Sida 1 av 2

Ledbussar på linje 76

Postat: söndag 24 augusti 2014 11:48
av kildor
Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8? :)

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: söndag 24 augusti 2014 12:00
av daniel_s
Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: söndag 24 augusti 2014 13:01
av LÅ1
daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Fast dessa var ju smarta nog att resa kollektivt i alla fall! :cheesygrin:

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 0:20
av leifd
daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 0:41
av daniel_s
leifd skrev:
daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.

Hur som helst så blir det ingenting av med det, speciellt inte eftersom det är VBP som är framtidens melodi för närvarande. :roll:

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 1:03
av darthjpp
daniel_s skrev:
leifd skrev:
daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.

Hur som helst så blir det ingenting av med det, speciellt inte eftersom det är VBP som är framtidens melodi för närvarande. :roll:
Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificerad :cheesygrin:

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 1:15
av LÅ1
darthjpp skrev:Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificerad :cheesygrin:
Men de har tydligen inte påstigning genom bakdörrarna med trafikvärdar som kollar biljetterna, för det har man accepterat här i Stockholm!

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 11:10
av darthjpp
LÅ1 skrev:
darthjpp skrev:Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificerad :cheesygrin:
Men de har tydligen inte påstigning genom bakdörrarna med trafikvärdar som kollar biljetterna, för det har man accepterat här i Stockholm!
Nej, i Göteborg får man visera sin biljett själv med ett enkelt blipp på de fasta kortläsarna. :-)

Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....

Lite bilder på prototypen finns på http://images.volvobuses.com/, sökord "European Bus System of the Future" (det verkar inte funka att länka på ett smidigt sätt)

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 11:55
av daniel_s
darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....

Lite bilder på prototypen finns på http://images.volvobuses.com/, sökord "European Bus System of the Future" (det verkar inte funka att länka på ett smidigt sätt)
Nu har ju inte SL någon skyldighet att köpa in Volvos senaste uppfinningar, annat är det kanske i Göteborg? Göteborgsandan har man ju hört talas om... :roll:

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 14:13
av darthjpp
daniel_s skrev:
darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....

Lite bilder på prototypen finns på http://images.volvobuses.com/, sökord "European Bus System of the Future" (det verkar inte funka att länka på ett smidigt sätt)
Nu har ju inte SL någon skyldighet att köpa in Volvos senaste uppfinningar, annat är det kanske i Göteborg? Göteborgsandan har man ju hört talas om... :roll:
Det är fler busstillverkare som har konceptet med en avskiljd förarhytt, t.ex. Van Hool. Bilder finns på https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 74#p320759 Bilderna är på Malmös 24 meters buss. Förarplatsen är något förskjuten åt vänster, men ändå ganska centrerad. Med tanke på hur snabbt utvecklingen av hybrider inom bussbranschen går, är det troligt att eldrivna hjul med en friare placering gör att mer låggolvsyta blir tillgänglig för passagerare. Bredare dörrar gör att resandeutbytet går fortare, och med en chaufför placerad i en separat förarhytt minimeras distraktioner och annat som kan störa trafiksäkerheten. Biljettförsäljning och biljettvisiering tar tid vid resande utbyte, och genom att ta bort detta från chauffören minimeras tiden vid resandeutbyte.

För övrigt tror jag att även Stockholmare går att få att visiera sina egna biljetter. Det kan ju bli några sura lattepappor och -mammor :-) som åker buss gratis med barnvagn, men den erfarenhet jag har av bussåkande i Stockholm är att bussen håller lägre snittfart än motsvarande sträcka i Göteborg.

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 21:45
av leifd
daniel_s skrev:
leifd skrev:
daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.

Hur som helst så blir det ingenting av med det, speciellt inte eftersom det är VBP som är framtidens melodi för närvarande. :roll:
Eftersom jat tydligen är rejält okunnig i detta ämne, så inställer sej frågan, vad VBP är ??

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: måndag 25 augusti 2014 23:44
av LÅ1
leifd skrev:Eftersom jat tydligen är rejält okunnig i detta ämne, så inställer sej frågan, vad VBP är ??
VBP = Visual Basic Project! Men kanske inte i det här fallet! :D

Här är det nog en hemlig kod för "Verifierad Betalande Passagerare". Dvs att operatören får betalt per "blippat" kort. Hur det funkar med SMS-biljetter vet jag inte.
(Hittade svaret här.)

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: tisdag 26 augusti 2014 5:42
av M_M
darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....
Vem vet, vilket århundrade som helst så kanske även Stockholm börjar köra fordon med självvisering och utan konduktör.

Liksom varför ska de annars ha kontrollanter när ingen egentligen ska ha lyckats ta sig in/ombord utan giltig biljett?

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: tisdag 26 augusti 2014 10:40
av pellle
kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8? :)
Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: tisdag 26 augusti 2014 22:06
av ADDE
pellle skrev:
kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8? :)
Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.
På linje 77 är ledbussar ett vanligt inslag. inget nytt där inte... :)

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: onsdag 27 augusti 2014 11:26
av pellle
ADDE skrev:
pellle skrev:
kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8? :)
Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.
På linje 77 är ledbussar ett vanligt inslag. inget nytt där inte... :)
Där ser man... Aldrig sett (eller åkt med) tidigare.

Bra med tanke på hur packad 4:an kan vara över Västerbron.

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: onsdag 27 augusti 2014 13:14
av ADDE
Vet du ens vart 77 går? Det går mellan Frösundavik och Universitetet. Det enda gemensamma sträckan 77 går med 4 är mellan Odenplan och Stadsbiblioteket.

Andra busslinjer över Västerbron är linje 40 och flera rusningsbussar mot Söderort från Fridhemsplan... Sedan har vi linje 72, som går gemensamt med 4:an mellan St Eriksplan och Valhallavägen. Men både 40 och 72 kör med korta stadsbussar...

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: onsdag 27 augusti 2014 13:41
av LÅ1
ADDE skrev:Vet du ens vart 77 går? Det går mellan Frösundavik och Universitetet. Det enda gemensamma sträckan 77 går med 4 är mellan Odenplan och Stadsbiblioteket.

Andra busslinjer över Västerbron är linje 40 och flera rusningsbussar mot Söderort från Fridhemsplan... Sedan har vi linje 72, som går gemensamt med 4:an mellan St Eriksplan och Valhallavägen. Men både 40 och 72 kör med korta stadsbussar...
Blandar du inte ihop 77 och 70 ? :?

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: onsdag 27 augusti 2014 16:56
av ADDE
öhh, det gjorde jag nog. :s

77 går Liljeholmen-Karolinska. Den använder jag väldigt ofta... Däremot har jag inte sett så mycket ledbussar på den linjen egentligen...

Re: Ledbussar på linje 76

Postat: onsdag 27 augusti 2014 21:02
av LÅ1
Betyder ledbussar på linje 76 att turtätheten minskar? I rusningstid gör väl inte det så mycket, men på en del förortslinjer skulle det vara bättre med korta bussar som går ofta i stället för ledbussar som man då kör mer sällan.