Inkoppling Gamlestadsvägen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Inkoppling Gamlestadsvägen
Under Allahelgonahelgen ser det ut som om man kommer att koppla in Angeredsbanan och Snabbspåret till den provisorska spårvägen i Gamlestadsvägen.
Trafiken till Angered stängs av från trafikstart den 28 oktober och trafiken mot Kortedala - Bergsjön vid trafikstart fredagen den 31 oktober. Allt skall vara klart inför trafikstart måndagen den 3 november.
Enligt Västtrafik kommer spårvagnar dock att rulla mellan Nymånegatan och Bergjön. Bussersättningen denna gång kommer verkar utgå från Centralstationen och Svingeln. Enligt följande linjer.
* Svingeln - Redbergsplatsen - Kristinedal (ers hpl för Gamlestadstorget i Gamlestadsvägen) - Hjällbo - Hammarkullen - Storås - Angered
* Svingeln - Redbergsplatsen - Kristinedal - Bellevue - Nymånegatan
* Centralstationen - Svingeln - Kristinedal - Angered
* Centralstationen - Svingeln - Kristinedal - Nymånegatan
Linje 6 och 8 verkar vända vid Härlanda, Linje 4 kör efter Centralstationen via Skånegatan till St Sigfridsplan medan 7,9 och 11 vänder vid Centralstationen enligt Västtrafiks preliminära trafikmeddelande på hemsidan.
Förhoppningsvis så sätts det in extra bussar under lördagen till Kviberg.
Trafiken till Angered stängs av från trafikstart den 28 oktober och trafiken mot Kortedala - Bergsjön vid trafikstart fredagen den 31 oktober. Allt skall vara klart inför trafikstart måndagen den 3 november.
Enligt Västtrafik kommer spårvagnar dock att rulla mellan Nymånegatan och Bergjön. Bussersättningen denna gång kommer verkar utgå från Centralstationen och Svingeln. Enligt följande linjer.
* Svingeln - Redbergsplatsen - Kristinedal (ers hpl för Gamlestadstorget i Gamlestadsvägen) - Hjällbo - Hammarkullen - Storås - Angered
* Svingeln - Redbergsplatsen - Kristinedal - Bellevue - Nymånegatan
* Centralstationen - Svingeln - Kristinedal - Angered
* Centralstationen - Svingeln - Kristinedal - Nymånegatan
Linje 6 och 8 verkar vända vid Härlanda, Linje 4 kör efter Centralstationen via Skånegatan till St Sigfridsplan medan 7,9 och 11 vänder vid Centralstationen enligt Västtrafiks preliminära trafikmeddelande på hemsidan.
Förhoppningsvis så sätts det in extra bussar under lördagen till Kviberg.
Re: Inkoppling Gamlestadsvägen
Enligt Västttrafiks webbplats är det så här:
Först är Angeredstrafiken avstängd från 00:01 tisdagen den 28 oktober till 04:00 torsdagen den 30 oktober. Då tycks det som om Angeredslinjerna ska gå till Nymånegatan, för i reseplaneraren anges det att man ska åka ersättningsbuss från Gamlestadstorget . I och med att fyran och nian då måste gå via Redbergsplatsen antar jag man börjar koppla om snabbspåret till det tillfälliga spåret då. Uppgiften om 04:00 den 30 oktober verkar vara en felskrivning, för söker man resa på dagen den 30:e så är det ersättningsbuss även då.
Från 04:00 fredagen den 31 oktober är som det står i inlägget ovan förutom att linje 9 går till Ullevi Norra, vilket väl betyder att den vänder vid Rantorget.
Man kan väl tillägga att byte mellan buss och spårvagn vid Nymånegatan med nivåskillnaderna där är ett riktigt nedköp jämfört med Bellevue. Det har man alltså genomfört och till stor kostnad dessutom bara för att stadsplanerarna skulle få leka vid Bellevue. Det visar väl hur man verkligen värderar kollektivresenärerna.
