Sida 1 av 1

Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: torsdag 25 september 2014 23:50
av Peter Bolin
Jag fortsätter här och visar fler bilder från sommarens tågäventyr. Nu förflyttar vi oss till Småland där Föreningen Smalspåret Växjö–Västervik (http://www.smalsparet.nu) under somrarna kör tåg på sträckan Virserum–Åseda. Det är dock inte så ofta hela sträckan trafikeras, men sista helgen i juli var det trafik hela vägen i samband med Åseda marknad.

Bild
Här ses YP 884 och 873 i Virserum. Det var YP 884 som var i trafik. Den är delvis ombyggd och försedd med en servering.

Bild
YP 884 under uppehållet i Hultanäs. I Hultanäs finns också ett stationshus, men när det hade sålts under SJ-tiden anlades den här lilla hållplatsen. Numera går det återigen att stanna vid stationshuset, men hållplatsen har fått vara kvar.

Bild
YP 884 har här kommit fram till Åseda.

Bild
Virserums stationshus är byggnadsminnesförklarat. Så här ser det ut i väntsalen.

Bild
Hpl. Hjortöström. Så här ska det se ut: smalspår, enkelspår, oelektrifierat och en liten hållplats med plåtstins. Det är bara en hållplatskur i trä som saknas.

Bild
Virserum station.

Jag återkommer med fler bildreportage vad det lider.

/Peter Bolin

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: fredag 26 september 2014 9:40
av Ingeville
Fråga??
Är det bara denna del som har spåret kvar??

Var/ är dessa rälsbussar lika breda som de som gick på normalspåren?

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: fredag 26 september 2014 10:13
av Kantorn
Ingeville skrev:Fråga??
Är det bara denna del som har spåret kvar??

Var/ är dessa rälsbussar lika breda som de som gick på normalspåren?
Jag åkte Västervik-Hultsfred förra sommaren. Det gick utmärkt. Jag tror att föraren sa att det finns spår ända till Åseda, men att spåret Hultsfred-Virserum är i rätt uselt skick.

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: fredag 26 september 2014 10:32
av Harald
Och rälsbussarna är smalare, 2,6 m mot 3,1 m för normalspårsvarianten.

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: fredag 26 september 2014 10:48
av Peter Bolin
Ingeville skrev:Fråga??
Är det bara denna del som har spåret kvar??

Var/ är dessa rälsbussar lika breda som de som gick på normalspåren?
När det gäller smalspåret Växjö–Västervik ligger spåret kvar på sträckan Åseda–Västervik. Spåret är upprivet på sträckan Växjö–Åseda sedan 2001. Det är något invecklat med alla turer som varit sedan den ordinarie persontrafiken på banan upphörde 1984, men Wikipediaartikeln innehåller en bra översikt: http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv ... %A4stervik.

Trafik bedrivs i dag på sträckan Hultsfred–Västervik av Tjustbygdens järnvägsförening (http://www.smalsparet.se/) och på sträckan Åseda–Virserum av Föreningen Smalspåret Växjö–Västervik (http://www.smalsparet.nu/). På den sistnämnda sträckan är trafiken mer begränsad. På sträckan Virserum–Hultsfred ligger spåret kvar och är farbart med arbetståg och dressin, men någon persontrafik har mig veterligt inte bedrivits på den sträckan sedan 1992.

YP-motorvagnarna (http://sv.wikipedia.org/wiki/YP) är smalare än den normalspåriga motsvarigheten Y6/Y7/Y8 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Y6-generationen). Tack till Harald för uppgiften om fordonsbredd.

/Peter Bolin

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: lördag 27 september 2014 0:10
av Ingeville
Tackar för snabb information
Inge

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: onsdag 18 mars 2015 20:33
av Stefan Isaksson
Det kan tillfogas att YP är tillverkade av Hilding Carlsson, medan Y6/7/8 är tillverkade av ASJ.
Det sägs vara överraskande mycket som skiljer i konstruktionen, alla yttre likheter till trots.

SI

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: fredag 20 mars 2015 15:48
av Hechtwagen
Y6/7/8 tillverkades väl även av Hägglunds och Kalmar verkstad? :)

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: onsdag 04 november 2015 18:13
av turbo
På en av bilderna syns en vagn som påminner om dem på Roslagsbanan förr. Fanns det vagnar av samma typ där? Eller kommer även denna vagn från Roslagsbanan? DEn är ju också smalspårig.

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: onsdag 04 november 2015 18:30
av Harald
Hechtwagen skrev:Y6/7/8 tillverkades väl även av Hägglunds och Kalmar verkstad? :)
Ja, och även av Eksjöverken.
turbo skrev:På en av bilderna syns en vagn som påminner om dem på Roslagsbanan förr. Fanns det vagnar av samma typ där? Eller kommer även denna vagn från Roslagsbanan? DEn är ju också smalspårig.
Jag antar att du menar den grågröna personvagnen. Den kommer från Roslagsbanan.

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: onsdag 04 november 2015 18:36
av daniel_s
turbo skrev:På en av bilderna syns en vagn som påminner om dem på Roslagsbanan förr. Fanns det vagnar av samma typ där? Eller kommer även denna vagn från Roslagsbanan? DEn är ju också smalspårig.
Vagnar från Roslagsbanan syns på de två första bilderna. På första bilden ser man bl a Roslagsbanans elrevisionsbuss (den bruna vagnen) och på andra bilden en manövervagn till elmotorvagnarna.

Re: Smalspåret Virserum–Åseda

Postat: onsdag 04 november 2015 23:18
av Peter Bolin
daniel_s skrev:
turbo skrev:På en av bilderna syns en vagn som påminner om dem på Roslagsbanan förr. Fanns det vagnar av samma typ där? Eller kommer även denna vagn från Roslagsbanan? DEn är ju också smalspårig.
Vagnar från Roslagsbanan syns på de två första bilderna. På första bilden ser man bl a Roslagsbanans elrevisionsbuss (den bruna vagnen) och på andra bilden en manövervagn till elmotorvagnarna.
De vagnarna har jag också bilder av:

Bild
UBp 103 i Hultanäs, augusti 2013. Anledningen till att dessa manövervagnar från Roslagsbanan hamnade nere i Småland var att man ursprungligen hade en idé om att bygga om dem till dieseldrift. Tyvärr blev det inget av med de planerna.

Bild
RB 60 (f.d. YP 877), tidigare Roslagsbanans elrevisionsbuss, i Virserum, juli 2014.

/Peter Bolin