Spårväg city etapp två på gång

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Fast om man byter ände så snabbt hinner inte trafikanterna av och på!!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Fast om man byter ände så snabbt hinner inte trafikanterna av och på!!
Nu diskuterade vi (åtminstone jag! :D ) vändning vid ett vändspår, där inga passagerare är med.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av M_M »

Fast bättre är nog att diskutera vändning på vändspår där några enstaka passagerare som somnat (eller åkt fel och också ska vända) råkat följa med :wink:
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

M_M skrev:Fast bättre är nog att diskutera vändning på vändspår där några enstaka passagerare som somnat (eller åkt fel och också ska vända) råkat följa med :wink:
Då är det ju bra om vändningen går snabbt, för de ska inte ut och drälla på vändspåret i så fall!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Justering av Spårväg citys tidsplan

I Norra Djurgårdsstaden planeras totalt 12 000 nya bostäder och 35 000 nya arbetsplatser och när området är färdigbyggt år 2030 beräknas upp emot 63 000 resenärer åka med den tilltänkta spårvägen. Spårvägssystemet kommer, genom en sammankoppling med Lidingöbanan, att binda samman Lidingö med centrala Stockholm. Det är viktigt att utbyggnaden av spårvägen koordineras med berörda kommuner och planprocesser.

Utbyggnaden av bostäder utmed den tilltänkta sträckningen för Spårväg city har successivt försenats varför Stockholms läns landsting har justerat sin tidplan för spårväg city. Trafiknämnden har på landstingsfullmäktiges uppdrag i budget för 2015 senarelagt genomförandet av sammanbindningen av Spårväg city mellan linje 7 och Lidingöbanan i Ropsten till efter år 2019. Med anledning av detta upplöses projektorganisationen till dess att beslut fattas om att återuppta projektet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

twr skrev:Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Justering av Spårväg citys tidsplan

I Norra Djurgårdsstaden planeras totalt 12 000 nya bostäder och 35 000 nya arbetsplatser och när området är färdigbyggt år 2030 beräknas upp emot 63 000 resenärer åka med den tilltänkta spårvägen. Spårvägssystemet kommer, genom en sammankoppling med Lidingöbanan, att binda samman Lidingö med centrala Stockholm. Det är viktigt att utbyggnaden av spårvägen koordineras med berörda kommuner och planprocesser.

Utbyggnaden av bostäder utmed den tilltänkta sträckningen för Spårväg city har successivt försenats varför Stockholms läns landsting har justerat sin tidplan för spårväg city. Trafiknämnden har på landstingsfullmäktiges uppdrag i budget för 2015 senarelagt genomförandet av sammanbindningen av Spårväg city mellan linje 7 och Lidingöbanan i Ropsten till efter år 2019. Med anledning av detta upplöses projektorganisationen till dess att beslut fattas om att återuppta projektet.
Jag har hört rykten om att 2023 är ett nytt datum för den tänkta sammankopplingen i Ropsten. Någon som har en källa på det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Har även hört rykten om ett provisoriskt enkelspår för att nå vagnhallen i aga, med eklast möjliga teknik kostar det nog bara 500 miljoner!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Har även hört rykten om ett provisoriskt enkelspår för att nå vagnhallen i aga, med eklast möjliga teknik kostar det nog bara 500 miljoner!
Hurdå? Från Djurgårdsbron till Ropsten eller? Till vilken bro?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Ja, enklaste vägen djurgårdsbron-ropsten.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Ja, enklaste vägen djurgårdsbron-ropsten.
Jag har inget emot något sådant, så jag ska väl inte sänka idén. Men med dagens bana och så länge Alkärrshallen finns behövs ju inte förbindelsen. Den behövs först när trafik startar från Djurgårdsbron till Frihamnen och eventuellt vidare. Och då kan man ju lika gärna bygga de permanenta spåren att köra trafiken på. Men det är klart, med en etappstart till Frihamnen kan man ju bygga en provisorisk förbindelse till Ropsten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Christian Spår »

Kanske extremt långsökt, men kan man ta dem på färja?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Christian Spår skrev:Kanske extremt långsökt, men kan man ta dem på färja?
Jag har varit inne på det i en annan tråd... Färja Loudden - Larsbergs brygga. När man väl har tänkt tanken att färja dem varje morgon och kväll tänker man snart "varför inte lämna dem på färjan över natten", och så har man uppfunnit en depå i pråmformat!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Man möter ibland inställningen att Spårväg City genom Frihamnen och Värtahamnen upp till Ropsten och sammankopplingen med Lidingöbanan skulle vara avblåst. Detta stämmer förstås inte alls.

