Gamlestaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Gamlestaden
Hållplatserna som Angeredslinjerna ska använda medan Gamlestadstorget byggs om är under byggnad:
Här sätter man ihop spåren som ska förbinda spåren längs Gamlestadsvägen med Angeredsbanan:
Söder om Gamlestadens fabriker ska snabbspåret förbindas med de tillfälliga spåren. Spåren i bildens förgrund försvinner då. Från spåren i bakgrunden ska man tråckla en förbindelse mellan alla pelare till de tillfälliga spåren t.v. bakom fotografen:
Som avslutning en blågul bild:
Här sätter man ihop spåren som ska förbinda spåren längs Gamlestadsvägen med Angeredsbanan:
Söder om Gamlestadens fabriker ska snabbspåret förbindas med de tillfälliga spåren. Spåren i bildens förgrund försvinner då. Från spåren i bakgrunden ska man tråckla en förbindelse mellan alla pelare till de tillfälliga spåren t.v. bakom fotografen:
Som avslutning en blågul bild:
Re: Gamlestaden
En efterlängdad förbindelse är alltså snart verklighet, Angered - Bergsjön. Även om den nog inte kommer att användas för ordinarie trafik så behövs den vid trafikomläggningar.Harald skrev:Här sätter man ihop spåren som ska förbinda spåren längs Gamlestadsvägen med Angeredsbanan:
Re: Gamlestaden
Hur var det, finns det några beslut på huruvida det kommer bli någon ordinarie linje den vägen eller inte?
Det är väl en hel del vinkelbytande idag?
Det är väl en hel del vinkelbytande idag?
Re: Gamlestaden
En liten uppdatering.
Om tre veckor ska Angeredslinjerna gå här.
Hållplatserna för Angeredslinjerna börjar bli färdiga.
Nu går det att ta sig väster om Bergslagsbanan på lagligt vis. Här ska det bli en cykel- och gångtunnel under alla spåren söder om Säveån- F.n. slutar den med en spontvägg vid spårvagnsspåren.
Om tre veckor ska Angeredslinjerna gå här.
Hållplatserna för Angeredslinjerna börjar bli färdiga.
Nu går det att ta sig väster om Bergslagsbanan på lagligt vis. Här ska det bli en cykel- och gångtunnel under alla spåren söder om Säveån- F.n. slutar den med en spontvägg vid spårvagnsspåren.
Re: Gamlestaden
Tack för bilderna!
Är "Hållplatserna för Angeredslinjerna" de hållplatser som slutgiltigen ska användas för eventuell direkt trafik mellan Angereds- och Bergsjögrenen? På gamla ritningar så har jag fått intrycket av gatuspår, men minns inte riktigt hur det ser ut i de senaste dokumenten...
Hoppas det blir något trevligare än (kl-ttr-) grå betong på gång&cykelvägen när den till slut blir färdig. Finns det något mer färdigt eller halvfärdigt att se på samma plats som du tog den bilden? På sydvästra sidan av "hammaren" och sydvästra benet i "Marieholmstriangeln" så finns ju redan vägbro med gång+cykelbana, där allt dock mynnar ut i en mer eller mindre ödeplats, förutom någon öppningsbar grind i det instängslade industriområdet strax söder därom. Vad jag minns så ska det väl också bli en korsning över "hammaren" och sydvästra "Marieheholmstriangelbenet".
Är "Hållplatserna för Angeredslinjerna" de hållplatser som slutgiltigen ska användas för eventuell direkt trafik mellan Angereds- och Bergsjögrenen? På gamla ritningar så har jag fått intrycket av gatuspår, men minns inte riktigt hur det ser ut i de senaste dokumenten...
Hoppas det blir något trevligare än (kl-ttr-) grå betong på gång&cykelvägen när den till slut blir färdig. Finns det något mer färdigt eller halvfärdigt att se på samma plats som du tog den bilden? På sydvästra sidan av "hammaren" och sydvästra benet i "Marieholmstriangeln" så finns ju redan vägbro med gång+cykelbana, där allt dock mynnar ut i en mer eller mindre ödeplats, förutom någon öppningsbar grind i det instängslade industriområdet strax söder därom. Vad jag minns så ska det väl också bli en korsning över "hammaren" och sydvästra "Marieheholmstriangelbenet".
