Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lars_L »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Vid Farsta strand tycker jag att man gjort den största missen. För en lekman ser det ut som om man skulle kunna gjort det betydligt smidigare att byta där om man lagt T-banestationen lite annorlunda. Men det kanske fanns geologiska eller byggtekniska skäl att bygga som man gjorde, vad vet jag.
De tyckte väl att det var praktiskt att bygga tunnelbanestationen i närheten av de planerade husen. SJ var väl heller inte så mycket att räkna med på den tiden, de hade nog gärna lagt ned hela Nynäsbanan om inte någonting hade kommit emellan!
Det var väl en lite konstig historieskrivning. Visserligen öppnades tunnelbanestationen två år innan pendeltågstrafiken började på Nynäsbanan, 1971 resp. 1973, men Hörjelöverenskommelsen träffades ju 1964, så att det skulle bli pendeltåg visste man. Var det inte rentav så att pendeltågen bidrog till att man förlängde tunnelbanan. Det mesta av bebyggelsen fanns ju redan och trafikförsörjningen av den klarade man med matarbuss.
Är nog både ja och nej egentligen - får nog en känsla av att "Farsta Strands-etappen" var planerad långt tidigare, troligen redan i samband med generalplanen för området 1953. Detta stödjer jag till viss del på att den anges som beslutad när man lägger fram tunnelbaneplanen 1965. Troligen ingick den i ambitionen att ha tunnelbana till de nya förorterna med flerfamiljshus. Stockholms kommun planerade ju lösningar för de egna transportproblemen - intresset var egentligen inte att försörja kranskommunerna med bytesmöjligheter. Det sågs nog i alla fall som en mindre vägande komponent i sammanhanget. Annat kom det ju att bli sedan med Hörjelöverenskommelsen - men beslutet var nog redan fattat då. Bostäderna hade väl då också redan planerats och börjat byggas enligt plan. Det fanns nog alltså inget intresse från Stockholms sida, om frågan ens kom på tal.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Vid Farsta strand tycker jag att man gjort den största missen. För en lekman ser det ut som om man skulle kunna gjort det betydligt smidigare att byta där om man lagt T-banestationen lite annorlunda. Men det kanske fanns geologiska eller byggtekniska skäl att bygga som man gjorde, vad vet jag.
De tyckte väl att det var praktiskt att bygga tunnelbanestationen i närheten av de planerade husen. SJ var väl heller inte så mycket att räkna med på den tiden, de hade nog gärna lagt ned hela Nynäsbanan om inte någonting hade kommit emellan!
Det var väl en lite konstig historieskrivning. Visserligen öppnades tunnelbanestationen två år innan pendeltågstrafiken började på Nynäsbanan, 1971 resp. 1973, men Hörjelöverenskommelsen träffades ju 1964, så att det skulle bli pendeltåg visste man. Var det inte rentav så att pendeltågen bidrog till att man förlängde tunnelbanan. Det mesta av bebyggelsen fanns ju redan och trafikförsörjningen av den klarade man med matarbuss.
Det fanns i och för sig ett gammalt vilande beslut på att T-banan skulle byggas fram till Farsta strand men av någon anledning hade sista biten inte blivit av.
Men man återuppväckte saken och att det skulle bli pendeltrafik där underlättade säkert beslutet.
Stationerna har ju betydelse inte bara för den dagliga trafiken men ger även redundans som kan användas vid trafikstörningar och tillfälliga avstängningar
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lars_L »