Först är Angeredstrafiken avstängd från 00:01 tisdagen den 28 oktober till 04:00 torsdagen den 30 oktober. Då tycks det som om Angeredslinjerna ska gå till Nymånegatan, för i reseplaneraren anges det att man ska åka ersättningsbuss från Gamlestadstorget . I och med att fyran och nian då måste gå via Redbergsplatsen antar jag man börjar koppla om snabbspåret till det tillfälliga spåret då. Uppgiften om 04:00 den 30 oktober verkar vara en felskrivning, för söker man resa på dagen den 30:e så är det ersättningsbuss även då.
Från 04:00 fredagen den 31 oktober är som det står i inlägget ovan förutom att linje 9 går till Ullevi Norra, vilket väl betyder att den vänder vid Rantorget.
Man kan väl tillägga att byte mellan buss och spårvagn vid Nymånegatan med nivåskillnaderna där är ett riktigt nedköp jämfört med Bellevue. Det har man alltså genomfört och till stor kostnad dessutom bara för att stadsplanerarna skulle få leka vid Bellevue. Det visar väl hur man verkligen värderar kollektivresenärerna.
Fascinerande att det krävs så lång avstängning; tre - sex dygn. Vad är det konkret för arbeten som skall göras utöver att baxa spår och göra om kontaktledningsanläggningen vid Kalles väg? Vid Gamlestadstorget låg det vid mitt senaste besök i somras växlar i Angeredsbanans spår samt en komplett triangel med sex växlar i Kortedalabanans spår. Jag tror t o m att växelkontrollsignaler redan var inkopplade. De spår som skall binda samman de två växelkomplexen vid Gamlestadstorget borde kunna byggas utan trafikavstängning. Återstår att riva en del kontaktledning och sätta upp ny dito. Samt uppenbarligen något annat som jag inte inser och som orsakar den stora tidsåtgången.
Motsvarande arbeten när Kortedalabanans trafik 1972 flyttades åt andra hållet; från Gamlestadsvägen till spår bakom Gamlestadens fabriker, krävde avstängning från lördag eftermiddag till söndag middag. Och det var inte söndag en vecka senare utan påföljande dag som trafiken återupptogs. Under den tiden hade man plockat bort de gamla spåren vid Ejdergatan och anslutit den nya sträckan. Vid Gamlestadstorget schaktade man under samma tid bort banken upp mot bron över Säveån, byggde banvall, lade räls, satte upp kontaktledning.
Trafikupplägget under 1972 års avstängning var ganska likt det som hej beskriver ovan - linje 6 och 7 gick till Härlanda (möjligen vände den ena linjen på annan plats), och en separat del av linje 7 pendlade mellan Bellevue och Bergsjön. Angeredsbanan berördes inte eftersom det var först på 1980-talet som banorna bands samman bakom Gamlestadens fabriker så att det utan saxande rörelser gick att köra åt alla tänkbara håll. Avstängningen måste ha varit i mitten av september; samtidigt hade ett flygplan på väg från Torslanda kapats och tvingats till Bulltofta, och några lättskrämda passagerare på en ersättningsbuss fick för sig att bussen blivit kapad när den körde en tillsynes konstig väg samtidigt som en högljudd och gestikulerande man uppehöll sig invid förarplatsen. Den förmodade busskaparen var dock en obeväpnad spårvägsman vars enda förseelse var att bryta mot regeln om "samtal med föraren förbjudet under körning"
Motsvarande arbeten när Kortedalabanans trafik 1972 flyttades åt andra hållet; från Gamlestadsvägen till spår bakom Gamlestadens fabriker, krävde avstängning från lördag eftermiddag till söndag middag. Och det var inte söndag en vecka senare utan påföljande dag som trafiken återupptogs. Under den tiden hade man plockat bort de gamla spåren vid Ejdergatan och anslutit den nya sträckan. Vid Gamlestadstorget schaktade man under samma tid bort banken upp mot bron över Säveån, byggde banvall, lade räls, satte upp kontaktledning.
