Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Di skrev:Tidöpartierna stryper stödet till kommuner och regioners satsningar på hållbara stadsmiljöer. ”Beklagligt”, tycker Nybros toppolitiker. ”En katastrof”, säger Stockholms trafikborgarråd. Klimatkommunernas ordförande varnar för stora risker med att halka efter näringslivets omställning.
Var fjärde kommun har tecknat stadsmiljöavtal med Trafikverket. Nu är det slut med det. Regeringen avvecklar gradvis stödet och drar in det helt 2027. Ingångna avtal hålls – inga nya projekt kommer att finansieras.
Det är ganska svårt att finansiera den här typen av satsningar utan stadsmiljöavtal. De goda nyheterna är att opinionsundersökningar pekar på maktskifte. Tidöpartierna har dubblat ner på att föra ett kulturkrig mot hållbara städer, men de tappar stort. De dåliga nyheterna är att det är tre år kvar till nästa val.
Valsiffrorna bland ungdomarna visar att "Generation Greta" är ett luftslott; dagens unga röstar höger och lär fortsätta göra det, oavsett vad "Klimatkommunerna" tycker eller säger.
Man hoppas såklart att Frihamnen/Loudden lyckas. Risken finns att det blir som i Hagastaden. Människofientligt och börjar mögla om några år
Han har ju några poänger men sådär har ju kritiken låtit sedan 1800-talet, Hagastaden kanske är hett sim tusan om 80 år och då kanske det finns spärväg dit också...
Röda Bergen som han lovordar hade han totalsågat om han varit hundra år äldre.
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 21 november 2023 16:38
Han har ju några poänger men sådär har ju kritiken låtit sedan 1800-talet, Hagastaden kanske är hett sim tusan om 80 år och då kanske det finns spärväg dit också...
Röda Bergen som han lovordar hade han totalsågat om han varit hundra år äldre.
Kanske om de löser detta med avrinning, alger på väggarna och att det är så oerhört dött och deppigt.