Lennart Petersen skrev:
Det fanns i och för sig ett gammalt vilande beslut på att T-banan skulle byggas fram till Farsta strand men av någon anledning hade sista biten inte blivit av.
Men man återuppväckte saken och att det skulle bli pendeltrafik där underlättade säkert beslutet.
Stationerna har ju betydelse inte bara för den dagliga trafiken men ger även redundans som kan användas vid trafikstörningar och tillfälliga avstängningar
Men betydelsefullt var nog att bostadsbyggandet verkade ha stannat upp i Farsta strand och kom igång igen 1964-1968 (höghusen). Det förnyade t-banebeslutet måste nog rimligen kommit i samband med det. Alltså ca 1962-1963. Detta var i och för sig samtidigt som de första planerna på att bygga flerfamiljshus i de sydöstra kommunerna började realiseras. Förhandlingarna med SJ var - som jag förstår svåra - och det är tveksamt om det fanns ett klart besked i frågan när beslut togs. Däremot måste det stått klart att det skulle bli bostadsbyggande längs Nynäsbanans sträckning och att det givetvis kan ha spelat in. Samtidigt blev ju inte Älvsjö-Hagsätra utbyggd - som sett till detta rimligen skulle ha varit ett mer intressant alternativ om pendeltågskopplingen hade varit det väsentliga.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev:
Det fanns i och för sig ett gammalt vilande beslut på att T-banan skulle byggas fram till Farsta strand men av någon anledning hade sista biten inte blivit av.
Men man återuppväckte saken och att det skulle bli pendeltrafik där underlättade säkert beslutet.
Stationerna har ju betydelse inte bara för den dagliga trafiken men ger även redundans som kan användas vid trafikstörningar och tillfälliga avstängningar
Men betydelsefullt var nog att bostadsbyggandet verkade ha stannat upp i Farsta strand och kom igång igen 1964-1968 (höghusen). Det förnyade t-banebeslutet måste nog rimligen kommit i samband med det. Alltså ca 1962-1963. Detta var i och för sig samtidigt som de första planerna på att bygga flerfamiljshus i de sydöstra kommunerna började realiseras. Förhandlingarna med SJ var - som jag förstår svåra - och det är tveksamt om det fanns ett klart besked i frågan när beslut togs. Däremot måste det stått klart att det skulle bli bostadsbyggande längs Nynäsbanans sträckning och att det givetvis kan ha spelat in. Samtidigt blev ju inte Älvsjö-Hagsätra utbyggd - som sett till detta rimligen skulle ha varit ett mer intressant alternativ om pendeltågskopplingen hade varit det väsentliga.
Nja, varför det? Hur stort är behovet att byta från pendeltåg till tunnelbana i Älvsjö? Ganska obetydligt skulle jag säga, eftersom det är en så stor omväg. För dem som kommer från Nynäsbanan kan det vara desto mer intressant att byta till Grön linje, eftersom det i detta fall är en genväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Jag har sett någon karta, kanske från Generalplanen 1952, där tunnelbanan gick från Farsta centrum in i Huddinge där det skulle byggas nya förorter i grönskan mellan Huddinges centrala delar och Trångsund. Farsta strand ingick inte i dessa planer om jag minns rätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Jag har sett någon karta, kanske från Generalplanen 1952, där tunnelbanan gick från Farsta centrum in i Huddinge där det skulle byggas nya förorter i grönskan mellan Huddinges centrala delar och Trångsund. Farsta strand ingick inte i dessa planer om jag minns rätt.
Vi får väl helt enkelt gå till källorna och kontrollera saken. Tror inte man så tidigt hade den typen av tankegångar för tunnelbanenätet - helt enkelt för att det ju var en "Stockholmsföreteelse" fram till dess att man kom fram till tunnelbanekommittén 1965 och slutsatsen att man måste samarbeta med frågorna regionalt för att bygga ut i grannkommunerna. Däremot hade man ju på 30-talet lite mer vilda tankegångar om grenar utanför kommunen, och bland annat till Huddinge. Men möjligen hade man i arbetet med, eller inför 1965-års plan sådana tankegångar, och som också kanske fördröjda utbyggnaden till Farsta strand.

Har en känsla av att vi idag överdriver det dåtida värdet av bytesmöjligheten mellan pendeltåg och tunnelbana - just för att vi ser den som så självklart idag och med dagens trafikunderlag.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lennart Petersen »

Lars_L skrev:
twr skrev:Jag har sett någon karta, kanske från Generalplanen 1952, där tunnelbanan gick från Farsta centrum in i Huddinge där det skulle byggas nya förorter i grönskan mellan Huddinges centrala delar och Trångsund. Farsta strand ingick inte i dessa planer om jag minns rätt.
Vi får väl helt enkelt gå till källorna och kontrollera saken. Tror inte man så tidigt hade den typen av tankegångar för tunnelbanenätet - helt enkelt för att det ju var en "Stockholmsföreteelse" fram till dess att man kom fram till tunnelbanekommittén 1965 och slutsatsen att man måste samarbeta med frågorna regionalt för att bygga ut i grannkommunerna. Däremot hade man ju på 30-talet lite mer vilda tankegångar om grenar utanför kommunen, och bland annat till Huddinge. Men möjligen hade man i arbetet med, eller inför 1965-års plan sådana tankegångar, och som också kanske fördröjda utbyggnaden till Farsta strand.