Trafikupplägget under 1972 års avstängning var ganska likt det som hej beskriver ovan - linje 6 och 7 gick till Härlanda (möjligen vände den ena linjen på annan plats), och en separat del av linje 7 pendlade mellan Bellevue och Bergsjön. Angeredsbanan berördes inte eftersom det var först på 1980-talet som banorna bands samman bakom Gamlestadens fabriker så att det utan saxande rörelser gick att köra åt alla tänkbara håll. Avstängningen måste ha varit i mitten av september; samtidigt hade ett flygplan på väg från Torslanda kapats och tvingats till Bulltofta, och några lättskrämda passagerare på en ersättningsbuss fick för sig att bussen blivit kapad när den körde en tillsynes konstig väg samtidigt som en högljudd och gestikulerande man uppehöll sig invid förarplatsen. Den förmodade busskaparen var dock en obeväpnad spårvägsman vars enda förseelse var att bryta mot regeln om "samtal med föraren förbjudet under körning"
Senast redigerad av gek den onsdag 08 oktober 2014 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
/Gunnar Ekeving
Ännu har inte Västtrafik gått ut med hela trafikinfot på hemsidan men under helgen fredag till söndag så vänder de som Harald skrev. I trafikinfot för veckan innan på hemsidan så står det bara att spårvagnarna inte trafikerar sträckan Hjällbo - Angered.
Att vända tre linjer runt Eggers låter lite väl mycket så det är bra om reseplaneraren säger annorlunda, trodde inte att de ännu fått med det där så jag kollade inte upp den biten.
Men Nymånegatan är inte optimal lösning. Bellevue var en väldigt smidig bytesplats mellan buss och spårvagn.
Att vända tre linjer runt Eggers låter lite väl mycket så det är bra om reseplaneraren säger annorlunda, trodde inte att de ännu fått med det där så jag kollade inte upp den biten.
Men Nymånegatan är inte optimal lösning. Bellevue var en väldigt smidig bytesplats mellan buss och spårvagn.
Inkopplingen mellan Angeredsbanan och Gamlestadsvägen vid Gamlestadstorget borde egentligen inte vara mer än att koppla in kontaktledning, spåren verkar vara klara såvida man inte tänker plocka bort växlarna som lades in när man byggde om A-banan. Så det borde var ganska så enkelt ordnat om allt är förberett. Då hade man kan premiärköra trafik Angered - Bergsjön under tiden man kopplar in vid Kalles väg där det är lite mer arbete. Men det låter som väldigt lång tid, vilka mer arbeten tänker man utföra samtidigt?
Det är rätt mycket arbete i södra änden, eftersom det är nivåskillnad mellan de tillfälliga spåren och de gamla. Dessutom blir det ju ändringar i signalsäkerhetsanläggningen som måste testas innan man kan driftsätta. Vid omläggningen 1972 låg ju anslutningen mellan gamla och nya spår utanför det signalreglerade området, så jag antar att signalanläggningen redan var testad när man lade om.

Här ska man tråckla in anslutningen till snabbspåret mellan alla pelare. Jag kan tänka mig att man kommer att få lov att flytta en del signalkablar också.

Här ska man tråckla in anslutningen till snabbspåret mellan alla pelare. Jag kan tänka mig att man kommer att få lov att flytta en del signalkablar också.
Det ska byggas en helt ny signalanläggning eftersom likriktarstation där dagens ställverk bor ska jämnas med marken i november.
Sen är det ganska mycket nivåskillnader nere vid anslutningarna vid kalles väg.
Men ta det lugnt - det finns stress så det räcker till alla.
Sen är det ganska mycket nivåskillnader nere vid anslutningarna vid kalles väg.
