Sida 1 av 3

(S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerstad.

Postat: onsdag 03 september 2014 20:56
av Per Lind

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 10:48
av Odd
Där ser man. Jag visste att det skulle bli skadligt att rösta på S.

Det finns numera väldigt många anledningar att inte rösta på S, men väldigt få att rösta på dem. Jag kan inte komma på någon anledning just nu...

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 11:20
av hgsldf
Löftet i rubriken i kombination med enhetstaxa för enkelbiljetter, tolkar jag som att S till varje pris önskar att biltrafiken i Stockholms innerstad skall öka. Menar man sedan att även Reskassa är enkelbiljetter, då kommer man verkligen att lyckas!

/Göran

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 11:57
av C30
Jag undrar vad som skulle hända med AGA-depån i så fall. Bygget är ju nu i full gång även för delen som är planerad för innerstadsvagnarna.

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 12:03
av Odd
Jag undrar två och en halv sak.
1. Är utbyggnaden till Ropsten beslutad redan och i så fall, vad är sossarnas möjligheter att verkligen riva upp beslutet?
2. Måste upphandlingen av trafiken på Lidingöbanan och sjuan förhandlas om eller läggas ut igen eftersom förutsättningarna under trafikavtalets period väsentligen förändrats?

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 13:03
av BSB101
Odd skrev:Jag undrar två och en halv sak.
1. Är utbyggnaden till Ropsten beslutad redan och i så fall, vad är sossarnas möjligheter att verkligen riva upp beslutet?
2. Måste upphandlingen av trafiken på Lidingöbanan och sjuan förhandlas om eller läggas ut igen eftersom förutsättningarna under trafikavtalets period väsentligen förändrats?
Nu kommer S med största sannolikhet inte få egen majoritet så hur det blir är svårt att säga då det ska förhandlas med MP, V och eventuellt Fi först.

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 14:44
av Hans Wibacke
Ett citat (av Helene Hellmark Knutsson) från artikeln i Bussmagasinet:
– Vi stoppar även dyra, ineffektiva spårvagnsutbyggnader i innerstaden.

Jag tolkar det som att billiga och effektiva spårvägsutbyggnaderna får grönt ljus. Men ni som ojar er kanske ville ha det dyrt och ineffektivt? :cheesygrin:

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 15:31
av Per Lind
Hans Wibacke skrev:Ett citat (av Helene Hellmark Knutsson) från artikeln i Bussmagasinet:
– Vi stoppar även dyra, ineffektiva spårvagnsutbyggnader i innerstaden.

Jag tolkar det som att billiga och effektiva spårvägsutbyggnaderna får grönt ljus. Men ni som ojar er kanske ville ha det dyrt och ineffektivt? :cheesygrin:
(S) har nog svårt att definiera vad som är vad. Dyr tunnelbana som tar lång tid att bygga stoppar dom inte ...
-Per

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 16:13
av Lennart Petersen
Per Lind skrev:
Hans Wibacke skrev:Ett citat (av Helene Hellmark Knutsson) från artikeln i Bussmagasinet:
– Vi stoppar även dyra, ineffektiva spårvagnsutbyggnader i innerstaden.

Jag tolkar det som att billiga och effektiva spårvägsutbyggnaderna får grönt ljus. Men ni som ojar er kanske ville ha det dyrt och ineffektivt? :cheesygrin:
(S) har nog svårt att definiera vad som är vad. Dyr tunnelbana som tar lång tid att bygga stoppar dom inte ...
-Per
Men den kanske är effektiv och behövs.
Men det kan väl vara klokt se vad som stoppas specifikt vad som stoppas i det här fallet innan man far ut och ojar sig .
På landstingsnivå behöver inte heller förhandlingsresultat nödvändigt följa blockgränserna utan det kan bli "oheliga" konstellationer.

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: torsdag 04 september 2014 16:20
av Per Lind
Lennart Petersen skrev:
Per Lind skrev:
Hans Wibacke skrev:Ett citat (av Helene Hellmark Knutsson) från artikeln i Bussmagasinet:
– Vi stoppar även dyra, ineffektiva spårvagnsutbyggnader i innerstaden.

Jag tolkar det som att billiga och effektiva spårvägsutbyggnaderna får grönt ljus. Men ni som ojar er kanske ville ha det dyrt och ineffektivt? :cheesygrin:
(S) har nog svårt att definiera vad som är vad. Dyr tunnelbana som tar lång tid att bygga stoppar dom inte ...
-Per
Men den kanske är effektiv och behövs.
Men det kan väl vara klokt se vad som stoppas specifikt vad som stoppas i det här fallet innan man far ut och ojar sig .
På landstingsnivå behöver inte heller förhandlingsresultat nödvändigt följa blockgränserna utan det kan bli "oheliga" konstellationer.
Tror inte det är klokt att vänta och se, det är före valet man kan påverka.
-Per

Re: Sv: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms inn

Postat: torsdag 04 september 2014 21:02
av Verspieder
Hur ska en enhetstaxa hjälpa till att få ordning på ekonomin hos SL?
Även intressant det som togs upp, om enkelbiljetter. Eller menar man förköpen i butik, dvs papperskorten med chip i?

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: fredag 05 september 2014 0:36
av Odd
Sossarnas dröm:
Bild

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: fredag 05 september 2014 1:43
av hgsldf
Inget ännu inte beslutat spårvägsprojekt (oavsett vad det kallas), som ännu inte är beslutat borde prioriteras före omställning av innerstadens stomlinjer till spårväg med tyngdpunkt på 4-an. För 3-4 år sedan lovade trafiklandstingsrådet just det och för 1½ år sedan lovade landstinget en snabbutredning om hur man skulle kunna påbörja omställningen av 4-an. Av detta har vi sedan inte hört noll efter att den troligen av regeringen styrda tunnelbaneöverenskommelsen kom, partipiskan ven. Att några småpartier pratar om spårväg kommer förmodligen inte ha något genomslag, utan det handlar bara om profilering.