Re: Gamlestaden
Tycker att det ser ut som gaträl på bilden så det är väl bara att lägga gatubeläggning kring rälsen så blir det gatuspår...
Hålllplatsen kommer väl bara användas som ersättningshållplats. Tror att linjestreckning Angered - Bergsjön är lågprioriterad med tanke på vagnsbrist som lär väl fortsätta under överskådlig framtid. För ska man se krasst på verkligheten så kommer nog ungefär 120 vagnar att gå åt för att ersätta skrotningsfärdiga vagnar idag (M28, M29 och M32). Därefter om man inte bygger ut spårvägen på Hisingen kan det kanske finnas utrymme att låta nya vagnar utnyttjas för att trafikera den sträckan, byte mellan linjerna fungerar.
Hålllplatsen kommer väl bara användas som ersättningshållplats. Tror att linjestreckning Angered - Bergsjön är lågprioriterad med tanke på vagnsbrist som lär väl fortsätta under överskådlig framtid. För ska man se krasst på verkligheten så kommer nog ungefär 120 vagnar att gå åt för att ersätta skrotningsfärdiga vagnar idag (M28, M29 och M32). Därefter om man inte bygger ut spårvägen på Hisingen kan det kanske finnas utrymme att låta nya vagnar utnyttjas för att trafikera den sträckan, byte mellan linjerna fungerar.
Re: Gamlestaden
Sant, det verkar vara gaturäl.
Om det är det slutgiltiga läget så är väl tidsperspektivet så långt att Angered-Bergsjön är fullt rimligt innan platsen byggs om igen, även om det är långt fram i tiden.
Vad jag har förstått så är väl det resandet som störst på helger, så i princip kunde man kanske köra en sådan linje endast på helger eller kanske rent av endast ett par turer (jämför t.ex. Saltholmen-Marklandsgatan-Sahlgrenska o.s.v. som åtminstone förr kördes typ 3-4 turer per dygn eller nåt sånt)
Om det är det slutgiltiga läget så är väl tidsperspektivet så långt att Angered-Bergsjön är fullt rimligt innan platsen byggs om igen, även om det är långt fram i tiden.
Vad jag har förstått så är väl det resandet som störst på helger, så i princip kunde man kanske köra en sådan linje endast på helger eller kanske rent av endast ett par turer (jämför t.ex. Saltholmen-Marklandsgatan-Sahlgrenska o.s.v. som åtminstone förr kördes typ 3-4 turer per dygn eller nåt sånt)
Re: Gamlestaden
De hållplatser som byggs nu är inte de slutgiltiga.
Och ja, de "riktiga" kommer att ligga med ytbeläggning mellan rälerna och inte bara makadam som det är nu.
Med tanke på att spåren som kommer att byggas för hela resecentrumet kommer att förhoppningsvis ligga i 40-50 år innan det byggs om, så kommer det att finnas tid att planera in linjer Bergsjön - Angered...
Och ja, de "riktiga" kommer att ligga med ytbeläggning mellan rälerna och inte bara makadam som det är nu.
Med tanke på att spåren som kommer att byggas för hela resecentrumet kommer att förhoppningsvis ligga i 40-50 år innan det byggs om, så kommer det att finnas tid att planera in linjer Bergsjön - Angered...
Re: Gamlestaden
Det nya hållplatsläget för vagnarna från/till Angered är det "ordinarie" och är inte tänkt att flyttas. Däremot kommer det att bli två nya hållplatslägen när resecentrum är klart, ett parallellt med tågstationen och ett vid Säveån.Olof skrev:De hållplatser som byggs nu är inte de slutgiltiga.
Och ja, de "riktiga" kommer att ligga med ytbeläggning mellan rälerna och inte bara makadam som det är nu.