Utbyggnaden är rejält förskjuten och det kan förstås i framtiden komma beslut att lägga ned projektet, men det har inte hänt ännu. Utbyggnaden och sammankopplingen ska bli av, troligen några år in på 2020-taleet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Citerar från denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38485
turbo skrev:Visst var det väl meningen att spårvagnslinjen från Sergels torg skulle knytas samman med Lidingöbanan? Vad hände med detta projektet? Blev helt enkelt byggnadsplanerna för stora i Värtan så det inte får plats spårväg längre? Var det Norra Länkens tunnel som slutligen "knäckte" denna idé? Det skulle vara roligt att få åka hela vägen men jag förstår samtidigt att ett sådant projekt inte längre är aktuellt, framför allt inte eftersom tunnelbanan faktiskt redan går till Ropsten. Skulle man inte kunna tänka sig att förlänga denna tunnelbana ut på "ön". Bron pekar ju åt rätt håll.
Ju mer det byggs, desto mer behövs en spårväg! Just de omfattande byggnadsplanerna i Frihamnen och Värtahamnen är anledningen till att Spårväg City ska byggas ut. Resandet blir för stort för buss, och åtminstone Frihamnen ligger för långt för tunnelbana. Därför är spårväg ett lämpligt trafikslag, och då är det kostnadseffektivt att använda den redan befintliga spårvägen på Strandvägen. Det är grunden för behovet av Spårväg City.

För en spårväg behövs en depå. Stockholms stad ville inte upplåta mark i Frihamnen, just på grund av att man vill bygga så mycket. Samtidigt ville Lidingö få sin bana upprustad. Den smarta kompromissen blev att bygga en stor depå i Aga och samtidigt rusta upp Lidingöbanan. Det är grunden för avtalet mellan SL, Stockholm och Lidingö 2009. Kopplingen i Ropsten är alltså i första hand en depåförbindelse.

Den genomgående trafiken Sergels torg - Gåshaga brygga har alltså aldrig varit särskilt viktigt. Men SL har lite skjutit sig i foten genom att låta "kommunikatörer" få det att framstå så. Resor mellan Stockholms city och Lidingö kommer även i fortsättningen till stor del ske med tunnelbana och byte i Ropsten. Därför finns det heller inget samband mellan behovet av spårvägen och det faktum att det finns en tunnelbanestation Ropsten.

Däremot finns det ändå en nytta med genomgående trafik, eftersom det kommer att finnas många arbetsplatser i Frihamnen och Värtahamnen, dit många Lidingöbor säkert kan komma att pendla.

Vad Norra länken skulle ha med saken att göra förstår jag faktiskt inte?

Tunnelbanan är förstås byggd för att fortsätta till Lidingö och Bogesundslandet. Det talas just nu en del om att bygga ut den. Det har egentligen inget samband varken med Spårväg City eller med Lidingöbanan, eftersom de försörjer helt olika geografiska områden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Kommer containerhamnen i Frihamnen att vara avvecklad år 2016, som det tidigare har sagts?
Kommer oljehamnen i Loudden att vara avvecklad år 2019, som det tidigare har sagts?

Hur mycket arbete görs på etappen fram till Frihamnen nu? Görs alla ledningsomläggningar som behövs, redan nu? Jag antar att det inte finns några planer att börja bygga spåranläggningen i närtid?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

twr skrev:Kommer containerhamnen i Frihamnen att vara avvecklad år 2016, som det tidigare har sagts?
Kommer oljehamnen i Loudden att vara avvecklad år 2019, som det tidigare har sagts?

