Spårväg city etapp två på gång

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

En insändare i en lokaltidning påstår att utbyggnaden av Spårväg City är stoppad. Någon som vet vad detta påstående grundas på?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev:En insändare i en lokaltidning påstår att utbyggnaden av Spårväg City är stoppad. Någon som vet vad detta påstående grundas på?
Finansieringen är stoppad för perioden 2015-2019 i landstingets budget. Det har främst att göra med att Stockholms stad inte har kunnat visa hur man vill att spårvägen ska dras genom Värtanområdet upp till Ropsten. Landstinget vill inte anslå pengar till ett projekt som ändå har små chanser att kunna genomföras under budgetperioden. Det triggar bara oppositionen att anklaga de styrande att de inte orkar genomföra sina egna investeringsplaner. Bättre då att avvakta.

I praktiken gör det inte så mycket eftersom sammankopplingen med Lidingöbanan ändå inte kan göras förrän en ny spårvägsbro är byggd av Lidingö stad. Den sägs kunna stå klar 2020.

I en bisats i beslutet att stoppa finansieringen öppnar ändå landstingsmajoriteten för att en etappvis utbyggnad till Frihamnen skulle kunna inledas under perioden (t.ex. för att kunna vara klar när utbyggnaden till Klarabergsgatan kan tas i bruk år 2018). En sådan utbyggnad kan bli av om det kan påvisas samhällsnytta med detta.

Anpassningen av Spårväg City fortsätter för övrigt på befintlig sträcka för linje 7. Hållplats Sergels Torg stängs i mitten av mars för att inte öppna igen förrän 2018, då i Klarabergsgatans mitt framfor Åhléns och intill nya pendeltågstationen Stockholm City. Ny ändhållplats i centrum blir Kungsträdgården (utom två veckor i slutet av mars då Norrmalmstorg används). Hållplats Styrmansgatan byggs om i båda riktningar under våren 2015.
Ju förr dess bättre.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av LÅ1 »

Thomas Lange skrev:Anpassningen av Spårväg City fortsätter för övrigt på befintlig sträcka för linje 7. Hållplats Sergels Torg stängs i mitten av mars för att inte öppna igen förrän 2018, då i Klarabergsgatans mitt framfor Åhléns och intill nya pendeltågstationen Stockholm City. Ny ändhållplats i centrum blir Kungsträdgården (utom två veckor i slutet av mars då Norrmalmstorg används). Hållplats Styrmansgatan byggs om i båda riktningar under våren 2015.
De två veckorna med Norrmalmstorg som ändhållplats, är det för att göra det möjligt att vända vid Kungsträdgården? Det finns visserligen en växel bortom hållplats Kungsträdgården, men den kanske inte fungerar för detta ändamål? Eller så kanske spårvagnarna inte kommer att kunna köras så långt upp på Hamngatan under lång tid?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:
Thomas Lange skrev:Anpassningen av Spårväg City fortsätter för övrigt på befintlig sträcka för linje 7. Hållplats Sergels Torg stängs i mitten av mars för att inte öppna igen förrän 2018, då i Klarabergsgatans mitt framfor Åhléns och intill nya pendeltågstationen Stockholm City. Ny ändhållplats i centrum blir Kungsträdgården (utom två veckor i slutet av mars då Norrmalmstorg används). Hållplats Styrmansgatan byggs om i båda riktningar under våren 2015.
De två veckorna med Norrmalmstorg som ändhållplats, är det för att göra det möjligt att vända vid Kungsträdgården? Det finns visserligen en växel bortom hållplats Kungsträdgården, men den kanske inte fungerar för detta ändamål? Eller så kanske spårvagnarna inte kommer att kunna köras så långt upp på Hamngatan under lång tid?