Men ta det lugnt - det finns stress så det räcker till alla.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Den nya anläggningen borde kunna bli avsevärt enklare än den gamla eftersom det efter omläggningen via Gamlestadsvägen väl bara är spårförslingringen på den smala bron över Slakthusgatan som behöver signalregleras?Vardon skrev:Det ska byggas en helt ny signalanläggning eftersom likriktarstation där dagens ställverk bor ska jämnas med marken i november.
/Gunnar Ekeving
Nej, växlarna och korsningen vid Ånäsvägen blir också signalreglerade och jag förmodar att man även behåller blocksignalerna i de anslutande sträckorna från Ejdergatan och "gluggen". Min gissning är att det är driftsättningen av den delen som gör att man stänger av all trafik från fredag till söndag.gek skrev:Den nya anläggningen borde kunna bli avsevärt enklare än den gamla eftersom det efter omläggningen via Gamlestadsvägen väl bara är spårförslingringen på den smala bron över Slakthusgatan som behöver signalregleras?Vardon skrev:Det ska byggas en helt ny signalanläggning eftersom likriktarstation där dagens ställverk bor ska jämnas med marken i november.
Nej. Dessutom är den nya anläggningen förberedd för kommande skede och så finns det två växlar precis söder om bron.gek skrev:Den nya anläggningen borde kunna bli avsevärt enklare än den gamla eftersom det efter omläggningen via Gamlestadsvägen väl bara är spårförslingringen på den smala bron över Slakthusgatan som behöver signalregleras?Vardon skrev:Det ska byggas en helt ny signalanläggning eftersom likriktarstation där dagens ställverk bor ska jämnas med marken i november.
Med reservation för tyckfel.
Informationen http://www.vasttrafik.se/TrafficSituati ... kartor.pdf och omläggningen av trafiken verkar vara betydligt bättre än senast men jag konstaterar att det kan bli problem för de som skall från centrum till Hjällbo, Hammarkullen och Storås eftersom ersättningsbussen för dessa områden vänder vid Svingeln. Det bästa hade väl varit att båda Angeredsbussarna hade fortsatt till Centralstation men förstår att det kan bli platsbrist vid Centralen.
Sedan hoppas jag att man tänkt på att sätta in förstärkningsbussar mellan Kviberg och Centrum på lördagen med tanke på att det är Allahelgona.
Sedan hoppas jag att man tänkt på att sätta in förstärkningsbussar mellan Kviberg och Centrum på lördagen med tanke på att det är Allahelgona.
OJ vilken otur någon drabbats av när detta tänktes ut!hej skrev:Informationen http://www.vasttrafik.se/TrafficSituati ... kartor.pdf och omläggningen av trafiken verkar vara betydligt bättre än senast men jag konstaterar att det kan bli problem för de som skall från centrum till Hjällbo, Hammarkullen och Storås eftersom ersättningsbussen för dessa områden vänder vid Svingeln. Det bästa hade väl varit att båda Angeredsbussarna hade fortsatt till Centralstation men förstår att det kan bli platsbrist vid Centralen.
Från Angered går två ersättningsbussar, en heter 4E och går till Svingeln, medan en heter 8E och går till centralen.
Men spårvagnslinje 4 svänger vid Centralen till Ullevi Södra - St. Sigfrids plan, samtidigt som spårvagnslinje 8 kör ordinarie sträcka via Svingeln-Redbergsplatsen (och vänder i Härlanda).
Varför växlar de inte nummer på dessa två ersättningsbussar, så att man byter mellan spårvagslinje 4 och busslinje 4E på centralen samt byter mellan spårvagnslinje 8 och busslinje 8E vid Svingeln-Redbergsplatsen?
Man kan också fråga sig varför ersättningsbussarna 4E och 6E går ända till Svingeln när de ändå trafikerar Redbergsplatsen och alla spårvägslinjer som trafikerar Svingeln också trafikerar Redbergsplatsen? Inte kan det väl finnas bättre vändplats vid Svingeln än Redbergsplatsen?
Man kan ju också fråga sig varför man inte nyttjar Alependeln i form av att låta nån ersättningsbuss med endast halvtimmestrafik gå till/från Gamlestadstorget?
