Vid forskningen om spårvagnar och pendeltåg i Helsingfors dyker en del littera aka typbeteckningar upp. Detta är vad jag fått fram nu, men behöver mer hjälp.
Spårvagnar:
RM = raitiomoottorivaunu (spårvägsmotorvagn), användes av Valmet
HM = beteckningen användes av SAT och dess dotterbolag Karia
Nr = nivelraitiovaunu (ledspårvagn), användes av Valmet
HM IV = Helsingin 4. moottorivaunutyyppi (=Helsingfors fjärde motorvagnstyp)
HM V = Helsingin 5. moottorivaunutyyppi (=Helsingfors fämte motorvagnstyp)
Pendeltåg:
Sm = Sähkömoottorijuna (elmotorvagn)
Men vad står MLNRV, MLRV osv för? Kolla här http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... ion=search
Helsingfors typbeteckning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Helsingfors typbeteckning
Förkortningarna är från finskan!
MLNRV - Matalalattianivelraitiovaunu : ledspårvagn med lågt golv
MLRV - Matalalattiaraitiovaunu : spårvagn med lågt golv
Utöver detta har vi även MLNRV II : ledspårvagn med lågt golv, två leder.
Detta framkommer ur utredningen
http://www.hel.fi/hel2/ymk/meluselvitys ... aukset.pdf
som gäller oljud från spårvagnar i trafikkorsningar.
Vidare används beteckningen "Variotram" för MLRV i utredningen.
MLNRV - Matalalattianivelraitiovaunu : ledspårvagn med lågt golv
MLRV - Matalalattiaraitiovaunu : spårvagn med lågt golv
Utöver detta har vi även MLNRV II : ledspårvagn med lågt golv, två leder.
Detta framkommer ur utredningen
http://www.hel.fi/hel2/ymk/meluselvitys ... aukset.pdf
som gäller oljud från spårvagnar i trafikkorsningar.
Vidare används beteckningen "Variotram" för MLRV i utredningen.
Re: Helsingfors typbeteckning
HKL 1 - 15 är HM V
HKL 16 - 30 "var" RM 3
HKL 31-33, 35, 36, 39-48, 51-59, 64-67, 69, 70 är NRV1
HKL 71 - 112 var NRV2 och är nu MLNRV2 (alltså alla med mellandel)
HKL 113 - 122 är MLNRV1 (med mellandel) (ex NRV1 34, 37, 38, 49, 50, 60, 61, 62, 63, 68)
HKL 151 - 154 var MAN (Mannheim)
HKL 161 - 166 är MLMAN (Mannheim)
HKL 201 - 240 är MLRV
HKL 301 - 330 är HM IV
HKL 331 - 375 är RM 1
HKL 401 - 440 är MLNRV3
Alla andra är MUUT / ANDRA ( som HKL 150, Ludwigshafen och arbetsvagnar etc)
Situation NU!
(RM 2 var Åbo 48 - 55)
2-axliga:
HKL 163 - 174 och 175 - 180 var HM I
HKL 187 - 202 var HM II
HKL 203 - 218 var HM III
HKL 181 - 186 var inofficiellt A 12 (när Helsingfors köpte företaget Spårvägs- och Omnibus Ab i Helsingfors år 1944).
HKL 16 - 30 "var" RM 3
HKL 31-33, 35, 36, 39-48, 51-59, 64-67, 69, 70 är NRV1
HKL 71 - 112 var NRV2 och är nu MLNRV2 (alltså alla med mellandel)
HKL 113 - 122 är MLNRV1 (med mellandel) (ex NRV1 34, 37, 38, 49, 50, 60, 61, 62, 63, 68)
HKL 151 - 154 var MAN (Mannheim)
HKL 161 - 166 är MLMAN (Mannheim)
HKL 201 - 240 är MLRV
HKL 301 - 330 är HM IV
HKL 331 - 375 är RM 1
HKL 401 - 440 är MLNRV3
Alla andra är MUUT / ANDRA ( som HKL 150, Ludwigshafen och arbetsvagnar etc)
Situation NU!
(RM 2 var Åbo 48 - 55)
2-axliga:
HKL 163 - 174 och 175 - 180 var HM I
HKL 187 - 202 var HM II
HKL 203 - 218 var HM III
HKL 181 - 186 var inofficiellt A 12 (när Helsingfors köpte företaget Spårvägs- och Omnibus Ab i Helsingfors år 1944).