Men Alvik som knutpunkt är ju ointressant för västerortsborna! Det ligger för nära Fridhemsplan och det går snabbare att byta till blå linje där, än att åka Tvärbanan (om du inte arbetar på någon av de mellanliggande stationerna längs sträckningen som inte har t-baneanslutning). Brommaplan har ju ett betydligt större resande med avstigande med buss än Alvik. Totalt är det ju 11 300 påstigande till buss där (Tvärbanan har väl omkring 13 700 påstigande vid Alvik).twr skrev:men vad är egentligen poängen med att koppla Tvärbanan till Brommaplan? Att man ska kunna åka vidare mot Mälaröarna? För annars är väl Alvik en lika naturlig knutpunkt.Lars_L skrev: Att dra tvärbanan till Brommaplan tycker jag dock fortfarande är en bra tanke. Är ju en betydligt tyngre knutpunkt än Alvik. Dock ger den väl inte samma avlastning på city. Jag bedömer dock den avlastningen på Kista-grenen som betydligt lägre än för Solna-grenen och man får ändå bort en hel del av resandet som belastar t-banan fram till Fridhemsplan. Där får man nog en större effekt än nuvarande förslag med Alviksträckning. Sedan kanske den sträckningen är ngt sämre för boende i Annedal. Så alla fyra kombinationerna bör väl kanske användas.
I och med att man väl ändå bara behöver 5-minutestrafik på den gemensamma sträckan Alvik-Sickla, och man måste vända turer vid Alviks strand om man skulle köra tätare på de nybyggda sträckningarna, skulle en avgrening till Brommaplan (givet den korta sträckan mellan Ulvsunda och Brommaplan), ge bättre turtäthet till både Solna och Kista, använda infrastrukturen bättre, och låta folk åka spårvagn istället för bussmatning som idag.
Däremot är det förstås sant att det för boende i vare sig Annedal eller Järvastaden är så intressant med Brommaplan som slutmål.
Sedan beror det ju givetvis även här på vad kostnaden skulle ligga på för att bygga sträckan. Den är dock bara 1,5 km lång. Någon konstbyggnad/tunnel eller betongtråg/bro kommer väl i praktiken behövas för att lösa uppgiften. 400 miljoner - om man räknar med att man inte behöver fler vagnar - borde räcka. En station vid Brommaplan borde åtminstone kunna komma upp till ca 2 000 påstigande per dag (försiktigt räknat, kräver förstås betydligt djupare beräkningar), bör dock få tillkommande resenärer som idag åker via stan, eller via Vällingby, förkortar restiden för dem som idag åker via Alvik. Gör då också att man kan ta bort bussförbindelserna från Brommaplan (155, 177-178 och 509). Räknar vi också med att man förtätar vid Brommaplan ökar ju nyttan. Idag kör man ju dock med 5-minuterstrafik med ledbussar i maxtimmen på blåbussarnas stråk mot Solna, undantaget 155 och 509, vars områden ju också nås med tvärbanelösningen.
Fast vad som talar emot är väl som sagt att den inte avlastar tunnelbanan riktigt så centralt som är Tvärbanans syfte. Samt - och som väl legat under diskussionen här - många från Ekerö får göra ett extra bussbyte - det gäller ju dock inte resor till Kista, varför den sträckningen är något mer intressant än Solnavarianten. Å andra sidan är det långt ifrån alla som kan åka 176-177 utan byte...Samtidigt är det nog nästan hälften av de som fortsätter med 176-177 mot Solna, som ändå ska till Kista och byter till t-bana vid Solna.
Värdet av denna lösning är ju samhällsekonomiskt ändå relativt bra (om man kan hålla sig till 400 miljoner), om än det knappast kommer gå med plus.
Men visst - ett problem är väl att man inte har lyckats med någon bra bytespunkt mellan 176-177 och Tvärbanan. Orsaken är väl dock att tidsvinsten är så liten om man sitter på 176-177 att åka Tvärbanan, så länge inte Kistagrenen har börjat trafikeras. Annars kan man ju lika gärna åka 509 från Brommaplan.