostäder!Lars_L skrev:Ja, bara till Nockeby ger ju inget värde - det är ju nästan inga boende längs den delen av Drottningholmsvägen. Däremot finns det väl en poäng i att dit finns det utrymme att bygga spårväg på de parallella gatorna bredvid trafikleden. Fast jag vet inte hur det skulle mottagas av de boende direkt...M_M skrev:Håller med Kantorn, men som vanligt behövs det givetvis en utredning på ekonomin & co. Eftersom det redan byggts (dyr) bana genom berg och på bro från Alvik så behövs givetvis inte anslutning till Nockebybanan. Skulle det däremot någon gång i framtiden byggas spårväg till Ekerö från Brommaplan så verkar det däremot direkt dumt att inte ordna en spåranslutning till Nockebybanan - det blir om inte annat en förträfflig reservväg om ordinarie väg blir ofarbar.
Vad gäller resande från söder om Bromma till Solna så torde väl pendeltågen bli ett svårslaget alternativ framöver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Hur stor är höjdskillnaden Nockeby-Bron?
Spårväg går i ganska branta stignmingar på många håll i världen.
Oakhill ligger närmast, Würzburg har en mycket brant stigning och fler finns.
-Per
Spårväg går i ganska branta stignmingar på många håll i världen.
Oakhill ligger närmast, Würzburg har en mycket brant stigning och fler finns.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Den är väl inte särskilt stor. Ändstationen och kyrkan ligger väl på ungefär samma höjd (kyrkan byggdes ju där slingan låg). Om man tittar på hittas gatubild ser kyrkan ut att ligga kanske 5 m högre än bron.Per Lind skrev:Hur stor är höjdskillnaden Nockeby-Bron?
Spårväg går i ganska branta stignmingar på många håll i världen.
Oakhill ligger närmast, Würzburg har en mycket brant stigning och fler finns.
-Per
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Varför utgår man då inte från Nockeby om man vill till Ekerö?
Eller tar det för lång tid gentemot en spårväg utefter nuvarande bilväg?
-Per
Eller tar det för lång tid gentemot en spårväg utefter nuvarande bilväg?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ja. Ingen skulle väl vilja byta bussarna mot Brommaplan mot en slingrig spårväg till Alvik?Per Lind skrev:Varför utgår man då inte från Nockeby om man vill till Ekerö?
Eller tar det för lång tid gentemot en spårväg utefter nuvarande bilväg?
-Per
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Omvänt kunde man fundera på restider om man lät Nockebybanan fortsätta till Brommaplan. Om nu dessa "reningsverksbostäder" byggs så torde det väl dessutom finnas specifikt underlag längs just denna sträcka. Utan att veta så kan man väl gissa att en resa från de yttre delarna av dagens Nockebybanan till centrum kan gå fortare med byte vid Brommaplan än i Alvik?twr skrev:Ja. Ingen skulle väl vilja byta bussarna mot Brommaplan mot en slingrig spårväg till Alvik?Per Lind skrev:Varför utgår man då inte från Nockeby om man vill till Ekerö?
Eller tar det för lång tid gentemot en spårväg utefter nuvarande bilväg?
-Per
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Kanske en ringlinje?
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Nja, så länge det inte finns "spårvagnsspår" från Alvik in mot centrum så finns det väl inget skäl att köra Brommaplan-Alvik med spårvagn någon annan väg än via Nockeby.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ingen har nog ifrågasatt tunnelbanan in till centrum utan frågan gällde ursprungligen hur man skall få Ekerö-borna snabbast till tunnelbanan.
Om man skall koppla till Nockeby med slingrig väg till Alvik, via Brommaplan till Alvik eller annat alternativ.
-Per
Om man skall koppla till Nockeby med slingrig väg till Alvik, via Brommaplan till Alvik eller annat alternativ.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Om det gäller Ekeröbor som skall byta till T-bana så finns det väll ingen anledning att fortsätta förbi Brommaplan till Alvik?Per Lind skrev:Ingen har nog ifrågasatt tunnelbanan in till centrum utan frågan gällde ursprungligen hur man skall få Ekerö-borna snabbast till tunnelbanan.
