Ledbussar på linje 76
Postat: söndag 24 augusti 2014 11:48
Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8? 

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Fast dessa var ju smarta nog att resa kollektivt i alla fall!daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.leifd skrev:Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificeraddaniel_s skrev:Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.leifd skrev:Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Hur som helst så blir det ingenting av med det, speciellt inte eftersom det är VBP som är framtidens melodi för närvarande.
Men de har tydligen inte påstigning genom bakdörrarna med trafikvärdar som kollar biljetterna, för det har man accepterat här i Stockholm!darthjpp skrev:Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificerad
Nej, i Göteborg får man visera sin biljett själv med ett enkelt blipp på de fasta kortläsarna.LÅ1 skrev:Men de har tydligen inte påstigning genom bakdörrarna med trafikvärdar som kollar biljetterna, för det har man accepterat här i Stockholm!darthjpp skrev:Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificerad
Nu har ju inte SL någon skyldighet att köpa in Volvos senaste uppfinningar, annat är det kanske i Göteborg? Göteborgsandan har man ju hört talas om...darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....
Lite bilder på prototypen finns på http://images.volvobuses.com/, sökord "European Bus System of the Future" (det verkar inte funka att länka på ett smidigt sätt)
Det är fler busstillverkare som har konceptet med en avskiljd förarhytt, t.ex. Van Hool. Bilder finns på https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 74#p320759 Bilderna är på Malmös 24 meters buss. Förarplatsen är något förskjuten åt vänster, men ändå ganska centrerad. Med tanke på hur snabbt utvecklingen av hybrider inom bussbranschen går, är det troligt att eldrivna hjul med en friare placering gör att mer låggolvsyta blir tillgänglig för passagerare. Bredare dörrar gör att resandeutbytet går fortare, och med en chaufför placerad i en separat förarhytt minimeras distraktioner och annat som kan störa trafiksäkerheten. Biljettförsäljning och biljettvisiering tar tid vid resande utbyte, och genom att ta bort detta från chauffören minimeras tiden vid resandeutbyte.daniel_s skrev:Nu har ju inte SL någon skyldighet att köpa in Volvos senaste uppfinningar, annat är det kanske i Göteborg? Göteborgsandan har man ju hört talas om...darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....
Lite bilder på prototypen finns på http://images.volvobuses.com/, sökord "European Bus System of the Future" (det verkar inte funka att länka på ett smidigt sätt)
Eftersom jat tydligen är rejält okunnig i detta ämne, så inställer sej frågan, vad VBP är ??daniel_s skrev:Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.leifd skrev:Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Hur som helst så blir det ingenting av med det, speciellt inte eftersom det är VBP som är framtidens melodi för närvarande.
VBP = Visual Basic Project! Men kanske inte i det här fallet!leifd skrev:Eftersom jat tydligen är rejält okunnig i detta ämne, så inställer sej frågan, vad VBP är ??
Vem vet, vilket århundrade som helst så kanske även Stockholm börjar köra fordon med självvisering och utan konduktör.darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....
Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8?
På linje 77 är ledbussar ett vanligt inslag. inget nytt där inte...pellle skrev:Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8?
Där ser man... Aldrig sett (eller åkt med) tidigare.ADDE skrev:På linje 77 är ledbussar ett vanligt inslag. inget nytt där inte...pellle skrev:Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8?
Blandar du inte ihop 77 och 70 ?ADDE skrev:Vet du ens vart 77 går? Det går mellan Frösundavik och Universitetet. Det enda gemensamma sträckan 77 går med 4 är mellan Odenplan och Stadsbiblioteket.
Andra busslinjer över Västerbron är linje 40 och flera rusningsbussar mot Söderort från Fridhemsplan... Sedan har vi linje 72, som går gemensamt med 4:an mellan St Eriksplan och Valhallavägen. Men både 40 och 72 kör med korta stadsbussar...