Sida 1 av 1

Appropå C6 i C5-tåg

Postat: tisdag 16 december 2003 3:35
av Bussmicke
Det diskuterades häromdagen i Postvagnen om C6 kunde gå ihop med C5, Har rotat fram några bilder på detta tema.
Ni får hava överseende med bildkvaliteten på en del av bilder men jag hoppas det framgår ändå vad det handlar om.
Kameran jag då hade i kombination med dåliga kunskaper om inomhusfotografering med/utan blixt var inte de bästa.
Idag hade jag tagit mycket bättre bilder än vad jag då gjorde.

Börjar med ett 8-vagnars Silverpilen

Bild
C5 på Söderströmbron mellan Gamla stan och Slussen 10/9 1991

Bild
C5 med en grön C6 sist i tåget på Stocksundsbron vid Inverness 7/4 1992

Bild
C5 med grön C6 2704 mitt i tåget vid Ropsten 21/2 1992

Bild
C5 2904 med C6H 2726 (Blå) mitt i tåget vid Midsommarkransen 5/2 1993
- 8 vagnars tåg.

Bild
C5 2904 med C6H 2726 (Blå) mitt i tåget vid Midsommarkransen 6/2 1993
- 4 vagnars tåg.

Bild
C5 2904 (V4) med C6H 2726(Blå)(V3), C6 2746(grön)(V2), C6H 2705(blå)(V1) vid Östermalmstorg 9/2 1993
-i ett 8-vagnars tåg.

Bild
C6H 2726 som V2 i ett C5-tåg vid Östermalmstorg 5/2 1993

Postat: tisdag 16 december 2003 11:24
av M224
Kanonbilder Micke!

Jag minns dom sista åren med C5:orna, då man kunde se dom gå med C6:or. Jag minns dock inte om det även var C4:or inblandade i dessa tåg?

Postat: tisdag 16 december 2003 14:36
av Bussmicke
Nej, det förekom aldrig vad jag vet. C6 + C5 var vanlig kombination på slutet. Både gröna o blå C6 i C5-tåg var förekommande och kul att se.

Har hittat några bilder till som jag ska skanna in.

C6H med C4 som ledarvagn förkom vid en kort period då C6H fick ledarvagnsförbud av någon anledning.

Postat: tisdag 16 december 2003 16:36
av M224
Ja verkligen, det såg så häftigt ut.

C5 & C6 hade det gemensamt att dom hade kamvalspådrag till skillnad från C4 som hade kontaktorpådrag samt att C6 är 1-2 ton lättare än C4:orna.

C4, C5 och C6 i samma tåg. Jodå!!

Postat: tisdag 16 december 2003 21:32
av Lars Stegenius
Bussmicke skrev:Nej, det förekom aldrig vad jag vet.
C6H med C4 som ledarvagn förkom vid en kort period då C6H fick ledarvagnsförbud av någon anledning.
Just i samband med det du nämner om problem med C6H, det var vintern 1994-95, såg jag faktiskt ett tåg bestående av C4+C5+5*C6+C4. Det är enda gången jag sett C4 och C5 i samma tåg, dessutom kopplade mot B-ände mot B-ände.
Att C6H inte fick vara ledarvagnar berodde på ett problem med att vagnarna inte alltid gick i nödbroms som de skulle. Har för mig att nödbromshandtaget vid förarplatsen inte alltid fungerade.
//Lars S

Re: C4, C5 och C6 i samma tåg. Jodå!!

Postat: onsdag 17 december 2003 2:46
av ragge
Var det inte så att en av de åtta C5orna blev förstörd på något vis och att det var därför man hade en C6a i tåget? Jag har bestämt för mig att man alltid såg C5orna med en icke-C5a de sista åren.

/ragge s

Postat: onsdag 17 december 2003 10:38
av Andy
Hvor heldig er det egentlig å koble flere typer Cx vogner i samme tog?

Hvilke vogntyper er det som går bra sammen, og hvilke går dårlig sammen?

Andreas

Postat: onsdag 17 december 2003 11:25
av M224
Som jag har fattat är dessa kombinationer de bästa :)

C1,C2,C3,C4,C12,C13

C5,C6,C8

C7,C9,C14,C15

Men alla vagnar ska vara samkörbara.

Pga av olika pådrag så går vagnarna olika bra ihop med varandra.

Postat: tisdag 23 december 2003 23:21
av Micke
Tycker det var väldigt synd att C5'orna skrotades. De var mina favoritvagnar. Och Det allra bästa är att inte blanda vagntyperna. Hörde att C5orna hade sån bra acceleration så när man blandade C5-or med andra vagntyper så blev det 'ryckigt'. Så man gjorde nått med dom så tillslut gick dom i snigelfart nästan..

Postat: tisdag 23 december 2003 23:38
av M224
Micke skrev:Tycker det var väldigt synd att C5'orna skrotades. De var mina favoritvagnar. Och Det allra bästa är att inte blanda vagntyperna. Hörde att C5orna hade sån bra acceleration så när man blandade C5-or med andra vagntyper så blev det 'ryckigt'. Så man gjorde nått med dom så tillslut gick dom i snigelfart nästan..
Det stämmer bra, även C4:orna hade grymt acc, dom knuffade ofta på C6:orna och C12-C13 vagnarna :)

c4 och c6

Postat: onsdag 24 december 2003 14:00
av tutf
Anledningen att det kändes att c4, ihop med c6, hade snabbare acceleration berodde på att c6:orna har en fördröjning vid starten som c4 inte hade.