Om man skall koppla till Nockeby med slingrig väg till Alvik, via Brommaplan till Alvik eller annat alternativ.
-Per
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Nej, verkligen inte. Men gärna till Sundbyberg!LÅ1 skrev:Om det gäller Ekeröbor som skall byta till T-bana så finns det väll ingen anledning att fortsätta förbi Brommaplan till Alvik?Per Lind skrev:Ingen har nog ifrågasatt tunnelbanan in till centrum utan frågan gällde ursprungligen hur man skall få Ekerö-borna snabbast till tunnelbanan.
Om man skall koppla till Nockeby med slingrig väg till Alvik, via Brommaplan till Alvik eller annat alternativ.
-Per
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
... eller - hör och häpna - grena av gröna banan och låt dagens "Alvik-tåg" gå ut mot Ekerö!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Tja, är väl den lösning som i alla fall ger bäst restidsvinst. Men allvarligt talat. Spårförbindelse som bebyggelsen ser ut på Ekerö idag, är knappast någon optimal lösning. Det finns så att säga ingen tydlig målpunkt där ute. Visst, det bor väl ngt tusental vid Ekerö centrum, men sedan är det ju nästan bara glest placerade villaområden, dessutom med det andra större centrumet (med ca 6000 invånare - om jag minns rätt) beläget närmare en mil från huvudön...Avstånden mellan centrum passar ju därför bättre för lokaltåg än både t-bana och spårväg.M_M skrev:... eller - hör och häpna - grena av gröna banan och låt dagens "Alvik-tåg" gå ut mot Ekerö!
Å andra sidan fanns ju en plan en gång i tiden att konvertera 12:an till t-bana. så då skulle man kunna slå två flugor i en smäll
Förvisso finns det ju stora markområden som ligger relativt nära stan att bygga på. Men det får nog ses som en framtidsdröm och ytterst kontroversiellt - i alla fall om man ska exploatera så hårt att spårförbindelse kan motiveras.
Frågan är väl vilka möjligheter som förbifarten har. men en del av problemet är ju att världkulturarvet Drottningholm ligger emellan.
Nä, i det här fallet är faktiskt buss det bästa. Med dubbeldäckare skulle man kunna få ner andelen fordonsrörelser med ca hälften, om man tycker det är ett problem.
Att dra tvärbanan till Brommaplan tycker jag dock fortfarande är en bra tanke. Är ju en betydligt tyngre knutpunkt än Alvik. Dock ger den väl inte samma avlastning på city. Jag bedömer dock den avlastningen på Kista-grenen som betydligt lägre än för Solna-grenen och man får ändå bort en hel del av resandet som belastar t-banan fram till Fridhemsplan. Där får man nog en större effekt än nuvarande förslag med Alviksträckning. Sedan kanske den sträckningen är ngt sämre för boende i Annedal. Så alla fyra kombinationerna bör väl kanske användas.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan Kistagrenen
men vad är egentligen poängen med att koppla Tvärbanan till Brommaplan? Att man ska kunna åka vidare mot Mälaröarna? För annars är väl Alvik en lika naturlig knutpunkt.Lars_L skrev: Att dra tvärbanan till Brommaplan tycker jag dock fortfarande är en bra tanke. Är ju en betydligt tyngre knutpunkt än Alvik. Dock ger den väl inte samma avlastning på city. Jag bedömer dock den avlastningen på Kista-grenen som betydligt lägre än för Solna-grenen och man får ändå bort en hel del av resandet som belastar t-banan fram till Fridhemsplan. Där får man nog en större effekt än nuvarande förslag med Alviksträckning. Sedan kanske den sträckningen är ngt sämre för boende i Annedal. Så alla fyra kombinationerna bör väl kanske användas.
Mycket kunde uppnås om bara Tvärbanans hållplats hade placerats rätt, dvs vid Norrbyvägen där stombussarna mellan Mörby och Mälaröarna går. Trots att man gjorde detta misstag så nyligt är man på väg att göra om det nu, när man missar att bygga en hållplats vid Bällstavägen där stomlinje 6 mellan Vällingby och Ropsten ska gå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.