Med tanke på att spåren som kommer att byggas för hela resecentrumet kommer att förhoppningsvis ligga i 40-50 år innan det byggs om, så kommer det att finnas tid att planera in linjer Bergsjön - Angered...
Någon trafikering med gummihjulsfordon från detta hållplatsläge är inte tänkt i framtiden, utan det blir en bussterminal utanför den blivande spårtriangeln.
Re: Gamlestaden
Detta är ett utdrag ur illustrationsritningen. Det är alltså inte en plan, utan en illustration som visar hur man har tänkt sig platsen. Om någon är intresserad av plankartan med de bindande bestämmelserna så finns den här.
Re: Gamlestaden
Tror faktiskt att Olof har bättre koll på skillnaderna i skede 4 mot skede 3 än vad du har. Han skriver inget om flytt av hpl-läge utan bara att hållplatserna som sådana inte är de som ska vara när allt är klart. Bara en så enkel sak som att man ska bygga den permanenta anslutningen mot artillerigatan kan kräva justering av spåret som gör att hållplatserna kan behöva flyttas på. Det nuvarande spårläget är inte optimalt ur annat än ekonomisk synvinkel och för ett spår som inte kommer att ligga så länge kan det vara rätt. Man har tagit hänsyn till att det står en stor bro i vägen och att växlar ska kunna återanvändas efter att spåret i Gamlestadsvägen rivs.darthjpp skrev:Det nya hållplatsläget för vagnarna från/till Angered är det "ordinarie" och är inte tänkt att flyttas. Däremot kommer det att bli två nya hållplatslägen när resecentrum är klart, ett parallellt med tågstationen och ett vid Säveån.Olof skrev:De hållplatser som byggs nu är inte de slutgiltiga.
Och ja, de "riktiga" kommer att ligga med ytbeläggning mellan rälerna och inte bara makadam som det är nu.
Med tanke på att spåren som kommer att byggas för hela resecentrumet kommer att förhoppningsvis ligga i 40-50 år innan det byggs om, så kommer det att finnas tid att planera in linjer Bergsjön - Angered...
Någon trafikering med gummihjulsfordon från detta hållplatsläge är inte tänkt i framtiden, utan det blir en bussterminal utanför den blivande spårtriangeln.
Med reservation för tyckfel.
Re: Gamlestaden
Nej, jag skrev inget om flytt av hållplats för jag kommer inte ihåg riktigt hur de inbördes lägena är.
Skede 3 kontra skede 4:
Spåres position i nordväst-sydöst är det samma, däremot ska spåret och hållplatserna höjas i skede 4. Samt att hållplatserna kommer att förflyttas längs spåret. (jag kommer som sagt inte ihåg om skede 4 ligger närmare Angered eller Säveån. Så därför låter jag det vara osagt)
Och man kan säga att spårgeometrin för det som kopplas in norr om Säveån till Allhelgonshelgen inte är helt perfekt.
Men! Med tanke på att man har fått in ett triangelspår tillsammans med den tillfälliga bron, så är det imponerande arbete!
Skede 3 kontra skede 4:
Spåres position i nordväst-sydöst är det samma, däremot ska spåret och hållplatserna höjas i skede 4. Samt att hållplatserna kommer att förflyttas längs spåret. (jag kommer som sagt inte ihåg om skede 4 ligger närmare Angered eller Säveån. Så därför låter jag det vara osagt)
Och man kan säga att spårgeometrin för det som kopplas in norr om Säveån till Allhelgonshelgen inte är helt perfekt.
Men! Med tanke på att man har fått in ett triangelspår tillsammans med den tillfälliga bron, så är det imponerande arbete!
Re: Gamlestaden
En sak som är lite förbryllande är varför man redan har lagt in växlar söder om Slakthusbron. De kommer ju inte att användas förrän om flera år, och man stänger ju ändå av i samband med omkopplingen nu, så det hade gått att bara byta från rakspår till kurvor. Man har ju inte lagt in motsvarande växlar i andra änden av tvärspåret. Var det möjligen så att man från början hade tänkt att under en tid köra på något vis som hade krävt växlarna, men att planerna ändrades?