Jag skulle rösta på Hin-Håle om han kunde göra troligt att att hann kunde genomföra detta, men han befinner sig förmodligen i samma division som är valda eller önskar bli valda. Vad måste jag lova för att bli vald?

I 42 år har vi ingen effektiv och bekväm lokaltrafik i Stockholm haft, hur kan vi ändra på det?
/Göran

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: fredag 05 september 2014 1:51
av Hans Wibacke
hgsldf skrev:Löftet i rubriken i kombination med enhetstaxa för enkelbiljetter, tolkar jag som att S till varje pris önskar att biltrafiken i Stockholms innerstad skall öka. Menar man sedan att även Reskassa är enkelbiljetter, då kommer man verkligen att lyckas!

/Göran
Jag tycker i och för sig att det verkar uppenbart att enhetstaxa även ska tillämpas för reskassan, men tvivlar du har du här ett utdrag ur Landstingspolitiskt handlingsprogram för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting:

Punkt 2.2 Enkelt och enhetligt biljettsystem. Stockholms läns kollektivtrafik behöver locka fler resenärer. Därför behövs ett modernt taxesystem som är enkelt och smidigt. Reskassan är i grunden inte alls ett krångligt system, även om det upplevs som det idag. Det är zonerna som ställer till det. Med en enhetlig taxa skulle systemet förenklas och SL:s intäkter öka genom ökat resande.

(Jag tror för övrigt att din tolkning liksom din slutsats är felaktig.)

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: söndag 07 september 2014 21:25
av Lennart Petersen
Hans Wibacke skrev:
hgsldf skrev:Löftet i rubriken i kombination med enhetstaxa för enkelbiljetter, tolkar jag som att S till varje pris önskar att biltrafiken i Stockholms innerstad skall öka. Menar man sedan att även Reskassa är enkelbiljetter, då kommer man verkligen att lyckas!

/Göran
Jag tycker i och för sig att det verkar uppenbart att enhetstaxa även ska tillämpas för reskassan, men tvivlar du har du här ett utdrag ur Landstingspolitiskt handlingsprogram för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting:

Punkt 2.2 Enkelt och enhetligt biljettsystem. Stockholms läns kollektivtrafik behöver locka fler resenärer. Därför behövs ett modernt taxesystem som är enkelt och smidigt. Reskassan är i grunden inte alls ett krångligt system, även om det upplevs som det idag. Det är zonerna som ställer till det. Med en enhetlig taxa skulle systemet förenklas och SL:s intäkter öka genom ökat resande.

(Jag tror för övrigt att din tolkning liksom din slutsats är felaktig.)
Intressant i sammanhanget kan ju vara hur länge enhetsbiljetten ska gälla. När vi hade enhetstaxa förra gången så var giltighetstiden relativt begränsad så vid riktigt långa resor med byten var man i alla fall tvungen att köpa ny biljett.

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: söndag 07 september 2014 22:34
av LÅ1
Lennart Petersen skrev:Intressant i sammanhanget kan ju vara hur länge enhetsbiljetten ska gälla. När vi hade enhetstaxa förra gången så var giltighetstiden relativt begränsad så vid riktigt långa resor med byten var man i alla fall tvungen att köpa ny biljett.
Och var det inte så att det blev lite slumpartat om man behövde en eller två biljetter beroende på färdväg och byten, samt otur med tidtabell etc.?
Gjorde man en lång resa med byte relativt tidigt gick det med en biljett, men behövde man (också) byta sent i resan så behövde man två.

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: måndag 08 september 2014 0:31
av Odd
Fast det är ju bara små tekniska detaljer som ju går att lösa och bör inte vara något man hänger upp sig på när man skall bestämma sig för systemet i sig!

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: måndag 08 september 2014 1:46
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Intressant i sammanhanget kan ju vara hur länge enhetsbiljetten ska gälla. När vi hade enhetstaxa förra gången så var giltighetstiden relativt begränsad så vid riktigt långa resor med byten var man i alla fall tvungen att köpa ny biljett.
Och var det inte så att det blev lite slumpartat om man behövde en eller två biljetter beroende på färdväg och byten, samt otur med tidtabell etc.?
Gjorde man en lång resa med byte relativt tidigt gick det med en biljett, men behövde man (också) byta sent i resan så behövde man två.
Så är det ju även nu i vissa situationer. Efter sista byte får man resa färdigt med den förbindelse man är på, inom den eller de zoner man betalt för.

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: måndag 08 september 2014 19:39
av FLJ
Odd skrev:Fast det är ju bara små tekniska detaljer ...
Betalsystemens, snarare stora, tekniska detaljeringsnivå har ju en tendens att innebära fasliga omkostnadsbelopp hos alla Sveriges landsändar.

Enligt en valaktuell röd-grön tyckare, så har ju"...de gamla länsbolagen sammanlagt har investerat närmare två miljarder kronor i sina egna biljettsystem...",
vilket får mig att utbrista -Lägg ner landstingen, till förmån för i viss mån större regionskommuner, samt visst förstatligande!, länk:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/go ... 412850.svd

Re: (S): Vi stoppar spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerst

Postat: måndag 08 september 2014 21:37
av BSB101
Landstingen skulle kunna läggas ner utan att ersättas av nya regioner. Specialistsjukvården och större sjukhus kan tas över av staten. Staten kan även ansvara för andra övergripande frågor. Kollektivtrafiken skulle lämnas över till kommunerna och skötas med genom kommunförbund. Då skulle man kunna skapa gemensamma områden som utgår från hur folk reser.