Har en känsla av att vi idag överdriver det dåtida värdet av bytesmöjligheten mellan pendeltåg och tunnelbana - just för att vi ser den som så självklart idag och med dagens trafikunderlag.
I och för sig var planeringen och byggandet av T-banan en angelägenhet för Stockholms stad från början , som också betalade den.
Men det hindrade inte att det fanns konkreta planer på bygge till grannstäderna Solna och kanske även Sundbyberg. Stockholms spårvägar körde ju länge linje 15 till Sundbyberg. Vid bygget av T-Odenplan så byggdes det också vissa "försvarskonstruktioner" så man lätt skulle kunna komma igång med en avgrening mot Solna.
Det föll när man insåg att kapaciteten skulle fyllas ut fullt ut med banan mot Alvik och västerut i Stockholm. Solna stad umgicks i stället ett tag med planer på en egen Alwegbana in till City men därav blev intet.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev:I och för sig var planeringen och byggandet av T-banan en angelägenhet för Stockholms stad från början , som också betalade den.
Men det hindrade inte att det fanns konkreta planer på bygge till grannstäderna Solna och kanske även Sundbyberg. Stockholms spårvägar körde ju länge linje 15 till Sundbyberg. Vid bygget av T-Odenplan så byggdes det också vissa "försvarskonstruktioner" så man lätt skulle kunna komma igång med en avgrening mot Solna.
Det föll när man insåg att kapaciteten skulle fyllas ut fullt ut med banan mot Alvik och västerut i Stockholm. Solna stad umgicks i stället ett tag med planer på en egen Alwegbana in till City men därav blev intet.
Den allra första spårvägen i Stockholm gick utanför stadsgränsen in i Solna, men det gjorde man ingen grej av på den tiden. Den byggdes på stadens (Stockholms) egen mark och det var inte för solnabornas skull. Det var väl även för att betjäna rena stockholmsintressen som man senare förlängde spårvägen och medverkade i ett bostadsprojekt i Solna? Bl a lade man ju spårvägens huvudverkstäder där efter att ha vuxit ur ringvägshallen. Hur som helst så blev det med tiden mer och mer av ett problem att Stockholm utvidgade sig och senast i samband med inkorporeringen av Spånga 1949 får det nog sägas att det utvecklade sig till en kris mellan i första hand Stockholm och Solna. Det resulterade ju faktiskt i att man lade ned linje 15, så den är inget vidare exempel på interkommunalt samarbete. Först fem år efter den nedläggningen träffades den överenskommelse som möjliggjorde en vettig trafiklösning i hela länet. (Och då hade man, såvitt jag kunnat förstå, redan beslutat om utbyggnaden till Farsta strand.)
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av gbd »

Lennart Petersen skrev: I och för sig var planeringen och byggandet av T-banan en angelägenhet för Stockholms stad från början , som också betalade den.
Men det hindrade inte att det fanns konkreta planer på bygge till grannstäderna Solna och kanske även Sundbyberg. Stockholms spårvägar körde ju länge linje 15 till Sundbyberg. Vid bygget av T-Odenplan så byggdes det också vissa "försvarskonstruktioner" så man lätt skulle kunna komma igång med en avgrening mot Solna.
Det föll när man insåg att kapaciteten skulle fyllas ut fullt ut med banan mot Alvik och västerut i Stockholm. Solna stad umgicks i stället ett tag med planer på en egen Alwegbana in till City men därav blev intet.
Ursäkta en ovetande,men vad är en Alwegbana?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Harald »

gbd skrev:Ursäkta en ovetande,men vad är en Alwegbana?
http://sv.wikipedia.org/wiki/ALWEG
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