Re: Gamlestaden
Man kanske tänker sig slippa lika lång avstängning vid en senare omkoppling (då Angeredsbanans slutgiltiga hållplatser tas i bruk)? Eller hamnar växlarna ändå fel för att göra så?
Mitt intryck är att de nuvarande hållplatserna för Angeredsbanan (alltså inte de på senaste bilderna i tråden, utan de som används under en längre tid) visserligen ligger en bra bit längre norrut än de slutgiltiga, men de ligger på rätt höjd. Detta baserat på "magkänsla" / ögonmått när man står vid den hållplatsen och blickar mot pendeltågens plattformar. Planen måste väl vara att plattformen för södergående vagnar på Angeredsbanan och plattformen för södergående järnvägståg ska ha samma höjd och i princip mer eller mindre bilda en ö-plattform inom den gemensamma längden. Ja, på köpet så torde väl de dessutom dela trappor och hiss med varandra.
Mitt intryck är att de nuvarande hållplatserna för Angeredsbanan (alltså inte de på senaste bilderna i tråden, utan de som används under en längre tid) visserligen ligger en bra bit längre norrut än de slutgiltiga, men de ligger på rätt höjd. Detta baserat på "magkänsla" / ögonmått när man står vid den hållplatsen och blickar mot pendeltågens plattformar. Planen måste väl vara att plattformen för södergående vagnar på Angeredsbanan och plattformen för södergående järnvägståg ska ha samma höjd och i princip mer eller mindre bilda en ö-plattform inom den gemensamma längden. Ja, på köpet så torde väl de dessutom dela trappor och hiss med varandra.
Re: Gamlestaden
Det är en inte helt orimlig hypotes. Jag kan inte bekräfta den - men det är mycket som har ändrats längs vägen och de växlarna lades ju in redan i skede 1, det som kopplas in nu är skede 3.Harald skrev:En sak som är lite förbryllande är varför man redan har lagt in växlar söder om Slakthusbron. De kommer ju inte att användas förrän om flera år, och man stänger ju ändå av i samband med omkopplingen nu, så det hade gått att bara byta från rakspår till kurvor. Man har ju inte lagt in motsvarande växlar i andra änden av tvärspåret. Var det möjligen så att man från början hade tänkt att under en tid köra på något vis som hade krävt växlarna, men att planerna ändrades?
/T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: onsdag 15 februari 2012 19:47
Re: Gamlestaden
Kommer det vara en gångtunnel under de "nya hållplatslägena" som tas i bruk om några veckor ? Om inte , kommer det bli en i framtiden?
Re: Gamlestaden
Nej. Varför skulle man ha det? Hur det kommer att se ut framgår av skiss som Harald lade upp för ett tag sen.
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: onsdag 15 februari 2012 19:47
Re: Gamlestaden
För att planskilda korsningar är betydligt mer säkrare och smidigare än det motsatta.
Re: Gamlestaden
Mer eller mindre alla hållplatser för spårvagnstrafiken i Göteborg har övergångar före, efter och emellan hållplatserna. Kan finnas undergångar och övergångar i anslutning men det p.g.a. andra anledningar.
Tillgänglighetsanpassning, osäkerhetsfaktorn, dålig tidsvinst, etc. om man bygger en planskild övergång eller undergång.
Tillgänglighetsanpassning, osäkerhetsfaktorn, dålig tidsvinst, etc. om man bygger en planskild övergång eller undergång.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Gamlestaden
Ja. Om man kör fort. Om man kör långsamt som över en torgyta, som här - vilket är fallet här så skulle jag nog vilja påstå att planskildheten leder till andra typer av fara och andra typer av problem.Skogshuggarn skrev:För att planskilda korsningar är betydligt mer säkrare och smidigare än det motsatta.
Med reservation för tyckfel.