Man ska riva spåranläggningen och kontaktledningen och montera någon form av nytt stopp i spåret innan korsningen Hamngatan/Regeríngsgatan. Då vill man inte ha spårvägstrafik i arbetsområdet ....
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av R.Lindmark »

Med vändning bakom hållplats Kungsträdgården är det möjligt att vända 12 tåg i timmen ist. för dagens 10 under sommarens högtrafik.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av M_M »

Hur stor mening är det att trafikera Kungsträdgården om Sergels Torg inte kan trafikeras? Avståndet är ju inte jättelångt till Norrmalmstorg...
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av R.Lindmark »

M_M skrev:Hur stor mening är det att trafikera Kungsträdgården om Sergels Torg inte kan trafikeras? Avståndet är ju inte jättelångt till Norrmalmstorg...
Dels är det väl bra att köra trafiken så långt som möjligt. Men framför allt är det kapacitetshämmande att vända både linje 7 och linje 7N i Norrmalmstorg.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Sven Blomberg »

R.Lindmark skrev:Med vändning bakom hållplats Kungsträdgården är det möjligt att vända 12 tåg i timmen ist. för dagens 10 under sommarens högtrafik.
Är det inte i sådana fall mer troligt att det går. För jag förutsätter att avstigning och påstigning sker vid olika hållplatser?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av R.Lindmark »

Sven Blomberg skrev:
R.Lindmark skrev:Med vändning bakom hållplats Kungsträdgården är det möjligt att vända 12 tåg i timmen ist. för dagens 10 under sommarens högtrafik.
Är det inte i sådana fall mer troligt att det går. För jag förutsätter att avstigning och påstigning sker vid olika hållplatser?
Jo precis det var det jag menade med mitt påstående. Vänder man bakom Kungsträdgården så får man en högre kapacitet än dagens vändhållplats och kan således börja köra 5min trafik under högsäsong redan i sommar.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

R.Lindmark skrev:
Sven Blomberg skrev:
R.Lindmark skrev:Med vändning bakom hållplats Kungsträdgården är det möjligt att vända 12 tåg i timmen ist. för dagens 10 under sommarens högtrafik.
Är det inte i sådana fall mer troligt att det går. För jag förutsätter att avstigning och påstigning sker vid olika hållplatser?
Jo precis det var det jag menade med mitt påstående. Vänder man bakom Kungsträdgården så får man en högre kapacitet än dagens vändhållplats och kan således börja köra 5min trafik under högsäsong redan i sommar.
Spännande! Räcker vagnarna till för det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Sven Blomberg »

R.Lindmark skrev:
Sven Blomberg skrev:
R.Lindmark skrev:Med vändning bakom hållplats Kungsträdgården är det möjligt att vända 12 tåg i timmen ist. för dagens 10 under sommarens högtrafik.
Är det inte i sådana fall mer troligt att det går. För jag förutsätter att avstigning och påstigning sker vid olika hållplatser?
Jo precis det var det jag menade med mitt påstående. Vänder man bakom Kungsträdgården så får man en högre kapacitet än dagens vändhållplats och kan således börja köra 5min trafik under högsäsong redan i sommar.
Sorry. Missade att det inte var ett frågetecken på slutet av ditt inlägg. :oops:
Medlem nr 266
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av R.Lindmark »

twr skrev:
Spännande! Räcker vagnarna till för det?
Körtiden mellan Waldemarsudde och Kungsträdgården är idag 13 min enligt SL.se vilket ger 26min tor utan reglertid i Wau. Det finns sju vagnar varav en är verkstadsreserv, så vi kan bara räkna med sex vagnar i trafik.

För att klara 12 tåg/h behöver de här 6 vagnarna göra två varv på en timme, eller ett varv på 30min om man så vill för att det skall gå ihop. Det skulle då innebära att vi har 4min att vända på i Kungsträdgården. Och då har jag räknat ganska snålt.

Jag gör bedömningen att 4 min inte räcker som vänd och reglertid i Kungsträdgården så en till vagn behövs således. Rätta mig om jag har fel.