gbd skrev:
Lennart Petersen skrev: I och för sig var planeringen och byggandet av T-banan en angelägenhet för Stockholms stad från början , som också betalade den.
Men det hindrade inte att det fanns konkreta planer på bygge till grannstäderna Solna och kanske även Sundbyberg. Stockholms spårvägar körde ju länge linje 15 till Sundbyberg. Vid bygget av T-Odenplan så byggdes det också vissa "försvarskonstruktioner" så man lätt skulle kunna komma igång med en avgrening mot Solna.
Det föll när man insåg att kapaciteten skulle fyllas ut fullt ut med banan mot Alvik och västerut i Stockholm. Solna stad umgicks i stället ett tag med planer på en egen Alwegbana in till City men därav blev intet.
Ursäkta en ovetande,men vad är en Alwegbana?
50-talets motsvarighet till 2010 års spårtaxi och 2014 års linbana! :D Uppstickaren som ska lösa alla problem.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:Jag har sett någon karta, kanske från Generalplanen 1952, där tunnelbanan gick från Farsta centrum in i Huddinge där det skulle byggas nya förorter i grönskan mellan Huddinges centrala delar och Trångsund. Farsta strand ingick inte i dessa planer om jag minns rätt.
Vi får väl helt enkelt gå till källorna och kontrollera saken. Tror inte man så tidigt hade den typen av tankegångar för tunnelbanenätet - helt enkelt för att det ju var en "Stockholmsföreteelse" fram till dess att man kom fram till tunnelbanekommittén 1965 och slutsatsen att man måste samarbeta med frågorna regionalt för att bygga ut i grannkommunerna. Däremot hade man ju på 30-talet lite mer vilda tankegångar om grenar utanför kommunen, och bland annat till Huddinge. Men möjligen hade man i arbetet med, eller inför 1965-års plan sådana tankegångar, och som också kanske fördröjda utbyggnaden till Farsta strand.
Jag är ledsen att jag inte är mer exakt, jag minns inte ens när det var jag såg denna karta, men jag är säker på att den var från 50-talet.

Så konstigt är det väl inte? Förgreningen från Odenplan mot Huvudsta planerades redan på 20-talet och förbereddes på 50-talet, det som nu ska gå till Hagastaden i stället. Det är sant att Hörjelöverenskommelsen hade avgörande betydelse, men vissa tankar över kommungränserna fanns nog även tidigare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av gbd »

twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev:Jag har sett någon karta, kanske från Generalplanen 1952, där tunnelbanan gick från Farsta centrum in i Huddinge där det skulle byggas nya förorter i grönskan mellan Huddinges centrala delar och Trångsund. Farsta strand ingick inte i dessa planer om jag minns rätt.
Vi får väl helt enkelt gå till källorna och kontrollera saken. Tror inte man så tidigt hade den typen av tankegångar för tunnelbanenätet - helt enkelt för att det ju var en "Stockholmsföreteelse" fram till dess att man kom fram till tunnelbanekommittén 1965 och slutsatsen att man måste samarbeta med frågorna regionalt för att bygga ut i grannkommunerna. Däremot hade man ju på 30-talet lite mer vilda tankegångar om grenar utanför kommunen, och bland annat till Huddinge. Men möjligen hade man i arbetet med, eller inför 1965-års plan sådana tankegångar, och som också kanske fördröjda utbyggnaden till Farsta strand.
Jag är ledsen att jag inte är mer exakt, jag minns inte ens när det var jag såg denna karta, men jag är säker på att den var från 50-talet.

Så konstigt är det väl inte? Förgreningen från Odenplan mot Huvudsta planerades redan på 20-talet och förbereddes på 50-talet, det som nu ska gå till Hagastaden i stället. Det är sant att Hörjelöverenskommelsen hade avgörande betydelse, men vissa tankar över kommungränserna fanns nog även tidigare.
Nu drar iväg lite OT, men kan sådana extrakommunala planer berott på förväntningar om inkorporeringar av andra kommuner?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Precis, här får man nog tänka lite större! Det gjorde de på den tiden, tur att det tog stopp till slut :-D
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev:Jag har sett någon karta, kanske från Generalplanen 1952, där tunnelbanan gick från Farsta centrum in i Huddinge där det skulle byggas nya förorter i grönskan mellan Huddinges centrala delar och Trångsund. Farsta strand ingick inte i dessa planer om jag minns rätt.
Vi får väl helt enkelt gå till källorna och kontrollera saken. Tror inte man så tidigt hade den typen av tankegångar för tunnelbanenätet - helt enkelt för att det ju var en "Stockholmsföreteelse" fram till dess att man kom fram till tunnelbanekommittén 1965 och slutsatsen att man måste samarbeta med frågorna regionalt för att bygga ut i grannkommunerna. Däremot hade man ju på 30-talet lite mer vilda tankegångar om grenar utanför kommunen, och bland annat till Huddinge. Men möjligen hade man i arbetet med, eller inför 1965-års plan sådana tankegångar, och som också kanske fördröjda utbyggnaden till Farsta strand.
Jag är ledsen att jag inte är mer exakt, jag minns inte ens när det var jag såg denna karta, men jag är säker på att den var från 50-talet.