En annan fråga är varför man valde att dra linje 4 till St. Sigfrids plan? Det måste väl ha varit bättre för resenärerna om man valt någon av 11, 9 eller möjligen 7, efersom det då tillfälligt skapat en bättre resmöjlighet. Ingen kommer ju åka med fyran från Korsvägen till Liseberg liksom...
Vid Svingeln finns det bättre vänd- och uppställningsmöjligheter. Sedan kan man ordna byte mellan spårvagn och ersättningsbuss vid samma hållplatsläge vid Olskrokstorget.
Pendeltågsstationen vid Gamlestaden är inget alternativ. Bussarna kommer att gå från hållplats Kristinedal i Gamlestadsvägen och inte från bussterminalen. Mellan pendeltågen och Gamlestadsvägen har du arbetsområdet.
Pendeltågsstationen vid Gamlestaden är inget alternativ. Bussarna kommer att gå från hållplats Kristinedal i Gamlestadsvägen och inte från bussterminalen. Mellan pendeltågen och Gamlestadsvägen har du arbetsområdet.
Bra poäng, bytet vid Olskroken blir smidigast. Jag hade dessutom glömt att man byggt en vändplats för bussar vid Svingeln.hej skrev:Vid Svingeln finns det bättre vänd- och uppställningsmöjligheter. Sedan kan man ordna byte mellan spårvagn och ersättningsbuss vid samma hållplatsläge vid Olskrokstorget.
Att bussarna går till Kristinedal beror ju på att man beslutat att de ska gå till Kristinedal, inte att de inte skulle kunna gå till Gamlestadstorget. Byggarbetsplats i all ära men en ytterligare busslinje med halvtimmestrafik skulle kunna köra Angered-Gamlestadstorget(tåg) och angöra hållplatserna i Waterloogatan. (D.v.s. de hållplatserna som normalt inte har någon trafik, men som utpekas som ersättningshållplatser då buss ersätter tåg, fast i det här fallet skulle då buss och tåg ersätta spårvagn. Föregående mening skrev jag mest för att det fanns en möjlighet att krångla till dethej skrev:Pendeltågsstationen vid Gamlestaden är inget alternativ. Bussarna kommer att gå från hållplats Kristinedal i Gamlestadsvägen och inte från bussterminalen. Mellan pendeltågen och Gamlestadsvägen har du arbetsområdet.

Ha en till ersättningslinje med hållplats vid Waterloogatan som bara går halvtimmestrafik låter som något som bara kommer leda till att man kör tomma bussar. För någon tidsvinst blir det marginellt. Mellan Centralstationen och Kristinedal kommer det ta ca 10 min buss. Visserligen tar pendeltåget 4 min till Gamlestaden men sedan måste du räkna in bytestid till bussarna och då är vi säkert uppe i 9 minuter. Ersättningstrafiken skall vara enkel och smidig och inget krångligt. Om pendeltågen gick i 5 - 10 minutersttrafik så hade ett sådant byte kanske lockat resenärer eller om det var en linje där trafiken normalt var halvtimmes trafik, men de flesta som åker med spårvagnen idag i de områderna är vana att inte behöva titta på tidtabell utan de bara går ut och tar vagnen eftersom den går så tätt.
Att inte krångelköra in på bussterminalen vid Gamlestadstorget ser jag bara positiva effekter med. Trafiken kommer flyta på smidigare och snabbare.
Att inte krångelköra in på bussterminalen vid Gamlestadstorget ser jag bara positiva effekter med. Trafiken kommer flyta på smidigare och snabbare.
Hur många/få byter "åt andra hållet" vid Gamlestadstorget? (D.v.s. åker mellan Angered och t.ex. Nödinge, Trollhättan eller liknande)
Kommer man från Angered och vill åka pendeltåg norrut så är det väl enklast att ta denna busslinje från Angereds Centrum http://www.vasttrafik.se/TimeTables/107 ... 141213.pdf