Hur mycket arbete görs på etappen fram till Frihamnen nu? Görs alla ledningsomläggningar som behövs, redan nu? Jag antar att det inte finns några planer att börja bygga spåranläggningen i närtid?
Hur är det, har hamnarna avvecklats? Är järnvägsspåret till Loudden fortfarande i bruk?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

https://mitti.se/nyheter/stockholm-bost ... Y?view=app

Beskedet om Östlig förbindelse gör att man kan fråga sig när Spårväg City egentligen blir av. Både i Frihamnen och Ropsten måste man hitta lösningar som fungerar med Trafikverkets riksintresse. Och om 1 700 bostäder och 4000 arbetsplatser i Frihamnen försenas blir underlaget för spårväg inte lika stort heller.

Däremot måste Loudden fortfarande försörjas, och en spårväg till T-Centralen torde fortfarande vara bästa lösningen. Slutsatsen kanske är att bygga ut spårvägen från Djurgårdsbron till Louddens brygga, att bygga en relativt enkel depå i Loudden, och att beålla markreservat för spårväg från Lindarängen till Ropsten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:https://mitti.se/nyheter/stockholm-bost ... Y?view=app

Beskedet om Östlig förbindelse gör att man kan fråga sig när Spårväg City egentligen blir av. Både i Frihamnen och Ropsten måste man hitta lösningar som fungerar med Trafikverkets riksintresse. Och om 1 700 bostäder och 4000 arbetsplatser i Frihamnen försenas blir underlaget för spårväg inte lika stort heller.

Däremot måste Loudden fortfarande försörjas, och en spårväg till T-Centralen torde fortfarande vara bästa lösningen. Slutsatsen kanske är att bygga ut spårvägen från Djurgårdsbron till Louddens brygga, att bygga en relativt enkel depå i Loudden, och att beålla markreservat för spårväg från Lindarängen till Ropsten.
Behövs verkligen trafikplatsen på Östermalm? Syftet med Östlig förbindelse är väl att minska biltrafiken i Stockholms innerstad, men med en sådan trafikplats blir ju effekten den motsatta. Frågan är inte bara om den behövs, utan också om den är politiskt möjlig. Centerpartiet ifrågasätter den trafikplatsen, och utan Centerpartiets stöd blir det knappast något bygge.

Därutöver bör motorvägen villkoras med att en stor del av befintliga gator i Stockholms innerstad - minst en tredjedel, men helst mer - blir befriad från biltrafik. Annars uppnås inte målet, och då är ju projektet meningslöst.

Även Spårväg city blir ett meningslöst projekt om det inte finns någon ambition att förbjuda biltrafik på Hamngatan.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev:
Hechtwagen skrev:Ja, enklaste vägen djurgårdsbron-ropsten.
Jag har inget emot något sådant, så jag ska väl inte sänka idén. Men med dagens bana och så länge Alkärrshallen finns behövs ju inte förbindelsen. Den behövs först när trafik startar från Djurgårdsbron till Frihamnen och eventuellt vidare. Och då kan man ju lika gärna bygga de permanenta spåren att köra trafiken på. Men det är klart, med en etappstart till Frihamnen kan man ju bygga en provisorisk förbindelse till Ropsten.

"Men med dagens bana och så länge Alkärrshallen finns behövs ju inte förbindelsen."

Protest. Redan med dagens bana behövs förbindelsen. De nya vagnarna av typ A35 och A35 B är betydligt mer underhållskrävande än de tidigare A34, som nu efterhand skickas till Norrköping.
Eftersom Alkärrshallens uh-kapacitet är begränsad måste vagnarna skickas med trailer fram och tillbaka mellan Djurgården och Agadepån, Lidingö. Tidskrävande och kostnadskrävande.
Dessutom har spårutrymmet för Djurgårdslinjens museala vagnar minskat så att numera är det bara plats för enstaka museala vagnar (läs: 2), jämfört med de 10-14 vagnar som platsade där innan 2010.
Senast redigerad av Thomas Lange den tisdag 02 juni 2020 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev: Jag har hört rykten om att 2023 är ett nytt datum för den tänkta sammankopplingen i Ropsten. Någon som har en källa på det?
Det torde finnas en koppling till att nya Lilla Lidingöbron planeras vara klar för spårvägstrafik 2023. Därmed skulle det vara fysiskt möjligt med en sammankoppling.
Ju förr dess bättre.
Skriv svar