/R

PS. En variant för att klara 12 tåg/h är att vända varannan ledvagn i Skansen och låta museivagnarna gå ner till Wau, då skulle det nog fungera men det orkar jag inte räkna på.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

R.Lindmark skrev:
twr skrev:
Spännande! Räcker vagnarna till för det?
Körtiden mellan Waldemarsudde och Kungsträdgården är idag 13 min enligt SL.se vilket ger 26min tor utan reglertid i Wau. Det finns sju vagnar varav en är verkstadsreserv, så vi kan bara räkna med sex vagnar i trafik.

För att klara 12 tåg/h behöver de här 6 vagnarna göra två varv på en timme, eller ett varv på 30min om man så vill för att det skall gå ihop. Det skulle då innebära att vi har 4min att vända på i Kungsträdgården. Och då har jag räknat ganska snålt.

Jag gör bedömningen att 4 min inte räcker som vänd och reglertid i Kungsträdgården så en till vagn behövs således. Rätta mig om jag har fel.

/R

PS. En variant för att klara 12 tåg/h är att vända varannan ledvagn i Skansen och låta museivagnarna gå ner till Wau, då skulle det nog fungera men det orkar jag inte räkna på.
Nej, om man både ska släppa av, köra bort, byta förarhytt, köra tillbaka och plocka upp på 4 min verkar det snålt. Att vända varannan i Skansen är ju inte så dumt. Bestämmer SS tidtabellen själva, eller finns det ramar att hålla sig till?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Per Lind »

Tänk vad bra det är med en slinga. :lol:
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Per Lind skrev:Tänk vad bra det är med en slinga. :lol:
-Per
Ja, vi tycker väl alla att det är jättebra med vändslingor. Men nu finns det ingen just precis här. Hur hade du tänkt att få till en vändslinga före tätskiktsrenoveringen av Sergels torg? Förutom den som finns förstås, vid Norrmalmstorg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Per Lind »

Ta det inte så bokstavligt.
Vet mycket väl att det just i detta fall inte funkar med vändslinga, men här ser vi hur mycket snabbare det går att vända om man har slinga.
Och, det är långt ifrån alla som vet hur bra slingor är.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
R.Lindmark
Inlägg: 238
Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av R.Lindmark »

Per Lind skrev:Tänk vad bra det är med en slinga. :lol:
-Per
Även om slingor är snabbare så hade inte en slinga hade hjälpt i det här fallet. Vi har fyra min tid per varv som inte är körtid. Säg en minut för att gå runt i slingan och lägg på att jag redan räknat snålt så har vi max 3min regleringstid.

Hälsar R som är vän av slingor och tvåriktningsvagnar.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Per Lind skrev:Ta det inte så bokstavligt.
Vet mycket väl att det just i detta fall inte funkar med vändslinga, men här ser vi hur mycket snabbare det går att vända om man har slinga.
Och, det är långt ifrån alla som vet hur bra slingor är.
-Per
Javisst. Fortsätt gärna din kampanj för vändslingor, jag vet att det inte är alla som har förstått poängen med dem.

Jag hade till exempel gärna sett att Sergelrondellen kunde få fungera som en vändslinga vid störningar, men så blir det inte nu tyvärr.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Kantorn »

Per Lind skrev:Och, det är långt ifrån alla som vet hur bra slingor är.
-Per
Jag till exempel. Men jag är så förgjordat envis... :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av M_M »

Att vända varannan tur vid Skansen verkar väl vara en rätt bra alternativ, sett från mitt fåtöljrallande amatörperspektiv.

I en hypotetisk framtid där ett liknande arbete behöver göras fast vi har ett mycket större spårvägsnät så skulle linjen kunna köras helt med personal som är dubbelutbildad på att både köra och vara konduktör. Då skulle det inte behöva ta någon tid att byta hytt, konduktör och förare skulle alltså byta jobb med varandra vid Kungsträdgården. (Detta förutsätter att man inte måste flytta någon "finns endast en av per fordon"-grej som det är på t.ex. Rc-loken eller liknande).
Skriv svar