Så konstigt är det väl inte? Förgreningen från Odenplan mot Huvudsta planerades redan på 20-talet och förbereddes på 50-talet, det som nu ska gå till Hagastaden i stället. Det är sant att Hörjelöverenskommelsen hade avgörande betydelse, men vissa tankar över kommungränserna fanns nog även tidigare.
Absolut - men det fanns en vilja att bygga inom staden först. Nåväl, nu har jag hunnit titta i generalplanen från 1952. Det finns en fortsatt sträckning för både 18 och 19, Hagsätragrenen skulle fortsätta till Stuvstaområdet medan Farstagrenen skulle fortsätta efter Farsta strand till Ågesta - där staden ägde mark. Orsaken till att man tycks ha väntat med förlängningen till Farsta Strand är faktiskt lite oväntad utifrån vår diskussion. Det var nämligen den omvända - ifall man skulle förstatliga Nynäsbanan och köra pendeltåg dit, menade man att man inte behövde förlänga tunnelbanan till Farsta Strand (såvida det då inte var aktuellt att bygga i Ågesta.) Att man sedan byggde verkar dock ha berott på motsatsen till detta i sin tur (fast det framgår inte helt klart) - troligen att man då började planera att bygga hyreshus längs pendeltågslinjen. För att klara kapaciteten (det var ju enkelspår) verkar det därför blivit aktuellt att förlänga tunnelbanan till Farsta, så att tunnelbanan kunde fortsätta försörja den delen, då man nog ansåg att kapaciteten behövdes på pendeln för kommunerna längre ut i länet. Genom förslaget att låta Hagsätragrenen gå över till tunnelbanesystem 3, så hade man ju också en lösning på kapacitetsproblemet på tunnelbanan längre fram.

Det är min tolkning av materialet. Men troligen måste beslutet om förlängningen hittas för att få helt klart besked. Det kritiska är här när den beslutades. Ingenstans nämner man dock möjligheten av bytesmöjlighet - det verkar inte varit något som uttryckligen diskuterades.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Det är nästan så man vill be jourmaster att bryta ut en eller två eller tre trådar ur den här, om kvaliteten på Stockholms bytespunkter, om Farsta strands historia, och om Stockholms stads intresse eller ointresse för andra kommuner. Så att den här trådan kan handla om Tvärbanan Kistagrenen! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av M224 »

Är det tänkt att de nya grenarna av tvärbanan ska få egna linjenummer? Eller ska hela tvärbanan ha linjenummer 22? :|
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:Är det tänkt att de nya grenarna av tvärbanan ska få egna linjenummer? Eller ska hela tvärbanan ha linjenummer 22? :|
Rimligen så har linjer som delar sig och går åt olika håll olika linjenummer. Annars kan ju T-banan klara sig med tre linjenummer och Roslagsbanan med ett.
Men osvuret är bäst! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

M224 skrev:Är det tänkt att de nya grenarna av tvärbanan ska få egna linjenummer? Eller ska hela tvärbanan ha linjenummer 22? :|
Den "gamla" Tvärbanan" och Solnagrenen är ju bara tillfälligt två linjer, på grund av krånglet med signalsystem. Därför räknas det som en linje, även om det kommer att dröja två år från trafikstart innan det verkligen blir så.

Däremot är det självklart att spårvagnar mot Solna station och Helenelund kommer att ha olika nummer. Eftersom Solnagrenen hann först verkar den ha "paxat" Tvärbanans befintliga nummer 22. Kistagrenen kan väl bli linje 23 kan man tänka sig, men jag tror inte att något är bestämt. Vad jag vet är det inte heller bestämt vilka vagnar som ska gå till Sickla, och var övriga vagnar ska vända.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av M224 »

LÅ1 skrev:
M224 skrev:Är det tänkt att de nya grenarna av tvärbanan ska få egna linjenummer? Eller ska hela tvärbanan ha linjenummer 22? :|
Rimligen så har linjer som delar sig och går åt olika håll olika linjenummer. Annars kan ju T-banan klara sig med tre linjenummer och Roslagsbanan med ett.
Men osvuret är bäst! :wink:
Precis, när det gäller SL så är osvuret bäst! För övrigt har jag väldigt svårt för dessa projektnamn. Siffermänniska som jag är...
Skriv svar